Terug van weggeweest

Beste lezers,

Elf jaar terug mijn eerste board gekocht dat ik 13 was (Elan Eragon 155). Eerste wintersport meegemaakt en uiteraard verkocht aan de sport.

Af en toe nog Snowplanet geweest in Spaarnwoude dat voor mij op een steenworp afstand ligt, maar verder niet veel uren doorgebracht op een board.
(Ben het zeker niet verleerd heb ik van de week bewezen).

Ik ben momenteel 24, 1.93m lang en 90kg.
Ohja en om niet te vergeten schoenmaat 48 (13).
Nu wil ik een nieuw board aanschaffen en weet al dat ik een wide board moet zoeken.
Een en ander zien staan en het valt mij op dat freestyle boards vaak kleiner zijn als 160.
Laat dat freestylen nou net het geen zijn dat ik graag verder wil uitbreiden aan skills.
Ook de normale ritjes op de piste en een beetje carven vind ik leuk.

Mijn oog laten vallen op een Bataleon Fun Kink 162W.

Iemand die mij iets kan aan of afraden?
Ik zie graag een reactie tegemoet.

Groet Kevin

Kan je zelf geen goed advies geven, maar wel een tip v.w.b. een winkel. Als het niet te ver is, ga eens bij Burnside kijken in Deventer. Ben daar meermalen super geholpen door kundige medewerkers. Hele goede service ook. Begin dit jaar had ik nieuwe boots die in de winkel heerlijk zaten maar na 3 dagen Oostenrijk in praktijk echt k#t bleken te zitten. Mocht ze gebruikt weer omruilen voor een ander paar…

Harm
Dank voor je antwoord.
Helaas is Deventer een best stuk rijden vanaf Haarlem 😄
Als iemand iets dichter bij huis weet hoor ik het graag.

Cheers

Revert heeft helaas geen boards dit jaar, maar je zou nog eens bij soellaert, of in de winkel bij snowplanet zelf kunnen kijken als je in de buurt iets zoekt.
Met jouw gewicht en grootte lijkt me 160 ook niet echt een probleem met freestylen.
Lastige met zo’n grote schoenmaat is dat veel wide boards denk ik nog steeds vrij smal zullen zijn (heb je echt serieus nog op de 155 gereden, of had je iets gehuurd daar?). Wellicht is de lib tech skunk ape een idee voor jou? Wel jammer dat je net de testdagen in zoetermeer hebt gemist.

Bataleon zelf geen fan van de 3bt, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Hoi Tiny M
Dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad nog gewoon geboard op die 155.
Op een WW van 25.6.
Zolang je niet te schuin gaat is er niks aan de hand.
Om in te komen sidejumps gepakt en ging eigenlijk prima ook met de 155 al zeg ik het zelf. Alhoewel ik vermoed dat met een iets langer board ik meer controle houd.
Ik kreeg het idee hoe langer de boards worden hoe minder geschikt ze worden voor freestylen, als ik de eigenschappen volgens producent moet geloven.
Of is dit onzin? Ik zal het board wat je aangeeft even googlen.

Gr

Op een steilere piste gaat dat wel lastig worden op die 155, dan zit je altijd met je voeten in de sneeuw.

Verder kort door de bocht: korter is wendbaarder en daarmee ook wel wat makkelijker met het spelen op de piste, op snelheid eerder instabiel. Lang stabieler wat weer prettiger is voor de piste of bijvoorbeeld grotere jumps. Daarnaast hebben stijfheid en vorm er ook mee te maken. Goed om dit nog even door te lezen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932

Maar gezien je gewicht en ook lengte vind ik160 al niet heel lang. Kijk vooral op de maattabellen bij de boards, daarin staat een gewicht range. Als je gewicht redelijk aan de bovenkant zit bij een bepaalde maat, moet het goed zijn.

Gelijk even de skunk ape gecheckt.
Eerste opzicht positief, er word aangegeven dat het een medium tot stijf board is.
Is het met freestylen, jibben, springen nou juist de bedoeling een zo soft mogelijk board te hebben of juist stijf?

Hoe kies je de juiste lengte. Zag dat de Skunk begint bij 159W tot 170W waarvan er één tussen zit met UW. Ben ik met maat 13 gelijk genoodzaakt de UW van 28.5 te kopen of zou een 26.8 ook volstaan.
Heel graag input van mensen…

Helaas heb ik inderdaad de testdagen gemist daar baal ik wel van.

Thanks

Jibben, butteren, kleine sprongetjes is een flexibel board fijn voor. Grote sprongen juist een heel stijf board. Afgelopen vrijdag de Rome sds stale sandbech versie getest, die is dus echt knetterstijf. Als je ziet wat voor sprongen hij maakt, zeer begrijpelijk. Wel ook fijn om lekker te carven dat board.

Zou een skunk ape dan te stijf zijn voor het jibben en lichtere freestylen? Of heeft er iemand ervaring mee?

Het merk Nitro interesseert mij ook.
Gezien dat “Team Exposure”(camber) flex 7 een board heeft van 165 / 27.2 & de “Team Exposure Gullwing”(rocker) flex 6 dezelfde maatvoering.

Precies ditzelfde onder enkel de naam “Team” zowel weer de camber versie met een flex van 7 als de rocker gullwing versie met een flex van 6.

Iemand hier ervaring mee?

Board lengte van 162/27.0 als 165/27.2

Cheers

Het flexgetal dat een fabrikant opgeeft zegt eigenlijk niets. Hooguit hoe het boardje zich verhoudt tot andere boardjes van het zelfde merk.
Voor butteren etc. is een zachte neus/tail die je lekker stabiel in de sneeuw kunt drukken belangrijker dan de flex in het midden. Een stijve rocker/gullwing buttert (bijna) altijd beter dan een relatief slappe camber. Even wat reviews lezen over het specifieke board geeft vaak een beetje inzicht in de 'butterbaarheid' van een board.

Ik heb zelf een freestyleplankje met flex 1 en een camberboard, twin, flex 7 die beide erg goed te butteren zijn. Het freestyleplankje knikt echter tussen m'n voeten, zodat je bij het butteren ongeveer de helft van je plank nog op de sneeuw hebt, wat butteren erg makkelijk maakt, terwijl de camber enkel op z'n tail of tip steunt bij het butteren. Het is maar waar je van houdt…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 05 dec 2019 01:20

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie