Head i.Race vs i.Race pro

Hallo, ik volg al een tijdje dit forum en heb nu net een account aangemaakt. Ik heb vorige jaren op atomic geskied: de X9. De X9 is nu aan vervanging toe en heb al goede ervaringen van anderen gehoord over de i.race. Echter staan er op de site van head nu 2 versies, de iRace en de Irace pro. Maar wat is het verschil hier nu tussen buiten het kleurtje? Als ik de beschrijving op de site lees dan word ik er ook niet echt wijzer van. Heeft iemand beide al geskied? Want online bijna enkel de pro terug te vinden voor reviews.

Ik ga zelfs jaarlijks 2 weken skiën en kan wel aardig carven (blauw, rood en zwart (als deze nog vlak ligt)), maar natuurlijk niet zoals de echte die hards in de skiegebieden, dus vraag me nu af welke ik dan best zou kiezen?
https://www.head.com/shop/nl-IC/ski/skis/race/worldcup-rebel…
https://www.head.com/shop/nl-IC/ski/skis/race/worldcup-rebel…

Ik dacht dat de Pro een raceplaat heeft die de ski stijver en directer te sturen maakt ten opzichte van de gewone versie.

Het is maar waar je het meeste belang aan hecht: het meeste comfort vind je bij de gewone versie, voor doorgedreven racekwaliteiten kan je bij de pro terecht. Een beetje zoals een auto die je kan bestellen zonder of met sportophanging.

Als je niet weet of je een raceplaat nodig hebt, is de kans groot dat je beter af bent zonder. 😉

*bericht bewerkt door Morzel op 29 nov 2019 16:08

Beide ski’s met raceplaat, verschil is subtiel. I.race Pro is een iets stijvere ski. Volgende stap na deze ski is een echte WC ski.

I.race is net iets subtieler in stijfheid, beide ski’s vergeven foutjes niet, maar vergeleken met de i.race pro vergeeft deze ski je net wat meer.

Voor een degelijke rebound moet in i.race pro veel harder werken (evt semi-raceschoen voor bij aan te raden) terwijl je in de i.race met een ‘consumenten’ 120-130 flex schoen al een heel eind komt.

Vindt je dat beide net iets te hoog gegrepen dan zou je nog een stapje lager kunnen gaan:
-i.gsr met normale binding, niet mega stijf, instapmodel GS radius tussen de 14-17m

Succes!

Beide ski’s met raceplaat, verschil is subtiel. I.race Pro is een iets stijvere ski.

Peppin op 29 nov 2019 19:36

De i.Race heeft geen raceplaat. En de i.Race (Pro) heeft de medium radius, dus tussen SL (kort) en GS (lang) in. De GS-variant heet bij Head overigens Worldcup Rebels i.Speed. Daar is ook weer een Pro-versie van.

Hi! Ik heb de i.race pro vorig jaar geskied. Leuke ski, maar ik had m’n klauwtjes er wel vol aan. Ik vond de ski’s erg prettig skiën, maar wel erg stijf en ‘happig’: ik moest m’n hoofd er wel bijhouden, anders gingen ze met me aan de haal. Het kost in ieder geval wat techniek en kracht om deze ski’s goed te skiën.

Als je een niveau 7+ hebt kun je er wel mee uit de voeten (zie voor niveau beschrijving een eerder topic). (Ik heb zelf een niveau 7+/8-)
Vraag is alleen of je d’r zin an hebt: zelf heb ik een wat vergevingsgezinder ski (Volkl Racetiger GS 180) en kom daar ook nog aan het eind van de dag, door alle sneeuwhopen, lachend mee beneden. :) Het gaat er dus ook om wat je zelf leuk vindt qua skikarakter en hoeveel moeite je er in wil stoppen om aan 't eind van de dag ook lekker beneden te komen.
(Wellicht speelt je gewicht/kracht/fitheid ook nog mee: als je zwaar bent of sterk, dan zullen deze Heads misschien wat eerder voor je buigen ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Alvast bedankt iedereen voor de snelle antwoorden. Ik denk dan eerder dat ik voor de gewone versie zal gaan. Al lees ik precies wel dat het toch iets moeilijker te skien is (straft fouten af, happig,…) dan de gemiddelde hogere segment ski of lees ik dat fout?

Moesten er trouwens nog aanraders zijn voor die type ski van een ander merk mag ook! Ik heb al vele sites afgespeurd (ook die van Gigi) maar men spreekt altijd enkel over race skis van type SL en GS, daartussenin vind ik er nooit eentje. Wat ik denk dat tot deze categorie behoort is: Atomic X9s, Blizzard HRC, Head i.Race, Kastle MX67, Fischer The Curv GT racetrack? De laatste 2 ben ik niet zeker van. Maar over de HRC hoorde ik dat deze toch een beetje tegenvalt, de X9s kon ik nog niets van terugvinden, en de laatste 2 ook niet echt buiten dat de Fischer wel overal doorbeukt? Naar een GS ben ik niet meteen op zoek, en SL ook niet.

Ik ben zelf zo ongeveer 83 kilo, en ski wel agressief en heb Rossignol World Cup 130 medium skischoenen.

In de race-lijnen zijn er niet bij alle merken de tussen-radius inderdaad. Maar er zijn wel wat ski’s uit andere lijnen die die rol goed op zich kunnen nemen. De Nordica Spitfire 72 RB bijvoorbeeld (vorig jaar had ie dezelfde naam, maar toen zonder ‘72’, omdat er toen nog geen andere breedtes waren van die ski).

Met dat ze blijkbaar toch vrij technisch skiën begin ik te twijfelen. Ik vind ook nergens een plek waar ze deze verhuren. Weet iemand hier een waar je deze kan huren?

Het klinkt alsof je het wel aankan @GertD, met schoenen met een hoge flex en een agressieve skistijl: van te slappe ski’s zal je niet blij worden. Maar het is inderdaad wel de vraag of je wil dat ze vergevingsgezind zijn…

Huren is een goede optie.
Je zou even met de skiwinkel bij Snowworld Zoetermeer (Duijvestein) kunnen bellen wat ze hebben staan: binnen de openingstijden van de zaak kun je bij hun testen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Overigens weet ik niet of je erg last gaat ondervinden van het feit dat bv. een GS ski nou een grote radius heeft (tenzij je een erge purist bent ;)): de meeste GS ski’s kunnen ook echt wel een korte bocht maken.

Er zijn uiteraard ski’s die ‘double radius’ zijn. Persoonlijk vind ik dat allemaal net wat minder uitmaken dan het ‘overall karakter’ van de ski (grip, vergevingsgezindheid), maar dat is wellicht persoonlijk.

(Voor SL ski’s geldt dat overigens iets minder: die kunnen vaak echt alleen maar snel de bocht om ;))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ja ik vraag me gewoon af hoe ze zich verhouden tot de X9’s want als ze echt technisch te skiën zijn en enkel goed op een strakke piste, dan kies ik beter iets anders vermoed ik.

En GS-ski’s heb ik ook gehad afgelopen jaren: Doubledeck GS, G9, Blizzard WRC. Allemaal top ski’s, maar die radius die voel je echt wel vind ik. Op zich allemaal niet zo erg, maar vanaf de pistes druk zijn of er is een echt steil stuk dan vind ik het toch niet zo handig. Daarmee dat ik nu de middelradius kies die toch nog vrij dicht aansluit tegen gs: 16 VS 18 ongeveer meestal

Ik neem altijd de grootste maat, vandaar die radiussen

Ah, duidelijk :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Tsja, ik vond de X9s heerlijk skiën, dus waarom niet opnieuw kopen? Afgaande op eerdere ervaring met Head zal de iRace iets steviger en scherper zijn, maar daardoor nog iets meer eisen dan de scherpe doch vriendelijke Atomic.

Tsja, ik vond de X9s heerlijk skiën, dus waarom niet opnieuw kopen? Afgaande op eerdere ervaring met Head zal de iRace iets steviger en scherper zijn, maar daardoor nog iets meer eisen dan de scherpe doch vriendelijke Atomic.

Bennie op 30 nov 2019 00:08

Sinds dit jaar zit er extra titanium in, dus zou dit een ander gevoel moeten geven aan de ski. Iets stijver vermoed ik waardoor je iets harder je best zal moeten doen (is dit een trend de laatste jaren dat het niveau omhoog gaat? De racetigers zijn tov 3-4 jaar geleden ook wat minder ‘gebruiksvriendelijk’ geworden voor de gemiddelde recreatieskiër). Dat is voor mij op zich geen probleem, maar aangezien er toch verandering in komt, dacht ik: tijd voor eens iets anders aangezien, wat ik ook kies, het sowieso anders zal zijn.

Het klinkt alsof je het wel aankan[mention=“138527”] Maar het is inderdaad wel de vraag of je wil dat ze vergevingsgezind zijn…

Quisa2 op 29 nov 2019 21:21

Zou je dit stukje een beetje kunnen uitleggen? Want ik heb gemerkt dat vergevingsgezind voor zo goed als iedereen telkens iets anders betekent. Wat betekent dit voor jou bij deze ski?

Het klinkt alsof je het wel aankan[mention=“138527”] Maar het is inderdaad wel de vraag of je wil dat ze vergevingsgezind zijn…

Quisa2 op 29 nov 2019 21:21

Zou je dit stukje een beetje kunnen uitleggen? Want ik heb gemerkt dat vergevingsgezind voor zo goed als iedereen telkens iets anders betekent. Wat betekent dit voor jou bij deze ski?

GertD op 30 nov 2019 10:06

Ah, ja. Het is ook wat je zegt, een subjectief begrip.

Voor mij betekent vergevingsgezindheid in een ski voornamelijk dat wanneer de piste niet meer bestaat uit strakke ribbels (lees: de losse sneeuwhopen die veel pistes sieren aan 't eind van de dag en waarvan veel mensen, incl. mezelf, toch wat minder soepel gaan skiën), de ski je eigenlijk ‘een handje helpt’. Dit door bv. wél gewoon te buigen wanneer je niet perfect met je gericht op de dalbeen staat. Er níét meteen met je vandoor te gaan op het moment dat je nietmeer netjes midden/voor op je ski staat en dat je ongegeneerd op een smal paadje kan ploegen wanneer er 10 mensen voor je aan 't klungelen zijn.

Uiteraard is dit allemaal terug te voeren op technische eigenschappen van de ski (niet extreem stijf, niet te grippig op de punt en de staart, miss net wat rocker) maar valt dus allemaal bij elkaar samen in de vergaarbak ‘vergevingsgezind’ wat mij betreft. (En dat heeft iemand hier vast wel een aanvulling op ;)).
Aan de andere kant zou je misschien kunnen stellen dat ‘vergevingsgezinde’ ski’s misschien wat veelzijdiger zijn (goed voor méér dan één ding), maar miss is dat een te snelle conclusie. Ze zijn iig wat minder ‘streng’ als je 't ff niet goed doet of gewoon niet 100% gefocust.

Om even terug te komen op de Völkl Racetigers en de Head i.Speed (Pro):

  • de Völkls hebben een prima grip. Liggen als een huis op hoge snelheid. Echter, voor GS ski’s kan ik ze ook wel overtuigen een korte bocht te maken en over sneeuwhopen en posterandjes heen te springen. Ze kunnen hard, maar ik kan ze ook op de rem trappen of ze geslipt skiën. Ze zijn dus nog best veelzijdig of ‘vergevingsgezind’.
  • De Heads (waar ik dus een twee uurtjes op heb geskied) vergden veel ‘preciezere’ input om ze goed te kunnen skiën: betere gewichtsverdeling en betere balans voor/achter. Als je dat ff niet doet (lees: drukke buckelige piste), dan doen ze een beetje hun eigen ding en mag je meeliften. Ik denk dat 't bij de heads vooral ligt aan de stijfheid: ik kreeg ze dan gewoon niet lekker de bocht door.

En ik dacht zelf eerst ook’ ach, vergevingsgezindheid, wat moet ik er mee… Ik hoef immers niet achter een gezinnetje aan te skiën’, maar ik heb wel eens stugge ski’s onder gehad waar ik echt aan ‘t eind van de dag boven de helling stond met het idee’ hoe ga ik dit oplossen’ en 't zuur me uit de kuiten spoot aan 't eind omdat ik ze had geprobeerd onder controle te krijgen…
… Ik ben nu dus heel blij met m’n fijne, toch best vergevingsgezinde ski’s, want ze kunnen alles wat ik wil. En ze kunnen het ook op 80% ;).

Wat ook nog kan is dat een ski die minder’ vergevingsgezind’ is door bv stijfheid, ipv dat je je nek er op breekt, gewoon saai en log aanvoelt. Dit omdat wanneer je er niet 100% aan focus en impuls instopt, hij gewoon niet zoveel teruggeeft. Dat is alleen voor vaardige skiërs (in combinatie met een goede dosis kracht/gewicht) dan een leuke ski.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Het klinkt alsof je het wel aankan[mention=“138527”] Maar het is inderdaad wel de vraag of je wil dat ze vergevingsgezind zijn…

Quisa2 op 29 nov 2019 21:21

Zou je dit stukje een beetje kunnen uitleggen? Want ik heb gemerkt dat vergevingsgezind voor zo goed als iedereen telkens iets anders betekent. Wat betekent dit voor jou bij deze ski?

GertD op 30 nov 2019 10:06

Ah, ja. Het is ook wat je zegt, een subjectief begrip.

Voor mij betekent vergevingsgezindheid in een ski voornamelijk dat wanneer de piste niet meer bestaat uit strakke ribbels (lees: de losse sneeuwhopen die veel pistes sieren aan 't eind van de dag en waarvan veel mensen, incl. mezelf, toch wat minder soepel gaan skiën), de ski je eigenlijk ‘een handje helpt’. Dit door bv. wél gewoon te buigen wanneer je niet perfect met je gericht op de dalbeen staat. Er níét meteen met je vandoor te gaan op het moment dat je nietmeer netjes midden/voor op je ski staat en dat je ongegeneerd op een smal paadje kan ploegen wanneer er 10 mensen voor je aan 't klungelen zijn.

Uiteraard is dit allemaal terug te voeren op technische eigenschappen van de ski (niet extreem stijf, niet te grippig op de punt en de staart, miss net wat rocker) maar valt dus allemaal bij elkaar samen in de vergaarbak ‘vergevingsgezind’ wat mij betreft. (En dat heeft iemand hier vast wel een aanvulling op ;)).
Aan de andere kant zou je misschien kunnen stellen dat ‘vergevingsgezinde’ ski’s misschien wat veelzijdiger zijn (goed voor méér dan één ding), maar miss is dat een te snelle conclusie. Ze zijn iig wat minder ‘streng’ als je 't ff niet goed doet of gewoon niet 100% gefocust.

Om even terug te komen op de Völkl Racetigers en de Head i.Speed (Pro):

  • de Völkls hebben een prima grip. Liggen als een huis op hoge snelheid. Echter, voor GS ski’s kan ik ze ook wel overtuigen een korte bocht te maken en over sneeuwhopen en posterandjes heen te springen. Ze kunnen hard, maar ik kan ze ook op de rem trappen of ze geslipt skiën. Ze zijn dus nog best veelzijdig of ‘vergevingsgezind’.
  • De Heads (waar ik dus een twee uurtjes op heb geskied) vergden veel ‘preciezere’ input om ze goed te kunnen skiën: betere gewichtsverdeling en betere balans voor/achter. Als je dat ff niet doet (lees: drukke buckelige piste), dan doen ze een beetje hun eigen ding en mag je meeliften. Ik denk dat 't bij de heads vooral ligt aan de stijfheid: ik kreeg ze dan gewoon niet lekker de bocht door.

En ik dacht zelf eerst ook’ ach, vergevingsgezindheid, wat moet ik er mee… Ik hoef immers niet achter een gezinnetje aan te skiën’, maar ik heb wel eens stugge ski’s onder gehad waar ik echt aan ‘t eind van de dag boven de helling stond met het idee’ hoe ga ik dit oplossen’ en 't zuur me uit de kuiten spoot aan 't eind omdat ik ze had geprobeerd onder controle te krijgen…
… Ik ben nu dus heel blij met m’n fijne, toch best vergevingsgezinde ski’s, want ze kunnen alles wat ik wil. En ze kunnen het ook op 80% ;).

Wat ook nog kan is dat een ski die minder’ vergevingsgezind’ is door bv stijfheid, ipv dat je je nek er op breekt, gewoon saai en log aanvoelt. Dit omdat wanneer je er niet 100% aan focus en impuls instopt, hij gewoon niet zoveel teruggeeft. Dat is alleen voor vaardige skiërs (in combinatie met een goede dosis kracht/gewicht) dan een leuke ski.

Quisa2 op 30 nov 2019 16:03

Bedoel je bij dit laatste stukje de ISpeed pro zoals je schrijft of de Irace in een van je eerste reacties waar je toen over vergevingsgezind sprak. Of telt heb je ze beide geskied en telt dit voor beide?

Oh sorry. Ik bedoel de I.speed Pro in beide gevallen. Andere modellen heb ik niet geskied.

Overigens is dit hierboven mijn persoonlijke ervaring: 't kan zijn dat jij anders skied of bv zwaarder/sterker bent.
Echter hoor ik meer verhalen dat de Heads niet de meest levendige skis zijn ;)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Plaats een reactie