Advies ski

Goeiedag,

Ik ski minstens ±10jaar en minstens 5dagen per jaar. Ik ben midden 20j beschik over zeer goede conditie.
Ik heb heel mijn ski loopbaan geskied met 'beginner' ski's.
Maar ik vond dat de beginner ski's mijn snelheid en techniek beetje tegen hield.
Nu vorig jaar terug naar Oostenrijk en had ik gekozen voor 'platinum' ski's in de hoop dat ik nog meer plezier ging beleven. Ik had op die moment totaal geen kennis en kreeg de Volkl Racetiger SL. 2x naar beneden geskied en ben ze gaan wisselen. Ik vond ze veel te nerveus vooral tijdens maken van lange snelle bochten, ze waren helemaal niet stabiel. Daarna de Head WC rebels i.SLR beide 165cm lang

null

Deze vond ik al een pak minder nerveus en stabieler. Toch denk ik dat er andere ski's zijn die beter bij mij passen.

Lang verhaal kort, ik zoek ski's waarmee je op hoge snelheid lange tot middellange bochten kan maken en die vooral veel grip en stabiliteit hebben.

Ik hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Mrp op 13 dec 2019 18:27

Als je de Völkls nerveus vond skiën, ligt dat waarschijnlijk eerder aan je skitechniek dan aan je beginnersski’s ;-).

We weten nu al dat er nog werk is aan techniek, maar we weten nog niet hoe groot/zwaar jij bent, hoe goed jouw fysiek is (sportief aangelegd?). Dus dat ga je nog moeten aanvullen. Ben je nog van plan bij te lessen, of zit je op een niveau waarmee je “blij de berg afkomt” en het gevoel hebt niet meer nodig te hebben?

De usual suspects vermelden (overjaarse Fischer F18/F19) kan ik al doen.

Ik denk ook gewoon vooral dat je de foute ski meegekregen hebt. Als je daar aangeeft dat je vooral graag lange (en ook middellange) skiet, begrijp ik niet waarom ze dan 2x afkomen met slalom ski’s?

Als je die Volkl’s inderdaad nerveus vond bij snelle korte bochten, dan is dat niet omdat je zo’n soort ski ontgroeid, eerder andersom.

Edit: je zei lange. Daar zijn die ski’s niet echt voor…

Verder eens met Morzel, iets meer achtergrond helpt.

*bericht bewerkt door Roy83 op 13 dec 2019 18:39

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volkl racetigers zijn juist heel stabiel. Dat je ze te nerveus vind , is omdat ze je lak aan meteen techniek afstraffen 😉 Zijn topskis , je moet gewoon de juiste input geven.
Je vraagt je ook slalomlatten maar je wil lange bochten maken.
Kijk eens naar de Rossignol Hero Elite LT. Vergevingsgezind en kan je nog op doorgroeien.

Als je de Völkls nerveus vond skiën, ligt dat waarschijnlijk eerder aan je skitechniek dan aan je beginnersski’s ;-).

We weten nu al dat er nog werk is aan techniek, maar we weten nog niet hoe groot/zwaar jij bent, hoe goed jouw fysiek is (sportief aangelegd?). Dus dat ga je nog moeten aanvullen. Ben je nog van plan bij te lessen, of zit je op een niveau waarmee je “blij de berg afkomt” en het gevoel hebt niet meer nodig te hebben?

De usual suspects vermelden (overjaarse Fischer F18/F19) kan ik al doen.

Morzel op 13 dec 2019 18:32

183cm groot ± 70kg vrij sportief ja ± 8uur sport per week.
Mijn techniek is inderdaad niet super. Ik raak overal normaal gezien veilig beneden zonder de schrik van mijn leven te beleven. Ik ski blij naar beneden maar sta altijd open om bij te leren en techniek bij te schaven

Inderdaad 2x slalom ski, ik had maar de keuze uit die 2 zei de verhuurder… de rest was al verhuurd

Dan zou ik in het vervolg naar ergens gaan. Met platinum betaal je er al de volle pot voor en dan nog niet de ski’s die je nodig hebt/waarvoor je komt…

Dan zou ik in het vervolg naar ergens gaan. Met platinum betaal je er al de volle pot voor en dan nog niet de ski’s die je nodig hebt/waarvoor je komt…

GertD op 13 dec 2019 18:48

Inderdaad. Maar op die moment en nu nog niet helemaal weet ik niet wat voor soort ski ik best neem dan. Moet ook wel zeggen dat de verhuurder weinig of geen moeite deed om mij de nodig uitleg te geven.

Dus ben je nu dan meer opzoek naar welk soort ski bij jouw skistijl hoort voor als je gaat huren of eerder naar een ski om te kopen die bij je past?

Dus ben je nu dan meer opzoek naar welk soort ski bij jouw skistijl hoort voor als je gaat huren of eerder naar een ski om te kopen die bij je past?

GertD op 13 dec 2019 18:57

Kan beide eerst sowieso huren. En misschien als ik me er heel goed bij voel kopen. En dus al zeker geen slalom ski.

Ik zou kijken naar een allround ski.
De Fischer RC One 73, Salomon s max 8, Dynastar speedzone 7, K2 Charger, Atomic Redster x7.
Testen van deze ski's kan voor een groot deel bij Duijvestein in Zoetermeer.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 dec 2019 19:24

Iets steviger lijkt me misschien beter op zijn plaats. De genoemde Hero LT, of de S/max 12 of zo.

Iets steviger lijkt me misschien beter op zijn plaats. De genoemde Hero LT, of de S/max 12 of zo.

DrPhil op 13 dec 2019 19:27

Al een paar keer de s max 12 gehoord. En de Head super shape i speed?

Kan hij ook testen, 70kg en geen technisch ski wonder zo te lezen, dus wie weet.

Kan hij ook testen, 70kg en geen technisch ski wonder zo te lezen, dus wie weet.

Sjaak27 op 13 dec 2019 19:34

Misschien een domme vraag, hoe gaat dat testen bij Duijvestein in zijn werk? Eerst gewoon toegang tot piste betalen en daarna gewoon naar de shop stappen en testen?

https://www.duijvestein-wintersport.nl/veelgestelde-vragen/…

Het filmpje geeft aan hoe het werkt. Ik dacht alleen dat het nu 25 euro kost.
Baantoegang is idd apart, als je geen eigen schoenen hebt, kan je deze huren bij SnowWorld.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 dec 2019 19:50

€ 25 idd, en dan mag je 5 ski’s proberen op die dag.

https://www.duijvestein-wintersport.nl/veelgestelde-vragen/…

Het filmpje geeft aan hoe het werkt. Ik dacht alleen dat het nu 25 euro kost.
Baantoegang is idd apart, als je geen eigen schoenen hebt, kan je deze huren bij SnowWorld.

Sjaak27 op 13 dec 2019 19:49

Top bedankt!

Iets steviger lijkt me misschien beter op zijn plaats. De genoemde Hero LT, of de S/max 12 of zo.

DrPhil op 13 dec 2019 19:27

De Hero LT en Hero MT CA is verschillend niet? Beide ok voor mij of enkel de LT?

Ik vind de MT persoonlijk niks, maar de meningen verschillen daarover. Dan zou ik eerder de Plus proberen, maar die heeft wel een slalomradius.

LT = Long Turn
MT = Medium Turn

Via de website van de locale verhuurder waar ik in Februari ga skiën heb ik enkele zien staan die misschien wel interessant zijn.

-Head Supershape i speed
-Salomon S Max 12
-Fischer RC 4 the curv TI

Zijn deze ski’s iets? Voor een technisch mindere skiër, middel
Tot lange bochten en middel tot hoge snelheid houd?
Misschien ook nog de lengte van de ski’s ik zelf ben 1.83m
Alvast bedankt voor de reacties!

Klinkt gek gezien je slechte ervaring met de SL variant, maar een GS (of all round pisteski) zal je wss beter liggen en dan zou ik de Völkl Racetiger GS aanraden in 180. Dan heb je een loeivaste ski die ligt als rails en hele mooie grote bochten draait.

Een iets veelzijdiger en soepeler ski is miss de Atomic G9.

Head maken ook zeer stabiele ski's. Fijn, zeker als je kracht hebt, maar je hebt ook wat techniek nodig om ze goed te kunnen skiën. Ze geven wat minder energie / 'pop' terug, dat ligt in de karakter van hun ski's en dat zou je zomaar kunnen liggen. De I.SLR is dan wss goed (minst stijve variant). De i.Speed is geloof ik stijver.

Verder heb ik helaas geen ervaring met bovenstaande ski's.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 13 dec 2019 20:57

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Overigens: ik heb al 2x gehad dat er mooie ski's op de website van een ski verhuur staan, maar dat dat 'indicatief' is en dat ze heel wat anders hebben staan.

Hoe het ook zij: een lekkere lange lijst hier opdoen per merk wat je miss leuk vindt en ze die onder hun neus duwen en actief doorvragen. Dan blijken ze soms nog heel wat te hebben ;) (kortom: laat je niet wegsturen, ga een leuk gesprek aan en leg je situatie uit. Dan krijg je nog wat leuks mee.)

Je kunt voor makkelijke algemene beschrijvingen van ski's eens kijken op www. Gigiski.nl

*bericht bewerkt door Quisa2 op 13 dec 2019 21:00

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Serieus? Waarom niet gelijk de FIS versies pakken?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Via de website van de locale verhuurder waar ik in Februari ga skiën heb ik enkele zien staan die misschien wel interessant zijn.

-Head Supershape i speed
-Salomon S Max 12
-Fischer RC 4 the curv TI

Zijn deze ski's iets? Voor een technisch mindere skiër, middel
Tot lange bochten en middel tot hoge snelheid houd?
Misschien ook nog de lengte van de ski's ik zelf ben 1.83m
Alvast bedankt voor de reacties!

Mrp op 13 dec 2019 20:39

Ik denk dat dit segment uitstekend voor je zou zijn. Alle 3 verschillende karakters maar je kunt met alle 3 flink gas geven en ze zijn vergevingsgezind genoeg om je matige techniek te compenseren. Als je fysiek niet heel fit zou zijn had ik wel een maatje minder geadviseerd, tenslotte weeg je maar 70kg.

Rossignol MT zou ik niet doen. Hoewel makkelijk te skien komt ie pas tot leven als je m verder op de kanten zet, is dus wat meer techniek voor nodig. En is meer geschikt voor korte tot middellange bochten ookal heet ie Multiturn. LT zou kunnen maar m.i. toch net iets te weinig allround vergeleken met bovenstaande modellen.

Edit: de salomon en de fischer staan bij Duijvestein zoetermeer om te testen.

Serieus? Waarom niet gelijk de FIS versies pakken?

Shane op 13 dec 2019 21:00

mee eens, een consumenten gs voor iemand met matige techniek en laag gewicht…echt niet doen, daar ga je niet beter van skien als je niet al je nek breekt.

Het lijkt me een beetje overkill idd, die Volkl GS. Maar je kan altijd proberen.

Volkl heeft een SC-lijn die makkelijker te skien zijn dan de SL en GS (heb ze toevallig allemaal :-)). De Head Supershape is m.i. nog iets vergevingsgezinder. Als je de SC en Supershape niet stabiel vindt, is echt verstandig even een paar (privé)-lessen te nemen, daar wordt je skiplezier echt alleen maar groter van!

*bericht bewerkt door Sndr op 13 dec 2019 22:21

Er is wel nog 1 ding dat ik vergeten zeggen ben dat misschien wel eens belangrijk kan zijn. Ik huurde toen ook Tecnika xr90 skischoenen die veel te breed waren voor mijn smalle voeten en kuiten.
Nu ben ik reeds naar de ski shop gegaan en heb me daar de Atomic prime 110 op aanraden van de verkoper aangeschaft.

Plaats een reactie