Hoe innovatief is gopro, wanneer is de upgrade het waard

Niet perse wintersport gerelateerd, maar er zitten hier voldoende gebruikers die hier vast een mening over hebben. Ik heb dit gevoel bij meer elektronica de laatste jaren: men zegt vaak dat elektronica zo snel gaat, maar sommige producten zijn al jaren weinig vernieuwend. Neem bijvoorbeeld de smartphones. Íets groter, íets sneller, íets beter camera…

Ook bij gopro vraag ik me af wat nu echt de grote verschillen in de laatste versies zijn die maken dat het de upgrade waard is. De 8 heeft wat nieuwe handigheidjes als de mount zonder dat je een frame nodig hebt. Ook goede beeldstabilisatie, maar dat had de 7 dacht ik ook al. De beeldkwaliteit blijft bij 4k60. Of moet ik het in de bitrate zoeken?

Ikzelf gebruik op dit moment een hero 5 met een gimbal, en zelfs dan vraag ik me af waarom ik de 8 zou willen hebben. Voor wat betreft beeldkwaliteit zie ik geen grote verschillen, en alleen wat kleine handigheidjes en nieuwe snufjes zorgen er niet voor dat ik het geld ervoor over heb. Voor mijn gevoel zijn de nieuwe functies ook vooral gericht op de consumenten die geen nabewerking doen. Wanneer je dat wel doet gebruik je volgens mij sowieso een gedeelte van die nieuwe functies al niet.

Als je nog geen camera hebt lijkt de keuze voor de 8 me een stuk makkelijker, maar wanneer je er al een bezit (en al zeker als dit de 6 of 7 is) zie ik niet waarom je zou moeten upgraden. Ik ben heel benieuwd of iemand deze mening deelt, of dat ik wat belangrijke punten over het hoofd zie. Een vraag die in me opkomt is eigenlijk: hoe lang blijft een dergelijke camera ‘van deze tijd’?

Beeld kwaliteit tussen de 5 en de 8 is toch wel flink. Idem dito in de bitrate overigens! En onderschat de stabilisatie echt niet. Om niet met een gimbal voor een Gopro op pad te moeten gaan zou het voor mij al reden genoeg zijn om te upgraden. Upgraden van een 7 is inderdaad vrij zinloos, dan is het grotendeels een stabilisatie upgrade. Een voordeel wat de 7 heeft tegenover de 8 is dat je de lens nog kan wisselen. Dat kan bij de 8 helaas niet meer.

Goed dat je jezelf afvraagt of een update de moeite waard is. Ik ben een (zeer serieuze) amateurfotograaf en dan sta je voor hetzelfde dilemma. Soms is een update echt de moeite waard maar soms ook helemaal niet. Voor je het weet ben je een groot kind met teveel speelgoed. Als je geld genoeg hebt geeft dat niets. Je gaat er alleen geen mooiere foto's/video's mee maken. Vaak gebeurt het dat de cursisten (hobbbyisten) bij een foto-workshop veel duurdere camera's hebben dan de docent/professioneel fotograaf. Heb ik spijt van mijn laatste aanschaf van 995 euro? Nee, want in donkere zaaltjes is het beeld veel beter. En er zitten twee geheugenkaarten in, waarbij de ene als backup fungeert. Een veilig gevoel bij de verslaglegging van een bruiloft. "Kun je nu mooie foto's maken met deze dure camera?" vroeg mijn moeder. Luister, als ik jou een duurdere naaimachine geef, betekent dat nog niet dat je opeens een mooiere jurk gaat maken. Zo is het toch een beetje. Voor een mooie ski-reportage is je Gopro slechts een instrument. De rest zit in je hoofd.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 30 nov 2019 00:12

Mocht je wat anders willen , verdiep je ook even in de mogelijkheden van 360 graden camera’s. Bv de insta360 one x of GoPro max. Ben een half jaar geleden overgestapt en wil niet meer terug. Zoveel mogelijkheden en je hoeft tijdens het skiën minder aandacht te besteden aan de opnames. Je krijgt meer afwisselende beelden dan met de standaard GoPro setups naar mijn ervaring.

Edwin van Riel

De 4K en extreem hoge bitrate is leuk, maar dan moet je ook uit de kluiten gewassen PC hardware en software hebben als je wil editeren. Ook je SD kaartjes moeten snel en groot genoeg zijn om die beelden op te slaan. Ik gebruik de GP6 meestal op 1080 om die reden, wel met 60 FPS of hoger.
De software stabilisatie op de 7 en 8 ziet er best wel indrukwekkend uit, maar als je ND filters gebruikt heb je weer een gimbal nodig. Die filters passen ook weer niet op de 8 die een nieuwe lens heeft.
Ik zie weinig redenen om te upgraden. Ook van een GoPro 5. De enige feature die ik vandaag echt mis, zijn de presets van de GoPro 8.

*bericht bewerkt door Hupla op 30 nov 2019 11:31

…maar dan moet je ook uit de kluiten gewassen PC hardware en software hebben als je wil editeren.

Hupla op 30 nov 2019 11:28

Weet niet hoe het met PC zit, maar op Mac valt dat eigenlijk reuze mee 😅

Ook je SD kaartjes moeten snel en groot genoeg zijn om die beelden op te slaan. Ik gebruik de GP6 meestal op 1080 om die reden, wel met 60 FPS of hoger.

Hupla op 30 nov 2019 11:28

Niet het sterkste argument. Het is nogal logisch dat je snellere sd’s moet hebben, maar als ze nu ook gigantisch veel duurder waren…

De software stabilisatie op de 7 en 8 ziet er best wel indrukwekkend uit, maar als je ND filters gebruikt heb je weer een gimbal nodig. Die filters passen ook weer niet op de 8 die een nieuwe lens heeft.

Hupla op 30 nov 2019 11:28

Geen idee waarom je denkt dat dit nodig is? De 8 met ND’s is prima te gebruiken zonder gimbal. Overigens ga je er dus vanuit dat een camera nooit mag veranderen omdat er 3rd party accessoires niet meer passen. Vind ik het jammer dat je zoals bij de GP6+7 de lens niet meer kan vervangen? Ja, heel jammer. Maar ook voor de 8 zijn gewoon weer ND’s te verkrijgen.

Ik zie weinig redenen om te upgraden. Ook van een GoPro 5.

Hupla op 30 nov 2019 11:28

Als je inderdaad niet de hogere bitrate, kwaliteit en resolutie wil dan heb je zelfs aan een GP3 Black al genoeg ;-) Met dergelijke argumenten kun je in ieder geval elke upgrade wel plat slaan :)

@Rene Het was niet de bedoeling om elke upgrade plat te slaan hoor :-) Voor het huis, tuin en keuken gebruik zie ik niet zo direct een belangrijke reden om nu naar de GP8 te upgraden, maar da's natuurlijk gewoon maar mijn mening.

Ben zelf een Mac gebruiker en ook met Mac's heb je een behoorlijke configuratie nodig om 4K vlot te editeren. Processor, RAM, VRAM en ook opslagruimte voor de grote files. Met mijn Macbook Pro 16G RAM en Final Cut Pro is 4K toch een hele uitdaging waar je wat geduld voor aan de dag moet leggen. Als je een van de laatste iMac's hebt of binnenkort de nieuwe Mac Pro, dan is het een heel ander verhaal, maar ook een heel ander budget. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je wil doen en hoeveel clips je wil editeren.

Ivm ND filters … volgens wat ik gelezen heb, is het oude zeer met de EIS / Hypersmooth stabilisatie van de GoPro in combinatie met ND filters niet opgelost in de GoPro 8. ND filters gebruik ik voor een meer natuurlijke en vloeiend beeld (motion blur) en een 'cinema' effect. ND filters zijn als een zonnebril en die software heeft net alle licht / informatie nodig om te kunnen werken. Bij schokkerige beelden (bv wintersport) krijg je dan vervormingen in je video als je ND filters gebruikt in combinatie met sofware stabilisatie. Oplossing is een gimbal gebruiken en EIS / Hypersmooth uitschakelen. Je ook de ND filter weglaten en in post frame blending gebruiken om een gelijkaardig motion blur effect te bekomen. Dan moet je minstens in 60 FPS filmen om voldoende tussen-frames in 30 FPS te kunnen gebruiken.

*bericht bewerkt door Hupla op 30 nov 2019 19:58

Ik denk dat je eerder moet kijk waar je alles op edit @Hupla . Als je vanaf een ssd edit is er niets aan de hand. Heb zelfs voor een lange tijd gewoon 4K materiaal op een simpele macbook air geedit zonder enig problemen :)

En ik weet het nut van ND’s. Geen enkele video van me wordt zonder geschoten. Maar nog nooit issues gehad met ND filters ism Hypersmooth?

@Rene - trust me … intens video werk heeft de kabel van de trackpad en keyboard op mijn Macbook “Pro” stuk gemaakt / gesmolten, met een SSD nog wel. Mij ga je niet snel overtuigen hoor :-), maar ik ben blij te horen dat het bij jou wel goed gaat. Misschien moet ik die Macbook toch maar eens onder de loep nemen.

Heb je de ND filters + Hypersmooth al gebruikt tijdens wintersport of MTB bijvoorbeeld? Of andere ‘shaky’ situaties? Het is dan wanneer het probleem zich voor doet.

Ik heb een GoPro 7 en vorige week een mtb tour tocht in 4k opgenomen. Geweldig beeld maar mijn macbook pro van 6 jaar oud heeft er toch moeite mee :P

Welke programma gebruiken jullie voor editten??

Als je imovie of Final Cut Pro gebruikt moet het te behappen zijn! Enige zure is dat de codec waar de laatste serie gopro’s in filmen (HEVC h265) vrij heftig is. Aan te raden is om het eerst om te zetten naar Prores (in FCPX kan dat bijvoorbeeld door je video’s te importeren met “optimized media”). Als je dat wat te ver gaat, wordt het wel lastig 😅

Zoals @Rene al aangaf het verschil tussen de Hero 5 en Hero 8 is aanzienlijk niet alleen videokwaliteit maar ook stabilisatie, zelf merk ik dit nadat ik overging van de 5 naar de 7 (beide black).

En wat met de Fusion? Heeft iemand 'm?
Ik zit er serieus aan te denken er eentje te kopen, te meer omdat we in juni ook 3 weken met een camper door Noorwegen gaan trekken.

*bericht bewerkt door Supergrover op 03 dec 2019 19:47

Disturbing the peace since 1975

En wat met de Fusion? Heeft iemand 'm?
Ik zit er serieus aan te denken er eentje te kopen, te meer omdat we in juni ook 3 weken met een camper door Noorwegen gaan trekken.

Supergrover op 3 dec 2019 19:46

was een misser voor zover ik begrepen heb. Opvolger is de GP max. Vriend van me heeft zOwel de gp max als insta360 one x en heeft voorkeur voor de laatste. Betere stitch en betere software op dit moment, alhoewel gp best nog met updates zal komen.

Edwin van Riel

Ik zou de Fusion niet kopen nu de Max er is. De fusion heeft 2 micro sd kaarten en stitchen kost behooooorlijk veel tijd. Iets waar je met de Max geen rekening meer mee hoeft te houden. Het fijne van een 360 cam is dat je in post alles kan framen hoe je wil en je beeld behoorlijk stabiel is, maar de workflow kost in mijn ogen gewoon teveel tijd om het vaak in te zetten. Dat de Insta One X betere software heeft ben ik het niet mee eens, voor mobiel; ja, maar ook daar heeft Gopro flinke updates gemaakt. Ik kan uit behoorlijk betrouwbare bronnen ook zeggen dat ik een aankoop van een Insta cam nog even zou uitstellen ;-)

Die had ik gemist, de Insta360 had ik al wel gevonden op Tweakers 👍🏼

Disturbing the peace since 1975

En wat met de Fusion? Heeft iemand 'm?
Ik zit er serieus aan te denken er eentje te kopen, te meer omdat we in juni ook 3 weken met een camper door Noorwegen gaan trekken.

Supergrover op 3 dec 2019 19:46

Ik heb de fusion en kan beamen dat het een flop is, denk er serieus over na om de Max aan te schaffen.

Toegeven is leuk een 360° camera en de nieuwe software op zowel de computer als smartphone is geweldig, zeker sinds de komt van de Max is deze sterk verbeterd. Alleen moet ik eerst de files van de fusion omzetten en dan bewerken, als ik dit wil doen op de computer.

Dus wil je een 360° camera ga dan voor de Max.

Een voorbeeld: https://youtu.be/fz2zeIskPVg

*bericht bewerkt door michelr op 03 dec 2019 22:21

En wat met de Fusion? Heeft iemand 'm?

Ik zit er serieus aan te denken er eentje te kopen, te meer omdat we in juni ook 3 weken met een camper door Noorwegen gaan trekken.

Supergrover op 3 dec 2019 19:46

Ik heb de fusion en kan beamen dat het een flop is, denk er serieus over na om de Max aan te schaffen.

Toegeven is leuk een 360° camera en de nieuwe software op zowel de computer als smartphone is geweldig, zeker sinds de komt van de Max is deze sterk verbeterd. Alleen moet ik eerst de files van de fusion omzetten en dan bewerken, als ik dit wil doen op de computer.

Dus wil je een 360° camera ga dan voor de Max.

Een voorbeeld: https://youtu.be/fz2zeIskPVg

michelr op 3 dec 2019 22:19

Sorry maar ik vind dit soort beelden/effecten vreselijk om naar te kijken. Zo vind ik de boven genoemde insta 360 camera ook nog niet geweldig. Veel te veel vervorming. Het ene moment lijk je een marathon loper uit Ethiopië en het volgende moment een sumoworstelaar.

Übung macht den meister!!!

@rfkangoo dat speelt eigenlijk alleen als je opnames van jezelf maakt. Zodra de afstand iets groter wordt is dit vergelijkbaar met de normale actioncams. Is meer een kwestie van optiek dan dat het aan de camera’s ligt. Wil je betere opnames, dan kun je de camera beter even door een maatje mee laten nemen naast, voor of achter je en er dan voorbij blazen ;)

Edwin van Riel

@rfkangoo dat speelt eigenlijk alleen als je opnames van jezelf maakt. Zodra de afstand iets groter wordt is dit vergelijkbaar met de normale actioncams. Is meer een kwestie van optiek dan dat het aan de camera’s ligt. Wil je betere opnames, dan kun je de camera beter even door een maatje mee laten nemen naast, voor of achter je en er dan voorbij blazen ;)

Ik zou de Fusion niet kopen nu de Max er is. De fusion heeft 2 micro sd kaarten en stitchen kost behooooorlijk veel tijd. Iets waar je met de Max geen rekening meer mee hoeft te houden. Het fijne van een 360 cam is dat je in post alles kan framen hoe je wil en je beeld behoorlijk stabiel is, maar de workflow kost in mijn ogen gewoon teveel tijd om het vaak in te zetten. Dat de Insta One X betere software heeft ben ik het niet mee eens, voor mobiel; ja, maar ook daar heeft Gopro flinke updates gemaakt. Ik kan uit behoorlijk betrouwbare bronnen ook zeggen dat ik een aankoop van een Insta cam nog even zou uitstellen ;-)

Rene op 3 dec 2019 20:29 @rene er komt idd wel weer wat aan van een andere Chinees, maar dat houd je altijd met dit soort spul. Bij GP zijn ze waarschijnlijk ook al weer bezig aan de opvolger ;)

Aangaande verschil gpm / insta360. Enige waar gpm echt beter in is, is geluid begreep ik. Maatje van me had de gpm bij zijn insta360 gekocht omdat ie dacht dat het een verbetering zou zijn. Niet dus, uiteindelijk vrijwel alleen de insta gebruikt. Software was bij beiden up-to-date tot 2e week november toen hij het probeerde. Gpm heeft beter geluid en een handige pano (foto) functie, verder was het de one x die de voorkeur had.

Edwin van Riel

@rfkangoo dat speelt eigenlijk alleen als je opnames van jezelf maakt. Zodra de afstand iets groter wordt is dit vergelijkbaar met de normale actioncams. Is meer een kwestie van optiek dan dat het aan de camera’s ligt. Wil je betere opnames, dan kun je de camera beter even door een maatje mee laten nemen naast, voor of achter je en er dan voorbij blazen ;)

evr66 op 4 dec 2019 07:24

Ja dat door een maatje laten filmen ken ik ondertussen wel. Dan sta ik 2 tellen in beeld of de camera stond verkeerd afgesteld.
En nu @Piefke langzamere ski’s heeft gekocht gaat ook mijn laatste beetje hoop op fatsoenlijke beelden verloren.

Übung macht den meister!!!

Tijd voor nieuwe vrienden dan ;)

Maar eh, is @piefke al aan het afbouwen dan? ;) Of is-ie zó veel ouder dan-ie er uit ziet ?

Edwin van Riel

We maken met de Snow Show trouwens aardig wat gebruik van de Fusion. Vrijwel in alle situaties waar ik vooraf niet echt kan voorspellen wat er gaat gebeuren of dat ik even een camera aan Arjen of Kristy wil geven en ik wel zeker wil weten dat er iets in beeld komt:

Winterberg op 4:27 en 7:07
https://youtu.be/9qZraen5Tkw?t=267

Bad Gastein op 9:45
https://youtu.be/X0imMu3ax6o?t=585

Eggental op 10:45
https://youtu.be/hjFywE1z2tM?t=645

@rfkangoo dat speelt eigenlijk alleen als je opnames van jezelf maakt. Zodra de afstand iets groter wordt is dit vergelijkbaar met de normale actioncams. Is meer een kwestie van optiek dan dat het aan de camera’s ligt. Wil je betere opnames, dan kun je de camera beter even door een maatje mee laten nemen naast, voor of achter je en er dan voorbij blazen ;)

evr66 op 4 dec 2019 07:24

Ja dat door een maatje laten filmen ken ik ondertussen wel. Dan sta ik 2 tellen in beeld of de camera stond verkeerd afgesteld.
En nu @Piefke langzamere ski’s heeft gekocht gaat ook mijn laatste beetje hoop op fatsoenlijke beelden verloren.

RFKANGOO op 4 dec 2019 08:05

Tsja, Wat ik ook probeer, met ski’s aan in de sneeuw zitten is niet zo fijn, in dat zit- meter boarden- zit ritme ken ik me ritme niet vinden op de ski’s, daarom ga ik ook maar boarden, ik pas me eigen wel aan🥶

LA NORMA😍☃️

Tijd voor nieuwe vrienden dan ;)

Maar eh, is @piefke al aan het afbouwen dan? ;) Of is-ie zó veel ouder dan-ie er uit ziet ?

evr66 op 4 dec 2019 08:32

👻👻

LA NORMA😍☃️

@rfkangoo dat speelt eigenlijk alleen als je opnames van jezelf maakt. Zodra de afstand iets groter wordt is dit vergelijkbaar met de normale actioncams. Is meer een kwestie van optiek dan dat het aan de camera’s ligt. Wil je betere opnames, dan kun je de camera beter even door een maatje mee laten nemen naast, voor of achter je en er dan voorbij blazen ;)

evr66 op 4 dec 2019 07:24

Ja dat door een maatje laten filmen ken ik ondertussen wel. Dan sta ik 2 tellen in beeld of de camera stond verkeerd afgesteld.
En nu @Piefke langzamere ski’s heeft gekocht gaat ook mijn laatste beetje hoop op fatsoenlijke beelden verloren.

RFKANGOO op 4 dec 2019 08:05

Tsja, Wat ik ook probeer, met ski’s aan in de sneeuw zitten is niet zo fijn, in dat zit- meter boarden- zit ritme ken ik me ritme niet vinden op de ski’s, daarom ga ik ook maar boarden, ik pas me eigen wel aan🥶

Piefke op 4 dec 2019 09:04

Aha vandaar dat je halverwege de afdaling 1 ski uitklikt en er maar bij gaat liggen. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Voor mij was Hypersmooth de reden om te upgraden van GoPro. Iets hogere bitrates/resolutie is voor consumenten niet interessant.

Als video-hobbyist zijn de eisen anders. Maar voor de consument? Van de Gopro 6 naar 7 was een echte upgrade. want stabiele (ski)beelden is vaak een uitdaging. Van de Gopro 7 naar 8 is dan weer niet zo’n grote upgrade…

één ding is zeker: als je zelf in beeld wilt, moet je iemand vinden die zelf een gopro heeft en vaak filmt. Die heb ik nog niet gevonden, en sta dus ook bijna nooit op beeld. En zo wel nooit op volle kunsten XD anders houden ze me niet bij.

Wat ik hier nog mis is het volgende:

Je kan nog zo'n zware film willen maken met de beste gear (4k/60fps, prachtig! Beeldstabilisatie… als meer mensen daar nu eens hun voordeel mee deden!) …als je 'm vervolgens alleen maar op je 'armzalige' laptopschermpje van 1920 x 1080 beeldpunten aan collega's en vrienden wil laten zien (Full HD, 4 keer zo weinig beeldpunten als je oorspronkelijke materiaal). Okee, daar zitten technisch / theoretisch nog heel veel mitsen en maren omheen maar bedenk je vooral waarvóór je je filmmateriaal uiteindelijk maakt.

Ik had hier gisteren nog een professionele cameraman over de vloer. We hadden het over het feit dat je tegenwoordig een bedrijfsfilm kan laten maken voor 250, 2.500 of 25.000 euro, maar dat het verschil vooral zit in de professionaliteit van bijvoorbeeld de belichting, de tijd die er genomen wordt voor een shot of het gekozen camerastandpunt.

Veel wintersportfilmpjes die ik zie zijn veel te lang, slecht gemonteerd, met rommelige beelden en slecht geluid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus investeer eens in een filmcursus in plaats van in de laatste gadgets.

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 05 dec 2019 15:40

Een wintersportfilm vergelijken met een professionele film is ook niet zo handig. Een wintersportfilmpje heeft vaak een ander doel… namelijk: vor jezelf/vrienden. Dan kijk je sowieso anders naar de video.

Maar weinig mensen hebben zin om zoveel tijd in het daadwerkelijke filmen te steken tijdens hun vakantie ;-) met als gevolg mindere kwaliteit. We komen om te skiën, niet om te filmen.

Te lang ligt aan de kijker (zelf maak ik van mijn vakanties een 3 minuten-versie, en een lange versie. 1e voor mensen die ff snel willen kijken, de lange voor wie dan nog meer wil weten.)
Slecht gemonteerd: Goed monteren kost tijd, en zit vaak al bij het schieten van de video in… Bij een echte film heb je een storyboard. Dat gaat thuis niemand doen
Rommelige beelden: Daar kan een nieuwe gadget juist helpen. Hypersmooth betekend het verschil tussen niet om aan te zien en vlioeiende beelden.
Geluid: Dat ga je toch niet oplossen. Skiën is actie en beweging, en dus windruis. Tenzij je met belachelijke equipment gaat rondlopen. Daarom hebben al mijn videos gewoon muziek, en geen geluid ;-)

Uiteindelijk maak je de video voor jezelf. Ik heb zelf ook een hekel aan te lange video's, te veel van hetzelfde en die afgrijselijke overgangen… Maar als de persoon die het maakt dat mooi vind prima toch? Hij is de belanghebbende, ipv een bedrijf ;-)

wat betreft bewerken van videos: Veel software heeft een proxy-optie. Kost je alleen schijfruimte (maar dat is goedkoop) en zorgt ervoor dat je op de meest belabberde PC kan editen zonder vertraging. Het kost tijd (omzetten) maar als dat een nachtje heeft gedaan kan je supersnel editen. Daarom werkt video-editen op een Mac zo goed, want iMovie en Final Cut Pro doen dat stiekem op de achtergrond voor je ;-). Maar Premiere kan het ook. En Davinci Resolve (tip! gratis en professioneel) heeft die optie ook.

*bericht bewerkt door Waah op 05 dec 2019 16:51

De eerste keer geloof ik, dat ik het voor een heel groot deel met @waah eens ben ;)

Wat ik persoonlijk stomvervelend vind, zijn alle vrijwel identieke gopro-op-de-helm-kijk-mijn-skipunten-eens filmpjes. Maar ook daar, als de betreffende skiër het wel waardeert, prima toch, ieder het zijne.

Edwin van Riel

@evr66 ik ben het niet eens altijd met mezelf eens ;-)

Plaats een reactie