Kan niet kiezen tussen 3 gebieden

Dag,

1ste week februari staat er een weekje wintersport op de planning.Wij zijn de dolomieten (Selva) gewend en houden van km maken.
Dit jaar willen we eens naar Oostenrijk, maar kunnen niet kiezen tussen:
• Skiwelt Brixental icm Kitzbuhel, genoeg km, nadeel te laag en wellicht te korte afdalingen? en te druk in weekend>
• Saalbach-Hinterglemm, te beperkt gebied?, teveel zuidhellingen?
• Zillertal Arena icm Hochfugen en Mayrhofen, groen dal? te druk in weekend? te weinig besneeuwd?

Hoor graag jullie ervaringen?

Gijsbert

Sorry, maar als dit je gebiedskeuzes zijn in die periode zie ik de problemen niet.
Zeker in gedachten nemend dat Val Gardena het ook van zijn kunstsneeuw moet hebben de meeste jaren en in februari ook gewoon druk is.
Skiwelt + Kitzbuhel: Mooie en vaak verrassend lange afdalingen. Niet alles is naadloos verbonden maar je komt er goed door.
Skicircus + Zell am See/Kaprun: Veel variatie binnen één skipas, alle exposities verkrijgbaar. Iets lastiger om een rondje te skiën, maar op veel plekken prima 500+ hoogtemeters te maken.
Zillertal: Verschillende gebieden met ieder een eigen karakter. Sportieve afdalingen genoeg.

Elk van de bovengenoemde gebieden is iets drukker dan Selva, maar de drukte verspreid zich prima. Elk van de gebieden heeft ook meer dan genoeg berghutten, alleen gastronomisch iets minder dan in Italië.
Rond die tijd is normaal gesproken het dal wit. Saalbach Hinterglemm zijn het meest sfeervol, Skiwelt+Kitzbuhel bieden de meeste aaneengesloten kilometers en het Zillertal de meeste variatie maar vereist de bus/auto.

Ik ben geen extreme Oostenrijk fan, maar dit zijn allemaal toch niet de minste gebieden…

Ik zou gewoon naar Italië gaan, maar pak dan eens Sestriere of Cervinia bv 🙂

Als je een week gaat skiën dan zou ik me niet al te druk maken om 1 of 2 drukke dagen. De rest vd week lijkt het redelijk rustig als de kalender klopt van de drukste weken.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/465593/de-drukke-v…

Alle bovengenoemde gebieden zijn begin feb goed.

Kan in principe alle 3 id. Kies je voor optie 1, dan zou ik Kirchberg als hoofdgebied kiezen: het is beter skiën daar. Bij optie 2 vond ik het genoemde geen nadeel. Bij optie 3 heb je wel reistijd als je verschillende gebieden bezoekt.

@gijsbertpap ik denk dat je je vooral af moet vragen:

  • wat vind je nou echt belangrijk? Vind je een groen dal echt zo’n probleem wanneer bovenop zat sneeuw ligt?

En ik denk dat je je ook moet beseffen dat dit alle drie inderdaad worden gezien als heel goede skigebieden. Wellicht zoom je nu teveel in op de details, want tenzij je écht een hele sterke voorkeur hebt voor een wit dal. Of een hele rustige zaterdagmiddag, denk ik dat je in alle drie de gebieden een fantastische skivakantie kunt hebben :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

(Overigens ben ik alleen in Mayrhofen/Zillertal geweest en vond dat je daar geweldige tochten kunt maken: vooral het stuk naar Eggalm is echt genieten :D (geen hond ook die daar komt))

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik kom om en om in de gebieden ,en eigenlijk herken ik geen van je minpunten.
Druk is het overal bij een mooi weekend. Persoonlijk heeft het Zillertall een lichte voorkeur hier heb je 500 km piste,met natuurlijk de Hintertuxer gletsjer. Een nieuw gebied is toch altijd even uitvogelen wat de rustige plekken zijn ,of waar je op bepaalde momenten niet moet komen.

Alledrie kun je inderdaad goed doen. Wil je in een wit dorp zitten dan heb je in königsleiten in zillertal arena denk ik de grootste kans. Allen zijn echt geen probleem qua sneeuwcondities op de piste in die periode.

Ik weet niet wat je beperkt vind aan saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn Zell am See en Kaprun? Ik kan daar heerlijk mijn meters maken

Ik ben niet in Skicircus geweest. Andere twee opties.
Skiwelt zijn de afdalingen korter vanwege minder hoogte verschil. Je kunt er wel leuke tochten maken. Vaak is er ook genoeg open ondanks de lage ligging. Goede besneeuwing
Zillertal heeft inderdaad vaak een groen dal. Dat is een nadeel. Wel heb je erg lange afdalingen. De drie verschillende gebieden bieden ook elke zijn mogelijkheden voor een tocht. Weliswaar minder als bij Skiwelt. Besneeuwing niet veel zorgen overmaken. Grootste(bijna alles) is besneeuwd. Het grootste deel is ook al open op het moment.
Drukte durf ik niks over te zeggen in februari. Ik ga namelijk altijd de week voor Kerst. Dan is het goed te doen, 1ste kerstdag merk je al dat de Duitsers komen en het drukker wordt.

Skifahrennnnnn

Wij zijn ook liefhebber van de Dolomieten. Toch gingen we een keer naar Wilder Kaiser/Brixental.
Ik vond het op alle fronten een afknapper.
Het landschap, het eten, verzorging van de pistes en de kunstsneeuw. Voor ons niet meer.

De andere gebieden ben ik nog nooit geweest, dus kan ik niets over zeggen.

Van de drie opties is KitzSki echt de beste optie (dus niet Skiwelt). Heeft qua grootte, lengte van de afdalingen en uitdaging het meeste te bieden.
De andere gebieden ook meermaals bezocht en ken ze goed, maar puur op gevoel is KitzSki veruit favoriet. Het biedt net dat beetje extra t.o.v. de andere gebieden.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik heb zelf ook een aantal jaar in Selva geskied, en ook SHLF (of is dat tegenwoordig dan SHLFZaSK o.i.d.?) en de Skiwelt ken ik aardig. (Gaf ooit les in Hinterglemm en tegenwoordig in Westendorf.)
Ben ook regelmatig in Mayrhofen geweest, rest van het Zillertal ken ik daarentegen niet echt.

Wat betreft kilometers maken zijn alle 3 de gebieden op hun eigen manier leuk, maar anders dan Selva. In de Dolomieten kun je bij wijze van spreken een week lang skiën en iedere dag een andere tocht doen, verwacht dat in andere gebieden alsjeblieft niet. In het Zillertal kan dat zoals gezegd wel met de auto of de bus, doordat je makkelijk in meerdere gebieden kan skiën.
In de Dolomieten zal je gewend zijn dat je een deel van de Sella Ronda kan pakken en dan in een ander deelgebied nog een tochtje kan maken. In SHLF kan je de grote ronde op 2 manieren skiën, maar is eigenlijk iedere andere tocht een deel van de grote ronde. Wel heb je tegenwoordig dus een tocht naar Zell am See, maar die verbinding is maar 1 kant op.
Dat geldt iets minder voor de Skiwelt, zeker i.c.m. een pas voor Kitzbühel/Kirchberg. Daar kan je wat meer van hoek naar hoek skiën.

Wat betreft de sneeuw zou ik me niet druk maken. Ik heb in zowel Skiwelt, als SHLF, als Mayrhofen in de eerste week van februari topcondities gehad.

Als je in de Skiwelt op zaterdag het gebied rondom Söll vermijdt, merk je ook niet echt veel van de bussen dagjesmensen, en valt de drukte in het gebied wel mee.

De afdalingen in de Skiwelt zijn wellicht iets korter dan in de andere 2 gebieden, maar heel veel scheelt het niet. Je gaat alleen geen La Longia van 10,5 km tegenkomen. Maar vanaf de Hohe Salve naar Söll of Hopfgarten, of vanaf Fleiding naar de Choralm zijn ook flink lange afdalingen.

Als we dan toch de negatieve kanten gaan opsommen zou ik hierop komen:

SkiWelt: Laag, dus seizoen begint vrij laat en eindigt vroeg (voor jou niet van toepassing.)
In het gebied van Westendorf ietwat langzame gondels.

SHLF: Duur. Vooral heel duur als je in Saalbach of Hinterglemm (en dus centraal) wil zitten.

Zillertal: Als je echt veel wil zien moet alles met de auto of de bus. (+Geen dalafdaling naar Mayrhofen.)

Al met al maakt het allemaal niet zo veel uit. Veel plezier in ieder geval!

*bericht bewerkt door Lars93 op 18 dec 2019 14:20

Iedereen dankjewel.
Ik ga een keuze maken.

Mijn favoriet is Brixental, ligt wel wat lader meer heeft een mooie rondgang en hele goede verbindingen tussen de dorpen. Wordt wel wat papperig als de temperatuur zakt.

For Your Outdoor Sport

Plaats een reactie