Goedkoop alternatief voor side-edge planer

Ik heb ondertussen mijn skis al enkele keren zelf bijgeslepen, maar ben nu aan het punt gekomen waarbij ik denk de side-wall te gaan raken met mijn diamantvijlen.
Tot nu toe heb ik hier geen probleem mee gehad omdat deze al eens teruggezet zijn geweest in een ski-shop toen ik nog geen eigen slijpspullen had.

Ik vind de aanschaf van een eigen side-wall planer (±40 EUR) nogal duur voor die enkele keer dat ik denk om deze nodig te hebben en nu vroeg ik me af of het ook anders kan.

inspiratie:
https://www.tognar.com/beast-sidewall-planer-for-ski-tuning/…

null

Dit is in essentie een slijphoek op 83 graden met een ruwe panzer-vijl.
Je zou dan hiermee langs je kanten moeten gaan totdat je net wat metaal meehebt.
Dit zal natuurlijk nooit zo precies en gelijkmatig kunnen zijn als met een echte sidewall planer die zowel de de onderkant van de skis als de metalen zijkant als referentie zal gebruiken, maar mits wat gevoel (en liefde voor je skis) zou dit theoretisch moeten kunnen.

schets:

null

In de praktijk zou ik de 83graden dan maken door een extra plaatje aan 1 kant van mijn vaste slijphoek mee in te klemmen (b.v. met metalen shimplaat van 0.1mm).

Is dit het proberen waard of denken jullie dat het beter is om nog eens langs een shop te gaan hiervoor (of een vriendelijke medeskiër te zoeken die wel het juiste gereedschap heeft)?
Ben ik trouwens juist in de veronderstelling dat je deze sidewall planer maar heel af en toe nodig hebt (tenzij je vaak aan rots-skïen doet en de zijkant regelmatig 0.2mm moet terugvijlen om de happen eruit te halen)?

Thx

Glide on!

Het goedkoopste alternatief voor een sidewall planer is om je sidewalls eenvoudigweg niet bij te werken 😉.

Je gewone vijlen halen dat materiaal evengoed weg, je moet wel veel vaker de rommel uit je vijlen poetsen en er goed op letten dat je de boel niet forceert.

@Vivace een lastig vraagstuk. Het grootste probleem van zowel een planer als een grove vijl is dat de kans bestaat dat hij gaat happen in het plastic van de sidewall. Dit heb ik zelf ondervonden haha. Truc is om telkens zo weinig mogelijk materiaal weg te schrapen, dus bij elke ‘haal’ maar een klein beetje. Bij een planer kun je dit proces heel precies sturen, het mesje heeft immers maar een zeer klein oppervlak. Bij een panzervijl is dit veel lastiger is mijn ervaring (ook geprobeerd)

1x planen en je hebt de komende jaren niet nodig, en dat lijkt het inderdaad een dure investering te maken.
Ik heb een planer en je bent altijd welkom (regio Breda)

Tijd voor een uitpakparty?!

Voor gewone vijlen klopt dat wel, de plastic kan je daar uitborstelen met een metalen borsteltje of uitkrabben met een nagel.
Voor Oxidestenen of diamantvijlen weet ik dit zo niet. De “porieën” zouden hierbij dicht kunnen lopen waardoor ze niet meer kunnen werken.

Glide on!

Ik heb een planer en je bent altijd welkom (regio Breda)

Gaston op 10 dec 2019 10:13

Bedankt voor de aanbieding, maar jammer genoeg niet echt in mijn buurt.
Wel makkelijker bereikbaar voor mij: Vlaams-Brabant/Limburg (B+NL) of afspreken in Landgraaf

Glide on!

Misschien vind ik binnenkort nog wel een gaatje om eens langs te komen met mijn sidewall planer ;-).

Ik vond t ook een duur ding, maar wil nu niet meer zonder. Scheelt echt veel gedoe met slijpen

Andere opties:
Gewoon een ouderwets scheermes
Stanley mes
Handfreesje
Ronde guts

@kjiratsiekoedel:

De sidewall planer is ook gemaakt om een hap te nemen uit (indien aanwezig) de titanal plaat die vlak boven de kanten zit. Dat gaat een scheermesje of Stanleymes niet kunnen :-)

Dat is waar, maar 't scheelt al veel plastic in je vijl.

Dan is dit goedkoop alternatief (wel vaste hand nodig).

null

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 10 dec 2019 12:04

Ik vond de sidewall planer ook duur (je hebt hem niet vaak nodig), maar ik vind de investering achteraf het wel waard, het gedoe met vijltjes, mesjes etc. lijkt mij niks. Kortom het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb de sidewall planer sinds de aanschaf op 6 paar ski’s gebruikt.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Alternatief (stel dat je 't hebt liggen…):

Mijn gedacht: schaf toch die sidewall planer aan en zorg dat je hem vaak nodig hebt😉
Hoe dan: vaker skiën zodat je vaker met een glimlach je sidewall planer in je hand hebt en er weer een serpentine mee tevoorschijn tovert☃️

LA NORMA😍☃️

Alternatief (stel dat je 't hebt liggen…):

kjiratsiekoedel op 10 dec 2019 12:19

Ik heb wel een bovenfrees liggen voor houtbewerking, maar no way dat ik hiermee in de buurt van mijn skis kom.
Als je een kleine foute beweging doet, heb je ineens een hele inkeping in de metalen kanten en kan je de skis weggooien (of ten minste een hele mm van je kant wegslijpen).

Glide on!

Helaas is goed gereedschap altijd duur. Maar vaak maakt goed gereedschap elke klus heel veel makkelijker.

Ik heb heel veel onderhoudsmateriaal voor fiets en ski-onderhoud welke ik zelden odig heb. Maar als ik het nodig heb ben ik altijd zo blij dat ik het heb…

Click. Click. Peace

Ik heb heel veel onderhoudsmateriaal

Rogier op 10 dec 2019 14:19

Vandaar dat je al zo lang aan het zoeken bent naar je vijlhouder? ;)

Übung macht den meister!!!

@Vivace vanaf €35 koop je een side-wall planer bij Klein wintersport incl. verzendkosten. Voor dit bedrag is het zonde om je ski’s te verprutsen.

@Vivace vanaf €40 koop je een side-wall planer bij Klein wintersport incl. verzendkosten. Voor dit bedrag is het zonde om je ski’s te verprutsen.

Ik heb heel veel onderhoudsmateriaal

Rogier op 10 dec 2019 14:19

Vandaar dat je al zo lang aan het zoeken bent naar je vijlhouder? ;)

RFKANGOO op 10 dec 2019 21:25

Lol

nee dat komt omdat ik wat vergeetachtig ben ;-)

Click. Click. Peace

@Vivace vanaf €35 koop je een side-wall planer bij Klein wintersport incl. verzendkosten. Voor dit bedrag is het zonde om je ski’s te verprutsen.

Rene75 op 10 dec 2019 21:28

@Vivace vanaf €40 koop je een side-wall planer bij Klein wintersport incl. verzendkosten. Voor dit bedrag is het zonde om je ski’s te verprutsen.

Rene75 op 10 dec 2019 21:32

Het wordt steeds duurder…;)

Overigens stel ik voor om voor het type van €45 te gaan, die liggen lekker in de hand.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie