Wat is er met mijn Ski's?

vorig jaar heb ik aan het einde van het seizoen mijn ski's weggebracht voor onderhoud. Dat is gedaan door lokale skishop in Oostenrijk, ze hadden niks gemeld over dat ik voor het seizoen nog iets aan mijn ski's moest doen.
Nu pakte gisteren mijn spullen en zag dat het belag wit was uitgeslagen. Ook leek het erop dat de wax nog iets op de kanten zat. Ook zag ik niet echt structuur in het belag zitten.

null

null

Is er iets fout gegaan met het waxen of moet ik mijn ski's nog afschrapen en/of borstelen?

Bla, bla, bla.

Het laatste. Als ik het goed bekijk zit de wax er gewoon nog op.

When life gets too complicated.... SKI

Ik denk dat ze koude wax erop hebben gesmeerd. Ziet er daardoor wel wit, maar niet uitgedroogd uit.

Ziet er niet uit natuurlijk, maar is niet ernstig. Even langs een vakman er mee. Wellicht hot-scrape (verwijderen oude zooi, http://www.effectiveskiing.com/Topic/Hot_scraping ) en ff lekker een paar laagjes vers er op.

*bericht bewerkt door evr66 op 03 dec 2019 10:46

Edwin van Riel

Volgens mij is dit normaal toch?
Lijkt er op alsof ie gewoon z’n ‘wintervachtje’ nog aanheeft: veel wax er op zonder af te schrapen, juist om uitdroging te voorkomen aan t eind van 't seizoen.
Het lijkt er op alsof de wax wit is, niet het belag.

Ik zou zeggen: zelf ff de bovenste laag er af halen, borstelen en kijken hoe’ie er dan uit ziet.
Als het dan nog niks is, even langsbrengen voor een waxbeurt. Dan hoor je vanzelf wat er is.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Lijkt er inderdaad op dat er nog een dikke laag wax opzit … gewoon even afschrapen en borstelen. Lukt het dan niet even binnenbrengen voor een onderhoud

Iemand in de omgeving van Amersfoort of Zwolle die de kennis/gereedschap heeft om mij hierbij te helpen? (een winkel kan ik zelf opzoeken ;) )

*bericht bewerkt door Dirk_Simpie op 03 dec 2019 13:13

Deze ski's hebben duidelijk last van zolderkramp. Of garagestress. Te lang stilgestaan en niet naar buiten. Daar worden ze ongelukkig van.
Het enige dat helpt is even af schrapen en borstelen. En vervolgens terug de sneeuw in. Beetje aandacht en liefde geven bij het uitlaten. Zijn ze zo weer de oude.

*bericht bewerkt door Hessel op 03 dec 2019 13:22

Deze ski's hebben duidelijk last van zolderkramp. Of garagestress. Te lang stilgestaan en niet naar buiten. Daar worden ze ongelukkig van.
Het enige dat helpt is even af schrapen en borstelen. En vervolgens terug de sneeuw in. Beetje aandacht en liefde geven bij het uitlaten. Zijn ze zo weer de oude.

Hessel op 3 dec 2019 13:22

Komende zaterdag mogen ze weer :D

Iemand in de omgeving van Amersfoort of Zwolle die de kennis/gereedschap heeft om mij hierbij te helpen? (een winkel kan ik zelf opzoeken ;) )

Dirk_Simpie op 3 dec 2019 13:12

Je bent welkom in de Bilt voor schraap & borstel sessie. Maar is in 5 minuten gedaan.

Je kan ook zelf schraper & borstel halen en zelf doen. Kan je niet fout doen. Zie ook menig YouTube filmpje

Nu had ik een schraper en borstel besteld. Alleen komen ze telaat binnen. Nu zat ik te denken. Kan ik niet een krabber voor de autoruit gebruiken? is ook van plastic :S…

In noodgevallen heb ik zelfs mensen geweten die met een zacht schuursponsje borstelden 😉
Of het kwaad kan …? Soms breek nood wet heb ook 1 keer in nood de krabber van de auto genomen en voorzichtig zitten schrapen. En er was toch niets gebeurd.

En als je er nou gewoon mee gaat skiën, wat gebeurt er dan?

Schrapen kan desnoods (voorzichtig!) met een verfkrabber. Beetje oppassen dat je geen krassen in het belag trekt. Alles van hard kunststof kan ook, wel fijn als het een beetje dik is zodat het niet doorbuigt, verder is het materiaal van weinig belang.

Gewoon gaan skiën kan ook, is het daarmee opgelost, was het te veel. Blijft-ie wit, dan was-ie uitgedroogd.

Ik zou er niet wakker van liggen, maar als het je zo dwars zit en je hebt geen spullen en/of kennis, loop gewoon even een plaatselijke shop binnen.

Edwin van Riel

Krabber kan denk ik ook wel. Of een oud cd-hoesje. Of ff langs de decathlon rijden en alsnog een schraper kopen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

"Overtollige wax eraf skiën is niet zo'n probleem, alleen skiet het niet zo lekker de eerste paar afdalingen en je laat natuurlijk heel veel slecht afbreekbare troep achter in de sneeuw (en als die in het voorjaar gaat smelten dus op de berg). Het meeste heb je er zo afgeschraapt met bijvoorbeeld een plexiglas liniaal. En in het vervolg in de shop dus even laten weten dat het niet voor de zomerstalling is, maar om een paar weken later weer te gaan skiën."
GiGi 8 maart 2016 · 11:56

Uit een andere topic, Ik pak de krabber er wel ff bij ;)

*bericht bewerkt door Dirk_Simpie op 06 dec 2019 16:34

Plaats een reactie