Nieuwe Ski's

Ik ben opzoek naar nieuwe ski's

Ik twijfel tussen deze twee:

Ik ski nu al meer dan 15 jaar, kan het behoorlijk goed. Vooral als de pistes goed geprepareerd zijn. Als er veel losse sneeuw ligt of hobbels zijn, ben ik een stuk minder sterk.
Ik vind het leuk om grote bochten te maken en scherpe bochten te maken. Als ik 90km/h of harder ga, gaan mijn huidige ski's (165cm) flapperen.
Ik ben 180cm.

Rond €300 vind ik een mooi bedrag om uit te geven. Welke ski zouden jullie aanraden?

90 km/u, poe hé.
En dan naar een pure slalomski kijken 😳.

Allebei ongeschikt want niet stijf genoeg voor dat soort snelheden en te korte radius. Maar ik vermoed gebrek aan techniek, anders zouden losse sneeuw en buckels je makkelijker afgaan. Op strakke pistes skien is geen kunst he.

Ik zou kijken naar een allrounde pisteski met middellange radius die wel vergevingsgezind is. Hoeveel weeg je?

null

When life gets too complicated.... SKI

null

Alex op 22 dec 2019 13:38

😁😁

Bla, bla, bla.

^^zeker een mannending😂😂

Met zo’n snelheden ging ik eerder voor 'n bobslee + helm met oorpads. 😆

Born to run. B.S.

@Alex 😂😂

Algemene noot:
60-90 km/h skiën zijn World Cup reuzenslalom snelheden. 90 km/h op een slalomski is zo goed als rechtdoor naar beneden.

Last van klapperen bij 90 kmh…
Dan zou ik deze pakken, die hebben daar geen last van.

null

Ik weeg 75kg.

Ik ga niet continue 90 per uur hoor :D
Normaal lekker rond de 40-60. Maar soms wil je een stukje knallen.
Mijn huidige ski's zijn Salomon Crossmax

*bericht bewerkt door kmmartins op 22 dec 2019 15:18

Als ik 90km/h of harder ga, gaan mijn huidige ski's (165cm) flapperen.

Daarom doe ik ze niet meer los op het dak, bij een dakkoffer klapperen ze niet.

De grap over de 90 km/u is gemaakt. (Als je echt een keer goed over de 90 wilt gaan, probeer dan dit eens: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/403314/uitgeprobee…)

Laten we de topicstarter helpen met het vinden van een goede ski om af en toe even door te skiën…

Click. Click. Peace

Zoiets misschien 🥴

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/edeec1d9853abdb09cf75524...
Sorry, kon het niet laten 😉

*bericht bewerkt door Alex op 22 dec 2019 16:23

When life gets too complicated.... SKI

Mocht je bij rossignol willen blijven. De LT Ti is tweedehands te koop op de Duitse Ebay met jouw budget. Met 300 euro ga je geen nieuwe high end ski kunnen vinden, denk dat zelfs overjarig lastig wordt. Maar tweedehands zou moeten lukken. Het oude model is net iets vriendelijker dan het nieuwe model.

Wat denk je van Völkl Racetiger GS?
Niet per se voor scherpe bochten, wel voor grote bochten. Liggen als een huis.

Anders Salomon X Max blast (als je scherpe bochten wil).

Voor meer stabiliteit in de vorm an stijfheid zou je naar Blizzard of Head ski’s kunnen kijken, maar die vragen ook goede technische input en ‘t’ karakter’ van deze merken moet je liggen.

Ik heb goede dingen gehoord over die rossis, maar helaas zelf niet geskied.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Overigens… Is er een reden dat je oude ski’s ‘maar’ 165 zijn?

Met jouw wens voor grote bochten en stabiele ski’s zou 'k iets op lichaamslengte nemen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@kmmartins
Wat zoek je precies? En wat is je niveau (ik schat op je eerste beschrijving rond de 5-6)?

Wil je een lat voor lange bochten of juist korte bochten of iets van beide?

Ik was uitgekomen op die Rossignol aan de hand van een collega.
Mijn ski’s zijn nu dik 14 jaar oud. De eerste set die heb gekocht na altijd gehuurd te hebben. Ik denk dat die 165cm bij mijn niveau paste toen. (Ik heb ze toen gekocht in de winkel bij Perry sport en mij daar laten adviseren)

Ik ben dus zeker niet merk gebonden. Ik ga 2x per jaar skiën. 9-10 dagen per jaar. Ik ben 35 jaar.
Qua niveau: ik kan makkelijk een zwarte piste af, ik ski af en toe een stukje achteruit. In makkelijke omstandigheden (zwart geprepareerd) ben ik heer en meester. Maar als er veel bukkels zijn moet ik hard werken om naar onder te komen. Ik kan het zeker wel, maar niet super goed. Ik geniet er van om om 's ochtends als eerste omhoog te gaan en om over de ribbels te racen. Inderdaad, heel weinig bochten, zegt weinig over ski kwaliteit maar wel zo heerlijk. (Mijn max is 110km per uur, als dat er wat toe doet) .

Maar verder vind ik het vooral lekker om op rood/zwart te slalommen. Grote bochten, hoge snelheid op rood, kleinere bochten gecontroleerd op zwart.

In welke gebieden ga je normaalgezien skiën? Zodat ik weet waar ik zelf moet wegblijven.

Want als je onzeker bent op losse sneeuw en buckels dan is je beheersing onvoldoende om dergelijke snelheden te halen, zelfs op perfecte ribbeltapijten…

Dat gezegd zijnde zou ik alleszins een iets langere ski (± 175cm) zoeken, die zal wat beter bij je lengte passen.

Ik zou je graag aan een leuke ski helpen maar dat blijft lastig omdat ik je werkelijke niveau niet goed kan inschatten. Het feit dat je bralt dat je 100 kmh gaat en heer en meester bent zegt mij dat je ego groter is dan je werkelijke skikunsten. Als buckels je zoveel meer moeite kosten dan strakke pistes dan mankeert er technisch wel e.e.a. Daarbij komt dat je op een 14 jaar oude ski skiet.

Ik zou denk ik gewoon eens gaan huren in het hogere segment. En dan kijken welk niveau ski je aan kunt in slechte omstandigheden.

Offtopic: Jammer van de negatieve reacties die ik voorbij zie komen. Ik probeer enkel zo goed mogelijk te beschrijven wat voor skiër ik ben, zodat jullie het beste advies kunnen geven. Blijkbaar levert dat een scheef beeld op.

Ontopic: Duidelijk dat de 2 sets die ik zelf in gedachte had, niet de juiste zijn. Een nieuwe set zal met worden rond mijn lengte.
Een Allround pisteski met middellange radius die wel vergevingsgezind klinkt als een goed idee, net als om misschien eerst iets te huren.

Aan welk merk\model moet ik dan denken? Is er een goede ski met het budget wat ik in gedachte heb? (rond de €300)

In makkelijke omstandigheden (zwart geprepareerd) ben ik heer en meester.

(Mijn max is 110km per uur, als dat er wat toe doet) .

kmmartins op 22 dec 2019 19:19

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/6286f948cdec222cbb8fdeb3...

When life gets too complicated.... SKI

Als je even goed het forum door zou spitten en de berichten rondom de skitests erbij zou pakken, zou je al een stuk wijzer zijn. Dat eerst even doen zou ik zeggen…
Ik schat in dat je prima met een ski uit de categorie comfort uit de voeten zou moeten kunnen.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481153/uitslag-ski…

Is 2e hands een optie? Wellicht moet je vooral een wat stijvere, veelzijdige ski zien te vinden. De atomic x9 wb is er misschien een, maar die vind je nog niet 2e hands en dus niet onder de € 600,-.

Of misschien gewoon een 2e hands F19? Ook veelzijdig en redelijk simpel te skiën, maar met een redelijk hoog plafond.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De negatieve reacties komen voort uit het feit dat de snelheden die je noemt volstrekt onverantwoord zijn op een piste waar ook andere mensen skien. Het zijn vaak dit soort kamikazes die zichzelf overschatten en andere mensen het ziekenhuis in helpen.

Als je had gezegd: ik ski op hoge snelheid dan was dat afdoende geweest en had je niemand tegen je in het harnas gejaagd.

Voor een high end piste ski is 700-800 euro niet gek. Enige die ik kan bedenken rond jouw budget voor een overjarig model is een fischer F19 of een Head iGSR. Kunnen allebei lekker hard en kunnen alle bochtgroottes aan. Beide uitstekende ski’s.

Nogmaals: niemand die de Völkl racetiger GS vindt passen? Die zijn overjarig makkelijk binnen budget te krijgen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Nogmaals: niemand die de Völkl racetiger GS vindt passen? Die zijn overjarig makkelijk binnen budget te krijgen.

Quisa2 op 22 dec 2019 22:02

Zou kunnen, die is voor een gs ski wel braaf. Alleen in slechte omstandigheden issie wel n pak pittiger dan een F19 bvb. Ik vraag me af of de TS dat gaat handelen.

F19 is denk ik geen gekke keus. Kan je in Duitsland nieuw voor ongeveer 300 krijgen. Paar dagen geleden had iemand ze op het forum ook te koop aangeboden in 177.
Idealiter ga je eerst testen om te kijken wat je nou werkelijk zoekt.

Nogmaals: niemand die de Völkl racetiger GS vindt passen? Die zijn overjarig makkelijk binnen budget te krijgen.

Quisa2 op 22 dec 2019 22:02

Zou kunnen, die is voor een gs ski wel braaf. Alleen in slechte omstandigheden issie wel n pak pittiger dan een F19 bvb. Ik vraag me af of de TS dat gaat handelen.

elisabeth101 op 22 dec 2019 22:18

Naha, als de F19 wordt aangeraden, dan kan dit ook wel… En op hoge snelheid wel erg zeker.
(wat noem je een pittige gs ski?)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

^^In vergelijking met een salomon rush of head ispeed is die Volkl wel wat makkelijker volgens mij. Maar ik ben niet heel erg thuis in gs ski’s. Neemt niet weg dat ik denk dat de gemiddelde amateur beter uit de voeten kan met een allrounde pisteski dan met een consumenten gs.

Nogmaals: niemand die de Völkl racetiger GS vindt passen? Die zijn overjarig makkelijk binnen budget te krijgen.

Quisa2 op 22 dec 2019 22:02

Zou kunnen, die is voor een gs ski wel braaf. Alleen in slechte omstandigheden issie wel n pak pittiger dan een F19 bvb. Ik vraag me af of de TS dat gaat handelen.

elisabeth101 op 22 dec 2019 22:18

Daarom denk ik dat de f19 een prima keus zou zijn, je kan er harder op, hoe technischer je skiet hoe fijner hij wordt, maar hij ook voor minder technischer skiërs heel vergevingsgezind en draait ook prima.

Ik heb hem zelf niet in slechte sneeuwhopen geskiet (ik neem aan dat dat bedoeld wordt met buckels), maar ik denk dat dat heel prima gaat. Hangt er ook een beetje vanaf waar die snelheid zit, als dat gewoon rechtdoor naar beneden is en dan vol in de remmen (en dat een bocht noemen), dan kan er veel meer dan wanneer je echt dat soort snelheden wil halen met mooie gesneden bochten.

Anders kom je misschien nog een klasse hoger, de Curv GT, Deacon 76 etc, maar ik denk dat dat voor de ts iets teveel van t goede is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie