Met de kerst in Silvretta Montafon

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Op zondag 22 december zijn we vertrokken naar het Oostenrijkse Partenen in Voralberg. Om precies te zijn ligt het plaatsje aan het einde van het Montafondal vlak voordat je de Bielerhöhe pas op gaat. Echter is deze pas nu voor de winter afgesloten en is het plaatsje Partenen het einde van het dal. De afstand naar het Montafondal is niet ver in vergelijking met andere Oostenrijkse gebieden want bij Bludenz ga je al de snelweg af richting het dal. Ik vind het zelf altijd erg fijn als er niet zo'n grote afstand gereden hoeft te worden.

null

Bij aankomst op de zondag lag er geen sneeuw in het dal en regende het gestaag. Die nacht is de regen overgegaan in sneeuw en de volgende ochtend lag er een mooi wit tapijtje. Het Haus Berta kreeg daardoor een mooi winterrijk kerstuiterlijk.

null
Haus Berta in Partenen

Met de skibus ben ik naar het lager gelegen Gaschurn gegaan om daar de Versettla gondeltjes te nemen naar het deelgebied Nova als onderdeel van het skigebied Silvretta Montafon met zijn 113 kilometer aan pistes. Gaschurn is naar mijn mening het aantrekkelijkste skidorp in het Montafon gebied en dus een dikke aanrader om hier te verblijven. In St. Gallenkirch en Schruns heb ik niet echt het idee in een typisch knus skidorp te verblijven en Gaschurn geeft me wel dat gevoel van gezelligheid in een afwisseling van familiegebied en aprés-ski (Heuboda!).
Terug naar het skiën: boven aangekomen op de Nova Stoba (2010 meter hoog) sneeuwde het nog steeds en was het zicht niet al te best. De week ervoor was het nog recordwarm geweest door de föhn en daardoor waren een drietal liften nog niet in werking en waren een flink aantal pistes nog afgesloten. Ik ben deze dag aan de kant gebleven van het Nova skigebied waar de liften en pistes voor mijn gevoel dicht op elkaar zitten en ik soms mijn oriëntatie verloor (misschien ook mede door de mist en de sneeuw). Op de kaart hieronder is te zien hoe het gebied zich ontvouwd over Versettla, Valisera en Garfrescha. Het subdeelgebied Valisera is een toppertje om te skiën met zijn brede pistes en versnellingen in de pistes. Met name de rode 42 is een favoriet van me in deze kerstweek. Jammer alleen dat de Sonnenbahn lift erg kort is en de pistes niet verder het dal in duiken naar het oosten. Dit komt omdat het een natuur- en waterwingebied is en dus vandaar dat men hier niet kan uitbreiden. De stoeltjesliften Silvretta en Madrisella aan de andere kant van de berg zijn ideaal en brengen je met zijn snelheden snel aan de top van de mooie brede pistes.

null

Het Silvretta Montafon skigebied met de deelgebieden Hochjoch en Nova.

null

De rode piste 42 op de zonnige donderdag

null

Mijn favoriete subdeelgebied: zicht op de brede zwarte, rode en blauwe pistes van de Schwarzköpfle en de Bella Nova.

null

Op de top van de Bella Nova

In de middag van de eerste dag heb ik een aantal keer een gedeelte van de dalafdaling gedaan. Dit is de rode piste 60a en op deze dag was deze piste niet geprepareerd dus lag er een laag sneeuw op de baan. Aan het einde van de week werd deze piste wel opengesteld en toen werd de piste snel ijzig en lagen er harde klonten sneeuw. Op de 2de dag heb ik de gehele dalafdaling naar beneden genomen en dat is eigenlijk een skiroute die niet vaak open is en over enkele asfaltwegen gaat. In de winter van 2020/2021 wordt hier een officiële dalafdaling gemaakt, zie de website: https://www.talabfahrtgaschurn.at/de Halverwege de dalafdaling ligt trouwens de Lamm Hütta: een geheime aanrader!

null

Het eerste deel van de dalafdaling (60a) naar het Mittelstation met een sneeuwlaag op de piste.

Natuurlijk ben ik niet alleen in de subdeelgebieden Versettla en Valisera geweest maar ook naar Garfrescha. Dit deelgebied is een beetje klein, de pistes erg kort en de liften oud en traag. De dalafdaling was gesloten en het leek me trouwens ook niet zo’n heel leuk vooruitzicht om een nog tragere lift vanuit het dal (Garfreschalift) naar boven te nemen (deze dus: https://www.skiresort.nl/skigebied/silvretta-montafon/liften…) . Ik snap dat er mensen zijn die deze nostalgie fantastisch vinden maar ik kan er weinig mee en heb het geduld vaak niet om zo lang in de lift te zitten. In Gafrescha bevinden zich een aantal accomodaties en hier kom je ook families tegen en skiklasjes.

null

Zicht op Garfrescha

Vanuit Valisera kun je de kleine gondeltjes nemen naar het Grasjoch dal. De dalafdaling was deze week gesloten en komt via een zij-lus naar dit knooppunt tussen skigebied Nova en skigebied Hochjoch. Ik heb er eigenlijk een hekel aan om zo lang in de lift te zitten en dan ook nog naar beneden en natuurlijk dan ook weer naar boven naar de Hochjoch. Je moet in het dal overstappen van de Valisera lift naar de Grasjoch lift en neemt wel wat tijd in beslag. In deze week ben ik twee keer naar de Grasjoch gegaan en telkens was er veel mist en sneeuw. Soms was er geen hand voor ogen te zien en dat ben je echt gedesoriënteerd en weet je totaal niet waar je heen gaat. In ieder geval was de tweepersoons stoeltjeslift bij aankomst op de Grasjoch zichtbaar. Ik had meteen spijt toen ik in die langzame lift ben gestapt: niet alleen traag maar ook behoorlijk koud. Ik ben even door het Snowpark Montafon heen gegaan en dat is best grappig. Er zijn verschillende soorten obstakels te vinden en de jumps waren natuurlijk een favoriet van me. Maar daarna had ik geen zin meer om zo lang in die lift te zitten.

null

De verbinding tussen skigebied Nova en skigebied Hochjoch

null

Koud in de trage stoeltjeslift naar het Snowpark

null

De startboog van het Snowpark

Het skigebied Hochjoch is een afwisseling van moderne en oude liften. De Panoramabahn (gondeltjes) en de Seebliga (stoeltjeslift) zijn de moderne liften en brengen je snel omhoog. Om hier te komen neem je de Hochalpila gondeltjes verder naar boven vanuit Grasjoch en dan ski je door de langste skitunnel van de wereld naar het deelgebied Kapellalpe. Vanuit de Hochalpila op 2430 meter hoogte kun je flink eind skiën naar skivlaktes van de Kapellalpe. Ik heb een aantal keer de pistes gedaan maar met deze mist en sneeuw was het niet echt leuk om te doen. De pistes 4 en 1c waren wel aantrekkelijk om te doen omdat deze tussen de bomen zitten en dus had je er meer zicht. Aan het einde van beide pistes kun je de grote gondel Hochjoch 2 nemen of de oude 2-persoonsstoeltjeslift Kropfen. Een topper was ook de zwarte 3 nadat je de stoeltjesloft Sennigrat hebt genomen. Ik heb nog geprobeerd om in Kristberg te komen maar dat lukte niet door een tekort aan sneeuw en de Kapelllift naar het dal was niet echt aantrekkelijk om te doen. Als conclusie: jammer dat de toppistes met een trage verbinding bereikbaar waren terwijl de mindere pistes met de snelle en moderne liften verbonden waren.

null

De skitunnel naar Hochjoch

null

De rode piste 4 op de Hochjoch was nog niet open

null

Oude liftverbindingen aan de Hochjoch

null

De Sennigratlift met een mooie en uitdagende zwarte piste 3

Wat ik nog niet besproken heb: restaurants. Zeer afwisselend aanbod aan eten/drinken op vooral de toppen van de verschillende bergen. Een toppertje voor mij was vooral de Bella Nova waar je verschillende soorten pasta's kan eten (jammer alleen dat het daar zo vaak druk was). Je hebt ook een aantal zelfbedieningrestaurants voor een snelle hap, waar vooral de Nova Stoba opvalt als grote zaak met genoeg zitgelegenheid.

Pluspunten van het skigebied was vooral het deelgebied Valisera met zijn brede afwisselende pistes, de snelle liften Silvretta / Madrisella, het gezellige dorp Gaschurn, de zwarte piste 3 en de rode 4 in subdeelgebied Kapell en ook dat het gebied snel bereikbaar is vanuit Nederland.

*bericht bewerkt door Pizzapunt op 29 dec 2019 15:42

Dit verslag even gemist destijds maar mooi gedaan. Duidelijk, en mooie optie voor de kerst denk ik als je in Gaschurn verblijft voor de sfeer!

Fijn dat jij zo enthousiast bent over Montafon.
Wij waren er ongeveer een week later en ik had wel wat verwacht, maar dat viel erg tegen.
Er zijn wel wat leuke en pittige pistes maar je moet er wel wat voor over hebben. lift nr1, nr2, nr3, stukkie glijden of lopen met jesnowboard en dan vaak toch wel een lullig stukje afdalen samen met nog 15.000 andere.
Gebieden zijn niet echt verbonden en de keuze lift of auto is om het even. Veel oude liften en veel te krappe restaurants om 15.00 uur nog in de rij op Schruns, niveau van de skiërs is laag tot gemiddeld, geeft niet maar het zijn er zoveel.
We hebben denk ik alle pistes gehad, behalve bielerhohe. Gargellen beviel wat beter, maar ook dat is niet echt iets bijzonders.
De skipas prijs is ronduit schandalig voor de kwaliteit, bereikbaarheid, skibussen, snelheid van de liften en overal verkeerspleinen.
De apres-ski is out dated, ze moeten echt eens naar een cursus 'hoe doe je dat ‘tegenwoordig’.
Dan de gezelligheid in de dorpen, zal aan ons liggen maar niet gevonden. Iedereen zit in z’n appartement of hotel en komen na het diner niet meer buiten.

Ligt het aan ons of is dit gebeid het gewoon niet?

Fijn dat jij zo enthousiast bent over Montafon.
Wij waren er ongeveer een week later en ik had wel wat verwacht, maar dat viel erg tegen.
Er zijn wel wat leuke en pittige pistes maar je moet er wel wat voor over hebben. lift nr1, nr2, nr3, stukkie glijden of lopen met jesnowboard en dan vaak toch wel een lullig stukje afdalen samen met nog 15.000 andere.
Gebieden zijn niet echt verbonden en de keuze lift of auto is om het even. Veel oude liften en veel te krappe restaurants om 15.00 uur nog in de rij op Schruns, niveau van de skiërs is laag tot gemiddeld, geeft niet maar het zijn er zoveel.
We hebben denk ik alle pistes gehad, behalve bielerhohe. Gargellen beviel wat beter, maar ook dat is niet echt iets bijzonders.
De skipas prijs is ronduit schandalig voor de kwaliteit, bereikbaarheid, skibussen, snelheid van de liften en overal verkeerspleinen.
De apres-ski is out dated, ze moeten echt eens naar een cursus 'hoe doe je dat ‘tegenwoordig’.
Dan de gezelligheid in de dorpen, zal aan ons liggen maar niet gevonden. Iedereen zit in z’n appartement of hotel en komen na het diner niet meer buiten.

Ligt het aan ons of is dit gebeid het gewoon niet?

FransL op 12 mei 2020 14:03

Idd. Dit gebied is het net niet. Blijf hier allemaal ver vandaan. Bespaar je de teleurstelling. Zegt het voort.
Word het voor mij lekker rustig daar. 😊

Übung macht den meister!!!

Haha,
well done!!

Plaats een reactie