Ski advies

Hallo,

Ik heb voorheen 10 jaar lang op blizzard ski's geskied met veel plezier.
Afgelopen jaar heb ik ze vervangen door Fischer f19, maar ben er toch niet super tevreden mee.

Als de piste condities goed zijn kan ik er goed mee overweg en kan ik ook echt knallen in de bochten.

Alleen als de piste condities wat minder zijn of ik wat minder zin heb om te knallen omdat de après-ski nog in mijn benen zit dan kom ik er minder goed mee overweg. Ik moet dan best veel moeite doen om bochtjes te maken en krijg al snel verzuring in mijn benen. Als de piste wat bobbelig is dan moet ik best wat kracht zetten de ski's geven weinig mee.
Het gaat dus minder soepeltjes dan voorheen.

Mijn ski stijl is dat ik bij voorkeur korte bochtjes ski en soms houd ik er van om te knallen en racen, dat lukt ook vrij aardig, maar wil ook ooit gewoon rustig skiën zonder dat ik heel goed mijn best hoef te doen en op mijn techniek moet letten.

Heeft iemand misschien tips, wil sowieso verschillende test gaan skiën in iscghl.

Les nemen.

Übung macht den meister!!!

Welke lengte heb je nu, en hoe lang ben je?

Ben 1.93. Ski’s zijn 1.83

Wat is je niveau?

De opmerking over les is ergens natuurlijk wat flauw maar als je de f19 te moeilijk vindt, misschien toch niet zo gek. Ik ski helemaal niet heel goed, maar vond de F19 geen lastige ski (integendeel).

Op basis van je omschrijving zou zo’n vriendelijke allrounder als de f19 namelijk ook wel logisch zijn. Ben je heel licht?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Gewicht is rond de 100kg Ik ski zo’n 20 jaar inmiddels rond de 2 weken per jaar. Dus best wel wat ervaring, maar er zullen ongetwijfeld best wat dingen aan m’n techniek mankeren, heb alleen in de beginnersjaren les gehad. Ben vaak een van de snellere van de groep en ga goed gecontroleerd naar beneden.

Moet wel zeggen dat mijn conditie de laatste jaren wat minder is dan voorheen omdat ik buiten het skiën niet heel veel sport en ook bijna elke avond na het skiën uitgebreid op stap ga. Dit zal dus ook wel een groot aandeel hebben :p

Dus misschien is het inderdaad meer oefenen etc. Zou goed kunnen. Reden dat ik het hier vraag vooral omdat ik mijn vorige ski’s eigenlijk amper merkte dat ik ze aan had en het super vloeiend ging en met deze Fischers voelt het een stuk minder soepel en lichtvoetig. Andere ski’s waren overigens ook 10-15cm korter.

De F19 is niet bepaald een korte bochtjes ski (vind ik) e n de langere lengte helpt ook niet. Wat in me opkomt is de Rossignol Hero Elite Plus. Die vond ik makkelijk te skiën, een slalomradius, en je kunt er ook prima hard mee gaan. Of een stapje terug naar de F18. Makkelijker, en goed in korte bochten. Hoewel je daar wel wat zwaar voor bent. Dus mijn eerste keuze zou de Plus zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 dec 2019 13:58

Les nemen.

RFKANGOO op 15 dec 2019 12:56

meer les en minder bier hahaha.

Edwin van Riel

Ik vraag me meer af hoe die korte bochtjes er uitzien bij TS. In principe zijn korte bochtjes lastiger om goed te skien dan langere bochten.
Die Rossignol hero elite plus is wel een goede optie. De Rossignol React 8ti, de Dynastar speedzone 12 ti, of een iets andere richting met de K2 Ikonic 80 ti.

Vreemd dat de F19 zo moeilijk aanvoelt in slechte condities. Mijn ervaring is net dat die bijna te makkelijk is. Je kan er een whatsappje mee typen terwijl je er de verspoorde dalafdaling mee afdendert op het einde van de dag. Bij wijze van spreken natuurlijk ;-) Maar het is geen snappy SL type ski, dat klopt ook. Maar met zo’n ski zou je (in theorie) nog meer moeite hebben in die omstandigheden dan met iets als de F19.

Maar ja … als je lever nog alcohol aan het afbreken is, heeft ie geen tijd voor om het melkzuur af te breken en verzuren je spieren sneller en word je moe. Alcohol verhoogt ook het melkzuur. In Ischgl hebben ze massa’s aan ervaring met dit type apres-skiers hoor, gewoon even bij de verhuur vermelden en dan weten ze gelijk wat voor ski je nodig hebt 🤣. Biertjes tijdens tijdens de lunch vervangen door frisdrank met suiker ipv je ski te vervangen. Zou dat ook eens proberen in Ischgl 😉

*bericht bewerkt door Hupla op 15 dec 2019 23:00

Fischer F18 misschien een betere optie?

Mocht je natuurlijk geen zin hebben om les te nemen @Timmievdh, omdat je het zo ook gewoon naar je zin hebt, dan zijn er meer dan genoeg ski's die het skien eenvoudiger voor je kunnen maken. Ik vermoed dat de tails van de Progressors je in de weg zitten, doordat je, zeker in lastiger condities, te veel achterop gaat staan. Die tails zijn dan namelijk best wel heel substantieel, waardoor je voor je gevoel op kracht moet gaan omgooien.

Ik zou dus op zoek gaan naar ski's met een vergevingsgezindere achterkant, zoals een Salomon S/Max 10 die heel veel schoonheidsfoutjes in voor-achterwaartse balans voor je wegpoetst, een Atomic X7 wide body (redelijk licht en de tails komen eenvoudig los), of een Head Supershape Magnum (Een beetje slalomgevoel, zonder de onvriendelijke eigenschappen die bij een slalomski om de hoek komen kijken). Drie ski's met een duidelijk verschillend karakter, dus prima om d.m.v. testen uit te zoeken wat je het meeste ligt.

*bericht bewerkt door Shane op 16 dec 2019 09:59

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zit met belangstelling mee te lezen mbt het ski advies maar ts is ca 100 kg zijn de F18 en de X7 wb dan niet te licht voor hem?

Dat zou natuurlijk kunnen @rv, maar over het algemeen ben ik van mening dat gewicht te zwaar wordt mee gewogen ;). Techniek, stijl en ski-agressiviteit hebben naar mijn mening verhoudingsgewijs veel meer invloed op de vraag of een ski te “licht” voor iemand is en dit zijn al met al geen beginnerslatjes. Bovendien blijkt het niveautje hoger en dus stijver: F19, X9 wide een beetje te veel van het goede.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dank voor al jullie reacties!

Ben op dit moment in Ischgl 3 ski’s aan het testen van het testcenter.

Vanmorgen de Rossingol hero elite st ti (ze hadden de plus niet)
Beviel erg goed en ging er soepel.

Nu ben ik bezig met de Volkl racetiger sl. Deze is om lekker te knallen nog fijner, maar bij drukte op de piste moet je ze wel goed onder controle houden, lukt overigens vrij aardig.

Einde van de dag ga ik een allround ski testen van Volkl, weet zo even het type niet.

Maar eerste 2 opties zijn voor mij toch best wat fijner dan de f19. Ga overal wat soepeler tussendoor.

Lengte heb ik nu 170 en 174 genomen ipv 183. Lijkt me ook beter te bevallen.

@shane dat zou heel goed kunnen daarom had ik ook de nodige problemen met de F19 vanwege mijn te beperkte techniek de smax 10 en 12 en de XDR 80 waren voor mij veel makkelijker te skiën

Ik heb de x7 widebody ook geskiet (ben iets lichter en langer dan ts) en denk niet dat ie daar te zwaar voor is. Ik heb ook ooit de f19 geskiet en hoewel ik de verschillen niet meer helemaal kan reproduceren, lijken ze volgens mij redelijk op elkaar, beide makkelijk te skiën, zeker niet te stijf en behoorlijk veelzijdig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je hebt zelf nu de x9 wb toch? Is dat veel verschil dan tov de F 19 en de x7 wb?

Ik heb de x9 wb idd. Ik vind hem stijver en iets meer racy (maar nog steeds vergevingsgezind) aanvoelen. De f19 vond ik vooral heel saai en ik voelde elk hobbeltje geloof ik.

Of de f19 dichter bij de x7 of x9 zit vind ik lastig, daar is die f19 te lang voor geleden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb vandaag de 3 ski’s getest, zie hierboven.

Als laatste was het nog de volkl deacon 84.
Deze was een stuk minder fijn om kleine bochtjes te maken.

Van de 3 heeft de Rossingol toch mijn voorkeur.

Ik denk als ik het ga vergelijken dat ik bij mijn huidige f19 vooral een beetje de fun factor mis. Bij de Rossingol en de volkl was het gewoon echt lekker skiën en bij de f19 voel het om een of andere reden gewoon minder lekker.

Nu heb ik dus de elite hero st ti geprobeerd. Jullie hadden mij hier ook de elite hero plus geadviseerd.

De eerste zie ik op diverse plekken voor 399 te koop en de plus vanaf 599.

Is het de meerprijs waard? Voegt het veel toe? Of zal ik gewoon voor de hero elite st gaan?

Groeten Tim

Ik weet niet wat het verschil is, maar als de geteste ski doet wat je zoekt en je hebt niet per se de ambitie om in de nabije toekomst veel beter te worden (wat natuurlijk ook niet hoeft), dan zou ik gewoon kopen waar je nu zo lekker op geskiet hebt. Uiteindelijk is het ook gevoel en iets minder een exacte wetenschap :).

Edit: de plus is 10mm breder. Heb je een ski van 68mm geskiet dan? Dat is wel smal voor slechte sneeuw bijvoorbeeld.

*bericht bewerkt door Roy83 op 16 dec 2019 17:24

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die St Ti is gewoon een heerlijk soepel sl latje. Gebruik hem erg veel indoor. Hard lange bochten zijn ze niet echt voor gemaakt, maar je hoeft er ook niet nerveus van te worden. Prima lat bij een voorkeur voor korte bochten en niet al te veel kracht willen leveren (mijn dochtertje gebruikt hem indoor ook met 55 kg, probleemloos).

*bericht bewerkt door evr66 op 16 dec 2019 17:23

Edwin van Riel

Bij welke winkel kun je deze ski’s testen in Ischgl? Kon je de Völkl Deacon 76 daar ook testen?
De Deacon 84 lijkt me inderdaad wat teveel van het goede…

Ik weet niet wat het verschil is, maar als de geteste ski doet wat je zoekt en je hebt niet per se de ambitie om in de nabije toekomst veel beter te worden (wat natuurlijk ook niet hoeft), dan zou ik gewoon kopen waar je nu zo lekker op geskiet hebt. Uiteindelijk is het ook gevoel en iets minder een exacte wetenschap :).

Edit: de plus is 10mm breder. Heb je een ski van 68mm geskiet dan? Dat is wel smal voor slechte sneeuw bijvoorbeeld.

Roy83 op 16 dec 2019 17:19

Heb de 174cm variant er van geskied. Weet zo niet precies hoe breed ofzo.

Het ging allemaal goed, heb geprobeerd diverse piste condities op te zoeken, maar heb hem tot 12.30 zoiets getest, dus het was nog geen echte zooi op de pistes. Voordeel van die plus zou dus moeten zijn dat je bij mindere condities wat beter wegkomt, maar ik kan lastig inschatten hoeveel dat concreet uit gaat maken en hoe lastig het is met die niet plus variant.

Bij welke winkel kun je deze ski’s testen in Ischgl? Kon je de Völkl Deacon 76 daar ook testen?
De Deacon 84 lijkt me inderdaad wat teveel van het goede…

Schirmster op 16 dec 2019 17:24

Silvretta test center boven op de berg
Op hun site staat welke ski’s ze allemaal hebben.

Rossignol is inderdaad wat vergevingsgezinder dan de Racetiger.
Ik zou zonder twijfelen voor de Rossignol gaan als deze je goed bevalt!Kan je nog goed op doorgroeien qua techniek en verliest zijn waarde niet ;)

Ben nog steeds even aan het twijfelen.
Dacht dat ik de Rossingol ST Ti ging kopen, maar blijkt dus ook een ST titanium te zijn. Ik dacht aanvankelijk dat dit dezelfde ski’s waren, maar blijkbaar is dat toch verschillend en komen de Ti dan toch een stuk duurder uit…

Nu zag ik ook nog de Volkl Racetiger SC uvo (ipv de SL)
Zou dit een beetje vergelijkbaar zijn met de Rossingol? Radius komt redelijk overeen. De SL vond ik wel erg fijn maar iets te heftig. Is de SC dan net iets minder heftig?

Mocht je een tweehands ski niet een probleem vinden: op de Duitse ebay staat het oude model Rossignol ST Ti te koop in 172. Tikkeltje vriendelijker dan de huidige maar verder verschillen ze niet heel veel. Wie weet ook een kandidaat voor je.

https://www.ebay.de/itm/Ski-Rossignol-Hero-Elite-st-Ti-Gebra…

Plaats een reactie