Priveles ja of nee?

Inmiddels ben ik 35, ski ik sinds mijn 10de elk jaar een week en soms 2. De eerste 6 a 7 jaar heb ik les gehad on Gerlos, de eerste jaren de hele weken, later nog enkele dagen.
Als ik ski, let ik nog steeds op skileraren en thuis kijk ik filmpjes op yt. Als NL'er zou ik nooit durven zeggen dat ik goed kan skiën, maar ik denk dat voor een NL'er wel in de hogere middenmoot zit. Geen probleem met Tiefschnee of harde pistes, conditioneel (fiets veel en maak lange tochten) is het prima en qua kracht in de benen en rug is het ook goed (squat max 140 x 1, dl max 190 x1, en nee ik ben geen opgeblazen anabolen gebruiker want spiermassa an sich interesseert me werkelijk totaal niet).

Anyway, ik wil graag techniek verbeteren, ik weet dat ik nog steeds 'te parallel' ski en zou graag beter buckel en slalom willen leren skien (heb o.a. een paar Fischer RC4 SC).

We gaan in februari naar serfaus; wat is wijsheid? Aansluiten bij een klasje 'gevorderden', het 'hoogste' klasje. Of gewoon geen krent zijn en op stap gaan met wen priveleraar? Heeft iemand ervaring met de skischolen in Serfaus?

Misschien nog even goed om te vermelden: ik wil dit jaar, gewoon voor de fun, in Zoetermeer m'n anwarter deel 1 halen.

*bericht bewerkt door PJHendriks op 27 dec 2019 14:41

Met privé les leer je uiteindelijk wel het meest omdat het dan 1-op-1 les is.

ik zou prive les nemen. Doe ik ook nog met enige regelmaat. Pak 1 a 2 uurtjes dan kun je daarna verder oefenen met de gegeven instructie. Evt later nog eens 1 a 2 uurtjes.

Geef bij de skischool heel precies aan wat je wil en wat je niveau is. Zo kunnen ze de juiste leraar voor je selecteren.

Als je zo af en toe een prive les boekt is het net zo effectief, niet duurder en ski je ook nog samen met vrienden/familie.

Dat vind ik wel een goede ja, 2 uur privé, verder oefenen, nachtje slapen en wellicht dan een dag of 2 later nog eens 2 uur.

4 uur ineens is misschien wel minder effectief dan dat.

(Y)

Nou ja, 4 uur is ook niet zo heel lang, tenslotte zit je veel van de tijd in de lift. Maar dat geeft meteen ook aan waar de wintst van privé les zit m in de lift kun je dan al dingen bespreken met de leraar, zodat je op de sneeuw meteen weer kunt gaan.

Ook mijn advies is om voor prive les te gaan. Zoals al hier eerder opgemerkt is het van groot belang dat je na je les, zelf verder oefent met de oefeningen en/of de tips die je gekregen hebt. Vaak moet je namelijk diengen net even anders doen dat dat je gewend bent. Na een of 2 dagen zou ik dan nog een keer les nemen om zo weer een stap verder te komen.
Veel plezier!

In mijn beleving is 4 uur erg lang, ik ben behoorlijk fit, maar na 2 uur priveles voel ik dat toch behoorlijk en na een dag les in Snowworld ben ik gesloopt.

2 uur les en de dag erna weer (of een dagje overslaan) is denk ik slim, bij groepsles loopt het niveau vaak op de wat hogere niveaus bij volwassenen wat uiteen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan hangt het wel erg van de leraar en zijn stijl af.

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 dec 2019 18:11

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je motivatie lijkt me dik in orde, je niveau is nog niet echt helder. Of je technisch goed kunt skiën weet ik dus niet.
Wat ik wel kan aangeven is dat reguliere groepslessen een bepaald plafond hebben. Daarboven zijn simpelweg te weinig mensen gemotiveerd om verder te lessen.
Privéles is dan hèt alternatief voor hen die technisch echt verder willen komen.
Daarnaast kun je nog kijken naar speciale clinics (bijvoorbeeld buckels of slalom) waar het niveau ook weer omhoog gaat.

M'n eigen niveau inschatten vind ik lastig. Een kanonharde echt zwarte piste ga ik niet fluitend naar beneden, dan moet ik echt nog wel geconcentreerd te werk gaan en zo nu en dan stoppen, pezid v.s. obere scheidbahn om even in Serfaus te blijven. Die laatste is gewoon een heerlijke racebaan, bij pezid moet ik toch wat meer m'n best doen.

Off-piste is ook geen probleem, m'n benen zijn sterk en kan lang achterover en relatief soepel door/over de sneeuw heen huppelen.
Onder liften door etc.

Dus ik denk dat ik voor een Hollander een bovengemiddeld niveau heb.

Daarnaast ski ik zoveel mogelijk, met zo min mogelijk pauze. Daar zijn de liften voor ;)

Ik zoek echt de verdieping in technisch uitdagende technieken: ik wil slalom leren skiën en natuurlijk m'n techniek in algemene zin verbeteren.

Ik denk dat ik m'n keuze al gemaakt heb ;) privatunterricht!

*bericht bewerkt door PJHendriks op 27 dec 2019 19:08

Voor jou Privé les.
Laat eens een filmpje zien van je ski kunsten.
Dan kunnen we zien waar we het eigenlijk over hebben.
Zonder dat is eigenlijk geen zinnig advies mogelijk.

Aankomende januari ga ik een paar dagen naar Nesselwang (zuid Duitsland) je volgt daar een privé les voor 50 euro, gewoon bij DSV erkende leraren.
Volgens mij liggen de prijzen in de vergelijkbare gebieden Pfronten/Oberjoch niet heel anders, dus goedkoper dan groepsles in de “grote” gebieden.

Misschien de moeite waard om een stop te plannen op de heenweg ?

M'n eigen niveau inschatten vind ik lastig. Een kanonharde echt zwarte piste ga ik niet fluitend naar beneden, dan moet ik echt nog wel geconcentreerd te werk gaan en zo nu en dan stoppen, pezid v.s. obere scheidbahn om even in Serfaus te blijven. Die laatste is gewoon een heerlijke racebaan, bij pezid moet ik toch wat meer m'n best doen.

Off-piste is ook geen probleem, m'n benen zijn sterk en kan lang achterover en relatief soepel door/over de sneeuw heen huppelen.
Onder liften door etc.

Dus ik denk dat ik voor een Hollander een bovengemiddeld niveau heb.

Daarnaast ski ik zoveel mogelijk, met zo min mogelijk pauze. Daar zijn de liften voor ;)

Ik zoek echt de verdieping in technisch uitdagende technieken: ik wil slalom leren skiën en natuurlijk m'n techniek in algemene zin verbeteren.

Ik denk dat ik m'n keuze al gemaakt heb ;) privatunterricht!

PJHendriks op 27 dec 2019 18:51

Klinkt als aardig kunnen skien😂

dubbelpost.

Ps dat lang achterover gaat de instructeur er wel uitkrijgen😂 off-piste is vooral centraal staan.

*bericht bewerkt door SPAM op 27 dec 2019 21:30

Nou kijk dat bedoel ik al :)

Sportieve reactie @PJHendriks! 👍

Net als met veel dingen in het leven moet je met een priveleraar een beetje geluk hebben. Verschillende scholen uitproberen kan geen kwaad. Verder kun je denk ik beter aansluiten bij een gevorderde club in Zoetermeer, misschien zelfs de slalomploegjes, dan anwarter trainen. Heb dat best een paar keer gezien, maar zou daar niet vrolijk van worden…

I can stick uphill ice, on my saucer...

In welk opzicht bedoel je?

@Shane bedoelt dat het niveau van anwärter beslist niet hoog is, qua techniek. En dat klopt ook. Dat technisch skiën komt eigenlijk pas vanaf Landes.
Wil je je techniek verbeteren dan kun je je beter aansluiten bij een slalomclub, daar leer je echt technisch skiën.

Het gemiddelde (erg lage) niveau van de leerlingen en de focus op Schulefahren i.p.v. hoger niveau skiën.

Edit: Wat @Hessel ook zegt dus.

*bericht bewerkt door Shane op 27 dec 2019 22:06

I can stick uphill ice, on my saucer...

Aankomende januari ga ik een paar dagen naar Nesselwang (zuid Duitsland) je volgt daar een privé les voor 50 euro, gewoon bij DSV erkende leraren.
Volgens mij liggen de prijzen in de vergelijkbare gebieden Pfronten/Oberjoch niet heel anders, dus goedkoper dan groepsles in de “grote” gebieden.

Misschien de moeite waard om een stop te plannen op de heenweg ?

Ivo- op 27 dec 2019 20:59

Dat klinkt zeker interessant, dat zal deze keer niet gaan. We gaan met de fam, maar dit ga ik zeker in m’n achterhoofd houden!

Laatste 2 jaar les gehad in het ‘gevorderden’ klasje van Skischule Serfaus. Beide keren les gehad van een zeer ervaren skileraar. Les werd gegeven door Sieghard, een local met zeer veel ervaring en volgens mij een skiniveau dat velen van ons nooit zullen bereiken. Beide keren was ik er begin februari en gingen we de hele dag op pad (2* 2 uur). De groep bestond uit maximaal 6 personen. Ik heb beide keren 5 dagen les gehad waarbij zeker de eerste dagen veel aandacht aan techniek werd besteed. We kregen veel individuele tips en de lessen waren voor mij zeer waardevol.

Hoeveel ervaring had voor je hier aan begon?

De laatste jaren volg ik vanaf september ski training op de indoor piste. Deze gaan door te Peer(Belgisch Limburg) Ze worden georganiseerd door snowmotion.
Deze worden telkens in reeksen van acht trainingen aangeboden.
De eerste twee reeksen bieden ze algemene techniek- en slalomtraining aan.
De laatste reeks kan er bochten met kleine radius en reuzenslalom getraind worden.
Moet zeggen dat mijn skiniveau sterk verbeterd is.

Bedankt voor de nuttige tips, had tot nu toe nooit indoor serieus in het vizier voor dit soort dingen. Bedankt!

Als je dat serieus interessant vindt: kijk ook eens op skitraining.nl, die hebben in de zomer vaak ook clinics in Snowworld.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik had 10 weken ski-ervaring toen ik hier aan begon. Veel deelnemers in de groep stonden al van jongs af aan op de ski’s. Voor mij was hert aanpoten om het tempo bij te houden. Tijdens de lessen veel zwarte pistes (Lazid, Pezid, Obere Scheid en aan de Nordseite) geskied.

De laatste jaren volg ik vanaf september ski training op de indoor piste. Deze gaan door te Peer(Belgisch Limburg) Ze worden georganiseerd door snowmotion.

MorRonski op 29 dec 2019 11:22

Klinkt interessant @MorRonski welk niveau had jij toen je hier aan begon? We waren eergisteren in Peer en prima baan!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Ski al ongeveer 35 jaar, 1 á 2 weken per jaar. Kan overal zonder problemen de piste af.
Diepsneeuw vergt meer inspanning. (komt ook omdat ik niet dikwijls de mogelijkheid heb dit te oefenen) Ben zeker geen expert, eerder een goed gevorderde. Door deze ski trainingen is mijn techniek er wel goed op vooruitgegaan,

Ah dank je @morronski. K zie wel er je dan 3x p week n paar weken achter elkaar daar heen moet, dat is logistiek iets te onhandig voor ons qua werk :(
Maar goed, misschien komt er nog wel eens wat op ons pad…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@PJHendriks, wat ik nog mis, gaat het om zo snel mogelijk vaardigheden opdoen of om zoveel mogelijk waar voor je geld? Groepsles kost natuurlijk minder en heeft ook het voordeel dat je elkaars techniek kunt beoordelen. De keuze hangt natuurlijk ook van je huidige niveau af, maar dat kan ik niet beoordelen.

@MarlenaMop
Je kan gewoon 1 dag per week uitkiezen om de trainingen te volgen.
Een lessen reeks bestaat uit 8 trainingen die ofwel op ma, of op di, of op do plaatsvinden
Je mag meerdere dagen training volgen, maar dan betaal je ook voor 2 of 3 reeksen.

Ah @morronski at klinkt een stuk handiger! Een proefles kan ook zag ik dus dat gaan we misschien wel eens even proberen na onze ski vakanties, dank je!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Plaats een reactie