Camber of Hybrid rocker

Beste boarders

Ik zit te twijfelen tussen een camber die ik tot op heden als enigste heb gereden of een hybrid rocker.

Ik wil graag meer gaan freestylen, jibben, jumps.
Nu lees je veel reviews van mensen die voorkeur geven aan een full camber maar je leest heel summier over de hybrid rocker en de eigenschappen hiervan bij aspecten als jibbs en jumps.
Zijn er er hier mensen met ervaring?

Hoor het graag.

Cheers

Tip en tail rocker is veel vergevingsgezind gezinder als je niet helemaal ‘rond komt’ voor de landing. Dat vertellen mijn snowboardende vriend me, en is zeker bij ski’s ook waar.
Je tip of tail ‘hapt’ gewoon niet zo gauw.

De voor-en-nadelen van full camber zijn opzich vrij simpel, betere stabiliteit op snelheid en houdt makkelijker/beter een edge langs de andere kant is het minder vergevingsgezind en laat de float in diepe sneeuw wat aan de wensen over.

“Hybrid rocker” of beter gezegd alles wat niet full camber is moet je geval per geval bekijken. Een Jones Flagship heeft bijvoorbeeld CamRocker (Rocker in de nose & tail maar traditioneel camber vanaf de inserts), Burton’s flying V boards hebben enkel camber onder de voeten (dus rocker in de nose,tail en tussen de bindingen). Belangrijk is dus dat de term “hybrid rocker” gebruikt wordt voor letterlijk alles wat niet full camber of full rocker is maar deze onderling wel sterk van elkaar kunnen verschillen. Zo zal rocker tussen de bindingen (flying V bij Burton, alle LibTech profiles, alle Never Summer profiles etc.) speelser en vergevingsgezinder aanvoelen maar ga je stabiliteit op snelheid en “edge hold” opgeven t.o.v. zowel Camrocker en uiteraard full Camber.

Voor te jibben ga je praktisch nooit voor een traditioneel camber board kiezen (laat staan als je nog moet leren jibben), daarnaast kan ik ook niet direct een full camber board opnoemen dat uberhaupt flexibel genoeg is om deftig mee te jibben.

Voor jumps zie je vaak dat pro’s wel teruggrijpen naar full camber boards maar bij amateurs (en zeker bij beginnende freestylers) ga je toch veel meer (om niet te zeggen uitsluitend) hybrid profiles terugvinden. Traditioneel camber zal je veel zwaarder afstraffen bij een niet perfecte landing.

Ik wil niet te kort door de bocht gaan maar als je moet vragen of een full camber board geschikt is, dan is dat meestal niet het geval.

In dit geval heb ik de Nitro Team Gullwing op het oog, dit board is rocker in het midden en camber bij tip en tail.
Mijn gedachte was dat jibben redelijk moet kunnen en voor jumps hoor je mensen zeggen dat je met een hybrid niet de pop hebt met springen in tegenstelling tot een camber. Evenals het landen heeft een camber meer demping of is dit wel te evenaren met het door mij beschreven bord van Nitro!?

Dit is nu je derde onderwerp over ongeveer het zelfde. Probeer het zelf eens uit zou ik zeggen. Op internet kun je ook niet lezen of een broek je past…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Wat je in je laatste zin suggereert klopt.
Enkel heb ik geen geldboom in mijn achtertuin om alles maar te kopen wat ik zou willen.
Ik probeer informatie te winnen op internet, gebruikerservaringen…
Als jij je er aan stoort bespaar jezelf dan ook de moeite om überhaupt te reageren met een bericht dat mij 0 toegevoegde waarde levert.
Alvast bedankt

Plaats een reactie