Hero Elite LT base / edge?

Deze week een nieuwe ski besteld. De Hero Elite LT 19/20. Weet iemand wat de standaard base/edge hoek is van deze ski’s? Rossignol zelf denkt er al enkele dagen over na :-(

Als ik dit overzicht mag geloven, kun je van 1/1 uit gaan https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-dat…

Ff controleren met het befaamde streepje is beter ;)

Gewoon ff wachten op antwoord kan ook, ik neem aan dat je nieuwe ski’s niet meteen wilt gaan aanpassen qua kantenhoek ;)

Edwin van Riel

Essentieel linkje: https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-dat…

Lijkt dus 89 graden te zijn…En als je twijfelt, ff met een permanent marker een streep zetten op je kant en dan checken of ie helemaal weggaat als je een (diamant) vijltje erover heen haalt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou dat zijn dus bijna praktisch 2 dezelfde Posts tegelijkertijd. Wat een service van ons ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou dat zijn dus bijna praktisch 2 dezelfde Posts tegelijkertijd. Wat een service van ons ;).

Roy83 op 11 dec 2019 22:08

Great minds think alike ;)

Edwin van Riel

Ik had ze gewoon opnieuw laten tunen met 88 en 1 of 87 en 1. Uit de fabriek wil nog wel eens niet helemaal zuiver zijn.

Thanks voor de topservice - inderdaad 👍.

Die link ken ik. Een andere heeft het over 1,3 en een oude All Turn stond in 1,2 toen ik hem tweedehands kocht.

Het zal de stift test worden en als het 1,1 is dan ga ik hem in 1,2 zetten denk ik.

Eerst gewoon eens op gaan skiën lijkt me de beste weg ;).

Kantenhoek hangt op samen met de andere eigenschappen van een ski-ontwerp, dus klakkeloos gaan aanpassen omdat je op andere ski’s een andere hoek prefereert is niet heel handig. Gewoon eens kijken hoe ze skiën en daarna (dus na een oordeel te vormen over de eigenschappen vd ski’s ;) )de huidige hoeken meten levert volgens mij het beste resultaat op voor je.

Om op voorhand al af te gaan wijken van de aanbevolen hoeken, tsja, dan moet je wel ongeveer expert zijn (en had je waarschijnlijk dus niet dit topic geopend ;) )

Edwin van Riel

Het lijstje van pisteoffice klopt regelmatig niet.
Maar als ze in 1,1 staan zou ik ze minstens naar 1,2 zetten.
Verder: kanthoek is persoonlijk. Hoe scherper de side en hoe kleiner de base hoe aggressiever.

Dat dat lijstje niet helemaal klopt hoor ik vaker. Daarom zou ik dat vooral als startpunt van de streepjestest gebruiken (tenzij je weet welke hoek je graag wil).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zijn alle Fischers echt allemaal 1,3 standaard? (checkte het lijstje van de link even)

Verder: kanthoek is persoonlijk. Hoe scherper de side en hoe kleiner de base hoe aggressiever.

Hessel op 12 dec 2019 07:43

Met als aanvulling dat hoe scherper ze zijn, hoe sneller ze bot worden wegens minder materiaal om de kant te ondersteunen. Na een week skiën op vers geslepen latten kan een ski van 90° scherper zijn dan één van 87°.

Agressieve side edge angles moet je dus ook vaker onderhouden.

Ik heb het model uit 2017, heb toen eveneens een mailtje naar Rossignol gestuurd.

L’angle de carre est de 88° (côté chant).
La tombée de carre côté semelle est de 1°.

Zijn alle Fischers echt allemaal 1,3 standaard? (checkte het lijstje van de link even)

HN65 op 12 dec 2019 08:43

De vroegere Progressor reeks alvast wel. Overigens is die 87° niet zo’n drama; ik had niet meer bramen dan op de ski’s met 88° edge. Wat ik wel doe is de base en edge even na polijsten met een fijne diamantvijl. Dat zou de hoek wat sterker maken las ik ergens. Baat het niet, schaadt het niet.

Zijn alle Fischers echt allemaal 1,3 standaard? (checkte het lijstje van de link even)

HN65 op 12 dec 2019 08:43

De vroegere Progressor reeks alvast wel. Overigens is die 87° niet zo’n drama; ik had niet meer bramen dan op de ski’s met 88° edge. Wat ik wel doe is de base en edge even na polijsten met een fijne diamantvijl. Dat zou de hoek wat sterker maken las ik ergens. Baat het niet, schaadt het niet.

Hupla op 12 dec 2019 14:11

Dank! Ga ik proberen. Ik was verrast dat ze alle modellen zo scherp inzetten.

Zijn alle Fischers echt allemaal 1,3 standaard? (checkte het lijstje van de link even)

HN65 op 12 dec 2019 08:43

De progressors en curvs side edge 87. De base varieert geloof ik, weet ik niet zeker. De Curv ti heeft iig een 1,2 base edge. Zou kunnen dat andere curvs iets aggressiever base edge hebben.

Kan niet zeggen dat die 87 echt voelbaar was. Zowel bij progressors als curvs.

Voor het archief van wintersporters: de Rossignol Hero Elite LT 2019/20 heeft een edge hoek van 88°. Net testje gedaan met stift en diamantvijl. Af fabriek staan de hoeken trouwens niet zo heel erg scherp. Denk dat ze niet gepolijst zijn. De base is ook wat aan de droge kant (vingertest). Er is dus nog wat werk aan maw.

@hupl: meeste kanten zijn af fabriek wat ruw. Ooit clinic gedaan in ZTM en als je het resultaat daarvan vergelijkt me de kanten van hagelnieuwe latten in het rek, schrik je ook.

Nieuwe ski’s krijgen hier ook een best laagje wax voordat ze de wei in gaan. Momenteel 2 paar onderhanden die gewoon een week lang iedere dag ff 2 lagen krijgen.

Edwin van Riel

@evr66 - je bedoelt het inwaxen van een nieuwe ski? Is 10x niet wat veel van het goede :-) ? Met 5x voel ik me al een behoorlijke streber :-) Ik vermoed dat je tussen de beurten niet schraapt, maar gewoon wat wax toevoegt en er met het ijzer nog een keer over gaat?

@evr66 - je bedoelt het inwaxen van een nieuwe ski? Is 10x niet wat veel van het goede :-) ? Met 5x voel ik me al een behoorlijke streber :-) Ik vermoed dat je tussen de beurten niet schraapt, maar gewoon wat wax toevoegt en er met het ijzer nog een keer over gaat?

Hupla op 14 dec 2019 15:57

Ik doe 2 laagjes even als het me uit komt, uurtje er tussen of zo. Dan volgende dag even snel schraper er over heen (gebruik waxfleece, dus te schrapen wax is echt minimaal) en weer 2 laagjes. Alles bij elkaar zitten er afhankelijk van de beschikbare tijd tussen de 5 en 10 lagen op. Pas bij de laatste laagjes doe ik het wat nauwkeuriger en ff met de rotobrush.

Edwin van Riel

@evr66 - je bedoelt het inwaxen van een nieuwe ski? Is 10x niet wat veel van het goede :-) ? Met 5x voel ik me al een behoorlijke streber :-) Ik vermoed dat je tussen de beurten niet schraapt, maar gewoon wat wax toevoegt en er met het ijzer nog een keer over gaat?

Hupla op 14 dec 2019 15:57

Ik doe 2 laagjes even als het me uit komt, uurtje er tussen of zo. Dan volgende dag even snel schraper er over heen (gebruik waxfleece, dus te schrapen wax is echt minimaal) en weer 2 laagjes. Alles bij elkaar zitten er afhankelijk van de beschikbare tijd tussen de 5 en 10 lagen op. Pas bij de laatste laagjes doe ik het wat nauwkeuriger en ff met de rotobrush.

evr66 op 14 dec 2019 16:12

10 lagen is echt onzin. Iedere keer dat je weer waxt smelt het vorige laagte toch weer en versmelt met de nieuwe laag. Die je dan weer voor 95% wegschraapt. Als je gewoon 1 x waxt (en bijv nog een keer extra smelt) en het niet te snel doet dan is 1 x waxen echt goed genoeg. Desnoods doe je het 2 x maar 10 x is echt onnodig en tijdverspilling

Plaats een reactie