aanschaf nieuwe ski's

Goedenavond,

Ik zou graag advies willen over welke ski's het best bij mij zouden passen met onderstaande gegevens;
Man
1 meter 85
120 kg
licht gevorderde, rustige piste skiër
Momenteel ski ik op hele oude en ben toe aan nieuwe

Neem eens een kijkje op http://www.gigiski.com
Daar kun je een uitstekend advies van Gijs krijgen.

En nee, ik heb geen aandelen ;)

Uitrusten doen we thuis wel!

Goh, @lotte77, je plaatst het zowat in elk skiadvies-topic. Zit de liefde zo diep? 😉

@leeuwtje, welke ski’s heb je nu en ski je het liefst grote of kleine bochten?

@Lotte77

Volgens mij is @Gigi nog niet beursgenoteerd.😅

Born to run. B.S.

@leeuwtje: ik zag van de week dat Bittl nog een paar Volkl Code L heeft staan (model 17/18) in verschillende lengtes. Zou precies wat kunnen zijn voor jou ;). Allround lat, maar iets steviger/zwaarder dan gemiddeld.

Edwin van Riel

@DrPhil de liefde zit enorm diep :)

Maar ik promoot Gijs vooral omdat ik vind dat hij op zijn site heel goed onderbouwt waarom er best een financiële vergoeding tegenover een gedegen ski-advies mag staan. En hij legt ook duidelijk uit welke informatie hij allemaal van je nodig heeft om dat advies te kunnen geven.

Het is zo makkelijk om je vraag hier maar op het forum te stellen, daarin maar de helft van de informatie te geven en vervolgens te verwachten dat je een goed advies krijgt…

En ja, ook bij @Leeuwtje ontbreekt bijvoorbeeld informatie over zijn niveau, tempo, bochtgrootte, bochtstijl en skistijl.

Uitrusten doen we thuis wel!

Punt van @Lotte77 is duidelijk.

Daarentegen vind ik het pluspunt van een forum, dat het de mogelijkheid geeft verschillende meningen tegen elkaar af te wegen. Als ik van willekeurig welke site reviews gebruik voor een selectie, probeer ik er ook altijd meerdere te krijgen en niet blind te varen op één mening, hoe goed die ook onderbouwd is. Vaak zie je in een aantal reviews en meningen toch wel een duidelijke lijn die, in ieder geval voor mij, meer waarde heeft dan de mening van één enkele tester met zijn/haar fysiek en technische capaciteiten.

Edwin van Riel

@evr66 ja, ben het zeker met je eens dat het goed is om verschillende adviezen in te winnen.

Ik heb zelf laatst advies gekregen (gekocht! ;)) van Gijs en het viel me gelijk op dat hij een langere ski adviseerde dan ik gewend ben. Hier ergens op het forum zei iemand (elisabeth, geloof ik) dat dat inderdaad een gewoonte is van Gijs. Ik vond het niet verkeerd om die nuance hier te ontdekken en het maakt dat ik de geadviseerde ski’s in verschillende lengtes wil uitproberen in Zoetermeer.

Uitrusten doen we thuis wel!

@evr66 ja, ben het zeker met je eens dat het goed is om verschillende adviezen in te winnen.

Ik heb zelf laatst advies gekregen (gekocht! ;)) van Gijs en het viel me gelijk op dat hij een langere ski adviseerde dan ik gewend ben. Hier ergens op het forum zei iemand (elisabeth, geloof ik) dat dat inderdaad een gewoonte is van Gijs. Ik vond het niet verkeerd om die nuance hier te ontdekken en het maakt dat ik de geadviseerde ski's in verschillende lengtes wil uitproberen in Zoetermeer.

Lotte77 op 3 dec 2019 16:04

Mag ik vragen: als je gaat testen in Zoetermeer, ga ja dan daar ook advies vragen alvorens je direct op basis van het advies van Gijs gaat testen? Wellicht rolt daar een hele ander of misschien zelfs hetzelfde advies uit. Ben ik dan wel benieuwd naar.

*bericht bewerkt door Matthieu op 03 dec 2019 16:16

Aftellen maar!

@matthieu Moet zeggen dat ik daar in ZTM nog nooit gebruik van gemaakt heb. Is niet mijn shop geloof ik ;)

Wel e.e.a. getest in bv Solden en Stubai vorig jaar. Gebruik vaak de reviews (van Gijs en andere sites) om een beetje tot een bruikbare shortlist te komen. Dan nog een bak koffie met een paar standhouders en instructeurs/gidsen. Zeker deze laatsten kennen precies mijn mogelijkheden, beperkingen, voorkeuren en ambities.

Komt bij, dat ik stronteigenwijs ben. Dus koop ook wel eens wat een beetje op de gok als het voor een leuke prijs voorbij komt. Valt het me tegen (ligt eerder aan mij dan aan het materiaal) dan kan ik het zgan meestal redelijk weer verkopen. Van fgeleerd in zo’n geval en de schade blijft beperkt.

Edwin van Riel

@evr66 ja, ben het zeker met je eens dat het goed is om verschillende adviezen in te winnen.

Ik heb zelf laatst advies gekregen (gekocht! ;)) van Gijs en het viel me gelijk op dat hij een langere ski adviseerde dan ik gewend ben. Hier ergens op het forum zei iemand (elisabeth, geloof ik) dat dat inderdaad een gewoonte is van Gijs. Ik vond het niet verkeerd om die nuance hier te ontdekken en het maakt dat ik de geadviseerde ski's in verschillende lengtes wil uitproberen in Zoetermeer.

Lotte77 op 3 dec 2019 16:04

Tsja, ook Gijs heeft zijn voorkeuren, t is af en toe net een mens hahaha (sorry @GiGi ;) ). Ook als zijn smaak niet de jouwe is, kun je hier zeker je voordeel mee doen, maar dan moet je natuurlijk wel een beetje weten waarin je eigen smaak afwijkt van die van een reviewer. T.o.v. Gijs bv heb ik de meeste ski's liever net ff wat zwaarder/stugger, is ook een beetje kwestie van smaak en fysiek.

*bericht bewerkt door evr66 op 03 dec 2019 16:31

Edwin van Riel

Ik een mens?! Schande!

Mijn mening is er maar één. Mijn advies is er ook maar één. Dat is wel altijd onderbouwd en gegeven vanuit het perspectief van de aanvrager. Daarom vraag ik ook zo veel informatie. Naast mijn advies zou ik altijd testen als het enigszins kan en zeker ook andere meningen vergaren, bijvoorbeeld hier op het forum.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 dec 2019 16:32

Da’s precies wat ik bedoelde, maar dat wist je al ;)

Edwin van Riel

En voordat mensen mijn reviews en adviezen door elkaar gaan halen:

In een advies probeer ik de voorkeur van de aanvrager te koppelen aan wat suggesties (en ik leg dan ook uit waarom ik denk dat ik die ski's vind passen bij de vraag). Wat ik persoonlijk van die ski vind en of die ski ook aansluit bij mijn eigen voorkeuren is compleet niet relevant.
Die reviews ben ik alleen maar gaan schrijven uit luiheid. Ik had geen zin om elke keer dat ik ski X noemde weer op te moeten schrijven waar die ski goed en minder goed in was. Zo zijn die reviews ontstaan. En 'reviews' in de betekenis van 'recensies' overigens, dus subjectief, als mening. Als mijn interpretatie van die ski. Niet als een feit, niet als beschrijving van hoe die ski is. Onder de voeten van een andere skiër wordt die ski namelijk anders ervaren. En dán heb je nog de voorkeuren waar ook @evr66 het over heeft.

En @evr66 zal waarschijnlijk vaak denken: 'die GiGi vindt die ski een te stevig ding, dan zou het voor mij wel wat kunnen zijn.' Ook handig als je weet hoe je eigen smaak zich doorgaans verhoudt tot die van een bepaalde recensent.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 dec 2019 16:49

Spijker op de kop. Daarvoor moet je dus feitelijk zelf wat ski’s onderbinden en dan de eigen ervaringen/mening eens naast die van een aantal recensenten leggen.

Edwin van Riel

@leeuwtje: ik zag van de week dat Bittl nog een paar Volkl Code L heeft staan (model 17/18) in verschillende lengtes. Zou precies wat kunnen zijn voor jou ;). Allround lat, maar iets steviger/zwaarder dan gemiddeld.

evr66 op 3 dec 2019 08:32

dat is toch hetzelfde als de Deacon 76? Dat is, als voor de topicstarter opgaat wat bijna altijd waar, namelijk dat het skiniveau nog net iets lager is dan genoemd, wel een ski die eigenlijk een wat hoger niveau vraagt, toch?

Ik was niet zo heel erg te spreken over die ski (maar heb wel heel wat kilootjes minder), omdat ie net iets te zwaar/stijf voelde (als ik het me goed herinner).

Ik heb verder geen suggesties en vind het bovenstaande allemaal heel erg waar, maar daar is de topicstarter verder niet enorm mee geholpen ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou ik denk dat de Code L (de voorloper van de Deacon, maar wel net anders) stabieler is op lage snelheden en minder extreme kanthoeken dan de Deacon 76. Of de Code L wat is voor de topicstarter? Ik denk net wat aan de heftige kant.

Overigens heeft de topicstarter al skiadvies aangevraagd en gekregen op basis van meer informatie.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 dec 2019 18:03

Nou ik denk dat de Code L (de voorloper van de Deacon, maar wel net anders) stabieler is op lage snelheden en minder extreme kanthoeken dan de Deacon 76. Of de Code L wat is voor de topicstarter? Ik denk net wat aan de heftige kant.

Overigens heeft de topicstarter al skiadvies aangevraagd en gekregen op basis van meer informatie.

GiGi op 3 dec 2019 18:02

Dan was het dus toch relevant, de discussie hierboven :). Eind goed al goed en iets met spuit elf :)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie