Keuze zorgverzekeraar en aanvullende pakketten i.v.m. Vergoedingen

Hoorde gisteren van een kennis van mij dat zijn vriendin in Oostenrijk haar kruisbanden heeft afgescheurd. Was praktisch vanuit stilstand in een hoopje sneeuw, was zeer slecht zicht en je kon geen diepte zien en door de lage snelheid schoten de bindingen niet lis. In Oostenrijk wilden ze evt. direct opereren (hij had het erover dat als ze binnen 48 u de oude banden aan elkaar kunnen zetten, daarna moeten ze ander materiaal gebruiken).

Hier even een stukje wat hij mij appte:
“ Dat wilde ze hier ook doen.
Privé kliniek.
Kon een dag later.
Dan zetten ze de oude banden gelijk aan elkaar.
Dat moet binnen 48 uur.
De kruisbanden die altijd onder spanning staan, krimpen namelijk.
Korte hersteltijd.
De verzekering wilde dit (ruim 13.000 euro) niet betalen.
En wij hadden dat niet bij ons.

In NL moeten er implantaten of uit andere banden iets gehaald worden.
Duurt veel langer.

In NL noemen ze dit soort acties van klinieken geldklopperij.
En wij stonden onder druk, en moesten keuzes maken.
Wel zelf de MRI betaald bij de kliniek.
Zekerheid: wat is er nu aan de hand…,
Want in het algemene ziekenhuis konden we op zaterdag/ zondag geen MRI krijgen.

Privé kliniek is heel klantgericht.
Om 18:00h liepen we op zaterdag naar binnen.
18:15h lag vriendin in het MRI apparaat…

Geld… geeft macht in klinieken.
Daar gaan we denk ik in NL ook naar toe.”

Ik heb zelf een verzekering bij de Nederlandse Skivereniging, zou dit dan wel vergoed worden of hangt het er gewoon vanaf bij welke ziektekostenverzekering je zit en welke aanvullende verzekering je hebt?

Weet zelf dat ik in 2008 een ski ongeluk heb gehad (opgerekte binnenband rechts) in Val Fréjus. De Fransen wilden mij met de ambulance naar Grenoble brengen, maar ben met een dikke knie in de bus gaan zitten, poot omhoog… maandag aangekomen kon ik pas dinsdagochtend bij de huisarts terecht en do of vrijdag pas afspraak bij ziekenhuis… uiteindelijk geen operatie, maar wel 2 jaar fysiotherapie…

Dus: welke zorgverzekeraar zou jij nemen met welk aanvullende verzekering en welke reisverzekering zou evt. een dergelijke operatie dekken?

Even los van welke reisverzekering je zou moeten nemen (al denk ik dat die van de nskiv wel prima is): bel zo snel mogelijk je verzekering als je zoiets meemaakt. Elke fatsoenlijke verzekeraar heeft een alarmcentrale, die je kan helpen met de juiste keuzes (qua kliniek, vervoer naar huis, extra hotelovernachtingen ed).

Ik denk dat je nooit van afstand kan bepalen wat de beste behandeling is of was geweest. Uitgangspunt is volgens mij dat de zorgverzekering het ‘Nederlandse tarief’ vergoedt, en je reisverzekering de rest (waar ook de pisteredding etc onder valt).

Concreet: ik zou dit dus zoeken in de reisverzekering en niet in de zorgverzekering. Of is het probleem dat je kennis geen reisverzekering heeft afgesloten omdat hij dacht dat de zorgverzekering het wel zou vergoeden?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Doet mij denken aan 't volgende artikel:
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/…

En deze over VKB letsel
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a466.pdf…

Deze 2 artikelen in gedachte nemend:
-wat vind je er nu van dat de nederlandse zorgverzekering de operatie niet dekt?
-zou je nu nog aan verzekering willen die deze operatie wel had gedekt en dat er was geopereerd?

Voor mij wel reden om bij de verzekering aanvullende ziektekosten buitenland te hebben, zodat niet alleen ter hoogte van het bedrag in Nederland vergoed wordt. Qua behandeling vind ik lastig, in Nederland vinden ze het 1, in het andere land het ander. Ik ben er niet altijd van overtuigd dat de Nederlandse manier van behandelen de beste is, maar ik weet ook niet hoe het zit met die 48 uur.

Eigenlijk zou ik op zo’n moment een 2nd opinion willen hebben met eerlijk de voors en tegens van beide opties, zodat je zelf een keuze kan maken. Lastig…

Bedenk: het is zeer zelden nodig om direct te opereren bij mechanisch letsel zoals een knie. Acute operaties zijn alleen relevant bij bvb hoofdletsel of interne bloedingen. Nederlandse artsen zijn gemiddeld gezien zeer bekwaam dus ik zou liever wachten totdat ik thuis ben als dat enigzins kan.

Hoe dan ook eerst bellen met je reisverzekering voordat je waar dan ook heen gaat. Prive klinieken spelen vaak in op de paniek van mensen en dat kan heel veel geld kosten.

Voor mij wel reden om bij de verzekering aanvullende ziektekosten buitenland te hebben, zodat niet alleen ter hoogte van het bedrag in Nederland vergoed wordt. Qua behandeling vind ik lastig, in Nederland vinden ze het 1, in het andere land het ander. Ik ben er niet altijd van overtuigd dat de Nederlandse manier van behandelen de beste is, maar ik weet ook niet hoe het zit met die 48 uur.

Eigenlijk zou ik op zo'n moment een 2nd opinion willen hebben met eerlijk de voors en tegens van beide opties, zodat je zelf een keuze kan maken. Lastig…

Tiny-M op 28 dec 2019 13:42

Uit het artikel - géén indicatie voor acuut opereren. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde is hét blad voor naslagwerk voor Nederlandse artsen.

Acute fase
Over de initiële behandeling van een geïsoleerd VKBletsel bestaat wel consensus. Een gezwollen knie met
hemartros moet eerst slinken en zijn bewegingsfunctie
hervinden. Deze periode kan gevolgd worden door oefentherapie om geatrofieerde bovenbeenmusculatuur
opnieuw op te bouwen. Met name de M. quadriceps atrofieert zeer snel, maar ook training van de hamstrings is
essentieel omdat dit belangrijke kniestabilisatoren zijn.
Er is geen indicatie voor operatief stabiliseren van de
knie door middel van een VKB-reconstructie in de acute
fase, zo stelt de Nederlandse vereniging voor arthroscopie (http://www.scopie.info/vkb). Dit wordt soms wel geadviseerd in andere landen, met name wintersportlanden.
Acuut opereren heeft geen aangetoond betere uitkomst,
maar wel een beschreven verhoogd risico op verstijving
van het gewricht door littekenvorming: arthrofibrose.7
De acutefasebehandeling is afgesloten als er een duidelijke afname van de pijn is, geen hydrops meer is en er een
herstel is van de volledige bewegingsuitslag. De acute
fase kan ongeveer 4-8 weken duren.

Ik mis uit bovenstaande dus wel weer het waarom niet, heb ik wel vaker met Nederlandse artsen…
Er zal wel een reden zijn waarom het in bepaalde landen wel geadviseerd wordt, misschien een snellere hersteltijd in het begin, steviger op lange termijn? Geen idee, maar er wordt niets over gezegd. Verhoogd risico op verstijving: is dat tegen te gaan door goede fysiotherapie oefeningen? Ik mis echt zoals eerdere ervaringen die ik heb in Nederland met artsen het complete plaatje plussen en minnen van beide kanten. Er wordt alleen gezegd waarom de Nederlandse manier de juiste zou zijn…

De + en - staan er duidelijk.

Het leven is niet zwart/wit, en dus is er grijs. In Nederland zal je doorgaans veel grijs te horen krijgen. In t buitenland doen ze dat minder, waardoor je denkt dat t duidelijk is… maar wordt je net zo goed met grijs opgezadeld…

On topic: ik weet zo geen verzekering die dit soort ingrepen zonder spoedeisend belang dekt.
Verder: lastige discussie. Op het moment dat je in de kreukels ligt vaar je toch al snel blind op de dienstdoende artsen. Als die iets voorstellen (en dat ook nog eens met een zekere autoriteit) dan denk je al gauw dat het de beste optie is, zonder de alternatieven te kennen.
Hoe dan ook, ik zou altijd je verzekeraar bellen en eventueel ook je huisarts in NL voor wat onafhankelijker advies.

Voor mij wel reden om bij de verzekering aanvullende ziektekosten buitenland te hebben, zodat niet alleen ter hoogte van het bedrag in Nederland vergoed wordt. Qua behandeling vind ik lastig, in Nederland vinden ze het 1, in het andere land het ander. Ik ben er niet altijd van overtuigd dat de Nederlandse manier van behandelen de beste is, maar ik weet ook niet hoe het zit met die 48 uur.

Eigenlijk zou ik op zo'n moment een 2nd opinion willen hebben met eerlijk de voors en tegens van beide opties, zodat je zelf een keuze kan maken. Lastig…

Tiny-M op 28 dec 2019 13:42

Uit het artikel - géén indicatie voor acuut opereren. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde is hét blad voor naslagwerk voor Nederlandse artsen.

Acute fase
Over de initiële behandeling van een geïsoleerd VKBletsel bestaat wel consensus. Een gezwollen knie met
hemartros moet eerst slinken en zijn bewegingsfunctie
hervinden. Deze periode kan gevolgd worden door oefentherapie om geatrofieerde bovenbeenmusculatuur
opnieuw op te bouwen. Met name de M. quadriceps atrofieert zeer snel, maar ook training van de hamstrings is
essentieel omdat dit belangrijke kniestabilisatoren zijn.
Er is geen indicatie voor operatief stabiliseren van de
knie door middel van een VKB-reconstructie in de acute
fase, zo stelt de Nederlandse vereniging voor arthroscopie (http://www.scopie.info/vkb). Dit wordt soms wel geadviseerd in andere landen, met name wintersportlanden.
Acuut opereren heeft geen aangetoond betere uitkomst,
maar wel een beschreven verhoogd risico op verstijving
van het gewricht door littekenvorming: arthrofibrose.7
De acutefasebehandeling is afgesloten als er een duidelijke afname van de pijn is, geen hydrops meer is en er een
herstel is van de volledige bewegingsuitslag. De acute
fase kan ongeveer 4-8 weken duren.

elisabeth101 op 28 dec 2019 13:53

In mijn geval (opgerekte binnenband rechterknie) moest de zwelling minder worden en kreeg ik fysio om littekenweefsel te voorkomen. Ben achteraf wel blij dat er niet geopereerd is, weet ook niet of ze in Frankrijk zouden gaan opereren…
Weet wel dat men in bijv. Duitsland veel sneller naar het ziekenhuis gaan dan in Nederland. Heb een paar jaar op zeilboten gewerkt met Duitse gasten op de Waddenzee en het IJsselmeer, daar was het altijd hetzelfde; Duitse gasten wilden direct naar het ziekenhuis en hadden een heel ander verwachtingspatroon dan de gemiddelde Nederlander.

De basiszorgverzekering dekt alleen kosten tegen het geldende Nederlandse tarief, tenzij er spoedeisend belang is.
Een aanvullende zorgverzekering kan de extra kosten van een (prive)kliniek vergoeden, lees de voorwaarden
Een reisverzekering met wintersportdekking en/of medische kosten clausule dekt de extra kosten van een prive kliniek.

In principe wordt als eerste de zorgverzekeraar aangesproken en als die de kosten niet volledig vergoedt volgt de reisverzekering. In beide gevallen geldt: check eerst je verzekeraar/alarmlijn.

Tip: Soms vergoedt de reisverzekering het eigen risico van de zorgverzekering.

*keep cool and relax...*

Tip: Soms vergoedt de reisverzekering het eigen risico van de zorgverzekering.

DerGraf op 29 dec 2019 13:33

Klopt. Ik kreeg dit ook terug. Bij de doorlopende reisverz van de anwb.

*bericht bewerkt door pimmetje op 29 dec 2019 18:03

Weet wel dat ze in Oostenrijk vaak meer ervaring hebben met skigerelateerd lestel. Zelf van dichtbij meegemaakt. Oom scheurde vkb. In Oostenrijk geopereerd met behandeladvies voor in Nederland. Hier werd aangegeven dat dit absoluut geen goed advies was. Resultaat was dat hij een paar maanden later terug mocht naar de chirurg in Oostenrijk. Dat was dokter Schenk. Die heeft een privékliniek bij Ischgl. Mooie is dat de door hem geadviseerde behandeling een paar jaar later ook in Nederland gemeengoed werd.

Ergo, ze lopen dus vaak wat voor. Ik zou er voor gaan als de verzekering het dekt. Anders zijn er ook goede opties in Nederland (sprak hij inmiddels uit ervaring)

Sterkte!

*bericht bewerkt door Balboa op 31 dec 2019 23:11

Plaats een reactie