wanneer rijden - 's nachts, 's avonds, overdag,...

Onze kids gaan in België naar t middelbaar. Ze zijn eigenlijk al op dinsdag voor de kerstvakantie vrij (na een week examens) maar moeten op vrijdag persoonlijk hun rapport ophalen. Ik heb dit jaar met mn telefoon en laptop open klaar gezeten om de rapportafspraak zo vroeg mogelijk te plannen. De ervaring leert dat dat namelijk verschrikkelijk kan uitlopen

G11ling op 11 dec 2019 11:59

Dus ze hebben alleen maandag school, maar je moet nog tot en met vrijdag middag thuis zitten, om dan samen met de rest van de wereld in de file te staan? Dat is wel heel flauw van die school.

*bericht bewerkt door Slim op 11 dec 2019 16:38

Vooropgesteld, we gaan in het laagseizoen dus normaal gesproken geen enorme drukte. We vertrekken op vrijdagochtend, willen graag voor de ochtendspits het Ruhrgebied door zijn, dat is makkelijk te plannen want in minder dan een half uur zijn we al in DE, en zijn dan meestal rond een uur of drie op plaats van bestemming. Daar even wat boodschappen doen, een terrasje opzoeken en wat drinken/eten en dan de volgende dag fris de piste op. Hebben ook wel eens in Frankrijk een overnachting gedaan, ook goed bevallen. 's Nachts rijden doe ik niet.

Dus ze hebben alleen maandag school, maar je moet nog tot en met vrijdag middag thuis zitten, om dan samen met de rest van de wereld in de file te staan? Dat is wel heel flauw van die school.

Slim op 11 dec 2019 16:37

Daar komt t wel op neer… laten we t er alleen op houden dat hier in België Hollandse assertiviteit meer dan eens wordt aangezien voor bemoeizucht/agressiviteit of simpelweg gebrek aan respect. Ik laat t er maar bij zitten.
Overigens heeft de school dit zo voor elke vakantie “geregeld”. Alle dagen 7 uur les, maar op vrijdag 8 🙄

Wij vertrekken altijd na 10:00 uur 's ochtends op de drukste zaterdagen. Zo rij je heel gemoedelijk achter alle files aan. We zijn dan meestal tussen 8 en 9 's avonds op de bestemming.Onderweg vlak voor de Alpen al ergens avondeten, inchecken, wijntje erbij en en half 11 naar bed. Bevalt prima.

77steve op 11 dec 2019 08:50

@77steve Ik overweeg om dat komende krokus ook te doen. Is het echt zo dat als je rond die tijd vertrekt je achter de files blijft, of is het soms toch achteraan aansluiten?

Peter Pos

Vrijdag circa 8 uur vertrekken. Circa 700 km. rijden tot aan 2 maanden tevoren geboekt hotel met ontbijt B&B groupe France. Zaterdag na ontbijt laatste circa 300 km. Vroege middag aankomst in Les Menuires. Voldoende tijd om auto uit te laden, ski/wandelpas te kopen en alvast even rond te lopen en te eten. Zaterdag ochtend vertrek richting huis wederom in 2 etappes van circa 700 en 300 km. op zondag. Heerlijk relaxed. Bij B@B betaal ik circa € 45,-- incl. ontbijt p.p. Dit systeem passen we ook tijdens
de zomervakanties toe. Genoemde B@B groupe heeft veel hotels verspreid in Frankrijk en inmiddels ook deels in Duitsland, Italië en Spanje.

Hen48

@peterpos: als je goed de file informatie in de gaten houdt, kom je dan niet in een vakantiefile. Tenzij het echt heel hard sneeuwt of anderszins extreme omstandigheden. Wel zijn er soms files bij de grote steden of door ongelukken. Die zijn meestal relatief kort. De langste file waar wij eens in kwamen, was door een thuiswedstrijd van Bayern…

Hahaha… houd je overal rekening mee, maar niet met een voetbalwedstrijd.
Had ooit een beetje hetzelfde. Schalke’04 speelde vrijdagavond thuis en die wedstrijd was net klaar toen wij daar langs reden (Sauerlandbahn). Vertraging viel gelukkig mee.

Vroeger vond ik 's nachts rijden heerlijk en dan meteen om half 9 in de eerste lift. Maar tegenwoordig lukt me dat niet meer zo makkelijk. Dus ben aan het kijken wat dan het handigste is.

Bayern speelt 15 februari uit tegen Köln zie ik. Dus daar hebben we geen last van ;-)

Peter Pos

Ik heb nog geen ervaring met de drukte vanonder voorjaarsvakantie. Onze kinderen moeten vrijdag nog gewoon naar school maar hebben wel een dagje carnaval. Plan is om ze s ochtend naar school te laten gaan, strak om 1200 meteen wegrijden ik hoop dat Rohrdorf te halen. Dit ligt 1 uur van Fieberbrunn, als we een beetje op tijd in Rohrdorf zijn dan wil ik daar om 0700 wegrijden en hoop ik op een redelijke tijd voorbij Kufstein te zijn. Vorig jaar pakte dit allemaal perfect uit maar reden we op zaterdag weg en kwamen we zondag aan. Ik vermoed dat het dit jaar wat anders is

Vrijdag overdag rustig skibox monteren, alles inladen etc, laatste boodschapjes halen en na het avondeten de laatste dingen klaarzetten en op tijd naar bed rond 2100. Slaap je niet rust je toch. Dan 's nachts eruit, kids lekker ingepakt in de auto (die pakken ook nog wel wat uurtjes slaap achterin) en rond 0200 uur wegrijden. Dan rond een uur of 8 a 9 ergens in Zuid Duitsland de snelweg af voor een relaxed en lekker bakkie en broodje bij een gezellige konditorei. En dan nog twee uurtjes en voor de lunch in het KWT. Rondje dorp, terrasje, skipassen, lunch, app inruimen etc. 'S avonds lekker op tijd in ons mandje. Terug rijden we altijd om 0600 uur weg. Hebben we een goede nacht gemaakt en zijn we rond een uur of 1500 weer thuis. Voor ons een prima ritme👍

Aequilater Nubila

We gaan altijd buiten de schoolvakanties. Zaterdagochtend vroeg vertrekken rond 05.30 of 06.00 afhankelijk van de verwachte sneeuwcondities op de weg.( of gele hesjes). Afhankelijk van de drukte tussen 16.30 en 17.00 ter plaatste. Skipas al digitaal geregeld. Na diner van Spam op tijd naar bed zodat we de volgende dag kunnen gaan skiën. Nu al zin in.

‘Lekker ‘s nachts rijden”, heeft z’n voor én nadelen. Het is heerlijk rustig op de weg, geen file, in de avond rond een uurtje of 22:30 vertrekken, dan kom je mooi optijd in de ochtend aan, ontbijten bij de bakker en de pistes op!

Helaas wel wat beroerder zicht ‘s nachts, je slaat toch een nacht over, daardoor wel wat brak de volgende dag. Wissel je af met 3 personen, kan er altijd 1 achterin slapen.

Let it snow

Overdag heerlijk, en dan altijd op vrijdag de laatste 6 jaar. Junior is vrij, vrijdag voor de voorjaarsvakantie, halve klas gaat skiën en school heeft besloten om vrijdag vrij te geven.
Auto pakken wij donderdag altijd in.
7:00 wekker, douchen bak koffie mee in de auto, ff langs de bakker en rijden maar, vaak tussen 16:00 - 17:00 op plek van bestemming. Gelukkig de mogelijkheid om dagje eerder te boeken in het Hotel waar wij verblijven.

Groeten, Harald

Vrijdagmiddag de auto pakken en afgesloten achterom zetten. Dan rond 20u naar bed en dan zaterdagmorgen rond 2u de auto in. De eerste 4u rij ik tot aan Stuttgart meestal aan een stuk. Dan rijdt mijn vrouw 2 uurtjes tot voorbij München en doe ik nog ff de ogen dicht in de auto. Rond 8u zijn we dan meestal München voorbij en dan rij ik nog tot de eindbestemming. Dan lekker rustig lunchen, de skipassen regelen en ski’s huren. In de avond nog ergens lekker een schnitzel eten en dan vroeg naar bed om op zondag vroeg bij de lift te zijn.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Wij hebben eigenlijk altijd een accommodatie van zondag-zondag en vertrekken dan zaterdagavond laat. Aankomst halverwege de ochtend en dan zitten we rond elven aan de koffie op de berg. Bevalt perfect!
Dit jaar hebben we acco van zaterdag-zaterdag. We weten nog niet precies wat te doen: heel vroeg vertrekken op zaterdagochtend (uurtje of 5 in de ochtend) en hopen dat we voor de files uit kunnen rijden, of juist achter de files aan gaan rijden (betrekken halverwege de ochtend) en dan sowieso laat aankomen in het hotel… Denk het eerste.

In de winter maakt het me niet zoveel uit, ik ben al gewend om in het donker te rijden (woon-werk is dan ook al maanden in het donker) dus de nacht doortrekken is dan geen probleem.
Op zomervakantie alleen overdag, maar dan zijn vrouwlief en de kinders ook mee…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Zelf de laatste keren voor richting Kufstein overnacht in Gersthofen. Daar liggen diverse prima hotels voor prima prijzen kort bij de snelweg. Stadthotel Gersthofen heeft een parkeergarage, Hotel Asgard uitstekende service mbt aankomst/sleutelkast, er is een Ibis Budget en nog een paar alternatieven op max 10 min van de autobahn.
Bovengenoemde hotels liggen allemaal binnen 5 min van de snelweg.

Bennie op 11 dec 2019 09:56

Kan je die parkeergarage ook met dakkoffer erop in?

mama on a mission in the snow

Dus ze hebben alleen maandag school, maar je moet nog tot en met vrijdag middag thuis zitten, om dan samen met de rest van de wereld in de file te staan? Dat is wel heel flauw van die school.

Slim op 11 dec 2019 16:37

Daar komt t wel op neer… laten we t er alleen op houden dat hier in België Hollandse assertiviteit meer dan eens wordt aangezien voor bemoeizucht/agressiviteit of simpelweg gebrek aan respect. Ik laat t er maar bij zitten.
Overigens heeft de school dit zo voor elke vakantie "geregeld". Alle dagen 7 uur les, maar op vrijdag 8 🙄

G11ling op 11 dec 2019 17:42

Niets van aantrekken, hoewel het onderwijs er in Vlaanderen er al een paar jaar op achteruit gaat staat het nog altijd mijlenver voor op het onderwijs in Nederland.

Het moment waarop ik probeer te rijden hangt af van de periode. Vrijdag om 15u vertrekken, dan kan je perfect om 22u in Salzburg zijn. Andorra, das gewoon 's nachts door Frankrijk? Vanuit Antwerpen is Zwitserland nooit verweg. Het fijnste om te rijden blijft gewoon zondag, op zondag maakt het niet uit wanneer je vertrekt.

*bericht bewerkt door DavidW op 12 dec 2019 22:42

Wij vertrekken meestal ‘s ochtends rond 6/7. Voordeel van eigen accomodatie is dat we niet vastzitten aan wisselslagen dus we rijden qua dag gewoon wanneer t ons uitkomt. Ongeacht wat voor dag we wegrijden hebben we t tot nu toe altijd in een uur of 9-10 gered naar Zwitserland. Meestal met 2 tank/koffiepauzes en 1x lunchen. Avondeten dan lekker “thuis” bij aankomst :-)

Geen kinderen meer mee, buiten de vakantieweken en rijden naar Frankrijk (via Zwitserland)
We vertrekken op vrijdag rond 12 uur. Overnachten in een hotel in Annecy. De volgende dag meestal nog twee uur rijden, zodat we vóór het inchecken minimaal de hele middag hebben kunnen skiën.
Nadelen: kost extra vrije dag en de hotelkosten. Voordelen: geen files en een extra ski (mid)dag.

We vertrekken volgende week zondag en eten halverwege iets. We gaan naar Silvretta Montafon dus we hoeven niet zo heel ver te rijden. Vorig jaar prima bevallen om op de zondag te vertrekken dus dat doen we dit jaar weer. Maandag t/m vrijdag skiën we en zaterdagochtend vertrekken we erg vroeg rond 5 uur.

Kan je die parkeergarage ook met dakkoffer erop in?

Skimams op 12 dec 2019 22:17

Het is te zien hoe hoog je auto is. Bij mij komt het erop neer dat m’n auto + dakkoffer ongeveer 2m hoog is. Daar kan je in sommige garages binnen, in andere (net) niet. Idem met lage tunnels edm. Je moet goed letten op de bordjes :-)

wij hebben vele jaren tijdens de dag gereden naar alle skibestemmingen in Frankrijk Oostenrijk Zwitserland en Italie , s morgens vroeg weg en s avonds ter plaatse , ook nog een paar maal s nachts , maar na een verschrikkelijke ervaring , sneeuw van in Belgie tot Verbier hebben we besloten om op vrijdag na het ontbijt te vertrekken en te overnachten juist voor de grens van Duitsland/Oostenrijk om dan de volgende dag rond 10u rustig onze reis verder te zetten in ons geval nu reeds voor de derde x naar Livigno waar we rond 13 a 14 u arriveren zonder files .

Hier vertrekken op vrijdag rond 9.00 a 9.30 en dan rijden met een regelmatige pauze… afgelopen jaar hadden we en ongeplande stop ivm een kapotte koplamp in Ulm… En dan zijn we iets voor 19.00 in Oostenrijk waar we een overnachting hebben (1 nacht). Daar een diner en dan richting bed… de ochtend erna rond 8.30 a 9.00 weer in de auto voor het laatste uurtje… Dan rond 10.00 bij het appartement waar we meestal gewoon in mogen (makkelijker voor de eigenaresse, dan hoeft ze smiddags niet thuis te blijven en het is toch al gepoetst). Dan skipassen halen en de piste op, lessen regelen, lockers regelen, enz…
Op de terugweg proberen we rond 9.00 te vertrekken en dan zien we wel hoe laat we thuis zijn…is tot nu toe 2 keer tussen de 19.00 en 20.00 geweest…

Ik rij het liefst overdag (omdat ik in de auto niet/nauwelijks kan slapen) maar afgelopen maart zijn we om middernacht vertrokken (Zutphen) om via een tussenstop in Nijmegen omstreeks 11 uur de volgende ochtend aan de koffie te zitten in Cavalese (Dolomieten). Vervolgens tot ca. 16:00 uur heerlijk geboard, waar ik vooraf had gedacht dat het mij veel zwaarder zou vallen na een nacht doorhalen…

Vorig jaar vanuit St. Martin de Belleville op vrijdagavond om 21:00 uur vertrokken vanwege voorspelde sneeuw en toen waren we om 07:30 in Zutphen op zaterdagochtend. Ging ook prima…

Meestal vertrekken we omstreeks 03:00 uur zodat we toch een paar uurtjes slaap kunnen pakken voor de reis. Vervolgens ben je begin van de middag op bestemming en kun je in alle rust boel verkennen, skipassen fixen, huisje betrekken, kroegje doen, hapje eten, et cetera…

Kanttekening: wij gaan nooit in een schoolvakantie dus hebben het nooit druk onderweg…

vooral niet met z’n allen tegelijk gaan rijden want dan staan we met z’n allen in de file. Dus lekker gaan wanneer jij wilt, zin hebt, etc.
:)

Met dank aan de vele offline reacties - de kaart begint vorm te krijgen. Vul gerust nog verder aan.
https://drive.google.com/open?id=1LklKx1IGjWzI79nTjKFsWn-S4h…

Plaats een reactie