Ski huur - Wat geef je aan?

Al jaren huren we onze ski's in het skigebied omdat we het meenemen en ionderhoud van eigen ski's te veel moeite vinden. We huren ook via reisorganisatie altijd de hoogste categorie maar vaak moetren we na een dag terug omdat het materiaal toch minder goed is dan onze ski kwaliteiten. Denk aan slappe en klapperende ski's. Wij weten in de winkel ook niet waar we naar moeten kijken. Enige is dat, ik spreek voor mezelf, de zwaardere ski's echt veel prettiger zijn. Hieeft iemand tips wat we (in frankrijk deze keer) moeten aangeven om meteen de goede ski's te krijgen?

Beetje stevig en in Frankrijk goed voor handen, vraag naar iets als de Rossi LT Ti of evt de MT versie of vergelijkbaar. Frans en bekend, dus dan weten ze in ieder geval wat je ongeveer bedoelt.

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2019 13:02

Edwin van Riel

@Roob Niet om lullig te doen, maar de oorzaak van klapperende ski’s is meestal een gebrek aan techniek.

When life gets too complicated.... SKI

Vaak wel, niet altijd. Als omruilen blijkt te helpen heb je wellicht niet de voor jou juiste spullen mee gehad ;)

Edwin van Riel

Vaak wel, niet altijd. Als omruilen blijkt te helpen heb je wellicht niet de voor jou juiste spullen mee gehad ;)

evr66 op 18 dec 2019 13:12

Maybe, maybe not. Ik riep het omdat TS aangeeft dat ie zwaardere ski’s prettiger vind en aangezien die in de regel minder snel gaan ‘klapperen’ …

When life gets too complicated.... SKI

Kies een ski met metaal (1 of meer lagen) erin, zorg ook voor een goed passende schoen, als je die huurt kan dat ook wel eens lastiger zijn.
De genoemde Rossignols hebben dat en zijn heerlijke latten. Even checken ter plaatse wat er staat en Googlen als je het niet weet.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 18 dec 2019 13:29

@evr66 stijvere ski’s zullen minder snel klapperen als je achterop zit. Dat maakt de ski nog steeds niet de oorzaak van het klapperen 😉.

Ik zeg, filmpje van TS met z’n hele familie ;)

@morzel, klopt natuurlijk wat je zegt, maar wel een simpel lapmiddel. Als TS zich daar prettiger bij voelt, niks mis mee. Sommigen willen gewoon 1x per jaar een weekje zo prettig mogelijk van die berg af glijden zonder zich hier in nl te bekommeren over training, techniek en materiaal (ja, precies in die volgorde ;) ;) )

Edwin van Riel

Vaak wel, niet altijd. Als omruilen blijkt te helpen heb je wellicht niet de voor jou juiste spullen mee gehad ;)

evr66 op 18 dec 2019 13:12

Dank u ;-)

Ik ben niet de beste skier op de piste maar zeker niet de slechtste en idd na omruilen van die slappe dingetjes is dat over.

@Roob Niet om lullig te doen, maar de oorzaak van klapperende ski’s is meestal een gebrek aan techniek.

Alex op 18 dec 2019 13:08

Is niet lullig hoor, ben ook zeker niet de beste maar durf best te zeggen dat het niet alleen daaraan ligt ;-)

Ik zeg, filmpje van TS met z’n hele familie ;)

@morzel, klopt natuurlijk wat je zegt, maar wel een simpel lapmiddel. Als TS zich daar prettiger bij voelt, niks mis mee. Sommigen willen gewoon 1x per jaar een weekje zo prettig mogelijk van die berg af glijden zonder zich hier in nl te bekommeren over training, techniek en materiaal (ja, precies in die volgorde ;) ;) )

evr66 op 18 dec 2019 13:25

18 jaar les, vaak 2 tot 3 keer naar skigebeid, Indoor rollerbaan 7 jaar. Als ik er dan helemaal niks van zou kunnen ben ik wel een hele matige leerling toch? Mijn techniek is goed genoeg voor de wat betere ski’s durf ik te stellen.

Mensen hartelijk dank. Laten we het geen discussie maken over wel of niet training of ervaring of techniek maar antwoord geven op de vraag wat de zaken zijn die ik kan aangeven bij skiverhuur voor de door mij gewenste ski's. Sommige quotes vind ik zelfs neerbuigend maar goed… Laat ik er zelf niet aan mee doen.

Ik heb me er nooit in verdiept, heb er ook geen verstand van, daarom vraag ik het hier.

*bericht bewerkt door Roob op 18 dec 2019 20:44

Kies een ski met metaal (1 of meer lagen) erin, zorg ook voor een goed passende schoen, als je die huurt kan dat ook wel eens lastiger zijn.
De genoemde Rossignols hebben dat en zijn heerlijke latten. Even checken ter plaatse wat er staat en Googlen als je het niet weet.

Sjaak27 op 18 dec 2019 13:20

Schoenen heb ik dan wel, naar volle tevredenheid.

Kijk eens wat voor merken en modellen ski’s er in de verschillende categorieën te huur zijn bij de desbetreffende verhuurder. Aan de hand daarvan zou je wat vergelijkingen kunnen maken met de verschillende skitesten en ervaringen hier op de site en elders.

Dan blijven er vanzelf een aantal paar over, waar je wat gerichter advies over kan vragen hier in dit topic of als apart topic.

Het lijkt mij sowieso verstandig om van te voren duidelijk je niveau (vergevorderd ga ik van uit na de hoeveelheid les), evt. je voorkeur voor lange of korte bochten (of beide) aan te geven. Oh en geef aan of je altijd gas geeft of juist lekker rustig naar beneden cruised. Laatste toevoeging is dat verhuurders nagenoeg altijd kortere ski’s meegeven als dat hier op het forum meestal worden aangeraden. Daar heb je die Hollanders weer voor een lange ski haha (verscheidene malen gehoord). Kortom vraag ze desnoods wat langer.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik heb eens hetzelfde gehad: duurste pakket nemen en dan toch na dag één terug willen: geen fijne ski's… Met een getouwtrek om goede ski's tot gevolg.

Mijn tips:

  • zoals hierboven wordt gezegd: vraag echt om lange ski's. Daar zijn er vaak niet zo heel veel van. Ze passen vaak beter bij je gewicht/lengte en zijn vaak steviger modellen (edit: tenzij je SL ski's wil, maar dat geval even ter zijde)
  • zoek vantevoren op de website op wat voor ski's de verhuur heeft (soms staat dit op de website). Helaas hebben ze die dan vaak /niet/… (tot mijn grote verbazing…) er staat dan ook op de website vaak 'een model zoals dit model'. Wat dan handig is om paraat te hebben is een lijstje ski's die je dan wél wil skiën (kun je hier op 't forum vragen, je kunt ski recensies doorlezen op deze website, op Yellowgentian.com of gigiski.nl). Het is tenminste handig om te weten of je GS/SL/all mountain of generieke piste ski wil (is ook op bovenstaande websites uit te zoeken). Dit is misschien het handigst om eerst te weten.
  • ga /niet/ tijdens het 'spitsuur' op de wisseldag een uitgebreide discussie voeren over welke ski's je wil. Ga iets later en dan zijn ze bij de verhuur vaak wat relaxter. Gooi wat charme in de strijd, een glimlach en wat aandacht en dan loop je misschien wel met droomski's naar buiten
  • kijk goed rond in de shop wat ze hebben. In het hierboven beschreven geval was ik aan het doorvragen en doorvragen en kreeg ik elke keer slappe hap mee ('we hebben niks anders in je lengte' ). Een dag later wees ik op een ski in een rek die ik herkende en zei 'die wil ik' waarop er plots twee ogen gingen fonkelen en degene die me hielp zei 'oooh, ja dan zijn deze te slap ja'. Dus wijzen op wat je dan wil (daarvoor ist handig als je wat ski's kent).
  • altijd terug gaan als de ski's niet bevallen.
    Schroom niet. Heb wel geduld en wees zo duidelijk mogelijk wat je wil.

Voor mij liep 't deze vakantie dus goed af: ik heb uiteindelijk een paar leuke paren kunnen skiën.

Op een andere vakantie had ik een duur huurpakket en daar waren de boys van de huurshop zó onder de indruk van m'n enthousiasme dat ze uit alle zusterhuurshops uit 't gebied ski's lieten aanrukken die ik mocht proberen, zo lang ik maar niet 'in de huurspits' zou komen… Heel leuk was dat.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 18 dec 2019 22:35

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Een aantal pisteski's die zouden kunnen:
Atomic x9
Dynastar speedmaster GS
Rossignol LT Ti
Salomon s/race shot gs of rush gs
Salomon s/max 12
Dobermann Spitfire pro of ti
Blizzard Firebird (race) ti

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 18 dec 2019 23:07

Mensen hartelijk dank. Laten we het geen discussie maken over wel of niet training of ervaring of techniek maar antwoord geven op de vraag wat de zaken zijn die ik kan aangeven bij skiverhuur voor de door mij gewenste ski's. Sommige quotes vind ik zelfs neerbuigend maar goed… Laat ik er zelf niet aan mee doen.

Roob op 18 dec 2019 20:42

Het is nochtans niet meer dan een terechte opmerking op basis van de informatie die je in je oorspronkelijk bericht hebt gegeven.
Klapperende ski’s zijn meestal het gevolg van een probleem met de skiër i.p.v. een probleem met de ski, en als je dan aangeeft dat je daar tijdens meerdere vakanties (met verschillende ski’s) last van hebt, is dat een logische conclusie. Occam’s scheermes noemen ze dat.

Gezien je ervan overtuigd bent dat het niet aan je skitechniek ligt, kan ik je twee tips geven:

  • Vraag om een zuivere piste-ski. All-mountain ski’s met (veel) rocker zullen op harde pistes sneller gaan klapperen.
  • Eens je een paar gevonden hebt dat je goed ligt, noteer dan het type (of neem een foto van de ski en geometrie), en laat dat tijdens de volgende vakantie aan de skiverhuurder zien. Op die manier hebben zij een duidelijke referentie om van te vertrekken.

De meeste toeristen die ski’s huren blinken niet erg uit in zelfinzicht qua ski-kunde en overschatten hun eigen kunnen vaak schromelijk. Ik vermoed dat de meeste verhuurders hun klanten proberen inschatten op basis van wat ze zien in de winkel en de vragen die gesteld worden. Als je dan aangeeft er “niet veel van te kennen”, en dat je “veel last hebt van klapperende ski’s”, zouden ze wel eens tot dezelfde conclusie komen als een paar anderen in dit topic ;-).

Mensen hartelijk dank. Laten we het geen discussie maken over wel of niet training of ervaring of techniek maar antwoord geven op de vraag wat de zaken zijn die ik kan aangeven bij skiverhuur voor de door mij gewenste ski's. Sommige quotes vind ik zelfs neerbuigend maar goed… Laat ik er zelf niet aan mee doen.

Roob op 18 dec 2019 20:42

Het is nochtans niet meer dan een terechte opmerking op basis van de informatie die je in je oorspronkelijk bericht hebt gegeven.
Klapperende ski's zijn meestal het gevolg van een probleem met de skiër i.p.v. een probleem met de ski, en als je dan aangeeft dat je daar tijdens meerdere vakanties (met verschillende ski's) last van hebt, is dat een logische conclusie. Occam's scheermes noemen ze dat.

Gezien je ervan overtuigd bent dat het niet aan je skitechniek ligt, kan ik je twee tips geven:

  • Vraag om een zuivere piste-ski. All-mountain ski's met (veel) rocker zullen op harde pistes sneller gaan klapperen.
  • Eens je een paar gevonden hebt dat je goed ligt, noteer dan het type (of neem een foto van de ski en geometrie), en laat dat tijdens de volgende vakantie aan de skiverhuurder zien. Op die manier hebben zij een duidelijke referentie om van te vertrekken.

De meeste toeristen die ski's huren blinken niet erg uit in zelfinzicht qua ski-kunde en overschatten hun eigen kunnen vaak schromelijk. Ik vermoed dat de meeste verhuurders hun klanten proberen inschatten op basis van wat ze zien in de winkel en de vragen die gesteld worden. Als je dan aangeeft er "niet veel van te kennen", en dat je "veel last hebt van klapperende ski's", zouden ze wel eens tot dezelfde conclusie komen als een paar anderen in dit topic ;-).

Morzel op 18 dec 2019 23:16

Nou @Morzel, ik vind je in je laatste zin wat denigrerend worden. Ik heb namelijk ook meegemaakt dat ze je in skishops vaak schromelijk onderschatten ('je kan het vast niet') en je voornamelijk zo snel mogelijk die shop weer uit willen hebben. Wat ze dan in 10 minuten aan je zien in een winkel hoeft lang niet alles te betekenen. Ze zien echt niet aan je welke bocht voorkeur je hebt.

Wat zouden ze jou aansmeren als jij een skishop inloopt?

*bericht bewerkt door Quisa2 op 18 dec 2019 23:46

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Nou @Morzel, ik vind je in je laatste zin wat denigrerend worden. Ik heb namelijk ook meegemaakt dat ze je in skishops vaak schromelijk onderschatten ('je kan het vast niet') en je voornamelijk zo snel mogelijk die shop weer uit willen hebben. Wat ze dan in 10 minuten aan je zien in een winkel hoeft lang niet alles te betekenen. Ze zien echt niet aan je welke bocht voorkeur je hebt.

Wat zouden ze jou aansmeren als jij een skishop inloopt?

Quisa2 op 18 dec 2019 23:45

@Quisa2: waarschijnlijk niet veel, omdat ik zou binnenstappen met een heel precieze vraag en lijstje :-).

En verder is het gewoon benoemen van de realiteit dat mensen (misschien voornamelijk mannen? ;-)) zichzelf vaak overschatten eens ze het eerste stuk van de leercurve overwonnen hebben. Hoe beter je wordt, hoe beter je inziet wat je nog niet kan…

Het kan natuurlijk ook dat de verhuurders hun eigen inschattingsvermogen verkeerd inschatten :-P.

Daarbuiten kan je altijd met objectieve informatie proberen afkomen. In Frankrijk kan je dat quantificeren d.m.v. je klassering bij ESF (of andere skischolen), en de testen die je hebt afgelegd (chamois, flèche, fusée, skiercross…).

*bericht bewerkt door Morzel op 19 dec 2019 00:01

Of, hadden we een paar jaar terug in val d’I. Skileraar zegt: ik bel ze wel even ;)

Edwin van Riel

Hahahah, die ESF leraren bellen graag😂
Ik had hetzelfde probleem met uitleggen wat mijn niveau was in een shop, ging toen om aanschaf schoenen maar de insteek is hetzelfde, leraar ESF mee genomen en binnen een paar minuten was het helder😃

De argumenten die hier verder aangehaald worden zijn zeker niet raar, zowel vanuit reageerders als vanuit de TS. Het blijft in zijn totaliteit moeilijk inschatten op basis van wat halve info en dan krijg je deze vaak gehoorde info, meestal terecht maar soms ook niet😉
De vraag van evr66 om film materiaal zou de twijfel iig weghalen, zowel hier als in een shop☃️

LA NORMA😍☃️

Hahahah, die ESF leraren bellen graag😂
Ik had hetzelfde probleem met uitleggen wat mijn niveau was in een shop, ging toen om aanschaf schoenen maar de insteek is hetzelfde, leraar ESF mee genomen en binnen een paar minuten was het helder😃

De argumenten die hier verder aangehaald worden zijn zeker niet raar, zowel vanuit reageerders als vanuit de TS. Het blijft in zijn totaliteit moeilijk inschatten op basis van wat halve info en dan krijg je deze vaak gehoorde info, meestal terecht maar soms ook niet😉
De vraag van evr66 om film materiaal zou de twijfel iig weghalen, zowel hier als in een shop☃️

LA NORMA😍☃️

Nou @Morzel, ik vind je in je laatste zin wat denigrerend worden. Ik heb namelijk ook meegemaakt dat ze je in skishops vaak schromelijk onderschatten ('je kan het vast niet') en je voornamelijk zo snel mogelijk die shop weer uit willen hebben. Wat ze dan in 10 minuten aan je zien in een winkel hoeft lang niet alles te betekenen. Ze zien echt niet aan je welke bocht voorkeur je hebt.

Wat zouden ze jou aansmeren als jij een skishop inloopt?

Quisa2 op 18 dec 2019 23:45

@Quisa2: waarschijnlijk niet veel, omdat ik zou binnenstappen met een heel precieze vraag en lijstje :-).

En verder is het gewoon benoemen van de realiteit dat mensen (misschien voornamelijk mannen? ;-)) zichzelf vaak overschatten eens ze het eerste stuk van de leercurve overwonnen hebben. Hoe beter je wordt, hoe beter je inziet wat je nog niet kan…

Het kan natuurlijk ook dat de verhuurders hun eigen inschattingsvermogen verkeerd inschatten :-P.

Daarbuiten kan je altijd met objectieve informatie proberen afkomen. In Frankrijk kan je dat quantificeren d.m.v. je klassering bij ESF (of andere skischolen), en de testen die je hebt afgelegd (chamois, flèche, fusée, skiercross…).

Morzel op 18 dec 2019 23:57

Een heel precies lijstje geeft niet aan dat je goed kan skiën ;)
Maar niet lullig bedoeld verder, ik snap je argumenten en het is ook vaak waar. Al is de TS er geloof ik genoeg en vriendelijk op gewezen dat het ook techniek zou kunnen zijn. Weinig noodzaak daar nog een schepje bovenop te doen lijkt me. 't moet wel leuk blijven ;)

Overigens heb ik het heel vaak gehad dat ik met skiniveau 7+ en 1,86 en 75 kg als vrouw en vrouwenskietje van 1,65 mee kreeg… Ja niet dus. Dan gaat er bij zo'n shop dus ook wat mis.
Óf (nog erger) een Nederlandse 'ouwe man' die toevallig ook in de shop aanwezig was om te huren die, toen ik een paar stevige ski's huurde, zei "ach, daar kan jij helemaal niet op skiën, want bij mij spoot na twee uur om het zuur uit m'n benen"… (!!!)
Nou, ik heb op die ski's de hele dag met grote glimlach geskied.
Dus wat bemoeit iedereen zich mee?!

Ik zou zeggen: halve informatie is geen reden om patronising te zijn.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 19 dec 2019 07:02

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Quisa er komen simpelweg niet veel vrouwen met niveau 7+ in een skiverhuur. Ook mannen van niveau 7+ komen er weinig. Dus verhuurders zullen eerder een ski geschikt voor de doorsnee huurklant uit hey rek pakken.
En als de 7+ers wel komen dan weten ze vaak maar al te goed wat ze willen of verwachten van een ski en vragen hiernaar. Problem solved.

@Roob zoals al eerder is gezegd, geef zelf goed aan wat je wilt en verwacht van een ski, als je de verhuurder iets laat pakken krijg je meestal een doorsnee latje. En in Frankrijk, begin in het frans, dat helpt 😉

@quisa2 …Een heel precies lijstje geeft niet aan dat je goed kan skiën 😉…

Klopt, maar het geeft wel aan dat je je er in verdiept hebt en weet wat je zoekt in een ski. Dan heb je bij de verhuurder al een paar streepjes voor op weg naar een fatsoenlijke lat. Om die verhuurder tot een kleine extra inspanning te verleiden lijkt me dit niet heel veel moeite, maakt het voor hem ook wat interessanter dan de gemiddelde “ik kan prima skiën, dus geef maar wat moois klant”.

Verder zoals ook Hessel aangeeft, skiërs niveau 7+ krijgen ze weinig voor de huur, dus het assortiment zal daar niet bijzonder op afgestemd zijn.

Edwin van Riel

Wellicht een idee om nu alvast online te bekijken wat voor soort ski’s ze in welke huurcategorie hebben. Dan kun je evt via worldskitest.com de modellen opzoeken, lezen hoe de ski zich gedraagt en op basis daarvan heb je alvast een lijstje met ski’s die in de winkel waar je ze gaat huren aanwezig zijn.

@quisa2 …Een heel precies lijstje geeft niet aan dat je goed kan skiën 😉…

Klopt, maar het geeft wel aan dat je je er in verdiept hebt en weet wat je zoekt in een ski. Dan heb je bij de verhuurder al een paar streepjes voor op weg naar een fatsoenlijke lat. Om die verhuurder tot een kleine extra inspanning te verleiden lijkt me dit niet heel veel moeite, maakt het voor hem ook wat interessanter dan de gemiddelde “ik kan prima skiën, dus geef maar wat moois klant”.

Verder zoals ook Hessel aangeeft, skiërs niveau 7+ krijgen ze weinig voor de huur, dus het assortiment zal daar niet bijzonder op afgestemd zijn.

evr66 op 19 dec 2019 08:00

Dit! Heb vroeger zelf in België wat verhuur gedaan van skimateriaal, sommige klanten moest je echt onderwerpen aan een hele ondervraging om een beetje inzicht te krijgen in het kunnen of de wensen van de huurder. De ‘dooddoener’: “ik kom overal af” helpt ook echt niet ;)
Sommige mensen staren zich ook blind op hun niveau t.o.v. de groep waarmee zij gaan skiën. En het is nu éénmaal een feit dat als er mensen komen die aangeven dat ze er ‘niets van kennen’ dat je ze niet de meest exotische (lees duurdere) latten gaat meegeven. Mensen die dan weer glunderen als je ze een Stöckli aanbied, dan weet je dat je goed zit :)

@Nillze: waar in België kan je Stöckli huren? 🤤

(En hebben ze toevallig ook nog de FIS SL liggen?)

*bericht bewerkt door Morzel op 19 dec 2019 14:51

@morzel: vergeet je lijstje niet ;)

Edwin van Riel

@evr66: een lijstje met één ski is nog steeds een lijstje 😜.

Kom je lekker besluitvaardig mee over lijkt me, kijk (eindelijk) een Hollander die weet wat-ie wil ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie