14-21 december, waar in Frankrijk?

Hoi allen,

Wegens een vervroegde vakantie wil ik volgende week richting de Alpen rijden en met de dump neigen we naar Franrijk.
Nu zijn we op zoek naar een chill gebied, tegen een aantrekkelijke prijs.

Ik heb contact gehad met o.a. La Plagne en Risoul over de opening van het aantal liften en pistes maar daar blijven ze vaag over.

Mij vraag:

  • waar kan ik het beste voor gaan: 1. Iets duurder en al veel open? Of 2. het met de huidige sneeuwverwachting en vervroegde openingen dikke kans dat een groot deel (de helft?) al open is.

Ik hoor het graag,

Dank!

Pieter

La plagne kun je vanuit gaan dat die de week erna pas open gaan. Het les arcs deel gaat wel de 14e open (ga nu voor het eerst daarheen in die week). Tignes is sowieso ook al veel open, ben 2x begin december daar geweest en alles goed voor elkaar daar.

Trois Vallees. Kijk maar op de webcams van Val Thorens, Les Menuires, Meribel en Courchevel. En bekijk het overzicht van Skifan op Trois Vallees, winter,

Hen48

Het verklaart de prijsverschillen dan ook veel beter.

Risoul en la plagne is rond de 150 euro, waar Val Thorens en Tignes veel meer rond de 300 zijn.

Verwacht je dan dat in la plagne bv maar 10 pistes open zijn?

  • les 2 alpes en isola zijn heel anders/ saaier / onhandiger qua gebied zeker?

Gr

Ik verwacht geen pistes in la plagne, gaat pas 21e open. Waarom niet les arcs dan?
https://www.lesarcsnet.com/lifts/dates

Je kunt ook kijken naar Serre Chevalier. Deze openen ook altijd snel zo veel mogelijk is mijn ervaring.

Click. Click. Peace

Les Menuires is sowieso goedkoper dan Val Thorens, terwijl je binnen 30 minuten in Val Thorens zit. Van het hele Trois Vallees gebied is Les Menuires het goedkoopst.

Hen48

Montgenevre. Sneeuwhoogte in het dorp 170 cm, en vanaf dit weekend alle liften open.

The older I get, the better I was

Ik verwacht geen pistes in la plagne, gaat pas 21e open. Waarom niet les arcs dan?
https://www.lesarcsnet.com/lifts/dates

Tiny-M op 7 dec 2019 15:05

La plagne is ook vanaf 14-12 open, sterker nog ze hebben morgen een pre-opening.

*bericht bewerkt door Jaco op 07 dec 2019 20:57

Les Menuires is sowieso goedkoper dan Val Thorens, terwijl je binnen 30 minuten in Val Thorens zit. Van het hele Trois Vallees gebied is Les Menuires het goedkoopst.

Hulst op 7 dec 2019 17:07

Goedkoper dan Orelle? Heb me eigen er nog nooit in verdiept maar hoor altijd dat de prijzen daar zeer voordelig zijn, mede omdat je er geen kant op kunt😂🙈

LA NORMA😍☃️

Dus even alles op een rijtje (ook voor evt. volgers)

  • Trois vallees (900-3230m): veel open.
  • Paradiski: (1950-3250m) Les Arcs is deels open. La Plagne volgt, nu nog erg beperkt.
  • Les Deux Alpes (1650-3560m): open
  • Tignes (2100-3460m) ; zo goed als volledig open.
  • Serre Chevalier (1200-2700m); deels open.

Met de huidige weersverwachting ligt de 0 graden grens best hoog 2000-2500m.
Het zal dus hoogstwaarschijnlijk een hoog gebied worden :)!

gr

Je kunt ook kijken naar Serre Chevalier. Deze openen ook altijd snel zo veel mogelijk is mijn ervaring.

Rogier op 7 dec 2019 15:43

Als de SNCF tenminste niet staakt 😡

Uitrusten doe je maar in de lift.

Er zijn natuurlijk nog enkele lager gelegen dorpen in Trois Vallees, zoals Orelle, Brides les Bains en in mindere mate Saint Martin de Belleville, maar ik ga uit van de sneeuwzekere dorpen, zoals Val Thorens, Les Menuires, Meribel en Courchevel en hun “nevendorpen”, waarbij je tegelijk bij de liften zit die verder uitwaaieren over het hele enorme gebied.

Hen48

Wat is er tegen op bv les deux alpes?
Hoog en mega cheap

@Pieter. Bij mij 13 jaar geleden. Hoog gebied met brede pistes, mooie gletsjer. Webcams zien er goed uit. Langgerekt dorp (circa 2 km) met veel voorzieningen.Toch hoor ik al een aantal jaren vooral negatieve opmerkingen over dit gebied. Waarom, is met niet duidelijk.

Hen48

Ah right, de verbinding is nog niet open tussen les arcs en is plagne. Verkeerd gekeken. Dacht dat la plagne helemaal niet open was.

Wat is er tegen op bv les deux alpes?
Hoog en mega cheap

Pieter11 op 8 dec 2019 16:13

Je kan les deux alpes dus echt niet vergelijken met espace killy, paradiski of trois vallees. Vond les deux alpes 1 van de minste skigebieden waar ik geweest ben. Kan ook door deels door de sneeuwkwaliteit komen, maar ik kom daar niet meer terug. Serre chevalier vond ik dan wel weer fantastisch.

Wat is er tegen op bv les deux alpes?
Hoog en mega cheap

Pieter11 op 8 dec 2019 16:13

Smerig dorp, eentonig gebied (doordat eigenlijk alles op 1 helling ligt). Alles grauw en grijs. Slechte preparatie, onlogische liften. Ik heb er 3 jaar geleden een dag geskied, omdat het naastgelegen Alpe d’Huez dicht was vanwege de wind. Voor mij by far het minste gebied waar ik in Frankrijk geskied heb.

Alpe d’Huez zal ook wel behoorlijk wat pistes open hebben, dat kan ook nog een optie zijn.

Born to Ride

Wat is er tegen op bv les deux alpes?
Hoog en mega cheap

Pieter11 op 8 dec 2019 16:13

You get what you pay for.

Ik heb mij 3 jaar geleden goed vermaakt op vakantie in L2A, maar het hangt van je instellng af.
Het gebied is veel minder veelzijdig dan bv Tignes of Les Arcs, maar daarom niet slecht op zich.
Zeker als je in rekening brengt wat je via een touropperator maar moet betalen voor een week in de sneeuw daar (ik dacht dat de sundio groep, die achter o.a. Sunweb zit meer dan 75% van de accomodaties in beheer heeft).

Grootste nadelen: lang gestrekt gebied, je zit altijd op min of meer dezelfde berg boven de boomgrens en komt dan ook vaak op dezelfde punten uit.
Ook het dorp is langerekt, waardoor je vaak de (super efficiente) busjes moet nemen om tot bij een apres-ski bar te geraken (tenzij je echt in het centrum zit).
Anderzijds: van boven op de gletsjer heb je fenomenale 360° uitzichten) en om te zeggen dat er nergens goede pistes te vinden zijn is ook heel overdreven. Maak vooral een babbel met een skileraar op de weg omhoog om tips te krijgen welke pistes er wanneer het best bijliggen en waar je weg moet blijven.

Overall vond ik de prijs-kwaliteit zeker ok, maar je moet de juiste verwachtingen hebben.
Als je grote dagtrips wil maken en wil genieten van een afwisselend landschap, dan is dit geen gebied voor jou.
Als je vooral wil skiën en hier niet te veel voor wil uitgeven zit je ook super.

Als je voor niet veel meer geld naar bv Les Menuires kan, zou ik dat ook overwegen (en ik ben zelf super fan van Les Arcs geworden, maar daar is het naar mijn aanvoelen veel duurder en is er een beperkter aanbod qua restaurants/bars.

Glide on!

Wat is er tegen op bv les deux alpes?
Hoog en mega cheap

Pieter11 op 8 dec 2019 16:13

Ik ben vorig jaar in Les 2 alpes gewwest en vond het echt niet tegenvallen. Inderdaad wat minder gevarieerd dan Espace Killy… Maar zeker op de gletsjer liggen er toch wel heerlijke pistes cq racebanen.
Ik snap eigenlijk niet zo waar de negativiteit vandaan komt.

Als je na 1 dag skien en dat ook nog terwijl je het geluk had die dag uberhaupt nog te kunnen skien omdat je eigen gebied het liet afweten, is een negatief oordeel wel erg snel geveld. Er zijn genoeg revieuws over Les Deux Alpes die heel wat genuanceerder zijn. Je moet wel even wennen aan dat gebied. En dat smerige dorp??? Nou nou.

Hen48

Plaats een reactie