Last van knie na val

Mijn man is vandaag bij het uit een skilift stappen met zn linkerski aan de ski van iemand anders blijven hangen. Die ander ging naar links terwijl mijn man rechtdoor ging met zn rechterski…
Resultaat was een val, aanvankelijk pijn bij beide knieën en na even rustig zitten vooral een pijnlijke linkerknie. Is nog wel skiënd beneden gekomen maar had eigenlijk teveel pijn om te skiën. Zelfs lopen doet behoorlijk pijn geeft hij aan. Knie is verder niet dik, en de pijn zit eigenlijk niet echt bij de knie maar iets van 10 cm eronder aan de buitenkant van zijn been. Hij koelt elke 2 uur, smeert voltarengel (tegen pijn en zwelling) en we hebben bij de apotheek een soort van brace gehaald die hij omdoet als hij een stukje moet lopen. Hij wil niet naar de dokter. Wil daarmee wachten tot we weer thuis zijn. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn als je pijn hebt onder je knie? En of het kwaad kan om een paar dagen te wachten met bezoek aan een arts?

Vooropgesteld dat het erg zuur is als je geblesseerd raakt tijdens de vakantie, denk ik dat niemand je betrouwbaar advies kan geven behalve een deskundig persoon terplaatse.
Kan me indenken dat je het sowieso een nachtje aankijkt, maar als je ook nog terug moet rijden is het wellicht handig om toch even een arts te bezoeken…

Mocht je alsnog naar de dokter gaan, bel eerst met je reisverzekeraar waar je heen kunt gaan. Om te voorkomen dat je naar dure prive klinieken gaat en niks vergoed krijgt.

Dikke kans dat ie morgen wakker wordt en ie er helemaal niks meer mee kan. Maar goed, alleen een dokter kan uitsluitsel geven. Je kan een gokje wagen en het laten - als het een kneuzing of verrekking is geneest het vaak wel. Maar dan is een spoedbezoek op vakantie ook niet nodig.

Ik sluit me volledig aan bij @G11ling en @elisabeth101
Er kan een hoop verrekken en scheuren in/om een knie bij zo'n ongelukje als jouw man heeft gehad en vanuit NL is het gissen wat er daadwerkelijk aan de hand is. Onder de knie klinkt als de aanhechting van pezen en banden, maar ik heb er niet echt verstand van (heb me er alleen een beetje in verdiept omdat ik zelf aan mijn knie geopereerd ben dit voorjaar).
De meeste zorgverzekeraars vergoeden een doktersbezoek in het buitenland tot het bedrag dat ze in Nederland voor een soortgelijk bezoek zouden vergoeden. Tot nu toe zijn mijn vrienden daar in Oostenrijk redelijk mee weggekomen zonder veel bij te hoeven betalen. Je hebt wel kans dat je kosten, bijv. voor een röntgenfoto, moet voorschieten en pas in NL kunt declareren.
Leg het been vannacht hoger, bijvoorbeeld door een opgerolde handdoek, kussen of deken onder het voeteneind van het matras te leggen. Let er wel op dat het hele onderbeen hoger ligt dan de heup (dus geen rolletje onder de knie).

*bericht bewerkt door Lotte77 op 25 dec 2019 23:32

Uitrusten doen we thuis wel!

Mijn basis stelregel is: rust houden en/of doktersbezoek bij minimaal 2 v.d. 3 verschijnselen; pijn/zwelling/verkleuring. Controle door een arts kan nooit kwaad. De kosten krijg je doorgaans gewoon vergoed (NL tarief). Voor de zekerheid kun je natuurlijk van tevoren even informeren naar de tarieven.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 26 dec 2019 00:18

Hoe’st nu met de patiënt? Gaat het beter of toch maar advies van G11ling opvolgen en doc bezoeken na consulteren van reisverzekering?

Sterkte in ieder geval…

Manlief had vanochtend iets minder last. Knie was ietsje opgezet, er zat een kleine verdikking die ook wat blauw ziet precies op de plek onder de knie aan de zijkant van zn been waar hij pijn heeft. Omdat het lopen ietsje beter ging bleef hij bij zijn mening om niet direct naar een arts te gaan. Hij heeft zn skipas ingeleverd en is van plan maandag in NL naar de huisarts te gaan. Als autorijden niet gaat, rij ik terug.

Tsja als je in nederland van de fiets valt ren je vaak ook niet meteen maar de dokter met n beetje pijn…met een beetje mazzel valt t allemaal mee.

Wellicht een minder bekende tip: alles wat niet vergoed wordt door de zorgverzekering (bv. eigen risico of hoge(re) ziektekosten) kan je proberen te verhalen op je reisverzekering. Moet er natuurlijk wel een wintersport dekking in zitten.

*keep cool and relax...*

Tsja als je in nederland van de fiets valt ren je vaak ook niet meteen maar de dokter met n beetje pijn…met een beetje mazzel valt t allemaal mee.

elisabeth101 op 26 dec 2019 19:45

je weet het nooit als leek. Heb zelf knieblessure genegeerd en daar uiteindelijk toch wel erg lang last van gehad.
Doktersbezoek was waarschijnlijk verstandiger geweest ;)

Edwin van Riel

Tsja als je in nederland van de fiets valt ren je vaak ook niet meteen maar de dokter met n beetje pijn…met een beetje mazzel valt t allemaal mee.

elisabeth101 op 26 dec 2019 19:45

je weet het nooit als leek. Heb zelf knieblessure genegeerd en daar uiteindelijk toch wel erg lang last van gehad.
Doktersbezoek was waarschijnlijk verstandiger geweest ;)

evr66 op 28 dec 2019 07:17

Ik denk dat een doktersbezoek zeker goed is, de vraag was alleen moet het gelijk op vakantie of kan het wachten totdat je terug bent in NL…in dit geval had ik denk ik ook gewacht totdat ik terug zou zijn in NL.

je weet het nooit als leek. Heb zelf knieblessure genegeerd en daar uiteindelijk toch wel erg lang last van gehad.
Doktersbezoek was waarschijnlijk verstandiger geweest ;)

evr66 op 28 dec 2019 07:17

Dat kun je niet weten. Misschien had je na direct doktersbezoek en behandeling evenveel last gehad. Veel mensen menen al dan niet baat te hebben bij bepaalde behandelingen, maar de realiteit is dat dat bij individuele gevallen eigenlijk heel lastig of helemaal niet is vast te stellen (je hebt immers geen vergelijkingsmateriaal). Je zou een keuze kunnen maken op basis van statistiek en hopen op het beste.

Ik had hetzelfde gedaan als de man van t@sje, zeker omdat hij de dag later al wat minder last had. Beterschap @t@sje, ik hoop dat de terugreis soepel verloopt.

Misschien had je na direct doktersbezoek en behandeling evenveel last gehad

Zou kunnen, maar achteraf had ik ze toch liever de kans gegeven om er al dan niet iets aan te doen.

Maar op een paar dagen hangt dit geval wellicht niet. In mijn geval was m’n bed uitstappen genoeg om meteen plat op de vloer terecht te komen. Met de Verkeerde knie uit bed gestapt zeg maar ;)

Edwin van Riel

Ik snap wel waarom hij niet naar de dokter wil.
Die gaat vast zeggen dat hij niet meer mag skiën deze week en dan valt je vakantie een beetje in duigen.
Dus door te hopen en te ontkennen zou je na een dag of twee rust maar zo weer kunnen skiën. Dan is er niemand die gezegd heeft dat het niet mag. slim…😉

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik snap wel waarom hij niet naar de dokter wil.
Die gaat vast zeggen dat hij niet meer mag skiën deze week en dan valt je vakantie een beetje in duigen.
Dus door te hopen en te ontkennen zou je na een dag of twee rust maar zo weer kunnen skiën. Dan is er niemand die gezegd heeft dat het niet mag. slim…😉

Ferdinand op 28 dec 2019 20:36

Hij heeft zijn skipas ingeleverd.

Ik snap wel waarom hij niet naar de dokter wil.

Die gaat vast zeggen dat hij niet meer mag skiën deze week en dan valt je vakantie een beetje in duigen.
Dus door te hopen en te ontkennen zou je na een dag of twee rust maar zo weer kunnen skiën. Dan is er niemand die gezegd heeft dat het niet mag. slim…😉

Ferdinand op 28 dec 2019 20:36

Hij heeft zijn skipas ingeleverd.

DrPhil op 28 dec 2019 20:56

?
En zijn de loketten nu voor hem gesloten dan?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Tjonge, man. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Hij heeft zn skipas ingeleverd en is van plan maandag in NL naar de huisarts te gaan. Als autorijden niet gaat, rij ik terug.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 dec 2019 11:55

Waarschijnlijk de collaterale laterale band (buitenband) van de knie. Aan het verhaal te horen graad A. Tijdelijk niet belasten is een goede keuze.

Sterkte!

Date your skis but marry your boots

@t@sje hoe is het afgelopen met je man? Kreupel het nieuwe jaar in, of gaat het alweer?

*bericht bewerkt door Lotte77 op 02 jan 2020 01:09

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik heb zaterdag het grootste stuk naar huis gereden, na een uurtje ofzo gaf manlief aan dat autorijden niet lekker ging. Hij is maandag bij de huisarts geweest en het is exact wat Marco-Paul hierboven schrijft: collaterale buitenland van de knie is verrekt. Niet zo ernstig dat er iets van fysio of operatie nodig is, huisarts noemde het graad A. Rustig aan doen, bewegingen die pijn doen beperken (liefst vermijden) en dan moet het over 2 weken een stuk minder en over uiterlijk 4 weken over zijn. Man gaat net na de voorjaarsvakantie nog een weekje skiën met vrienden en dat zou geen enkel probleem moeten zijn volgens de huisarts. Dus eind goed al goed 😊

Hij loopt nu alweer bijna pijnvrij, als hij rustig loopt. Snel bewegen of draaiende bewegingen maken doet nog wel flink zeer.

*bericht bewerkt door t@sje op 02 jan 2020 15:56

Vooral niet te snel weer belasten… Toch relatief goed nieuws, t had wel erger kunnen zijn.

Gr Marco-Paul

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie