Dakkoffer grootte

Hi,

Ik ben op zoek naar een dakkoffer voor op skivakantie te gaan. (en in de zomer ook te gebruiken)
Ik twijfel tussen de Thule motion XL en XXL. Iemand ervaring?
Wij zijn met 3 kinderen, dus op termijn gaan we wel altijd veel moeten meesleuren.
Nu moeten we ook nog een buggy, 3 paar skis, schoenen, speelgoed, etc. meenemen.

Het verschil in prijs is +/- 150 euro, maar ik mss schrik dat de XXL echt te groot is

Zodra je geen buggy meer mee hoeft te slepen, scheelt dat echt een berg ruimte. Wat een onding is/ was dat. Daarnaast is de ervaring dat hoe ouder de kinderen worden, hoe minder speelgoed er mee hoeft op (zomer)vakantie. Skivakantie, met eigen skispullen, zal dan uiteraard wel blijven. Gevoelsmatig den ik dat de XL dan groot genoeg moet zijn, maar er zijn betere dakkoffer-experts hier aanwezig

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Toevallig vorig jaar vervangen. De grootste genomen die men (Thule) toen had. Onder het motto "ruimte heb je nooit te veel". Bovendien, als ik toch met zo'n ding rijd (en dus mezelf beperk qua snelheid) doet de maat er weinig meer toe. Van een grote heb je even veel "last" als van een kleine. Dit gaat natuurlijk niet op voor de opslag, je moet het ding wel ergens kwijt kunnen. Zou een argument kunnen zijn voor een kleiner model.

Kinderen: tsja je neemt een paar jaar minder mee, straks weer meer uitrusting, mochten ze toevallig wat fanatieker gaan skiën of al vrij jong een vriendje of vriendinnetje mee willen nemen. Koffiedik kijken dus.

We hebben 1 dochter en dat ding zit gewoon vol voor de wintersport. Met 3 kids wist ik het wel, dat zijn straks gewoon minimaal 5 paar ski's.

null

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2019 12:48

Edwin van Riel

Hoeveel paar ski’s heb je er in zitten, lijkt een hele hoop.

Stockage plaats in de garage is geen probleem. het prijsverschil is +/- 160 euro

ligt 9 paar in nu, waaronder wat brede. past prima, kan mss nog 1 paar bij, maar niet veel meer ;)

Als je het kreng kwijt kan en je bent met zn 5-en zou ik altijd voor de grootste gaan eigenlijk. die 160 eur zie je niet terug op 10-15 jaar wintersport gebruik

Edwin van Riel

Hoezo snelheidsbeperking, de moderne koffer heeft echt geen moeite met een wat hogere snelheid. Je moet geen 200 rijden maar 150 is echt geen probleem hoor

Tsja, da's dan toch een (kleine) beperking op gedeelten in Duitsland voor sommigen ;) ADAC en verschillende fabrikanten adviseren een max van 130 km/h. Of dit beperkend is mag ieder voor zich bepalen lijkt me.

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2019 12:57

Edwin van Riel

Wij hebben de grootste Thule. Als je er toch een neemt doe het dan goed 😆

Met drie kinderen hoe groter hoe beter. Ik heb er nu ook spijt van dat ik een kleinere heb gekocht. Wie weet komt er een grotere bij de volgende auto ;-)

Click. Click. Peace

Wij zijn voor de 500liter variant van de Thule gegaan. Toen met 3 volwassenen en 1 baby paste het allemaal maar net, straks met 2 volwassen en 2 ukkies zal het ook weer volle bak worden. Net als hierboven al genoemd, ik zou ook voor de grootste gaan, op de auto maakt dat weinig uit, mits je natuurlijk in de opslag geen probleem hebt.

Misschien overbodig, maar kijk even goed naar je (toekomstig verwachte) skilengtes.
Ik heb al jaren een relatief korte box terwijl mijn skies langer zijn geworden. Ze passen er nu net nog diagonaal in, maar er kan geen centimeter langer meer bij!!

...ski-addict...

Ik heb enkele jaren geleden gekozen voor deze : Dakkoffer Touring 780 - Silver - XLARGE

420 liter inhoud, max lengte ski's 180, en die zit altijd barstensvol (2 of 3 volwassenen, 2 kinderen). We hebben de grijze variant gekozen omdat die minder snel opwarmt in de zomer.
Verder is het handig dat deze koffer zowel links als rechts open kan. Dat maakt het makkelijker om nog iets kleins aan de ene kant bij te proppen ;-) .

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 18 dec 2019 14:25

Waarom niet de hapro 8.6? Of is dat een andere discussie? ;-) Groot is goed

Wij ook de grootste Thule. Geen spijt! Met wintersport ideaal (gezin 5 pers, eigen materiaal), maar afgelopen zomer hebben we er ook heel veel plezier van gehad toen we gingen kamperen.
(Behalve toen we op de veerboot naar Corsica net een paar cm te hoog bleken te zijn en onze gereserveerde plek dus niet geschikt was, konden gelukkig nog omzetten naar laatste beschikbare plek voor hogere auto’s. We hadden de ferrytickets al geboekt voordat we op wintersport gingen en we de nieuwe dakkoffer kochten…)

❄️

Neem de grootste, krijg je geen spijt van. Ik heb zelf de 600 liter Hapro Cruiser 10.8

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Met drie kinderen hoe groter hoe beter. Ik heb er nu ook spijt van dat ik een kleinere heb gekocht. Wie weet komt er een grotere bij de volgende auto ;-)

Rogier op 18 dec 2019 13:02

@Rogier Maar waar laat je je skies dan?..3 kids in de koffer :-) :-)

*bericht bewerkt door ReneG op 18 dec 2019 15:00

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik huur altijd een box. Anders ligt dat ding de hele zomer me in de weg ;-)
Voor 3 paar skies en een 2 snowboards; 530 liter. Past prima (met wat skischoenen, stokken, andere spullen).

Kijk even goed naar de hoogte van de box. Bij een hele platte box, kan het inpakken ook lastiger zijn.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Zo groot hebben als je opslag aan kan!

Inderdaad, over het algemeen hoe groter hoe beter,
met 3 mitsen:

-Kun je hem goed ’stallen’?

-Kun je hem makkelijk op en af tillen? Als je een (mid)dagje gaat skiën, is het dan een onhandig, twee persoons karwij om hem op de auto te leggen? Ik heb een smalle, en dat gaat lekker in mijn eentje. Dan haal je hem er ook weer eerder af.

-Let op maximum gewicht van de dakdragers/auto!!! Vaak maar 70kg, soms nog minder. Een grotere koffer is natuurlijk zelf al zwaarder, en als je hem dan maar half vol kunt doen heb je er niets aan.

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 17:08

Zo groot hebben als je opslag aan kan!

kjiratsiekoedel op 18 dec 2019 15:55

Heb nu een thule alpin 700 (430 Liter volgens mij). Kan ook al een hoop in trouwens (5paar ski’s, 2 snowboards, nog wat skischoenen en verdere vulling). Soms is groter wel lekkerder. Maar laat je ook niet gek maken :).

Een grotere koffer is natuurlijk zelf al zwaarder, en als je hem dan maar half vol kunt doen heb je er niets aan.

Slim op 18 dec 2019 17:08

Meteen door naar het topic “test lichtgewicht ski’s” dan maar ;)

Edwin van Riel

Wat stallen van de ski box betreft: wij hebben een aantal ogen in het plafond van de garage bevestigd. Daar touw doorheen getrokken en op die touwen hangt die ski box.

Er gaat dus aan de voor en achterkant een touw onderdoor.
Zie foto hieronder.

*bericht bewerkt door Noblesse op 18 dec 2019 17:50

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/f5c26bea6dff1bbdc2f6ee38...

Zo groot mogelijk! Ruimte in die dakkoffer heb je nooit teveel😅
Daar heb ik zéker dat prijsverschil voor over.
Beter nu dat uitgeven dan straks tòch weer groter moeten aanschaffen; die kids groeien ook.

mama on a mission in the snow

Ligt er aan wat je er onder rijdt. 600liter boven op een Opel Karl is natuurlijk niet veilig, maar op een Audi A6 combi merk je ‘m niet eens.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik heb gisteren de Motion L gekocht omdat ik niet per se zo’n grote nodig heb. We zijn met 2 kinderen en de ski’s e.d. passen daar redelijk goed in. Moet daarbij opmerken dat we een Q5 hebben dus ook nog genoeg ruimte voor koffers achterin. Maar terug naar jouw vraag: De XL is 500l en de XXL 610. Verschil in binnenlengte is 22com en daarbij is de XXL iets breder en hoger. Ik vond het echt een loerd van een ding en zo lang dat mijn achterklep er tegenaan kwam bij openen.

*keep cool and relax...*

Ik heb zelf een thule Motion 800. Deze is 460 liter groot en dit is echt groot zat. Ik rijd met een 1 serie, dus niet al te groot. Vorig jaar met vrouw en 2 dochters op wintersport was de koffer voor de helft vol.

Ik zeg tegen vrienden ook altijd dat ze zo groot mogelijke koffer moeten kopen. Des te meer plezier heb ik er zelf van. 😁😁

Übung macht den meister!!!

Ik zeg tegen vrienden ook altijd dat ze zo groot mogelijke koffer moeten kopen. Des te meer plezier heb ik er zelf van. 😁😁

RFKANGOO op 18 dec 2019 23:23

En die luisteren ook altijd nog😂

LA NORMA😍☃️

Maar idd hij kan in mijn ogen ook niet te groot zijn, heb al een x mijn ski’s bij iemand schuin in zijn dakkoffer moeten leggen omdat ze te lang ervoor waren😁 Dat is dus ook een nadeel van een kleinere koffer😉
Overkill hoeft niet maar dat is het in mijn ogen niet bij de xxl

LA NORMA😍☃️

Ok bedankt allemaal, ik denk dat het duidelijk is, de XXL it is!

Plaats een reactie