wanneer rijden - 's nachts, 's avonds, overdag,...

Ik vroeg me af wanneer jullie rijden naar de sneeuw. Zelf rij ik de laatste jaren 's avonds tot rond 22 - 23u, om dan ergens onderweg te overnachten. Op die manier komen we uitgerust & rond de middag aan op onze bestemming (of zijn we onderweg nog even de toerist), waardoor we eigenlijk een dag winnen.

Bestaat er al ergens een lijst van aangename overnachtingsplaatsen? Zo nee maak ik vanavond wel een google spreadsheet aan.

Zo doen wij het (gezin met 2 kleine kinderen) ook. Wij overnachten vaak in Ulm.

Wij rijden altijd op vrijdag rond een uur of 7, met een beetje geluk zijn we dan rond 2 uur 's nachts op de locatie. Hierdoor heb je nog een redelijke nachtrust en kan je de zaterdag in de middag al skiën.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Meestal neem ik de bus, dat is sowieso het comfortabelste.

Maar ik ga geowonlijk nog een tweetal lange weekends met de wagen. Daarbij rijd ik het liefst gewoon 's nachts. Overdag rijden is zo vreselijk saai. 's Nachts zit je zelf achter het stuur, of lig je als passagier te slapen. Dan vliegt de tijd voorbij.

*bericht bewerkt door Arnh op 11 dec 2019 08:49

Wij vertrekken altijd na 10:00 uur 's ochtends op de drukste zaterdagen. Zo rij je heel gemoedelijk achter alle files aan. We zijn dan meestal tussen 8 en 9 's avonds op de bestemming.Onderweg vlak voor de Alpen al ergens avondeten, inchecken, wijntje erbij en en half 11 naar bed. Bevalt prima.

Afhankelijk bestemming …
Midden Zwitserland (1d)
's morgens rond 07:30 weg, brunch langs de Rijn, koffie in de buurt van Moulhouse, event. nog een bij Pratteln en dan zijn we rond 18:00 op plaats bestemming.

Italie (2d)
Na de spits weg, rustig met lunchstop en zien wel hoever we komen, in de praktijk meestal ergens tussen Ulm en Lindau
Volgende dag verder

Hotel zoeken we onderweg gewoon even op, vooraf een plek plannen heeft vaak weinig zin ivm vertragingen agv weer/verkeer.
Die laatste kunnen reden zijn dat ik de route ter plekke aanpas en een hele andere route neem.

Reis is voor ons onderdeel van vakantie, dus voor ons geen gestress om uren/dag te winnen oid

Rob

Wij gaan 1-2 weken na de reguliere voorjaarsvakantie naar Oostenrijk/Zillertal. We zijn de afgelopen jaren tussen vier en vijf uur op zaterdagochtend vanuit Utrecht of Den Bosch vertrokken en meestal tussen drie en zes uur 's middags op de bestemming aangekomen. We hebben gemerkt dat het vooral uitmaakt welke snelweg je kiest in Duitsland. Die wegwerkzaamheden hakken erin.

Uitrusten doen we thuis wel!

Slapen onderweg kan ik absoluut niet (auto, bus, trein, vliegtuig allemaal geprobeerd, maar ik kan het echt niet), dus ik rij overdag. Vroeg in de ochtend rijden en dan ben je nog bijtijds op bestemming. Ook weleens met overnachting gedaan, maar vrijdag in de avond sta je nog in de file, overnachting kost extra geld en echt uitgerust ben ik dan ook niet. Vrijdag vroeg naar bed gaan werkt voor mij beter.

Ik vertrek meestal 2 of 3 uur 's nachts (geen kinderen) om eind van de ochtend aan te komen. Meestal niet zoveel last van een kort nachtje en altijd 1 of 2 extra chauffeurs mee zodat er gewisseld kan worden indien nodig. Lekker lunchen bij aankomst, evt skihuur regelen en daarna de acco in. Soms al wat skiën maar meestal een paar drankjes en vroeg naar bed om de dag er na topfit als eerste de gondel te pakken.

Voor de voorjaarsvakantie hebben de kinderen op vrijdagochtend nog school, middag gelukkig vrij. We vertrekken dan meestal na een stevige lunch, rijden tot ca. 22 uur en overnachten in een simpel hotelletje onderweg, volgende ochtend croissants halen en dan nog maar max 3 uurtjes rijden, dus voor het middaguur op plaats van bestemming.

Hotelletje boek ik wel vooraf, meestal via booking .com. Ik kijk wat op ca. 3/4 van de reisafstand dicht bij de route ligt.
Meestal in de buurt van de Zwitserse grens.
(Gaan weer naar Val d’Anniviers)

In de kerstvakantie gaan we het iets anders doen. Dan vertrekken we vrijdag heel vroeg in ochtend (rond 4 uur) en rijden naar Lyon. Daar een leuke airbnb geboekt. Namiddag en avond doorbrengen in Lyon, ontbijten in een gezellig tentje om de hoek van de airbnb en dan is het nog maar kort naar Bourg-st-Maurice (les Arcs)
(we hebben in Lyon gewoond, dus elke gelegenheid om éventjes daar te zijn, grijpen we aan).

❄️

Voor de voorjaarsvakantie hebben de kinderen op vrijdagochtend nog school, middag gelukkig vrij.

Marije77 op 11 dec 2019 09:03

Ik moet zeggen dat de basisschool van onze kinderen het wel erg fijn aanpakt, ze plannen vaak voor dit soort vakanties gewoon een studiedag in, ook dit keer weer. Wij gaan vrijdag morgen dus relaxed oprijden tot aan Kufstein en rijden zaterdag morgen relaxed door.

Zelf de laatste keren voor richting Kufstein overnacht in Gersthofen. Daar liggen diverse prima hotels voor prima prijzen kort bij de snelweg. Stadthotel Gersthofen heeft een parkeergarage, Hotel Asgard uitstekende service mbt aankomst/sleutelkast, er is een Ibis Budget en nog een paar alternatieven op max 10 min van de autobahn.
Bovengenoemde hotels liggen allemaal binnen 5 min van de snelweg.

Voor de voorjaarsvakantie hebben de kinderen op vrijdagochtend nog school, middag gelukkig vrij.

Marije77 op 11 dec 2019 09:03

Ik moet zeggen dat de basisschool van onze kinderen het wel erg fijn aanpakt, ze plannen vaak voor dit soort vakanties gewoon een studiedag in, ook dit keer weer. Wij gaan vrijdag morgen dus relaxed oprijden tot aan Kufstein en rijden zaterdag morgen relaxed door.

Powermage op 11 dec 2019 09:51

Dat is zeker fijn! Goed gepland.
Hier dus tot 12:00 nog school. Middag vrij gegeven. Hoewel het per jaar verschilt, ook wel eens studiedagen gehad dan. Maar vind het prima zo.
Man en ik pakken dan ‘s morgens de auto in, ruimen huis op, maken lunch klaar en dan zijn we klaar voor vertrek.
Kinderen zijn ‘s middags lomer dan ‘s morgens, wat bij lange autorit wel fijn is.

❄️

Zaterdag rond een uur of 2/3 's nachts vertrekken. Dan ben je met de lunch in Oostenrijk of Zwitserland op je bestemming. Zelfs als je nog wat files hebt rond München of voorbij Basel.
Naar Zwitserland rij ik tegenwoordig meestal via Luxemburg-Straatsburg-Mulhouse-Basel. Rijdt eigenlijk altijd goed door. In ieder geval veel beter dan Köln-Karlsruhe-Basel.

Alleen met kerst en carnaval haal je een aankomst rond de lunchtijd niet. Dan is het dus gewoon aankijken en hopen voor het begin van de avond op de plek van bestemming te zijn. Of onderweg ergens overnachten, of we gaan van zondag tot zondag.

En natuurlijk is ook nog het weer onderweg van belang. Als het onderweg sneeuwt, dan gaat elke planning overboord. Gelukkig valt het meestal wel mee met de sneeuwval tot aan de Alpen.

Wij vertrekken volgende week vrijdag middag na de school van de kids, zal rond 1 uur zijn, vanuit Limburg. Dan overnachten in dijon en dag erna rustig aan door naar Saint sorlin d arves… lekker relax immers: straat uit en de vakantie is begonnen ; )
Voorheen reden we snachts maar we merkten dat dat toch steeds zwaarder werd…

Wij vertrekken vrijdagmorgen na het ontbijt naar Wörth an der Donau
Daar een overnachting in een ouderwets Gasthof
Zaterdag op het gemak na het ontbijt door naar Flachau
Ik vindt het prettiger om op 2 dagen te rijden, dan heb ik minder last van mijn benen

Hier ook schoolgaande kids tot 12 uur, daarna vertrekken we. Hotel geboekt net onder München. Vanuit daar is het nog kleine 300km, dus zaterdag weer vroeg op pad om de grootste files voor te zijn

Ik vind ‘s nachts rijden verschrikkelijk, zeker op de terugweg na een dag skiën, en dan uiteten in een warm restaurant. Ik sta dan niet in voor de veiligheid van mijn medereizigers, soms begin ik na een uur al te knikkebollen. Meestal rijden we zowel heen als terug vroeg in de ochtend aan, zo rond 5 uur. Als je buiten de vakanties op wintersport kunt valt het dan vaak mee met de files, en kom je in de middag een keer op locatie aan.

Wij hebben jaren altijd 's nachts gereden. Rond 23u weg en dan rond 08-09u op plaats bestemming en dan een dagje rustig aan skieen.
Nu we wat ouder worden rijden we sinds kort overdag. Op zaterdag achter de drukte aan. Rond 07-08u weg en dan rond 17-18u op plaats bestemming. Gaat ook prima; wij rijden sowieso niet op de tijden dat iedereen rijdt.

In de nacht rijden vind ik niet relaxed en ik merk een nachtje doorhalen ook net te veel. Dus in de praktijk (Dolomieten) gewoon ergens onder Munchen overnachten, za ochtend vroeg weer weg en rond 11:00 op de piste.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Onze kids gaan in België naar t middelbaar. Ze zijn eigenlijk al op dinsdag voor de kerstvakantie vrij (na een week examens) maar moeten op vrijdag persoonlijk hun rapport ophalen. Ik heb dit jaar met mn telefoon en laptop open klaar gezeten om de rapportafspraak zo vroeg mogelijk te plannen. De ervaring leert dat dat namelijk verschrikkelijk kan uitlopen! Nu zijn we bij beide de eersten en kunnen we om 15u in de auto stappen naar Andorra. Onderweg een hotel geboekt op ong 700 km. Dan is het nog 550 op zaterdag. Zin in!

Wij gaan de dag voor vertrek rond 8/9 uur naar bed, auto staat dan ingepakt klaar. De wekker staat dan rond 1/2 uur. Na een uurtje of 5 slapen stappen we dan in de auto en de kids zetten we daar half slapend in. Over een rustige snelweg vanuit Limburg zijn we tegen de ochtend al bij de Alpen. Daar wordt de boel wakker dus dan rustig ontbijten en dan voor alle drukte het laatste stukje.

Heengaan: vertrekken rond 23u of wat later, s’ morgens op de piste. Ik zorg dan wel dat ik in de namiddag ervoor geslapen heb.
S’ nachts rijden dus, lekker rustig, niks haasten enz. Alleen vervelend bij sneeuw maar dan rij ik maar wat langzamer, toch tijd zat.
Terug: vertrekken na de middag, in de loop van de avond terug thuis.

Bla, bla, bla.

Overdag. Liefst op zondag, dan zijn er geen files.
's Nachts vind ik een verschrikking. Heel je ritme om zeep.

Ik vertrek om 24u, zorg ervoor dat alles klaar staat en ik zelf nog uurtje of drie geslapen heb. Kinderen op de achterbank, en gaan. 1x stoppen vr ontbijt en 1x extra. Aankomst +/- 10u s morgens.

Ik heb onder de middag een interactief kaartje gemaakt voor

  • overnachtingsplaatsen
  • eetgelegenheden

Misschien is het aangenaam om ideetjes op te doen van anderen (en andere wintersporters te leren kennen op de heenweg naar de sneeuw ;-) ) Vul dus gerust aan.

https://drive.google.com/open?id=1LklKx1IGjWzI79nTjKFsWn-S4h…

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 11 dec 2019 14:34

Hotel Hiemer hebben we de laatste 2 wintersportvakanties ook overnacht. Prima hotel.

De laatste paar jaar in de nacht van vrijdag op zaterdag rond een uur of 2. Dan komen we, afhankelijk van de bestemming/verkeer, met een beetje geluk rond de (na)middag aan. Inchecken, ski’s huren en de skipas halen, zo kun je de volgende ochtend gelijk op de latten. Daarna uiteraard nog even de vakantie inluiden in de après-ski.

Wij gaan altijd buiten de vakanties om en vertrekken dan om 03:00 's nachts. De eindbestemming is meestal Oostenrijk en dan zijn we vaak tussen 12 en 1 uur smiddags op bestemming. Hebben we mooi de tijd om het dorpje te verkennen, skipassen halen, boodschappen doen en, indien toegestaan, vanaf 15.00 vast de eerste afdaling te maken.

Al jaren afhankelijk van schoolvakanties en al jaren gaan we op vrijdagochtend weg (na verlofaanvraag bij school). We hebben dan een hotel zo dicht mogelijk bij de eindbestemming zodat files op zaterdagochtend uitgesloten zijn.
Uitslapen, rustig ontbijten, laatste kilometers, boodschappen doen, inchecken en dan 's middags nog een bonusmiddagje skiën. Goed begin van de vakantie!

Echter, komende krokus is voor regio midden weer samen met zuid, dus carnaval, dus ik verwacht ook op vrijdag enorme drukte. Ik ben dus nog aan het overwegen om vrijdagochtend heul vroeg te gaan rijden, of zaterdag laat in de ochtend erachteraan…

Al jaren afhankelijk van schoolvakanties en al jaren gaan we op vrijdagochtend weg (na verlofaanvraag bij school). We hebben dan een hotel zo dicht mogelijk bij de eindbestemming zodat files op zaterdagochtend uitgesloten zijn.
Uitslapen, rustig ontbijten, laatste kilometers, boodschappen doen, inchecken en dan 's middags nog een bonusmiddagje skiën. Goed begin van de vakantie!

Echter, komende krokus is voor regio midden weer samen met zuid, dus carnaval, dus ik verwacht ook op vrijdag enorme drukte. Ik ben dus nog aan het overwegen om vrijdagochtend heul vroeg te gaan rijden, of zaterdag laat in de ochtend erachteraan…

Jay op 11 dec 2019 16:12

Hier precies hetzelfde, echter dit jaar helaas niet in de gelegenheid om op vrijdag te rijden. Sterker nog, nu op (zwarte)zaterdag eerst een open dag van de universiteit bezoeken met m’n dochter, om rond het middaguur te vertrekken en hopelijk achter de files aan te rijden richting Tirol. Onderweg wat eten en waarschijnlijk tussen 22:00 en 23:00 uur arriveren op plaats van bestemming.
Skies hoeven we niet te huren en de skipas kunnen we de volgende ochtend om 08:00 uur kopen, voordat de eerste liften gaan draaien!

Plaats een reactie