Lawine neemt deel lift mee Serre Chevalier

Een enorme lawine heeft het dalstation van de Cucumelle lift bedolven. Er wordt nu met man en macht gewerkt om de schade te bekijken en te repareren. Deze lift is van groot belang om van Mônetier naar de rest van het gebied te kunnen! De foto spreekt voor zich!

null

Click. Click. Peace

Ja dit is in Stubai ~2 wk ook gebeurd!

Schlepplift Daunscharte’s dalstation bestaat zowat niet meer…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Heftig wel, gelukkig was het skigebied nog niet open.

Hier zijn nog wat extra beelden: https://www.skipass.com/news/196280-une-avalanche-atteint-te…

*bericht bewerkt door nielvaneetvelt op 03 dec 2019 15:20

null

Grote laag is gaan schuiven, is daar zoveel sneeuw gevallen?

Oei. Krijgen we updates van je als er meer duidelijkheid is als (óf) de lift weer operationeel wordt?

@AFB79 Let op dit is wel in Serre Che maar niet dezelfde helling. En of er veel sneeuw is gevallen. https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/490577/live-meer-d…

@GiGi Ik verwacht dat de lift met kerst gewoon draait eerlijk gezegd… maar ik hou jullie op de hoogte.

*bericht bewerkt door Rogier op 03 dec 2019 16:35

Click. Click. Peace

Het ziet eruit als een helling waar normaal geskied wordt. Noem mij naief, maar ik had altijd het idee dat pistes zo gesitueerd worden dat ze niet in lawinegebied liggen. Is deze lawine dan afgeschoten? Of is het spontaan gebeurt? Best een eng idee.

Da's voor Monetier wel een nare, als die er uit ligt, shit.

null

*bericht bewerkt door evr66 op 03 dec 2019 16:37

Edwin van Riel

@rogier bij welke lift is dit dan, de grand serre of de vallons misschien?

En wat @Superskier schrijft, of is het omdat de sneeuw nog niet geprepareerd is, dat dit mogelijk is?

Liften liggen in de Alpen heel vaak in terrein waar lawines naar beneden kunnen komen. Op elke hellingen unnen lawines naar beneden komen.

Dit is ook mid-winter als het gebied open is een off-piste helling, dus niet beveiligd. Een helling waar dus zeker lawines naar beneden komen.

Het heeft hier zondag keihard gesneeuwd (Meer dan een meter op deze hoogte) dan zijn dit soort lawines altijd mogelijk. Dit kan ook prima midden in de winter gebeuren bij lawinegevaarlijke condities.

Echter de kans dat de pistes onder zo’n helling open is als er 100 cm sneeuw valt is heel klein. En dat geeft dus meteen aan waarom je niet op gesloten pistes moet skiën ;-)

Nogmaals alles wat geen piste is kan lawinegevaarlijk zijn in de Alpen.

Click. Click. Peace

@rogier bij welke lift is dit dan, de grand serre of de vallons misschien?

En wat @Superskier schrijft, of is het omdat de sneeuw nog niet geprepareerd is, dat dit mogelijk is?

AFB79 op 3 dec 2019 16:42

De Cucumelle lift

null

Click. Click. Peace

Nog een hele indrukwekkende foto

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/d0599f60a307c15c33997299...

Click. Click. Peace

Haha wilde net deze foto posten… Ziet er heftiger uit zo.

De Cucumelle lift

null

Rogier op 3 dec 2019 16:48

En dan de vraag die iedereen bezig houdt:
Staat de bbq er nog?

Ja die staat erboven (ouf ;-) )

Click. Click. Peace

Ik hoop dat het er erger uitziet dan het is. Het is volgens mij meer het huisje en wat er om heen staat dan de lift zelf. Ze zullen het wel snel repareren want ze weten dat ik met Kerst kom skiën. :)

Ja die staat erboven (ouf ;-) )

Rogier op 3 dec 2019 17:49

Haha die ‘oef’ op z’n Frans ook… ;)

Dat stuk is niet eens zo steil daar, toch beste hoeveelheid sneeuw die losgeraakt is.

Dacht trouwens eerst dat het de Vallons lift was maar ik zie 4 zitplekken dus het is de Cucumelle lift.

Vind die lift anders best wel steil hoor, en het stuk eronder ook. Geen hangende wand maar als sneeuw daar eenmaal gaat schuiven, stopt het pas onderaan de lift.

Mr. Slow

Op het franse Skipass forum staan meer foto’s, van dichterbij ook.
Indruk- en huiveringwekkend.
https://www.skipass.com/news/196280-une-avalanche-atteint-te…

The older I get, the better I was

Nondedju … hoop dat ze het kunnen repareren de komende weken. Heb 2 clinics geboekt in Monetier en geen zin om met de bus terug naar Chantemerle te rijden.

*bericht bewerkt door Hupla op 03 dec 2019 22:03

Heftige plaatjes!

Hopelijk is dit meteen een dikke waarschuwing voor mensen die menen dat ‘een stukje onder de lift’ best moet kunnen…

🏂

Dat stuk is niet eens zo steil daar, toch beste hoeveelheid sneeuw die losgeraakt is.

Dacht trouwens eerst dat het de Vallons lift was maar ik zie 4 zitplekken dus het is de Cucumelle lift.

roberthoogenboom op 3 dec 2019 19:12

30 graden is genoeg en dat is niet heel erg steil…

Click. Click. Peace

En nog een forse lawine, vlak onder de telepherique.
Bron: snowheads forum.

null

The older I get, the better I was

@rogier

Is er al nieuws over het lot van de skilift? Over een week ga ik hier naar toe. Het zou lastig / jammer zijn als de rest van het gebied alleen via Villeneuve bereikbaar is. Normaal komt de auto niet van zijn plaats.
Op de site van Serre Chevalier kan ik weinig vinden over het incident.

@rogier

Is er al nieuws over het lot van de skilift? Over een week ga ik hier naar toe. Het zou lastig / jammer zijn als de rest van het gebied alleen via Villeneuve bereikbaar is. Normaal komt de auto niet van zijn plaats.
Op de site van Serre Chevalier kan ik weinig vinden over het incident.

Ik ga het even navragen. Als je niets van me hoort stuur me dan maandag of dinsdag even een reminder.

Click. Click. Peace

In Serre heb je een vrij goede skibus die de dorpen verbindt. Er was enkele dagen geleden ergens een bericht dat ze van plan waren de lift weer open te krijgen tegen de kerstvakantie.

*bericht bewerkt door Hupla op 13 dec 2019 20:52

Heftig, dat lijkt me niet zo 1-2-3 weggegraven. Gelukkig was het gebied nog niet open.

@GiGi Je bent weer terug! Ik geloof dat het halve forum al een amber alert heeft uitgestuurd naar je verdwijning ;)

Let it snow!

Bedankt voor de reacties.
Het is ook geen drama. Beter dit dan geen sneeuw.

Update: de lift draait weer voor dit seizoen! De elektrische installatie van de lift was nog volledig intact, men heeft enkel de chalet eromheen moeten herbouwen. De transformator-/hoogspanningscabine is door de lawine 5m verschoven, maar dit heeft men tijdelijk opgelost door de kabels te verlengen.

Plaats een reactie