Ski slot

Beste leden,

Onlangs heb ik eigen materiaal aangeschaft. Zijn sommigen bekend met de ski sloten? Is dit handig en wat zijn bijvoorbeeld goede sloten hiervoor?

Hoe Hoger Hoe Beter

Ja is handig, maar 1 niet echt beter dan de ander. Als iemand echt je skies wilt jatten dan valt het slot altijd wel door te knippen, maar een gelegenheidsdief die gewoon materiaal uit de rekken pakt, zal niet jouw skies pakken. Ook voorkom je dat iemand per ongeluk de verkeerde skies meeneemt.

Zelf gebruik ik altijd een Safeman skislot. Is redelijk compact en handig in gebruik.
Handig is het zeker, echter is het niet in elk gebied noodzakelijk.

https://www.daka.nl/safeman-kabelslot-ski-fiets-49889.html?c…

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik heb ook de Safeman. Maar in de praktijk vind ik toch net te groot.

dank voor reacties, mooi cadeau voor kerst :)

Hoe Hoger Hoe Beter

Werkt inderdaad prima, die Safeman. Past bij mij makkelijk is jas- of rugzak.
Wat @Tiny-M zegt is overigens volkomen waar: als ze echt per se jouw skies willen hebben dan gaat die Safeman je niet redden, maar als ze geen specifiek verlanglijstje hebben en snel iets mee willen nemen zal die Safeman zeker helpen om ze jouw skies over te laten slaan.

Ik heb de safeman ook (en heb hem al eens zelf moeten openbreken omdat het sleuteltje afgebroken was).
Dit was echt niet moeilijk om te doen (zelfs niet volledig destructief), door er kracht op te zetten, b.v. door met skistokken te wringen.
Dit euvel zullen alle kabelsloten die sluiten op basis van een weerhaak wel op de een of andere manier hebben.

Achteraf gezien heb ik gemerkt dat er vaak een nog veel makkelijkere manier is om skis uit een slot te krijgen:
de meeste skis die ik ken zijn uitgerust met rail-bindingen om de binding in te kunnen stellen naargelang de schroenmaat zonder opnieuw te moeten boren. Je kan hierbij het voorste of achterste deel van de binding makkelijk uit de rail schuiven en dan de ski zomaar uit je slotje heffen.
Als je dus een kabelslot wil gebruiken moet je er goed op letten om deze zeer strak aan te trekken (zodat de tip en tail niet meer door de lus kunnen).
Dit ding lijkt me hier minder last van te hebben: https://www.amazon.co.uk/Ski-Security-Lock/dp/B01M9I7ZMG…

Verwacht dus niet te veel van de meeste skisloten en zie het eerder als een ontrading voor dieven die het onhandiger vinden om jouw materiaal mee te nemen dan deze van de buurman in de rek.

Los van alle beperkigen hierboven gebruik ik de safeman nog steeds en zou ik hem zonder aarzelen opnieuw kopen.

Dit ziet er ook interessant uit voor degenen die de safeman te groot/zwaar vinden (maar ik betwijfel of deze goed opengaan als er sneeuw of ijs in de gaatjes terechtkomt:
https://www.grinta.be/nl/getest/100-getest-hiplok-z-lok…
en in code-versie: https://www.rosebikes.nl/hiplok-z-lok-combo-kabelbinder-cijf…

*bericht bewerkt door Vivace op 17 dec 2019 10:47

Glide on!

Mocht je samen met iemand skiën, dan kan je ook bij het uitdoen van de ski’s een ski met hem/haar wisselen en jullie ski’s een aantal meter van elkaar weg leggen.

Ik heb zelf ook de Safeman. Eigenlijk is het gewoon een prul, kijk maar hoe iel de sleuteltjes zijn.
Voor €20 kun je eigenlijk niet iets fatsoenlijks verwachten. Abus zou zich in op deze markt moeten storten, maar ben bang dat de markt te klein is, en men geen €50 wil uitgeven aan een kwalitatief goed slot.
Zoals altijd is een slot een vertragingsmiddel en houdt het dieven die het perse op jouw latten gemunt hebben niet tegen.

Tijd voor een uitpakparty?!

Mijn Safeman ging dus niet meer open ergens boven op een berg🙈🙈 uiteindelijk na n kwartier wrikken toch gelukt…geen slot meer voor mij, ik wissel 1 ski uit met iemand.

Ik zet me ski’s alleen neer bij restaurantjes, daar gaat denk ik niet iemand opzichtig lopen breken met een slot die in skies heen zit. Ik ga voor de safeman :)

Hoe Hoger Hoe Beter

@vivace dat ziet er ook handig uit!

Hoe Hoger Hoe Beter

null
ik heb ooit zoiets gekocht. Klein formaat, past in je jaszak.

*bericht bewerkt door Matthieu op 17 dec 2019 13:18

Aftellen maar!

null
ik heb ooit zoiets gekocht. Klein formaat, past in je jaszak.

Matthieu op 17 dec 2019 13:18

exact deze heb ik gehad, tot deze niet meer openging met de juiste code. Toen ook opengewrikt, duurde nog geen 3 seconden dus in hoeverre dit helpt heb ik dan ook mijn vragen bij

Wat Tiny-M zegt in de derde post. Ieder slot is te kraken. Is allemaal alleen maar om te vertragen.

Aftellen maar!

Wat Tiny-M zegt in de derde post. Ieder slot is te kraken. Is allemaal alleen maar om te vertragen.

Matthieu op 17 dec 2019 15:49

En aangezien 99.9% van de ski’s niet op slot staat, moeten die van jou wel heel erg aantrekkelijk zijn.
Het helpt vooral ook goed tegen de persoon die per ongeluk jou skis meeneemt

Ik gebruik gewoon zo’n klein slotje met code zoals deze: https://www.burton.com/nl/en/p/burton-cable-lock/W20-1080210…

Ideaal want je kan geen sleuteltjes kwijtraken en het gaat er uiteindelijk om dat jouw ski’s op slot staan want dat is niet interessant meenemen voor de snelle dief. Ongetwijfeld is het staalkabeltje door te knippen maar ach… denk dat ze liever een paar ski’s snel meepakken dan met een tang gaan staan klooien.
En natuurlijk nooit je skiset naast een apresski tent beneden in het dorp zetten… dat is vragen om problemen

Ik heb deze

null

Nadeel is wel dat hij alleen russisch spreekt. En hij past niet in de skibox.
Maar mijn ski’s zijn nog nooit gejat.

@sheila sleutel aan een touwtje in een binnenzak.

Is een gps-via-gsm-tracker niet een idee? Als ze toch al gejat worden, met of zonder slotje, kan je smartphone vertellen waar je je ski's weer kan ophalen.

null

… wel even het handje van de maat van Hessel vast houden bij terug nemen van je ski's.

*bericht bewerkt door Auke83 op 17 dec 2019 22:50

Waar kun je die tracker kopen en wat kost dat?

Hoe Hoger Hoe Beter

ik ben de kleinste, tevens wel degelijke, nog aan het zoeken. Je zal het dan ook ergens, bijvoorbeeld in je binding, moeten vast maken/prutsen. Er zijn ook gps trackers voor (kleine) huisdieren.

Ook heb je een simkaart nodig die smsjes kan versturen.
Op chinese sites vanaf €4 maar degelijke trackers kosten al gauw €50+

*bericht bewerkt door Auke83 op 17 dec 2019 23:24

null
ik heb ooit zoiets gekocht. Klein formaat, past in je jaszak.

Matthieu op 17 dec 2019 13:18

Wel ff checken hoe lang het draadje is. Deze zijn voor fietsen gemaakt.
Ook bij mijn fiets (2 fietsen) moeten puzzelen om ze ergens fatsoenlijk vast te zetten.

Zijn er cijfers bekend hoe vaak ski’s gejat worden? procentueel. En daarmee meenemende dat een aantal geen aangifte doet, maar ook een aantal fraudeert en wel aangifte doet, maar waarvan de ski’s helemaal niet ontvreemd zijn?

In de ± 25 jaar meerdere keren per jaar in kleine en grote gezelschappen, heb ik het (pas) 1 keer meegemaakt. En dit waren huurski’s waar het hele dorp mee liep, zagen er dus allemaal hetzelfde uit. Bij een apresski-tent neergezet. Daar bleven 's avond altijd ski’s staan, maar toen wij gingen stonden zijn ski’s er niet meer…uiteraard ook geen andere mee genomen. volgende dag terug om te kijken, maar ze waren niet teruggebracht…

Uiteraard is elke keer 1x te veel, en beter voorkomen dan genezen. Maar voorlopig is dat gehannes met een slotje het mij nog niet waard.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Zijn er cijfers bekend hoe vaak ski’s gejat worden? procentueel. En daarmee meenemende dat een aantal geen aangifte doet, maar ook een aantal fraudeert en wel aangifte doet, maar waarvan de ski’s helemaal niet ontvreemd zijn?

In de ± 25 jaar meerdere keren per jaar in kleine en grote gezelschappen, heb ik het (pas) 1 keer meegemaakt. En dit waren huurski’s waar het hele dorp mee liep, zagen er dus allemaal hetzelfde uit. Bij een apresski-tent neergezet. Daar bleven 's avond altijd ski’s staan, maar toen wij gingen stonden zijn ski’s er niet meer…uiteraard ook geen andere mee genomen. volgende dag terug om te kijken, maar ze waren niet teruggebracht…

Uiteraard is elke keer 1x te veel, en beter voorkomen dan genezen. Maar voorlopig is dat gehannes met een slotje het mij nog niet waard.

Veenhoorn op 18 dec 2019 09:00

Ik begrijp niet wat je nu wilt zeggen.
Als iemand een slot wil gebruiken om te voorkomen dat z’n ski’s gejat worden is dat toch prima? Heeft niets met procenten te maken.

Op meer dan 20 jaar skiën ook nooit aan gedacht, nooit bij stil gestaan, en bleek ook nooit echt nodig.
Maar de laatste jaren hoor je idd meer en meer verhalen en begin ik er ook aan te denken. Jammer dat dit er nu ook bij hoort.

Ik vond dit ook altijd één van de leuke dingen aan wintersport, je materiaal gewoon met een gerust hart achterlaten tussen een hoop andere mede wintersporters en hun materiaal.

Hangt er ook heel erg vanaf waar je zit. Zit je in een dorp aan een doorgaande weg en je zet je skis/board buiten is de kans natuurlijk aanzienlijk groter dan als je in een autovrij dorp zit of ergens een hutje op de piste waar je alleen skiënd/boardend kan komen. Ook in de buurt van grote gondels vanuit het dorp staat bij mij het slot standaard op m’n board. Gewoon een fietsslot trouwens 😉

Ik begrijp niet wat je nu wilt zeggen.
Als iemand een slot wil gebruiken om te voorkomen dat z’n ski’s gejat worden is dat toch prima? Heeft niets met procenten te maken.

Geraertshoven op 18 dec 2019 09:10

Wat ik wil zeggen lees je in mijn laatste zin. Daarnaast ben ik benieuwd of hier cijfers van zijn en hoe groot het probleem is.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Mij maakt het persoonlijk niet uit hoe groot het probleem is. Ik zet m’n ski’s op slot om te voorkomen dat ik misgrijp na een koffie/lunch/bier-pauze.
Je hoort het helaas te vaak om je heen en helemaal als je net nieuwe ski’s hebt want die zijn interessant om te stelen. Dus als ik mijn ski’s gewoon weer in het rek terugvindt waar ik ze weggezet heb, op slot, dan is het voor mij een kleine moeite geweest.

Ik verbaas me al jaren hoe nonchalant sommige mensen met hun dure ski’s / boards omspringen. Ik zie regelmatig dat mensen hun ski’s gewoon buiten voor de ski kelder neerleggen of 's avonds nog steeds voor de apres ski bar hebben staan.

Je laat thuis je nieuwe fiets van euro 300 tot euro 600 toch ook niet zonder slot bij de supermarkt staan.

Het is vervelend dat een slotje nodig is maar voorkomen is beter dan genezen.

Ik gebruik ook al jaren een kabelslotje zoals Matthieu aangeeft. Vind het altijd wel fijn als ik mijn board vast kan zetten als ik heb buiten het gezichtsveld moet plaatsen tijdens lunch o.i.d…

Werkt prima, is heel klein en stop je zo in je jaszak. Natuurlijk is zo’n ding niet zaligmakend, maar het zal ongetwijfeld afschrikken indien men voornemens is je plank(en) weg te nemen…

Plaats een reactie