Nieuw snowboard waxen?

Na 10 jaar trouwe dienst heb ik mijn imperium snowboard omgeruild voor een burton family home toen Hero.

Volgende week ga ik het even testen indoor. Midden maart gaan we naar Ischgl.

Moet ik het board nog waxen voor ik indoor ga, en voor ik een weekje op wintersport ga?

Waxen kan/wil ik niet zelf doen. Ik geeft het gewoon af in de shop.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

*bericht bewerkt door Toetie op 19 dec 2019 22:43

Toetie

Bij nieuw materiaal gaat er bij mij altijd direct een aantal lagen verse wax op, maar dat doe ik dan zelf.
Bij Burton zit er meestal al een aardige laag op af fabriek. Voor indoor dus waarschijnlijk nog niet nodig, voor de vakantie wel aan te raden om het boardje bij voorkeur op de hand te laten waxen.
Je kan altijd je boardje tijdens de vakantie aan het eind van een dag wegbrengen om 'm de volgende ochtend weer op te halen als je er voor kiest nog niet te laten waxen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

There’s no such thing as too much wax.

Als je op vakantie laat waxen is dat dan ook niet altijd machinaal? Die massa kunnen ze toch nooit handmatig doen.
Is er zoveel verschil in machinaal of hand wax? En zijn er shops in belgie die het met de hand doen?

Toetie

@Toetie: meestal machinaal, maar er zijn genoeg shops die handmatig waxen (tegen een kleine meerprijs) aanbieden – zolang je het maar niet de avond voor de wisseldag vraagt want dan moet er een massa gedaan worden.

Ook in België vind je handmatig waxen terug als je een beetje uitkijkt.

Bij een nieuw board/nieuwe ski’s loont het om in het begin een aantal keer te waxen om het belag te verzadigen. Dat zorgt ervoor dat je belag minder snel uitdroogt of verontreinigd geraakt achteraf.

OK duidelijk, bedankt voor de tips.
Boardje laten waxen, na indoor en voor verlof.

Heeft iemand een adresje voor handmatig waxen in belgie? Of is machinaal bijna even goed? Voor mn niveau wss wel, maar ik zit meer in met mn board goed te onderhouden.

Toetie

Westsite in Gent daar kan je board nog met de hand laten waxen.

Frank the Waxer in Merelbeke waxt uitsluitend met de hand: http://www.frankthewaxer.be/
Ben er zelf zeer tevreden van. Goede kwaliteit voor een schappelijke prijs.

*bericht bewerkt door JDC op 20 dec 2019 10:01

Gewoon met de hand laten doen. Dringt beter door, zeker wel lekker voor de eerste laagjes.

Edwin van Riel

OK duidelijk, bedankt voor de tips.
Boardje laten waxen, na indoor en voor verlof.

Heeft iemand een adresje voor handmatig waxen in belgie? Of is machinaal bijna even goed? Voor mn niveau wss wel, maar ik zit meer in met mn board goed te onderhouden.

Toetie op 20 dec 2019 00:32

Een vriendin van mij heeft haar belag verkloot door een dag indoor te skiën op nieuwe ski’s. Ligt aan de omstandigheden, hoeveelheid wax op het belag, en hoe hard je je board pusht, maar indoor sneeuw is de meest agressieve sneeuw die er is.

Ik zou t risico niet lopen, die laag vanuit fabriek is puur voor transport, dat is er zo af.

Tijd voor een uitpakparty?!

Bedankt voor de waarschuwing, toch maar eerst waxen dan.

Toetie

Bedankt voor de waarschuwing, toch maar eerst waxen dan.

Toetie op 20 dec 2019 14:11

Niet alles geloven wat je op internet leest…

https://info.burton.com/hc/en-us/articles/207929708-Do-board…

Zoals ik al zei; de boardjes van Burton komen gewaxt uit de fabriek, maar het is wel beter om een board goed te verzadigen met een goede wax om redenen die hierboven al eens zijn genoemd. Nodig is het alleen niet. Je beschadigd niets.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 dec 2019 16:17

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Niet alles van t internet, maar wel de experts hier op wintersporters 😉

K ga het nog proberen laten waxen, als t lukt kan t nooit kwaad.

Bedankt voor de tips iedereen.

Toetie

OK duidelijk, bedankt voor de tips.

Boardje laten waxen, na indoor en voor verlof.

Heeft iemand een adresje voor handmatig waxen in belgie? Of is machinaal bijna even goed? Voor mn niveau wss wel, maar ik zit meer in met mn board goed te onderhouden.

Toetie op 20 dec 2019 00:32

Een vriendin van mij heeft haar belag verkloot door een dag indoor te skiën op nieuwe ski’s. Ligt aan de omstandigheden, hoeveelheid wax op het belag, en hoe hard je je board pusht, maar indoor sneeuw is de meest agressieve sneeuw die er is.

Ik zou t risico niet lopen, die laag vanuit fabriek is puur voor transport, dat is er zo af.

Gaston op 20 dec 2019 11:45

Verkloot? Wat is er dan kapot aan gegaan? Gaat het belag zo makkelijk kapot?

@Gaston Jouw vriendin moet de skies ook afdoen als ze de kroeg binnen stapt! 😂😂
Effe serieus, ik kan mij niet voorstellen dat je op een indoorpiste je skies zo kan verkloten. Dan ga ik mij serieus afvragen wat je er gedaan hebt

Waren het de stenen in landgraaf toevallig? Soms liggen daar vrij veel. Enige dat ik me kan bedenken.

Tja geen idee, het was in landgraaf ja.
Maar iedereen moet het zelf weten, ik geef aan wat ik hoorde, en wax maakt je belag wel een stuk harder dus zal zeker risicobeperkend zijn. Lekker blauw waxje erop en gaan, why not?

Tijd voor een uitpakparty?!

Extra waxen kan nooit kwaad, maar het moet niet.

Waxen doe je nooit genoeg, dus je doet er altijd goed aan. Bij een normale wintersportweek wordt mijn voor vertrek gewaxt, afhankelijk van de condities laat ik in de loop van de week het board nog een keer waxen.

Waren het de stenen in landgraaf toevallig? Soms liggen daar vrij veel. Enige dat ik me kan bedenken.

Tiny-M op 21 dec 2019 10:25

Stenen op de indoor piste? Heb in Landgraaf nog nooit stenen gezien.

en wax maakt je belag wel een stuk harder dus

Gaston op 21 dec 2019 11:11

deze was mij geheel onbekend en klinkt ook niet echt aannemelijk. Verder gewoon gaan boarden he5 board glijdt wel of het board glijdt niet, in het laatste geval wax erop met een voorkeur voor handmatig mits dat wordt gedaan door een persoon die weet wat ie doet anders kan je het net zo goed over een machine laten rossen.

*bericht bewerkt door Geenen op 22 dec 2019 15:54

.

Dit filmpje maakt het voor iedereen duidelijk.

https://youtu.be/7xiIeMBHfi8

Übung macht den meister!!!

…en dit maakt het daarna allemaal weer minder duidelijk 🤣😁

null

null

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

…en dit maakt het daarna allemaal weer minder duidelijk 🤣😁

null

null

Sneeuwbaard op 22 dec 2019 17:08

Waarom heeft waxen überhaupt zin dan?

Übung macht den meister!!!

Dat hoop ik hier nog eens in terug te lezen:

https://www.google.com/url?q=http://miun.diva-portal.org/sma…

https://www.google.com/url?q=https://www.diva-portal.org/sma…

Ik zou er eens een uitgebreid verhaal over kunnen plaatsen als het allemaal wat duidelijker voor me is, maar ik weet niet of ik daar zo'n zin in heb…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 22 dec 2019 18:48

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Lijkt me nu wel interessant voor een artikel.
Wat doet wax juist
Helpen die doekjes sprays
Midden in de week waxen zinvol?
Waxen voor of na of beide
Is het enkel beter glijden of behoud het ook je belag
Verschil machinaal handmatig
Merkt een gemiddelde skier/boarder het wel

Voelt iemand zich geroepen om een antwoord op al deze vragen in een artikel te gieten?

Toetie

Plaats een reactie