Skiles beginners

Toen ik voor het eerst op wintersport ging (met man en kinderen), gingen we allemaal een week in de skiklas. ‘s Morgens 2 uur en ‘s middags 2 uur. Het jaar daarop deden we 5 dagen en de laatste dag en famille. De jaren daarna namen we nog regelmatig 1 of meer dagen les. Naar mijn idee hebben ze een goede basis gelegd.

Nu gaan we dit jaar op stap met een schoondochter die nog nooit op skies heeft gestaan. Het leek mij ook voor haar een goed plan om te starten met een week ( of iig 5 dagen ) 4 uur per dag skiklas. Maar, de skischool van het gebied waar wij heen gaan biedt maar 2 uur per dag les, ook voor beginners. Dat schiet toch niet op? Of is dit tegenwoordig gangbaar? Ik ben nog begonnen op rechte latten, zit het verschil daarin?
Helaas is les in Nederland vooraf geen optie wegens tijdgebrek.

Dit is naar mijn mening niet gangbaar. In de gebieden waar ik de afgelopen jaren ben geweest, boden alle scholen 2 of 4 uur per dag aan, zowel in de klasjes als privé. Dat was overigens allemaal in Oostenrijk en Italië. Ik weet niet hoe het in de andere landen is.

Uitrusten doen we thuis wel!

in Frankrijks is 6x 2.5 uur les per dag vrij gangbaar.
Er zal te weinig vraag zijn naar meer uren les per dag.
Voor de hogere niveaus zijn er wel “stages” van 6x 5uur per dag (incl lunchbreak)

Ik kan mij voorstellen dat het ook wel saai wordt op termijn, in een groepsles zal je namelijk toch steeds veel moeten wachten totdat je mede-leerlingen hun oefeningen gedaan hebben. Als er meer uren les gegeven worden denk dat het snel zal vervallen in treintje skiën achter een monitor die nauwelijks achterop kijkt waardoor je ook niet zo veel bijleert.

Er zal ook wel ergens een efficiëntie verhaal achter zitten. Als je te lange lessen krijgt, krijg je te veel informatie ineens om te verwerken, soms moet je voldoende kunnen oefenen op hetzelfde en dat moet niet altijd onder constante begeleiding te zijn?

Standaard is: VM les en NM zelf oefenen wat je geleerd hebt / met vrienden en familie het gebied verkennen.

Als je snel vooruitgang wil maken kan je ook voor priveles gaan. Ik heb het gevoel dat mijn kids met 3x2uur priveles (per 2) per vakantie veel meer vooruitgang maken dan de kids in de groepsles. let wel 2 uur priveles is veel intensiever dan groepsles omdat er veel minder rustmomenten zijn en de leraar constant aan jouw techniek aan het werken is.

Glide on!

Sommige skischolen zullen voor beginners de eerste dag 2 sessies voorzien (voor- en namiddag) i.p.v. de vrijdagsessie.

Op die manier hebben de beginners drie sessies achter de kiezen voor ze de eerste keer zonder leraar de piste opgaan.

Verder is het in Zwitserland en Frankrijk doorgaans wel gangbare praktijk om slechts half dagdeel te lessen.

Ik ben ook een schoondochter in een skifamilie terecht is gekomen. Mijn eerste skilessen waren inderdaad ook 4 uur per dag en dat vond ik persoonlijk echt intensief. 2 uur per dag was qua intensiviteit ook wel prima geweest. Zeker omdat ik al wat ouder was toen ik begon (30+) en conditioneel niet heel sterk was.
In ieder geval adviseer ik jouw schoondochter zowieso die 10 uur te pakken. Met de getailleerde skis van tegenwoordig kan je heel snel leren.

*bericht bewerkt door BellaX op 20 dec 2019 16:06

Of investeer in wat lessen hier in Nederland op een borstel of rollerbaan.
Gaat ze wat beter voorbereid en zal ze sneller kunnen aanhaken wat weer gezelliger zal zijn voor haar.

Oja, in Frankrijk zijn halve dagen gewoner, dat wist ik eigenlijk wel maar wij zijn vooral Oostenrijkgangers. Het zal dan vast ook wel goedkomen met in de morgen les en in de middag zelf wat oefenen - of iets anders doen. Want, Bella, jouw bericht is ook heel waar. Rustig aan kan beter zijn dan te fanatiek. Het is de bedoeling dat ze het leuk blijft vinden tenslotte.
Dank voor het omdenken! Ik ga proberen mijn eigen skidrang te beteugelen.

In Frankrijk kan je halve dagen les nemen vaak is dit 2 of 3 uur in de ochtend afhankelijk van gebied en periode.
Maar je kan ook hele dagen boeken . De kans bestaat wel dat je in de middag een andere leraar hebt .

Waar gaan jullie heen ?

Ga hier lekker lessen op de lopende band. Heb ik zeer goede ervaringen mee.

Vier uur per dag is nou ook weer niet zolang toch? Toen ik in 2013 voor het eerst ging hadden we ook vier uur per dag les, van 10:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00 (en in overleg met de groep eventueel een uurtje korter lunchen. Ik was geen echte beginner meer (als in: het was niet de allereerste keer), maar ik vond het heel goed werken.

Het gaat natuurlijk om techniek maar ook om meters maken en ik vond juist dat je in zo’n klasje echt veel meters maakte. Na de les kon je nog een uurtje zelf aanklooien en dat deden we ook wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je echt meters wil maken moet je gaan voor lessen op de lopende band. Dan ski je 3 x 10 of 4 x7 minuten achter elkaar in 1 les. Kom daar maar eens om in de sneeuw.
Sowieso vind ik dat de beste optie.

*bericht bewerkt door Noblesse op 21 dec 2019 15:34

Plaats een reactie