Bernardo tunnel

Hi, heeft iemand ervaring met de Gran San Bernardo route? Er staat wat sneeuw voorspeeld daar, ik wil er vrijdagavond rond middernacht overheen, is dat goed te doen bij sneeuw?

Hebben ze die Sint Bernard tunnel niet juist gebouwd omdat de pas in de winter meestal onbegaanbaar was?
maar eerlijk gezegd, heb ik er geen ervaring mee.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Die tunnel is ook met hevige sneeuwval goed te doen. Je rijdt enorm lange stukken onder lawine gallerijen door. Dus het moet wel heel bar en boos zijn wil je daar niet doorheen kunnen. Middernacht, da’s jammer, want aan de Italiaanse zijde is het anders heerlijk koffie drinken ;-)

De col is natuurlijk gewoon gesloten.

Winterbanden en kettingen mee is wel aan te raden. Maar dat mag voor zich spreken.

Click. Click. Peace

Prima te doen die route incl tunnel. Zelf ook midden in de nacht met hevige sneeuwval gereden. Gewoon rustig aan doen natuurlijk.
Ga je skiën in 1 van onderstaande gebieden, bewaar dan het bonnetje van je skipas en laat die op de terugweg (binnen 72 uur) bij het Italiaanse tolmannetje van de tunnel zien. Dan is de terugrit door de tunnel gratis. Ook je bon van de tunnel bewaren uiteraard.

Aosta Valley (Breuil-Cervinia, Valtournenche, Chamois, Cogne, Colle di Joux, Courmayeur, Crevacol, La Magdeleine, La Thuile-La Rosière, Monterosa Ski, Ollomont, Pila, Rhêmes Notre Dame, Torgnon, Valgrisenche, Valsavarenche)

Gaan daar als het goed is zaterdag de tunnel door. Kreeg wel van de campingmevrouw het advies echt even te controleren of de tunnel open was. Lijkt dus toch zo nu en dan afgesloten te worden. “…About the road, it will be better Basel/Martigny / St. Bernard, but check before if the tunnel is open because sometimes they closed it for snow…”

Live info op: http://www.letunnel.com/datapage.asp?id=9&l=1
Telefonisch bereikbaar op (IT) http://www.letunnel.com/datapage.asp?id=9&l=1 of (CH) +41 (0) 27 787 12 06

@skadi : Laat nog even weten hoe het gegaan is. Evt alternatief is Geneve/Chamonix

Edwin van Riel

@evr66 Ik geloof zondermeer dat ze wel eens af moeten sluiten als ze bijvoorbeeld lawines afschieten oid, en op tijd checken is in de bergen altijd heel erg belangrijk.
Ik heb daar echt al met bar en boze condities gereden, zo snel gooien ze hem niet dicht. Maar er komt best een bak heftig weer aan vrijdag…

Click. Click. Peace

tsja, vrouwtje woont er om de hoek. Die zal wel weten waar ze het over heeft neem ik aan.

Benieuwd wat het gaat worden vrijdag. Als dat Genuadiep echt doorzet, kan het nog wel feest worden daar ;)

Edwin van Riel

Zeker! maar dan moet het echt bar en boos worden, maar dat kan het daar prima ;-)

Click. Click. Peace

@rogier: absoluut, nou ja, zit het tegen, mikken we de cvan ergens op een parking en komen we een dag later aan. T is vakantie tenslotte ;)

Edwin van Riel

Prima te doen die route incl tunnel. Zelf ook midden in de nacht met hevige sneeuwval gereden. Gewoon rustig aan doen natuurlijk.
Ga je skiën in 1 van onderstaande gebieden, bewaar dan het bonnetje van je skipas en laat die op de terugweg (binnen 72 uur) bij het Italiaanse tolmannetje van de tunnel zien. Dan is de terugrit door de tunnel gratis. Ook je bon van de tunnel bewaren uiteraard.

Aosta Valley (Breuil-Cervinia, Valtournenche, Chamois, Cogne, Colle di Joux, Courmayeur, Crevacol, La Magdeleine, La Thuile-La Rosière, Monterosa Ski, Ollomont, Pila, Rhêmes Notre Dame, Torgnon, Valgrisenche, Valsavarenche)

Japanner op 17 dec 2019 12:47

Ik neem aan dat bon van de tunnel ouder mag zijn dan 72 uur? Zojuist even mailwisseling gehad met een Italiaanse tunnelmijnheer, maar zijn Engels is niet heel duidelijk zeg maar ;)

Edwin van Riel

By presenting your one-way Great St Bernard Tunnel ticket and an the ticket (or skipass) of one of these events within 72h of purchase, you will be granted a free return ticket. Valid for cars only.

Volgens mij moet je dus binnen 72 uur weer terug door de tunnel…

*bericht bewerkt door Japanner op 17 dec 2019 16:26

Nog even opheldering gevraagd. Sowieso niet met caravan, dus valt voor ons af. Denk inderdaad dat heen en terug binnen 72 uur moeten vallen. Dacht eigenlijk dat hier de opzet was om het verhaal betaalbaar te houden als je eens enkele dagen aan “de andere kant” (IT) wil skiën.

Edwin van Riel

Ik rijd naar Turijn 's avonds voor overnachting en 's morgen door naar Via Lattea. Zal laten weten hoe het gaat!

Appeltje eitje, geen sneeuw gezien en inderdaad geen al te extreme route.

Ik heb hem ook vaak gereden, één keer met veel sneeuwval. Was prima te doen, maar ik zou altijd checken of ie open is én kettingen meenemen. Ik vond dat ze daar (en ook het dal in richting Cervinia) de wegen echt extreem snel en goed schoon hielden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Was geen enkel probleem zaterdag om (met caravan en al) tot aan Cervinia te komen.

Edwin van Riel

Plaats een reactie