Wat zijn langen tochten haalbaar van uit Selva?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Ik kom al jaren in de Dolomiti Superski en vind het veruit het mooiste skigebied waar ik tot nu toe ben geweest. De uitzichten, de vriendelijkheid, de kwaliteit van de pistes/eten/verblijf… etc zijn uitstekend en een stuk beter als een hoop andere gebieden waar ik ben geweest. Ik vind het dan ook heerlijk om in dit gebied flinke tochten te maken naar bijvoorbeeld de Marmolade en Lagazuoi.

Nu vraag ik mij af wat jullie denken dat mogelijk is aan lange ski tochten? Ik sta met een groepje van snelle skiërs om 08:30 bij oftewel Ciampinoi of Dantercepies, haal ik het dan bijvoorbeeld om op en neer te skiën naar het dal station van de Kronplatz 2000? De Gebirgsjagertour vanuit Selva, Cortina d’Ampezzo… etc

Je kunt eens naar cortina gaan.de eerste wereld oorlog route. Erg mooi om te doen.

Het "verste" dat ik vanuit Val Gardena ben geweest, tot nu toe, waren Lagazuoi, Marmolada en Santa Croce. Dat was altijd vroeg vertrekken, maar ook ruim voldoende tijd voor koffie en lunch stopjes. Maar waarom zou je anders naar de Dolomieten gaan ;-)

Kronplatz en Cortina d’Ampezzo heb ik beide wel eens overwogen, maar heb er vanaf gezien vanwege de noodzakelijke busverbindingen op heen- en terugreis.

Ik ben wel in het Tofana gebied bij Cortina geweest, maar toen hebben we de auto gepakt.

De Gebirgsjäger/Grande Guerra tour heb ik vanuit Arabba gedaan. Op basis van die ervaring zou ik het vanuit Selva niet aanraden. Te groot risico dat je het niet haalt. Beperkende factor is niet eens zozeer hoe snel je kunt skiën (wel belangrijk!) maar vooral het onvoorspelbare oponthoud bij liften en busverbindingen.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Bedankt voor jouw ervaringen Richard. Ik weet dat de Marmolade en Lagazuoi inderdaad geen probleem zijn om te halen, Santa Croce daar in tegen ben ik nog nooit geweest, fijn om te weten dat dat in ieder geval al mogelijk is.

Vooral de bussen en een tussenlift die bijvoorbeeld al om 16:00 dicht gaat lijken mij de beperkende factor, dit aangezien ik in Maart wil gaan (geen lift drukte) en we skiën met het motto uitrusten doe je maar in de lift.

Ik denk tevens dat de Gebirgsjager tour inderdaad erg riskant is, dit vanwege de 2 verschillende busverbindingen en de niet altijd even vloeiend in elkaar overlopende pistes.

Kronplatz (Bruneck) daarin tegen lijkt me “makkelijk” haalbaar, volgens de nieuwe skiroute-planner (iBeep, cooool :D) is een retourtje ongeveer 6 uur. Je zit dan in 16 liften heen, 16 terug en 2x de busverbinding Sponata-Piculin…

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

Wij zijn vorig jaar naar de Kronplatz geweest vanuit Selva. Om 9 uur 's ochtends vertrokken vanaf het bruggetje in Selva en daar vandaan meteen de snelste route qua skieën en liften genomen naar waar we de bus konden nemen. We hadden deze om half elf en dit ritje duurde ongeveer 20 minuten naar Piculin. Daar naar boven gegaan waarna we tegen twaalven boven waren op de Kronplatz en we de grote klok boven op de berg, welke iedere dag om 12 uur gaat luiden hebben horen slaan. We hebben op de Kronplatz de Silversterafdaling genomen, deze is richting Bruneck en daar beneden een bakkie gedaan. Daarna weer met de lift omhoog om weer terug te skieën en liften naar Piculin. Hier hadden we meteen om half twee de bus terug naar waar we opgestapt waren. Daar aangekomen gegeten en de terugreis naar Selva weer aanvaard.

Mocht je naar Santa Croce willen skieën, dan kom je langs de opstapplaats van de bus naar Piculin. Je zou dan even naar de vertrektijden van de bus kunnen kijken. Misschien ook wel te vinden op internet.

Wat ook een mooie tocht is om te doen is naar Ciampac/Buffaure en de Rosengarten (Catinaccio). (Skitour Panorama)
Je gaat dan richting Canazei. Daar neem je bij Pecol de lift naar beneden, je steek de weg over en neemt de bus naar Alba. Hier omhoog met de gondel en je gaat richting Pozza di Fassa. Daar beneden aangekomen kun je een bus nemen naar Pera of Vigo di Fassa. Deze brengt je naar het skigebied van de Rosengarten, welke je ook heen en weer kunt skieën. Als je denkt dat je in tijdnood zit dan kun je vanuit Pera de bus terugnemen naar Campitello, maar het is ook goed te doen om weer terug te skieën naar waar je ben begonnen naar Alba. Neem vanuit Alba de bus terug naar Campitello, als je daar met de gondel boven bent gekomen heb je nog maar een stoeltjeslift nodig om terug te kunnen komen naar Selva.

Succes en hopend dat je wat aan deze informatie heb.

Santa Croce is aanmerkelijk minder ver dan Lagazuoi of Marmolada. Leuk is natuurlijk om op de heenweg de Gran Risa piste bij La Vila te doen, bekend van de wereldbeker reuzenslalom. Vergeet bij Santa Croce niet het laatste stukje te voet naar het kerkje te gaan, het is een bedevaartsoord.

Verder is het qua skiën allemaal niet zo moeilijk. Tussen La Villa en Pedraces gaat een langzame "horizontale" skilift, die je zowel op de heen- als terugreis nodig hebt. Rijen voor de lift zul je er niet echt tegenkomen.

Je komt inderdaad langs de opstapplaats voor de bus naar Kronplatz.

Volgens in pensionhouder van vorig jaar is de Gebirgsjagertour vanuit selva wel te halen (als je een snelle skiër bent).

Nog over de 1e wereld oorlog route die ik heb gedaan. Dan moet je stukje met de bus omhoog naar cortina toe. Is nu denk ik jaartje of 5 geleden er lag toe naast de weg een dikke 1,5 mtr sneeuw. was super om te doen. Je moet er vroeg voor op staan maar het is de moeite waard. Was met kerst vlak bij la villa en toen zag ik de bordjes met welt krieg 1 alweer staan.

terug moet je over een vlak pad, daar staat een paard met wagen om je voort te trekken voor 1-2 euro. Snowboarders mogen in de wagen. ook wel een leuke ervaring met grote groep voort getrokken worden door een paard.

De marmolada is wel dichterbij dan deze tocht.

De panoramatour beginnende bij ciampac (Alba)is ook de moeite.

Bedankt voor jullie reacties, deze informatie komt zeker van pas. Er is in ieder geval bevestigd dat Bruneck te halen is in een dag en tevens hebben we de “Skitour Panorama” er bij gekregen. Deze lijkt mij vooral leuk in de versie Alba – Pozza di Fassa en over dezelfde weg terug, de pistes/uitzichten bij “Pian Peccei” lijken mij namelijk niet heel interessant (+ je zit zo minder in de bus).

De “Rosengarten” zien er ook wel spectaculair uit, ik heb alleen het idee dat je relatief wel erg veel in de bus zit en niet op de latten staat? Volgens Marlene is de Gebirgsjager tour dus wel mogelijk, maar veel tijd speling heb je dan niet. Ik zal een lijstje maken met routes (klokwijs) van uit Selva; die ik al had en die we er nu bij hebben gekregen (schaling 1-5):

Selva – Seceda (Alpe di Siusi)
Een relatief korte en eenvoudige tour met mooie uitzichten op het Sella massief en de Langkofel. Mooie rode pistes om te doen zijn de Ciampinoi 1 langs het kasteeltje “Fischburg” en de bijna 8 Km lange Furnes richting Ortisei. Wil je meer uitdaging dan is er natuurlijk de Saslong (FIS Downhill) van Ciampinoi naar San Christina maar ook de zwarte piste “Cisles” bij Col Raiser is top! Deze tocht is eventueel uit te breiden naar Alpe di Siusi door in Ortisei een klein stukje te lopen.
(Tijd: 2, Uitzichten: 4, Moeilijkheid 2, Max afstand Selva: 6.75Km)

Selva – Kronplatz
Een lange tour met een hoop interessante pistes, veel vergezichten op bergen die je normaal van de andere kant ziet of zelfs niet, neem ook even een kijkje in het kerkje van Santa Croce. Tijdens deze tour krijg je de mogelijkheid om veel lange zwarte pistes te skiën maar ook afwisselbaar met rood, bekende zwarte pistes zijn de Gran Risa (FIS Giant Slalom), Sylvester/Herneg, Piculin en de Dantercepies Val (Previous WWCt). Bij deze tour zit je ook 2 maal in de bus, deze gaan om de 20 minuten.
(Tijd: 5, Uitzichten: 4, Moeilijkheid 5, Max afstand Selva: 28Km)

Selva – Lagazuoi (Cinque Torri)
Een redelijk lange en eenvoudige tour met geweldige uitzichten vanaf de Lagazuoi op de Sella, Fanes, Tofane, Cinque Torri, Marmolade etc. Om in San Cassiano te komen moet je redelijk wat blauwe pistes nemen maar uiteindelijk kun je de heerlijke bijna 8 km lange rode Armentarola piste nemen. Tevens is het mogelijk om voordat je de Lagazuoi omhoog gaat een paar pistes te doen bij de Croda Negra en de Cinque Torri. (Extra kosten taxi/pus E5pp en Paardenspan E2pp)
(Tijd: 4, Uitzichten: 5, Moeilijkheid: 3, Max afstand Selva: 22Km)

Selva – Sella Ronda (Links- en Rechtsom)
De bekende middel lange tour om het Sella Massief met veel natuurschoon en mooie uitzichten. Hij is in beide richtingen te skiën maar links om sta je iets meer op de piste als rechts om. De mooiste pistes kom je tegen bij de Passo Sella, Pordoi en Arabba. Eventueel is het mogelijk om de tour meer dan 1 keer op een dag te doen.
(Tijd: 3, Uitzichten: 4, Moeilijkheid: 3, Max afstand Selva: 11.5Km)

Selva – Marmolada
Een redelijk lange tour naar het ruim 3200m hoge “Punta Rocca” op de hoogste top van de Dolomieten. Je kunt hem als uitbreiding toepassen op de “Sella Ronda” of bereiken via Ciampinoi-Arabba- Malga Ciapela of Dantercepies-Arabba-Malga Ciapela. De blauwe afdaling naar Malga Ciapela is ietwat traag maar de uitzichten van “Punta Rocca” en de 6 Km lange “Sass del Mul” maken dat meer dan goed!
(Tijd: 4, Uitzichten: 5, Moeilijkheid: 3, Max afstand Selva: 16Km)

Selva - Pozza di Fassa (Panorama Tour)
Een redelijk lange tour van Ciampinoi naar Passo Sella, Alba, Pozza di Fassa en terug. Tijdens de tour ski je voornamelijk over rode pistes zoals de bijna 7Km lange “Pozza” maar krijg je ook te maken met de mooie zwarte piste “Ciampac” bij Alba. Je kunt er ook voor kiezen om de Panorama Tour helemaal te doen maar dan zit je wat langer in de bus, Canazei-Alba duurt +/- 10 minuten.
(Tijd: 4, Uitzichten: 4, Moeilijkheid: 4, Max afstand Selva: 15.5Km)

Selva – Gebirgsjager Tour
Een extreem lange tour wanneer je vertrekt uit Selva maar die zeer bijzonder is. Je skiet in een gigantische cirkel door de verschillende skigebieden: Alta Badia, Arabba, Civetta en Cortina d’Ampezzo. De tour is maarliefst meer dan 90km lang waarvan je er zo’n 40 op de latten staat. Het schijnt haalbaar te zijn maar je moet er wel je best voor doen.
(Tijd: 5, Uitzichten: 5, Moeilijkheid: 3, Max afstand Selva:33Km)

sander ,die Selva route-Gebirgsjager Tour staat die ergens op kaart of waar kan ik die vinden? ook tevens die andere routes staan ons wel aan.

Wij hebben vorige week in Selva gezeten en zijn bij de VVV langs geweest. Daar hadden ze een A-4tje met op de ene zij de de route van de Gebirgsjagertour en op de andere zijde de tijden van de bussen die je nodig had. Helaas was de tour afgesloten tot 17 januari vanwege te weinig sneeuw. Daarna kon je bellen naar een telefoonnummer om te informeren of deze open was gegaan. Dat hebben we toen maar niet gedaan. In maart gaan we nog een weekje, misschien lukt het dan. Het voordeel is dan ook dat de liften langer open zijn.

Ik heb hier:
http://www.skicivetta.com/modules/news/article.php?storyid=1…

wat (verouderde) info gevonden over de Grande Guerra/Gebirgsjager skitour. De bij dit artikel geplaatste dienstregelingen van de bussen zijn wel van dit seizoen.

De busritten zijn volgens de dienstregeling respectievelijk 20 minuten (Sottoguda-Alleghe Impianti) en een half uur (Pescul- Fedare). Als je pech hebt komt daar 2x een half uur wachten op de bus bij.

Andere bottlenecks zijn:

  • De lift van porta Europa naar passo Padon, ivm de vele Marmoladagangers. Zorg dat je hier zo vroeg mogelijk bent.
  • De gondel naar de Marmolada (facultatief, je kunt dit stuk overslaan).
  • De lift naar Lagazuoi: grote gondel met soms lange wachtijden.
  • De paarden bij Armentarola. Ze wachten tot de sleep vol is. Als je goed kunt "schaatsen" kun je het ook zonder paarden.
  • de terugweg van Armentarola. Alle verkeer vanaf Lagazuoi moet bij Armentarola via een traag slepertje omhoog. Als het druk is loop je daarna opnieuw in de fuik bij de eitjeslift van San Cassiano.
  • Passo Gardena. Het laatste stuk terug naar Val Gardena kan ook erg druk zijn (Sellaronda).

Ik vind het eigenlijk ook wel interessant om te weten waar je tijdens en rond deze tochten goed off-piste kunt skiën. Ik weet dat deze plekken wat moeilijker zijn te vinden als bijvoorbeeld in Frankrijk (Val Thorens ed) maar ze zijn er wel degelijk.

Zelf weet ik een aantal mooie stukjes te liggen bij Plan de Gralba en Seceda. Waar in de Dolomieten zouden jullie de poeder in gaan?

ps(Als er meer dan een meter ligt ;))

Ik wou net zeggen: nu nergens.

De ultieme plekken zijn natuurlijk Sass Pordoi en Val de Mesdi. Beide alleen met gids.

Niets voor mij overigens. Beetje te extreem.

Wij hebben vorige week in Selva gezeten en zijn bij de VVV langs geweest. Daar hadden ze een A-4tje met op de ene zij de de route van de Gebirgsjagertour en op de andere zijde de tijden van de bussen die je nodig had. Helaas was de tour afgesloten tot 17 januari vanwege te weinig sneeuw. Daarna kon je bellen naar een telefoonnummer om te informeren of deze open was gegaan.

Evert op 22 jan. 2012 22:18

Weet iemand of de Gebirgsjagertour alweer geskied kan worden?? Wij gaan eind februari voor het eerst naar Italie (Malga Ciapela). We willen o.a. die tour gaan doen. Ik ga me nu wel wat zorgen maken om de sneeuwcondities daar :-(

@Sander13 Ik hoop dat je het niet erg vind, maar ik heb je informatie nog enigszins aangepast en in PDF gezet (wilde voor mezelf en voor wat vrienden even in kaart brengen welke tochten goed mogelijk zijn vanuit Selva). Vond jouw overzicht wel een goed uitgangspunt.
[b] Hierbij de link naar een overzicht van leuke tochten in Dolomiti Superski: http://docdro.id/h6CeIkg

null

Zie: http://docdro.id/h6CeIkg

''Powder to the people''

Eindelijk na 3 jaar komt er een vervolg aan deze topic

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Wilde niet bumpen, maar ik vond het zonde om het niet te delen, wellicht help ik er nog iemand mee…

''Powder to the people''

Nee, dat bedoelde ik er niet mee. Prima dat je het geplaatst hebt in een van de mooiste gebieden in de alpen.

PDF opgeslagen als er eens vraag is over tourtjes vanuit Selva.

May the ski force be with you !!

Prima PDF, allemaal inderdaad goed te doen bij niet te lang wachten en een beetje geluk (met name bus naar Kronplatz). Ik mis nog 1 aanvulling op de Laguozoi: de Super 8. Volgens mij wel iets over gezegd maar zo heet dus het extra rondje dat je kan maken samen met “gewone” afdaling Lagazuoi als je op Passo Falzarego bent. Voor als je alles al eens hebt gedaan is dit wel weer een leuke afwisseling :). Je kan ook de bus/taxi naar Cortina nemen maar dan wordt de terugweg naar selva echt een grote een uitdaging. Als je niet in Selva zit maar in Corvara of S Cassiano kan je wel naar Cortina.

Iets gedetailleerdere kaartjes:

Het A4tje (eigenlijk A3) mbt de giro grande guerra kan je hier vinden:
http://www.altabadia.org/media/erster-weltkrieg-grande-guerr…

De Super8 hier:

null

http://www.dolomiti.org/ita/cortina/laga5torri/inverno/Pan_S…

En de panoramatour:
http://www.fassa.com/upload/files/Ski-map-Buffaure-Ciampac-2…

zucht … dit jaar zit’t er niet in voor mij (but hey, er komt een leuk leventje erbij in de plaats :p). Volgend jaar dan maar ;).

En … aanvullend gerucht uit C D’amp: er is toch wéér sprake van een rechtstreekse aansluiting van Cortina naar Cinque Torri. Het zal, net zoals de Arabba Fly, wel weer 9 jaar wachten worden, maar toch ;).

Ik was, drie jaar geleden al weer, rond lunchtijd bij de Fedare hut, helemaal linksonder op het kaartje hierboven. Het verbaasde me dat het er zo druk was, gezien het feit dat het in een uithoek in een piepklein skigebiedje ligt. Daar was een reden voor: schitterend terras en voortreffelijk eten, zelfs voor de toch al hoge standaard van de Dolomieten.

@Lars3
Gefeliciteerd

Net terug van Arabba.
De 1e wereldoorlog ronde was dicht. En nu zie ik bovenstaand plaatje en de Nuvolau joch. Daar zijn we vorig jaar geweest en daar hebben ze toch lekker gebak…

Xx10

Oh, wat is het daar toch mooi!! Meeste is wel verteld maar hier nog een site waar in Duits en Engels wat info staat en ook diverse touren beschreven worden:

http://www.altabadiaski.info

Nog 1 week…dan weer naar San Cassiano

Even dit forum doorgelezen en krijg nu alweer zin in volgende week vrijdag, dan weer heerlijk een weekje (voor het 18e jaar) naar Selva!
In al die jaren echter nog nooit naar Cortina d’Ampezzo geweest, en wil daar nu toch eens verandering in gaan brengen. Ik lees hier dat het nog lastig kan zijn alles op tijd te halen, dus ben benieuwd! Nog tips? Desnoods pak ik ergens een taxi terug…
De Kriegtour, Rosengarten, Marmo etc allemaal al een paar keer gehad, dat blijven aanraders. Hoewel, de Rosengarten staat voor mij boven de Kriegtour, al die bussen en dat gehaast de hele dag…blijft toch vakantie he ;-)

Dit jaar is de nieuwe verbinding vanuit Canazei naar Ciampac Buffaure geopend.
De bus is dan niet meer nodig!!!

Wat ook een mooie tocht is om te doen is naar Ciampac/Buffaure en de Rosengarten (Catinaccio). (Skitour Panorama)
Je gaat dan richting Canazei. Daar neem je bij Pecol de lift naar beneden, je steek de weg over en neemt de bus naar Alba. Hier omhoog met de gondel en je gaat richting Pozza di Fassa. Daar beneden aangekomen kun je een bus nemen naar Pera of Vigo di Fassa. Deze brengt je naar het skigebied van de Rosengarten, welke je ook heen en weer kunt skieën. Als je denkt dat je in tijdnood zit dan kun je vanuit Pera de bus terugnemen naar Campitello, maar het is ook goed te doen om weer terug te skieën naar waar je ben begonnen naar Alba. Neem vanuit Alba de bus terug naar Campitello, als je daar met de gondel boven bent gekomen heb je nog maar een stoeltjeslift nodig om terug te kunnen komen naar Selva.

Pecol lift en bus naar alba is dus niet meer nodig. Omdat je de lift naar ciampac kunt nemen. Panorama tour is vanuit sella ronda dus nu zonder bus te doen (in ieder geval tot pozza di fassa).

''Powder to the people''

Nog een kleine aanvulling met de links naar bustijden voor mensen die de Gebirgsjägerskitour/Giro della Grande Guerra gaan doen:

bus Malga Ciapella - Alleghe
http://www.dolomitisuperski.com/documents/bus-transfer/alleg…

bus Pescul - Fedare
http://www.dolomitisuperski.com/documents/bus-transfer/pescu…

En … aanvullend gerucht uit C D’amp: er is toch wéér sprake van een rechtstreekse aansluiting van Cortina naar Cinque Torri. Het zal, net zoals de Arabba Fly, wel weer 9 jaar wachten worden, maar toch ;).

Lars3 op 19 jan 2016 14:14

Korte aanvulling op het gerucht: de pistekaart van Cortina D’Ampezzo maakt nu effectief gewag van een aansluiting tussen Tofana en Cinque Torre. Meerbepaald tussen Son Die Prade en Rai De Dones.
http://www.dolomitisuperski.com/skimap-201415/01_cortina_web…

Dan is een dagtocht La Villa - Armentarola - Passo Valparola - Cinque Torre - Cortina D’Ampezzo (Tofana) - Cinque Torre - Lagazuoi (- paardenkoets -) Armentarola - La Villa plotseling zeer bereikbaar :).

Eens benieuwd hoe lang het deze keer gaat duren :).

Plaats een reactie