Val Thorens vs. Val d'Isere

Hey mensen,

Na een aantal jaren in Oostenrijk te hebben geskied willen mijn familie en ik eens een ander land aandoen. Ons oog is gevallen op Val Thorens/Les Menuires of Val d'Isere. Wij hebben in de planning om daar halverwege April naar toe te gaan. Ons gezelschap bestaat uit mijn ouders, mijn vriendin en ik. Mijn ouders willen over het algemeen rustig skiën. Het liefst blauw en rood en in de middag, als de pistes wat kapot zijn geskied, alleen nog maar blauw. Mijn vriendin is iets sportiever, komt van elke piste af maar is geen snelheidsduivel. Daar waar de vermoeidheid toeslaat laat ze zwarte pistes het liefst links liggen. Ik zelf kom overal vanaf en houd van lange tochten en probeer steeds meer freeride uitstapjes te maken. Omdat de bovengenoemde gebieden erg hoog liggen, verwacht ik dan ook wat freeride mogelijkheden.

Wij staan nog redelijk blanco in deze gebieden en zouden graag iets meer te weten willen komen van mensen die deze gebieden al eens hebben aangedaan.

Hebben jullie tips, adviezen of aanbevelingen? Ik hoor het erg graag!

Alvast bedankt voor je reactie!

En wat zoek je juist in, naast een skigebied? In espace killy liggen de meeste groene (is verplicht rustig skiën op een blauwe) en blauwe pistes bovenaan en zijn de meeste dalafdalingen donkerrood (ook de blauwe in de namiddag) of zwart. En minder fastfood te verkrijgen (belangrijk voor mij). Afdaling face de bellevarde moet je ooit wel eens in 1 keer doen in je leven, er zijn niet veel die dit kunnen. Dorp Val d'isere is zeer mooi, val thorens niet. Centrum meribel ken ik niet.
Ps zwart in Frankrijk is echt zwart: wordt zelden geprepareerd

*bericht bewerkt door monoskito op 16 dec 2019 19:10

La Plagne is beter voor beginners, en als jij wilt kan je les arcs, noordhellingen erbij nemen. Oversteek duurt ong 17min. Teveel volk aan de lift? Terug naar boven en nog eens doorvlammen naar beneden.

Beide zijn topgebieden, maar Val d’Isere / Tignes is wat leuker als je juist ook veel zwart en rood gaat skiën. Ik zou Val Thorens doen. Veel blauw (veel van alles). Je bent snel in Orelle waar het ook lekker skiën is.

Niet bekend met Val Thorens, maar Tignes/Val d’Isère is zeker een uitdagend gebied. De groene pistes boven zijn inderdaad erg fijn als je rustig wilt cruisen, maar een aantal blauwe pistes in het gebied hebben best nog wat pittige stukjes erin. In Oostenrijk zou het zeker rood zijn.
Zit nu voor het eerst in Les Arcs en hier kun je echt overal heen met makkelijke pistes. La plagne verbinding gaat pas komend weekend open, dus kan ik helaas ook niets over vertellen. Arc 1950 vind ik trouwens een erg leuk dorpje.

Net als Monoskito dacht ik meteen aan La Plagne. Je kunt mooie tochten maken over eenvoudige pistes (Frans blauw, is in Oostenrijk soms rood, maar niet echt pittig) en als je wat meer uitdaging zoekt is dat ook te vinden.

En niemand vindt half april een probleem? Normaal zou ik Val Thorens noemen, maar dan vanuit Les Menuires, met alle mogelijkheden van Trois Vallees. Goedkoper, meer aanbod huisvesting/ winkels, gemakkelijker parkeren en minder risico voor wat het weer betreft, behalve dan de periode. Een maandje eerder geeft toch wel minder risico.

Hen48

Val d"Isere (Espace Killy) is echt een prachtig gebied maar wel pittig qua dalafdalingen (blauw is rood, rood is zwart en zwart is heel zwart (veelal wel geprepareerd maar echt steil). Dit door de steile bergwanden rondom Val d"Isere en een kleurenblinde pisteur. Veel mensen gaan met de lift terug maar als je een beetje kan skien is het echt te doen maar geen makkie. Bovenop gaat het allemaal wel en is er wat meer keus. Bij de Glacier de Pisaillas en le Fornet is het echt prachtig en rustig.

Val Thorens / Les Mnuires ben ik nooit geweest, zal ook wel mooi zijn.
Het genoemde La Plagne / Les Arcs staat bij mij veel lager op de ranglijst dan Val d’Isere. Ik vond er zelf te veel blauw en had het gevoel dat het 50% verbindingspiste was waarover je skiede.

Bij Tignes zijn de daldalingen normaler en net wat minder druk. Tignes is wel minder mooi / sfeervol maar ook hier kan je mooie appartementen vinden

In al de 3 genoemde gebieden geweest, maar mijn voorkeur zou (zeker voor april) uitgaan naar:

  1. L3V
  2. Espace Killy
  3. Paradiksi
    ValThorens/Les Menuires is misschien wat minder mooi maar wel zeker van goede blauwe afdalingen.
    Tignes/ValdIsere heeft dan toch wat moeilijkere dalafdalingen en Les Arcs/La Plagne heeft wat mindere verbindingen en vooral La Plagne vermijd ik liever als boarder, te veel vlakke stukken.

Halverwege april zou ik voor Espace Killy kiezen of je moet je er van bewust zijn dat je alleen in Val Thorens de beste sneeuw hebt.
De verbindingen tussen Tignes en Val d’Isere liggen op hoogte in tegenstelling tot in Les 3 Vallees; om naar Courchevel te gaan moet je door het dal van Meribel. Denk niet echt te doen rond die tijd. Zelf geen ervaring rond die periode. Maar goed, ook eind januari een keer 18 graden gehad in Les Menuires.

Centrum Les Menuires circa 1700/1800 m., Val Thorens 2300 m. Liggen de verbindingen tussen Tignes en Val d’Isere echt hoger? Goede blauwe/rode verbindingen tussen Val Thorens en Les Menuires. Er ligt nu al een zeker sneeuwdek, maar ik durf voor april nergens geen garanties meer te geven. Je moet de temperaturen van vandaag eens zien, ook in de Alpen, niet normaal.

Hen48

VT-LM zal het probleem niet zijn, maar mogelijk wel VT-Meribel/Courchevel.

Dus dan zeg ik dat EK beter is als je veel km wilt. Anders zit je alleen in VT + wellicht LM. VT alleen is 140km piste meen ik.
LM lagere pistes is ook discutabel half april.

Appels met peren vergelijken dus.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 17 dec 2019 08:57

Ik ga het liefst skiën tijdens de paasvakantie en ga dan ook meestal naar één van beide gebieden. Vorig jaar tijdens eerste week van de paasvakantie ben ik naar Val d’Isere gegaan en tweede week naar Les Menuires. De drie jaar ervoor naar Val Thorens. Dit jaar wordt het Val d’Isere.

Val Thorens ligt 500m hoger dan Val d’Isere (en Les Menuires) waardoor de kans op een wit dorp vele malen groter is. Vorig jaar waren de condities in Les Menuires ook wel heel goed, maar net zoals de week ervoor in Val d’Isere moet je op het einde van de dag wel door kapotte pistes. Drie seizoenen geleden was Les Menuires groen in die periode van het jaar terwijl je in Val Thorens nog tot aan je skikelder kon skiën.

Val d’Isere is een veel mooier dorp dan Val Thorens, maar is wel een stuk duurder in accomodatie en horeca. Alhoewel Val Thorens uit grote nieuwbouwflats bestaat, vind ik het er wel best aangenaam vertoeven. Les Menuires (en in iets minder mate Tignes-Val Claret) vind ik echt verschrikkelijk onaangenaam, maar je kan er wel veel goedkoper een mooie accomodatie huren.

Het tochten skiën is in beide gebieden super, maar je moet wel wat geluk hebben met het weer. De middelste van de drie valleien (Méribel) ligt heel wat lager, waardoor de sneeuw er kan tegenvallen. Vorig jaar vormde dat geen probleem, maar ik heb het wel al anders geweten. Espace Killy is in die zin een stuk aangenamer en ondanks het feit dat het minder kilometers telt is het naar mijn aanvoelen een stuk groter dan les 3 Vallées. Tenzij de condities heel goed zijn, nemen we enkel de skipas voor Val Thorens. Zeker naar Oostenrijkse normen kan je nog altijd best mooie tochten maken in Val Thorens.

De afdalingen naar Val Thorens zijn een stuk makkelijker en de sneeuwkwaliteit aan het dorp is een stuk beter dan in Val d’Isere. Wanneer ik met mijn ouders ga skiën kies ik daarom altijd voor Val Thorens. Je hebt er een mooie variatie aan goed gereden pistes die variëren van heel gemakkelijk tot wat moeilijker. In Val d’Isere zijn de pistes toch wel wat moeilijker en zijn er (nog) meer freeride mogelijkheden. Voor de geoefende skiër een absolute droom, voor de mindere skiër soms wel eens een nachtmerrie…

In trois vallees kan je ook oversteken naar courchevel via meribel mottaret en dat ligt op 1700 meter. Dus dat is op zich prima. Echter is de piste vanaf de saulire terug naar Mottaret vaak wel een onding. Een ellenlange rode piste die 'smiddags veranderd in een buckelfestijn omdat hij op een zuidhelling ligt.

De dalafdaling naar val d’isere uit de richting van Tignes zijn gewoon lastig. De face is al genoeg over gezegd. Maar ook de blauwe die naar beneden gaat is een soort lange halfpipe kan ik mij herinneren. Ook echt geen feest, zeker niet als het druk is en al veel hobbels krijgt. Dan moeten je ouders met de lift naar beneden, lijkt me niks.

Kortom, als je veel rekening wil houden met je ouders qua skien dan zou ik voor VT gaan. Kijk je door de ongemakken heen van de laatste afdaling dan is val d’isere ook gewoon prima.

Val d’isere is als dorp wel mooier dan VT. Maar in VT is echt bijna alles weer ski in ski out.

Ik vind 1700m laag aan deze kant van de Alpen.

Die “blauwe halfpipe” is tegenwoordig rood in val d’isere. Volledig mee eens, is een vreemde piste die niet heel soepel loopt.

Die “blauwe halfpipe” is tegenwoordig rood in val d’isere. Volledig mee eens, is een vreemde piste die niet heel soepel loopt.

Jaco op 17 dec 2019 15:29

Er loopt ook een paadje omheen, maar dat moet je maar net weten. Zoveel beginners vol angst op dat stukje zien staan. Begrijpelijk ook.

@Geraertshoven. We spreken hier over een kern (groep gebouwen), waarvan je er in skigebieden vele ziet. 1700 m. Is dan absoluut niet laag. De dorpskern van Meribel ligt lager. De meeste wintersport dorpen in Oostenrijk liggen dan nog veel lager.

Hen48

Zoals eerder gemeld. EK is een uitdagend gebied met ongekende off piste mogelijkheden en pittige pistes. Als je het echt leuk vindt om van Tignes naar Val d Isere te gaan via een tiental off piste tracks, een ongeprepareerde zwarte, de steile face of een rode halfpipe. Dan is dit uitdagende gebied iets voor jou. Wil je gezellig glijden van dorpje naar dorpje dan ga je naar L3V.

@Geraertshoven. We spreken hier over een kern (groep gebouwen), waarvan je er in skigebieden vele ziet. 1700 m. Is dan absoluut niet laag. De dorpskern van Meribel ligt lager. De meeste wintersport dorpen in Oostenrijk liggen dan nog veel lager.

Hulst op 17 dec 2019 16:47

Absoluut wel, relatief niet.
Appels en peren.

Super bedankt voor alle reacties! Hier kunnen wij echt wat mee.

Wij hebben de keuze gemaakt om dan voor Val Thorens of Les Menuires te gaan. Als ik het zo lees is Les Menuires net iets toegankelijker dan Val Thorens? Mochten wij voor Les Menuires gaan, hoe is dan de verbinding met Val Thorens? Ben je van Les Menuires lang onderweg naar Val Thorens?

Het idee van ski in ski out appartement spreekt ons erg aan. Stel, mijn ouders hebben het voor de dag gezien, en mijn vriendin en ik willen nog even doorskiën is dat prima te doen zonder dat we van openbaar of, eigen vervoer afhankelijk zijn?

Halverwege april zou mijn voorkeur eerder naar Val Thorens dan naar Les Menuires uitgaan. Val Thorens ligt net iets hoger en dat kan in april net het verschil zijn tussen sneeuw of slush op de piste. Er zijn voldoende hoge blauwe pistes in Val Thorens beschikbaar om ‘relaxed’ te kunnen skien.

Ik zit al vele jaren in Les Menuires. Vanuit het centrum Croisette sta je met de liften Menuires en Mont de la Chambre binnen een half uur op 2800m. en ski je binnen een kwartier tot 20 minuten naar het centrum van Val Thorens. Vanuit de wijk Bruyeres kun je met de gelijknamige liften 1 e 2 naar de genoemde hoogte van de Mont de la Chambre op 2800 m. en vervolgens op dezelfde wijze naar Val Thorens. Voordeel Les Menuires is dan ook nog dat je afhankelijk van het weer ook voor Meribel/Courchevel kunt kiezen.

Hen48

De opmerking over april is terecht. Dat doorskien is normaal geen probleem. Het is zelfs zo dat ik in mijn situatie alleen ski en mijn vrouw en schoonzus met de wandelpas ook richting Meribel/Courchevel kunnen. Wij treffen elkaar daar dan bijv. voor de lunch of een drankje.
Het is in het gebied alleen opletten dat je indien je in een ander dal verblijft je op de vertrektijden van de laatste liften moet letten. Maar dat leer je vanzelf. Maar goed, met het huidige klimaat is april relatief laat en vormt Val Thorens zelf geen risico. Tenslotte is het hele gebied Les Menuires Val Thorens vrijwel ski in ski out.

Hen48

Thanks voor de reactie!

Wij zitten dus op dit moment te kijken naar appartementen in Les Menuires. Hebben jullie tips of adviezen voor appartementen? Het liefst bij liften die je het gebied ver in brengen zeg maar:P

In feite maakt het niet zoveel verschil. Rondom Croisette zitten er een heleboel, meestal wel de oudste, deels wel gereviseerd. Van daaruit vertrekken diverse liften waarbij je alle richtingen uit kunt. Ook vanuit de wijk Bruyeres kun je diverse richtingen uit. Riberty is het hoogst gelegen gedeelte en Preyerand het laagste deel. Ook vanuit die wijken kun je vrij vlot liften skiend bereiken. Een hulpmiddel vormen wel diverse kaarten (waaronder een plattegrond) die je op de website van het het bureau toerisme kunt vinden. Daar vindt je ook de digitale skipistekaart. Als je namen van appartementen vindt kan ik daar wellicht iets over melden. Kan overigens ook vua persoonlijk bericht op het forum.

Hen48

Wij kijken momenteel naar appartement Le Jettay. Deze ligt op 500m van Masse 1 en op 600m van Doron. Ik had al gezien dat je via skilift Doron bij skilift Bruyeres uitkomt. Dit appartement is echt een ski in - ski out. Wellicht kun je hier iets zinnigs over vertellen?

Zie mijn privé berichten .

Hen48

Toch nog een keer: half April zou ik lekker naar Val Thorens gaan. Sneeuw is best belangrijk met skiën.

@Hamster. Heb ik in mijn privé berichten ook wel op gewezen. Trois Vallees stopt dit seizoen op 3 mei 2020, maar dat betreft altijd Val Thorens. Voor de rest van het gebied is het altijd afwachten. Vorig seizoen was er zelfs een onverwachte verlenging qua sneeuwcondities. Het appartement in Les Menuires is een stuk aantrekkelijker in prijs. In geval er echt problemen zijn kun je desnoods van daaruit altijd nog de auto richting Val Thorens nemen, al is dat natuurlijk niet datgene waarom Trois Vallees bekend staat, t.w. ski in/ski out. Het is altijd een keuze met “risico” met name in deze qua weer zo onzekere tijden.

Hen48

Weer leuk. Maakt hij er “hamster” van i.p.v. “Yamster”. Leuk voor @dan58.

Hen48

Plaats een reactie