Skischoen advies

Na 3 seizoenen op een net iets te grote en royaal te brede (Salomon X Pro 100) skischoen geskied te hebben vandaag deskundig nieuwe skischoenen laten aanmeten.

Na wat passen en aanpassen is het een smalle Atomic geworden en heb ik de schoen besteld (niet op voorraad in betreffende filiaal). Het was uiteindelijk wikken en wegen tussen de Atomic Hawk S, flex 110, 120 of 130 (de gepaste schoen was de 120).

Ik ben een (zeer) ervaren skiër die het geleerd heeft in de tijd dat je de knieën nog in elkaar moest duwen en vind dat trouwens best moeilijk af te leren. Momenteel ski ik 95% op de piste en ben van de kortere bochten en echte snelheid hoeft voor mij ook niet meer.

Ik ben echter een lichte skiër (75 kg) die op techniek skied en niet op kracht. Mijn vraag is nu of de 130 in de kou niet te stijf gaat zijn voor mij. Wie o wie heeft ervaringen of advies voor mij?

ps: mijn eerste gevoel was trouwens dat de Atomic 120 minder stijf is dan de Salomon 100.
ps: het is Atomic geworden omdat deze net wat kleiner uitvallen dan menig ander merk (het is een shell maat 26, recht kan 25 maar links niet 🤪)

*bericht bewerkt door Freak op 05 dec 2019 15:37

En mochten er mensen zijn die interesse hebben in mijn Salomon X Pro (mondo 26) laat maar weten 😉

Een flex van 130 is met jouw gewicht van 75 kilo, en je ski techniek (minder krachtig) aan de hoge kant. Ik denk dat de 120 flex prima voldoet aan de eisen die je stelt :).

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik ben een (zeer) ervaren skiër die het geleerd heeft in de tijd dat je de knieën nog in elkaar moest duwen en vind dat trouwens best moeilijk af te leren.

Freak op 5 dec 2019 15:34

Wat ben je eerlijk, daar kunnen we wat mee. Is de plus of min 10 punten Flex dan belangrijk? Of pak je een paar uurtjes privé les die je enorm verder helpen? Ben zelf ook zo’n type van ‘ooit geleerd hoe je moet skiën’ (duhhh) en geloof er ook wel in dat je materiaal wel degelijk iets bijdraagt (ook nieuwe schoenen gekocht vorig jaar). Maar ik zou zelf enorm gebaat zijn bij wat lesjes na al die jaren dat ik mezelf een hele goeie skiër vind ;-)

Alleen de 120 waren afschuwelijk van kleur (ja dat is ondergeschikt maar deze keer wil ik er wel 7+ jaar mee doen).

Eh, stomme vraag, maar hoe ben je op deze (met passen neem ik aan) uitgekomen, als hij niet op voorraad was?

Edwin van Riel

Ik ben een (zeer) ervaren skiër die het geleerd heeft in de tijd dat je de knieën nog in elkaar moest duwen en vind dat trouwens best moeilijk af te leren.

Freak op 5 dec 2019 15:34

Wat ben je eerlijk, daar kunnen we wat mee. Is de plus of min 10 punten Flex dan belangrijk? Of pak je een paar uurtjes privé les die je enorm verder helpen? Ben zelf ook zo’n type van ‘ooit geleerd hoe je moet skiën’ (duhhh) en geloof er ook wel in dat je materiaal wel degelijk iets bijdraagt (ook nieuwe schoenen gekocht vorig jaar). Maar ik zou zelf enorm gebaat zijn bij wat lesjes na al die jaren dat ik mezelf een hele goeie skiër vind ;-)

Binnenwerk op 5 dec 2019 15:45

Ik heb 30+ jaren skiën op mijn conto ;) Ik doe het nu alleen wat rustiger.

Eh, stomme vraag, maar hoe ben je op deze (met passen neem ik aan) uitgekomen, als hij niet op voorraad was?

evr66 op 5 dec 2019 15:47

Zelfde schoen, andere flex (en uiterlijk)

Alleen de 120 waren afschuwelijk van kleur (ja dat is ondergeschikt maar deze keer wil ik er wel 7+ jaar mee doen).

Freak op 5 dec 2019 15:46

Zeer herkenbaar. Wat zijn sommige schoenen lelijk. Maar ja, de pasvorm…

Alleen de 120 waren afschuwelijk van kleur (ja dat is ondergeschikt maar deze keer wil ik er wel 7+ jaar mee doen).

Freak op 5 dec 2019 15:46

Zeer herkenbaar. Wat zijn sommige schoenen lelijk. Maar ja, de pasvorm…

Binnenwerk op 5 dec 2019 15:51

De pasvorm is hetzelfde, het is alleen de flex. Gelukkig staat deze Atomic schoen bekend om “vergevingsgezind” te zijn.

Ook fijn dat zo’n topic eens een keer binnen 1 dag is beslecht 😂

When life gets too complicated.... SKI

In het ergste geval kan een bootfitter achteraf de flex met wat kunstgrepen altijd nog verlagen. Verhogen gaat niet meer.

Ik zou me dus geen zorgen maken, tenzij je veel minder goed kan skiën dan dat je laat uitschijnen.

Dat knieën in elkaar duwen ga je wel moeten afleren, dat lijkt nergens op 😛.

In het ergste geval kan een bootfitter achteraf de flex met wat kunstgrepen altijd nog verlagen. Verhogen gaat niet meer.

Ik zou me dus geen zorgen maken, tenzij je veel minder goed kan skiën dan dat je laat uitschijnen.

Dat knieën in elkaar duwen ga je wel moeten afleren, dat lijkt nergens op 😛.

Morzel op 5 dec 2019 18:50

Bedoel je met flex verlagen flexibeler maken of stugger maken? Ik wil even een duidelijk beeld ;)

*bericht bewerkt door Freak op 05 dec 2019 18:53

In het ergste geval kan een bootfitter achteraf de flex met wat kunstgrepen altijd nog verlagen. Verhogen gaat niet meer.

Ik zou me dus geen zorgen maken, tenzij je veel minder goed kan skiën dan dat je laat uitschijnen.

Dat knieën in elkaar duwen ga je wel moeten afleren, dat lijkt nergens op 😛.

Morzel op 5 dec 2019 18:50

Bedoel je met flex verlagen flexibeler maken of stugger maken? Ik wil even een duidelijk beeld ;)

Freak op 5 dec 2019 18:52

Flexibeler maken kan wel.
Toevallig beweert juist Atomic dat ze een temperatuur vaste PU hebben, die dus in de kou niet veel stijver wordt.
Is de rest van de schoenen identiek? Vaak zit er ook verschil in binnenschoen o.i.d.

Trouwens, hoe lang ben je? Moment is kracht maal arm, dus met hetzelfde gewicht flexed een langere skiër de schoenen veer meer dan een kortere.

*bericht bewerkt door Slim op 05 dec 2019 21:30

Een flex van 130 is met jouw gewicht van 75 kilo, en je ski techniek (minder krachtig) aan de hoge kant. Ik denk dat de 120 flex prima voldoet aan de eisen die je stelt :).

Svenski97 op 5 dec 2019 15:40

je kunt dat niet zo zwart wit stellen. Skiniveau is belangrijk maar ook hoe je gebouwd bent en hoe je beweegt. Ik kan mijn enkels heel makkelijk buigen en ik heb daarom de salomon xmax 130 race. Ik vouw alle andere schoenen dubbel, niet omdat ik zo goed ski maar omdat ik weinig moeite hoef te doen om een skischoen te buigen. Het is een anatomisch iets. Ik weeg 68kg bij 175.

Die atomics heb ik ook gepast. Zijn echt niet zo stijve schoenen en het plastic van die schoen verandert minder onder invloed van temperatuur (zegt atomic). Mijn vuistregel zou zijn dat je in de winkel met je knie net over de punt van de schoen komt. Haal je dit niet dat is ie te stijf, kom je ver over de punt dan zijn ze te slap. Maar goed 110, 120, 130…zolang die schoen maar lekker zit. Soms kun je er een schroef uithalen of bijzetten om 10 flexpunten aan te passen.

null

Nog wat onderzoek gedaan, blijkbaar kun je de flex aanpassen indien nodig.
Iemand ervaring met het aanpassen van de flex bij deze Atomic schoen?

*bericht bewerkt door Freak op 06 dec 2019 10:49

Plaats een reactie