Advies Skischoenen

Goedemorgen

Even een vraag voor de kenners.
Gisteren bij een speciaalzaak geweest voor nieuwe ski schoenen
Na 3 haar gehuurd te hebben met elke keer net geen goede schoenen
3D scan gemaakt en diverse schoenen gepast. Uiteindelijk uitgekomen bij de Atomic hawx ultra 130s. Passen goed en zijn ook verwarmd . Daar nog speciaal gevraagd wat doe 130 precies inhoud. Volgens de verkoper was deze ski schoen echt wel geschikt voor mij. 3X 1 week geskied.
Thuis nog even gelezen over de flex waarde en krijg nu toch wel het idee dat deze misschien iets te stijf is?
Wil er wel een aantal jaar mee doen.

Ben rond de 80 kg en 185 cm lang
En volgens de verkoper vrij mobiel met mijn voeten.

Die ultra schoen bestaat ook in 120 en 110 waarbij de pasvorm identiek is. Op papier zou 130 wel stijf zijn voor jou. Een te stijve schoen hindert vooruitgang in je skien. Echter, als je heel mobiel bent in de enkels (zoals ikzelf) dan is een stijve schoen geen probleem omdat je dan toch wel makkelijk scheendruk kunt geven. En de 130 van atomic is niet overdreven stijf en ik meen dat je er nog 1 schroef uit kunt halen waardoor het meer een 120 flex wordt. Daar zou ik even naar kijken. Mijn vuistregel: als je met je knie niet niet voorbij de punt van de schoen komt issie te stijf, bij kamertemperatuur.

als je smalle kuiten hebt en een wat smallere voet, Dan is de Hawx ultra geen slechte schoen. Echter is het een sportivere schoen.
Metname geschikt voor agressiever skieen met stijvere skies

Na 3x 1 week lijkt mij 130 aan de hoge kant, Ook afhankelijk wat voor een ski je skied natuurlijk
Imho zou een rond de 110 meer dan genoeg moeten zijn.

Goed flex is bij ieder merk en model weer anders, dus lastig tevergelijken. Waar ik het niet zo mee eens ben is dat aanpassen vooraf. omdat een schoen nog iets nageeft, is het beter om eerst te skieen, daarna pas aanpassen daar waar je tijdens t skieen last van hebt.
Aanpassen in de winkel is alleen nuttig om je daar lekker weg te laten gaan. Heb helaas genoeg gezien dat een schoen te veel nagegeven had met vervelende gevolgen

Met -10 is de schoen stukken harder en stijver dan op kamer temperatuur in de winkel. Daar merk je de flex minder.

Echter is het ook weer zo dat het voor iedereen anders is wat als prettig ervaren word, persoonlijk skie ik met 2 meter en 100kg op 110 flex van salomon, En heb ook bij mn renlatten nooit het gevoel gehad, dat ik een te zachte schoen aan had

echte mannen lopen naar boven,

Oud artikel, maar klopt nog steeds: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5666/wat-is-de-fle…

Veder ben ik het @martijnuiterwijk eens wat betreft aanpassingen van de schoen. Dit doe je het beste na een aantal keer skiën.

Click. Click. Peace

Even mee gaan skien in een hal. Krijg je een beetje gevoel met de schoen en ze zullen idd nog nageven. Bij mij is er niks verwarmd o.i.d. en schoen is eigenlijk steeds beter gaan zitten.

Dank jullie wel voor de reacties.
Ja de verkoper zei ook dat na de week wintersport ik de schoenen nog kon aanpassen mocht er iets mee zijn.

Dank jullie wel voor de reacties.
Ja de verkoper zei ook dat na de week wintersport ik de schoenen nog kon aanpassen mocht er iets mee zijn.

Kuota op 8 dec 2019 14:01
eel leuk, alleen als je na 3 dagen skieen pijn hebt, brengt dat aanpassen na 1 week ook geen ene /*-+"§$%&/(
echte mannen lopen naar boven,

Heeft de verkoper ook andere merken en modellen aangeboden?
Als je “normale” voeten hebt hoeft er niets worden aangepast en is vaak verwarmen van de binnenschoen een overbodig verkoop argument, binnenschoen past zich vanzelf aan aan jouw voet.
De aangeboden stijfheid is volgens mij net zoals hierboven gemeld wat aan de hoge kant.

.

Ik heb een stuk of 5 schoenen aan gehad en deze zat het beste.
Alleen de buitenzijde werd verward om ik bij 1 voet mijn enkel aan de binnenzijde voelde na een half uur te hebben gedragen.

Heb vrij smalle voeten en kwam op 95 mm uit.
Daarnaast kwam ik vrij ver met mijn tenen omhoog halen terwijl mijn hiel moest blijven staan en naar voren hangen.

Was niet heel bekend met het fenomeen flexwaarde in verhouding met techniek / gewicht dus heb me daarom ook laten adviseren bij een speciaalzaak.

Ik las laatst ergens in een artikel (ik dacht op deze site) dat de flex geen standaard is, dus de 130 van het ene merk kan even flexibel of stijf zijn als de 110 van een ander merk. Ik zou me dus niet vastpinnen op dat getal. Ga er gewoon eens mee op de latten staan en ervaar het. En zorg dan wel voor de juiste latten, anders denk je misschien dat het aan de schoenen ligt, terwijl je bijv. te zware of te lange ski 's hebt ;)

Uitrusten doen we thuis wel!

Dat is(veel) te stug… 3 weken ervaring is niet heel veel, zelfs als je een supertalent zou zijn is het nog een te serieuze schoen, kijk eens naar de ultra 110 of de smax 100 van Salomon als de pasvorm van de ultra je wel bevalt…

Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik ben nog nog een keer terug geweest naar de winkel en heb daar weer een goed gesprek gehad inzake de schoenen.
Er is met meerdere verkopers hiernaar gekeken en gaven ook aan dat waarschijnlijk dit aankomende jaar misschien 110 / 120 beter zou zijn maar gezien mijn lengte gewicht en mijn bouw van enkele en lange benen zou dit voor de toekomst beter zijn.
Ook al.staat er aangegeven 130 waren deze schoenen minder stijf dan wat je van een 130 schoen zou verwachten. Ook zou je deze schoen nog naar beneden kunnen aanpassen mocht dat nodig zijn.
Dus besloten om deze schoenen te houden .

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Nu nog op zoek naar bijpassende skies.

Plaats een reactie