Gewrichten sparende ski

Hallo, ik ben 71 jaar en heb wat gewrichts problemen, een kunstheup een versleten heup en twee versleten knieen maar ik ben nog vrij sportief. Ik ski sinds 1975 meerdere weken per jaar, de laatste jaren twee maal veertien dagen, gewicht is 70kg lengte 1m70 , ski Head Suppershape i magnum 163cm.
Op een normale piste gaat alles nog goed en aan een goed tempo,Op een steile buckel piste met een laag kapot gereden sneeuw en in een laag verse sneeuw voel ik dat het pijnlijk hard werken word.Ik ski meestal op de piste maar zoek toch graag de verse sneeuw op. Is er een knieen sparende ski die een verbetering zou zijn t.o.v. de Head i magnum waar ik overigens zeer tevreden over ben en waarvan ik reeds een paar opeenvolgende versies van heb gehad.

De Magnum kost idd best wat kracht om te skiën. Ik heb gisteren op mijn nieuwe Völkl Racetiger SC Carbon geskiet. Ik heb nog nooit van mijn leven zo gemakkelijk geskied. Alles gaat vanzelf. Ze voelen ook onvoorstelbaar licht aan, maar hebben wel alle grip. Die zou ik dus aanraden. In 165 te krijgen en qua radius vergelijkbaar met je Magnum. Helaas is het model dat ik heb het model van vorig jaar. Dat is inmiddels niet meer te krijgen. Het model van dit jaar komt ietsje minder uit de test. Maar nog steeds zeer goed.
De damesuitvoering Völkl Flair SC UVO is overigens exact dezelfde ski.
Als alternatief kan ik ook de Salomon XDR 80ti aanraden. Een andere type ski, maar die skiën ook ultragemakkelijk. Vorig jaar ook testwinnaar. Model 2020 is hetzelfde als 2019.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 dec 2019 11:53

Zou de nieuwe Head V Shape serie niet iets kunnen zijn? Dan heb je toch het Head gevoel maar dan wel een ski die vooral gericht is op comfort en makkelijk skien.

Heb je als alternatief voor een knieën-sparende ski een ski-ondersteunend systeem overwogen zoals SkiMojo of het Againer Ski-systeem?
Ik vermoed dat in jouw geval dit meer skiplezier zou kunnen opleveren dan een “comfortski”.

Wellicht kun je eens een speelse freeride georiënteerde ski proberen voor de sneeuwrijke dagen, zoals een Rossignol Sin 7 en de Magnums ernaast houden. Ik vermoed gezien je leeftijd een traditionelere techniek en dergelijke ski’s maken, door hun drijfvermogen en kleinere contactlengte door de rocker, pivoteren/rutschen echt vele malen makkelijker. Ook sneeuwhopen e.d. kun je moeiteloos zonder druk nemen, daar drijven ze gewoon overheen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@eddyanny Heb dezelfde leeftijd en gewicht, maar minder fysieke problemen. Ik zou me met die fysieke ongemakken toch beperken tot de piste. Ik zou toch ook eens de Elan Amphibio’s proberen. Sowieso bochtenhulp verzekerd. Heb nu de 12ti en de nieuwe Wingman 78C. Die heb je in diverse breedtes vanaf 78 tot 86, dus ook geschikt voor de wat diepere/lossere sneeuw.

Hen48

Heb je als alternatief voor een knieën-sparende ski een ski-ondersteunend systeem overwogen zoals SkiMojo of het Againer Ski-systeem?
Ik vermoed dat in jouw geval dit meer skiplezier zou kunnen opleveren dan een “comfortski”.

Morzel op 4 dec 2019 15:37

Ken je iemand met ervaring over één of beide van deze systemen?

De après ski schijnt gewrichten soepeler te maken, vooral in combinatie met schnapps en jagermeister. ;)

Born to Ride

@Matthias123 dat gaat niet werken bij een vader die niet drinkt en versleten knieën heeft :P

Daarom moet je ook genoeg drinken van de dokter. Doe je dat niet, zie je wat er van komt ;)

Edwin van Riel

@evr66 @Piefke

Zou ie 't nu over koffie hebben? 😂

Born to run. B.S.

Denk het niet, koffie dehydrateert, lost hier niet veel op ;)

Edwin van Riel

Allen bedankt voor de interesse en informatie, een soepel draaiende ski zou mij zeker helpen, een bredere ski zou me helpen in zware sneeuw maar ik vraag me af of een bredere ski op een hardere piste niet meer belastend is voor de knieen?
Hier heb ik geen ervaring mee.
Het voorstel van Shane voor een Freeride ski er bij te nemen klinkt aanlokkend maar komt voor mij te laat, ik wil nu geen extra paar meer mee zeulen.

Smaller is minder belastend voor de knien. Aantal aardige suggesties hier al gedaan. Nadeel is wel dat dast juist de mindere ski’s zijn buiten de piste natuurlijk. Op de piste is bv ook een Rossi Hero ST TI erg comfortawel. Maar ja, in de losse sneeuw heb je er niet echt veel aan. Hetzelfde gaat vermoedelijk op voor de Racetiger SC waar DrPhil het over heeft.

Edwin van Riel

Alle slalomski’s zijn waardeloos in een laag verse sneeuw. Niet zozeer omdat ze te smal zijn (de SC is 72 breed), maar vooral omdat ze te kort zijn.

Alles kan, maar tof skiën is het niet. Vergelijk het altijd maar met een hamer en een schroevendraaier. Met allebei krijg je een schroef wel een plank in ;) Alles kan, maar resultaat en comfort zijn gewoon beter en groter met geschikt materiaal.

Edwin van Riel

Mijn oude Bandit X waren 70 breed. En dat was toen allmountain.
De Bandit XX was 74 breed. Dat was toen freeride…
Dat was 2003. Maar die waren toen veel langer.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 dec 2019 16:16

Ha, sinds de ski’s onder de 2m12 zitten, is het maar behelpen. Al met al, veel variabelen die de eigenschappen bepalen. Maar simpelweg een sl in de poeder gaat m niet worden Een poederlat op de piste is ook niet alles (zeker wanneer je wat gevoelig bent aan de knieën). Het zal dus toch ergens een compromis worden voor TS.

Ik neig dan naar bv een beetje relaxte consumer gs als de Rossi hero lt ti of zo. Op de piste heerlijk, breedte iets van 70 meen ik. En ook buiten de piste nog heel aardig bruikbaar als je ze op lichaamslengte skiet. Heb ze zelf gehad en waren echt voor alles goed bruikbaar.

Edwin van Riel

De iMagnum is pijnlijk hard werken dus dan raden we m maar een gs aan. Heeft ie dadelijk ook zn nek gebroken🙈😆

Dat breder meer belastend is geldt echt alleen voor Carven @evr66[/mention]. Voor de meeste skiërs zijn brede gerockerde latten dus juist minder belastend en bovendien een pak eenvoudiger te skiën. Op een betonharde piste zeker niet ideaal, maar bruikbaar. Als het toplaag je maar enigszins zacht is, dan is het echt een wereld van verschil[mention=“131703”] @eddyanny. Dagje huren wellicht??

*bericht bewerkt door Shane op 05 dec 2019 18:34

I can stick uphill ice, on my saucer...

@eddyanny. Over zeulen gesproken. De Elan Wingman 78 is superlicht en toch heel stabiel en hij bocht als Verstappen.

Hen48

Hallo Hulst,
U klinkt wel overtuigend over die Elan wingman, weet u of iemand anders een vergelijk tussen de wingman serie of de K2 iconic serie?
Zijn ze vergelijkbaar en evenwaardig?

@eddyanny. De Elan Wingman is pas op de markt. Ik ski al een aantal jaren op Elan. Ik heb de 12ti en heb de 16ti pas verkocht. Ik ben op leeftijd en probeer risicovermijdend te skiën. De 16ti heeft dubbel titanium en die vond ik wat te heftig. Bij de recent verschenen skitest van comfortski’s kwam de Wingman 78C er als favoriet uit. Die heeft geen titanium maar carbon. Er is ook een titamnium versie en er zijn ook types van 82 en 86 breed.
Vanuit mijn ervaringen met Amphibio’s (linker en rechter ski) en het feit dat de Wingman een verder ontwikkeld Amphibio systeem heeft, heb ik die op risico gekocht. Inmiddels heb ik er 6 maal indoor mee geskied en hij skiet heerlijk in allerlei bochtenwerk. Half januari ga ik ermee naar Trois Vallees en dan krijg ik een goed beeld. Overigens heb ik met de 12ti, is nu 14ti, enkele jaren in Trois Vallees geskied en dat ging in allerlei omstandigheden, maar wel op de piste, heerlijk.

Hen48

Nog als toevoeging. Alle Wingmans komen goed uit de testen. Er zijn natuurlijk goede ski’s en GiGi was bevoordeeld nooit enthousiast over het amphibio systeem omdat dat voor hem te weinig uitdaging bood.
Dat is nu juist de reden waarom die voor mensen op leeftijd met alle opkomende gebreken zo geschikt is.
Wij hoeven nier meer op te bouwen maar moeten eerder afbouwen.

Hen48

OK, bedankt, ik ga die Elans testen, kan er iemand een vergelijk maken tussen Elan amfibio en K2 iconic?

Wetenschappelijk onderzoek stelt dat de belasting op de knieën en de kans op knieblessures groter is bij een brede ski. Een van de risico’s van het skiën op een brede ski is het feit dat de maximale range of motion sneller bereikt wordt op het transversale en frontale vlak van de knie. Dit komt doordat een bredere ski ervoor zorgt dat de ground reaction force niet onder de voet, maar meer aan de binnenkant van de voet zit, hierdoor is de positie van de knie t.o.v. waar de kracht op de ski zich bevindt anders dan bij een smalle ski. Het maakt niet uit of het gesneden of gedrifte bochten zijn, het gaat om de ondergrond waarop geskied wordt. Bovenstaande geldt op harde ondergronden, dit betekent op de piste. Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijk onderzoek bekend waarin de effecten van een brede ski op de knieën in poeder zijn getest.
Voor meer info: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4541126/…

Mijn advies zou daarom zijn de huidige ski te houden als deze geen klachten geeft op de piste en de aankoop van een extra ski te overwegen. Ik zou gaan experimenteren met verschillende breedtes in de poeder om zo te ondervinden welke ski de minste klachten geeft. Kortom, ik denk dat het in dit specifieke geval beter is om een piste en een poederski te hebben.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 06 dec 2019 16:28

OK Skitechniek, bedankt, ook Shane rade een tweede paar aan, moet ik dan toch overwegen, het is in ieder geval een goede raadgeving, Thanks .

@Dirk_Simpie: nog niet zelf mee geskied, maar wel al wat positieve ervaringen gehoord.

In België heb ik ze (SkiMojo-systeem) al gezien bij de Watersportcentrale in Genk, dat ik op basis van mijn goeie ervaring met de service daar (bootfitting) zeker kan aanraden als je daar informatie over zoekt.

Ze zullen ongetwijfeld in de lage landen nog andere (goede) verkoopspunten hebben waar ze informatie kunnen geven over één van beide systemen.

Plaats een reactie