Het Banff van Europa

Hallo allemaal,

Wij gaan al jaren naar Banff, Canada op ski vakantie, vanwege de mooie natuur en omdat Banff behalve skien ook nog veel meer te bieden heeft. Een mooie wandeling in een canyon, of op zoek naar wildlife/ watervallen. Voordat ik weer ga boeken zoek ik eigenlijk een zelfde soort bestemming in Europa, een bestemming met een mooi skigebied, maar ook waar je de wandelschoenen kan aantrekken en een mooie hike kan maken, genieten van natuur, berglandschap, watervallen of met de auto een rondje kan rijden en volop van de omgeving (natuur) genieten. Ik kom veel tegen in Lapland, maar daar zijn niet echt bergen en het skien misschien minder uitdagend? Heeft iemand van jullie misschien een goede tip waar ik nog niet aan gedacht heb?

Groeten en bedankt

Jungfrau Region in Zwitserland? Sankt Moritz en omgeving in het Oberengadin zijn ook erg fraai. Of Andermatt? En vergeet natuurlijk Zermatt niet, of Saas-Fee. Bettmeralp ook erg fraai. En de Dolomieten zijn ook mooi.

*bericht bewerkt door Quick op 15 dec 2019 14:37

Mr. Slow

Carezza… Moest ik gelijk aan denken.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Flims. Op de kaart die je daar krijgt staan aan de ene kant de pistes, aan de andere kant wandelroutes. Zowel naar boven (afzonderlijke routes voor wandelaars, dus meestal niet over pistes) als naar beneden, de Rheinschlucht in. Paar jaar geleden hebben wij op slechtweerdagen wandelingen gemaakt. Ergens hier op het forum kun je een uitgebreid wandelverslag vinden (wel al een aantal jaren geleden) van een ongelukkige skiester @joepiedepoepie die door een blessure veroordeeld was tot wandelen. Bij het opzoeken zag ik overigens dat de foto's niet meer te zien zijn.

https://www.wintersporters.nl/skigebieden/alpenarena/forum/t…

*bericht bewerkt door Frank op 15 dec 2019 16:31

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je vind gewoonweg geen Banff in Europa!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Scandinavië?

Briancon. Prachtige oude stad, veel mooie forten in de buurt, tussen nationale park van Ecrins en Queyras in. Qua skieen, direct in Serre Chevalier in bij Montgenevre, Queyras ook ski. Langlauf en wandelen ook erg goed.

Aosta. Duizenden jaren oude stad met een heel aantal oude kastelen en forten in de buurt. Met de cabine vanuit de stad naar Pila. La Thuile en Courmayeur vlakbij, Cervinia op een uur. Een het Gran Paradiso park op een half uur.

The older I get, the better I was

Je vind gewoonweg geen Banff in Europa!

Jeffvdv op 15 dec 2019 18:18

Daar ben ik het geheel mee eens, maar Scandinavië zou een antwoord op je vraag kunnen zijn. Inderdaad zijn de bergen er niet zo hoog als in de Rockies. Als je toch nog iets van bergen zoekt in Scandinavië, dan zou ik Levi (Sirkka) in Fins Lapland aanraden. Redelijk gebied voor een paar dagen skiën/boarden. Je kan er natuurlijk langlaufen en wandelen of snowshoeing is er prima te doen. De weinige wegen zijn uitstekend te rijden in de winter mits je een huurauto hebt met spijkerbanden. Muonio, ten westen van Levi, is een leuk stadje met een enorme husky-farm. Een husky-tocht kan je ook in Levi doen, maar Muonio is het mekka voor meerdaagse tochten. Een aanrader. Levi is niet zo groot als Banf, maar minstens zo gezellig.

null

Volgens mij hebben de Alpen voor een dergelijke ‘gemengde’ vakantie objectief meer te bieden dan Canada! Op heel veel verschillende plekken, in alle Alpenlanden
Met als bijkomend voordeel: betere temperatueren, geen jetlag, veel beter eten, en vooral betere koffie (ik zal nooit die Canadese koffie die er uit zag als thee vergeten. Prachtig land hoor, daar niet van :-) )

Ik vond de natuurbeleving in de Julische (Sloveense) Alpen afgelopen zomer wel een niveau hoger dan elders in de Alpen. Ik gok 's winters ook de moeite waard. Bovec in het schitterende Soca-dal (o.a. watervallen en kloven in de buurt) heeft een skigebied (Kanin) dat doorloopt in Italië. Omgeving van Bohinj meer met skigebied Vogel is ook prachtig. De skigebieden zijn vrij klein, dus je moet dan voor de totaalbeleving gaan.

@Wunderkammer.
Ik weet niet van wanneer jouw mening over de Canadese koffie stamt, maar de afgelopen 10 jaar kan je in Canada en de USA uitstekende koffie drinken. Dan bedoel ik niet bij de Starbucks, en de filterkoffie bij chauffeurscafeetjes en simpele restaurantjes zoals de Dennies en de Tim Hortons. Op veel plaatsen kom je momenteel gezellige tentjes tegen die met behulp van fraaie apparatuur de meest lekkere koffie bereiden. Veel van die restaurantjes zijn trouwens eigendom van vrouwen die de standaardmeuk van de ketenrestaurants zat waren. Kortom het vooroordeel over de kwaliteit van de koffie in Noord Amerika is inmiddels wel achterhaald of op zijn minst wat genuanceerder.

In de Pyreneeën zijn ook prima skigebieden (bijv Grand Tourmalet) in de directe omgeving van het Parc National des Pyrénées, waar het 's winters schitterend wandelen is, bijvoorbeeld bij het Cirque de Gavarnie of de Pont d’Espagne
Paar sfeerbeelden: https://www.google.com/search?q=parc+national+des+pyrénées+h…

https://www.google.com/search?q=pont+d%27espagne+hiver&c…

*bericht bewerkt door paolie op 17 dec 2019 22:32

Plaats een reactie