Last van blaartjes op kuiten/scheenbeen

De afgelopen 2 jaar heb ik tijdens de skivakantie last van een soort van blaarstroken op m'n kuiten/scheenbeen. Ik heb een paar "gebakken" Atomic Hawx schoenen en gebruikte eigenlijk steeds Wedze skisokken 500.

Het doet niet echt pijn maar het geeft wel een soort van brandend gevoel, enkele weken na de skivakantie verdwijnt het volledig. Het is niet per definitie altijd op beide benen en als ze er eenmaal zijn loop ik steeds te prutsen met pleisters.

In de lokale wintersport zaak leek het niet echt een bekend probleem want ze konden me niet adviseren of ik eventueel andere sokken zou moeten proberen of iets met de schoenen.

Ik hoop dat hier wellicht iemand wat weet, andere sokken, benen scheren?

null

*bericht bewerkt door AlexFL op 30 dec 2019 00:38

Ontzettend vervelend .
Een blaar is een opeenhoping van vocht onder de opperhuid. Een blaar ontstaat vaak door wrijving of te veel druk op de huid, bijvoorbeeld door schoenen die niet goed passen. … Deze blaren kunnen door wrijving open gaan.
Aan de samenstelling van de stoffen in de sok kan het haast niet liggen 80% wol in de voetzool en voor de rest polyamide en polyester.
Het is een open deur maar zou je de schacht iets minder strak kunnen stellen.
Zelf skie ik altijd met compressie sokken dit bevalt prima.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Groet Intruder

Zelf skie ik altijd met compressie sokken dit bevalt prima.

Intruder op 30 dec 2019 01:06

Dank voor je reactie, zoiets was ook het enige wat ik in de winkel zag waarvan ik dacht misschien helpt dit, de Falke SK Energizing sokken had ik even in m’n handen.

Het onderliggend probleem is waarschijnlijk biomechanisch: door de rotatie van het onderbeen (tibia roatie) ontstaat er wrijving op je schenen. Dit is een bekend fenomeen en heeft niks te maken met je sokken of de kwaliteit van je skischoenen. Ik schreef er een blog over: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/scheenbeenpijn-ti…

gr Marco-Paul
DucthBootFitter

Date your skis but marry your boots

Mag ik even aanhaken? Ik las je blog en herkende mezelf in het 2e soort pijn. Ik heb hyperflexie en had vorige x blauwe scheenbenen.
Ik dacht er aan gelpads aan te schaffen maar jij raadt dat niet aan dan?
Wij gaan volgende week naar Flaine en gaan daar skies en boots huren. Mag ik er can uit gaan dat als ik aangeef hyperflex te zijn ze daar rekening mee gaan houden bij het voorstellen van boots?

Heb je al eens geprobeerd om de dunste variant sokken te gebruiken. Bijvoorbeeld een Falke SK4. Zeker omdat je skischoenen zo goed op maat gemaakt zijn heb je daar voldoende aan. De dikker de sok is, de meer je voet/been in je skischoen kan bewegen.

@Charlotte Gelpads zijn symptoombestrijding maar kunnen zeker helpen. Of een skiwinkel in Flaine het begrip hypermobiliteit begrijpt waag ik te betwijfelen maar het aangeven kan geen kwaad.
Als je idd hypermobiel ben zou ik voor flex 110+ gaan.

Succes!

Date your skis but marry your boots

Het is en blijft een lapmiddel maar deze hebben mij goed geholpen, http://manoove.com/home.pp

Iemand die ik ken heeft een soortgelijk probleem gehad.
Zijn oplossing is om maandverband te gebruiken op zijn scheenbeen!

De dunste variant sokken ga ik deze keer proberen, ik kan me moeilijk voorstellen dat het de bekende scheenbeenpijn zou zijn omdat ik daarbij juist vooral lees dat er veel pijn klachten zijn (die heb ik eigenlijk niet) tot zelfs een open wond op het scheenbeen.

De blaartjes zaten trouwens aan de zijkant van m’n onderbeen en het raster motief moet ergens vandaan komen, binnenkant sok?

Iemand die ik ken heeft een soortgelijk probleem gehad.
Zijn oplossing is om maandverband te gebruiken op zijn scheenbeen!

BoardSki op 30 dec 2019 08:58

Hmm oke.

Maandverband blijft niet zitten, dat gaat schuiven.
Ik zou overigens zweren dat het de afdruk van iets is in je been.

Maandverband blijft niet zitten, dat gaat schuiven.
Ik zou overigens zweren dat het de afdruk van iets is in je been.

DrPhil op 30 dec 2019 17:30

Ja een afdruk lijkt het ook wel, alleen het trekt niet weg na een half uurtje de sokken uit te hebben en er komt echt vocht onder alle ribbeltjes.

Het onderliggend probleem is waarschijnlijk biomechanisch: door de rotatie van het onderbeen (tibia roatie) ontstaat er wrijving op je schenen. Dit is een bekend fenomeen en heeft niks te maken met je sokken of de kwaliteit van je skischoenen. Ik schreef er een blog over: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/scheenbeenpijn-ti…

gr Marco-Paul
DucthBootFitter

Marco-Paul op 30 dec 2019 07:12

Maar dit is geen scheenbeen toch? ;)
Het lijkt meer op een afdruk van iets in de huid, waardoor er uiteindelijk door wrijving blaren ontstaan (dus meer oppervlakkig). Denk niet dat dit echt gaat over dieperliggende scheenbeenpijn, maar dat kan de TS zelf beslissen.

Even wat minder strak doen en kijken waar de afdruk vandaan komt: het lijken de naden van je binnenschoenen (ik ken geen sokken met naden op deze plek op de kuit).
Ik heb zelf ook Atomic Hawx in 110 flex en ik heb hier geen last van… (en eerder heb ik wel last gehad van blaren op m'n scheenbeen, alhoewel in mindere mate).

Heb je daarnaast het idee dat je veel draait in je schoen? (kortom: te strak of te los? ;))

*bericht bewerkt door Quisa2 op 30 dec 2019 18:15

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

gelpads hebben mij heel wat pijn bespaard, maar ook de tip van een gerenommeerde bootfitter uit Menuires die me adviseerde mijn onderbenen te scheren. Dat moet je natuurlijk niet een paar dagen van te voren doen.

Maandverband blijft niet zitten, dat gaat schuiven.
Ik zou overigens zweren dat het de afdruk van iets is in je been.

DrPhil op 30 dec 2019 17:30

Nee hoor het gaat niet schuiven er zit nl een plakstrip op. 😉
Het wordt idd vochtig maar dat voel je pas als je het verwijderd.

DucthBootFitter

Marco-Paul op 30 dec 2019 07:12

Maar dit is geen scheenbeen toch? ;)

Quisa2 op 30 dec 2019 18:15

O nee. waar kijk ik naar dan op de foto…?

Date your skis but marry your boots

Lijkt idd op een aftekening van iets, sok misschien als ik de afbeelding van de genoemde sok (een oudere serie) bekijk wel.
Ik zou dunne sokken nemen van een enkele dikte dus zonder al die verdikkingen er op.
Verder het linkje van @Marco-Paul goed lezen en de bron aanpakken. Overigens alle extra zooi tussen je been en de schoen stoppen lijkt een route naar meer leed, meer factoren die kunnen verplaatsen is niet echt wenselijk.

*bericht bewerkt door Geenen op 30 dec 2019 22:07

.

Afgelopen jaar hetzelfde probleem ondervonden. Tijdens het lessen op een rollerband werd ik door mijn lerares er op geattendeerd dat mijn houding tot scheenklachten zou leiden. Ik had haar niets over mijn klachten verteld. De eerste les was een eerste aftekening zichtbaar op mijn scheen. 5 lessen verder niet meer. Verder heb ik beter passen de schoenen aangeschaft. Afgelopen week zonder problemen kunnen skiën. Alle andere middelen zijn in mijn ogen lapmidellen. Die spullen horen normaal gesproken niet in een skischoen thuis.

*bericht bewerkt door Skizoeker op 30 dec 2019 22:23

Ik gebruik al zeker 10 jaar een superdunne polypropyleensok onder mijn skisok. Het werkt als een thermoshirt: het houdt vocht weg bij mijn huid, waardoor deze niet zo week wordt als bij gebruik van alleen de skisok. Daardoor heeft evt. wrijving geen effect op mijn huid. Hiervoor altijd tikje schrijnende plekken (en inderdaad afdruk weefsel sokken) aan de binnenzijde van mijn enkel en dat had ik in elke skischoen die ik ooit heb gehad. Was tip van Bever in Hilversum en die sokken waren daar destijds ook verkrijgbaar. Ik heb maar 1 paar en elke dag na het skien was ik ze even met beetje shampoo. Uitspoelen, in handdoek het water eruit drukken, ophangen en volgende ochtend droog.

Dat klinkt interessant, @yeti_girl. Heb al even gegoogled, maar dat leverde niet veel op. Weet je toevallig het merk?

Het ziet er inderdaad uit als een afdruk waar blaartjes op zijn ontstaan. Ook een keertje de afdruk gehad, gelukkig nog geen blaartjes. Deze kwammen bij mij van een lange thermobroek. Nu doe ik eerst mijn sokken en dan daarover de thermobroek: nergens geen last meer van.

Het merk weet ik niet meer. Even googelen leverde het volgende op:
https://www.antilopeoutdoor.nl/wandelsokken/rohner-protector…

Zie ook ergens onderaan het item over onderrokken in dit artikel:
https://www.wandel.nl/wandeluitrusting/wandelkleding/wandels…

En inderdaad eerst de sok(ken) aan en daaroverheen de thermobroek!

A, dus idd gewoon ondersokken. Daar had ik idd wel wat van gevonden (ook van zijde), maar die leken me wat dik. Thx!

Het ziet er inderdaad uit als een afdruk waar blaartjes op zijn ontstaan. Ook een keertje de afdruk gehad, gelukkig nog geen blaartjes. Deze kwammen bij mij van een lange thermobroek. Nu doe ik eerst mijn sokken en dan daarover de thermobroek: nergens geen last meer van.

Francina op 31 dec 2019 13:53

Dit is serieus een goede tip haha ;) wordt vaak vergeten.
Zelf stroop ik m’n thermo gewoon op: liever dat dan in m’n schoen.
Je kunt natuurlijk ook investeren in driekwart thermo’s, mocht het inderdaad daar vandaan komen.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Je moet in elk geval nooit je thermo broek over je sokken in de schoenen dragen!!
Thermo blijft boven de schoenrand! Daarom zijn 3/4 broeken fijn.
Moet ook denken aan de afdruk van iets.
Zou maar zo de thermo kunnen zijn!
Ziet er uit als strak aangesnoerde schoenen ook.

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 31 dec 2019 16:05

Beste AlexFL,

Ik ben helaas ook bekend met dit fenomeen. Zelf heb deze blaartjes ook gehad en weten op te lossen. Het zijn brandblaren als gevolg van het schuren in de schact van je schoenen. Één maal heb ik het zo heftig mee gemaakt dat ik een antibiotica kuur heb gekregen en moest verplicht mijn liftpas inleveren. Hierna heb ik diverse dingen uitgeprobeerd om het te voorkomen.

Om je gelijk een antwoord te geven, hoe dit te voorkomen, wil ik je laten weten dat het niet aan je materiaal ligt.

De fout zit in je huidige skitechniek. Je geeft te veel druk via je schenen naar de schacht van je skischoenen. Probeer je bochten te ronden door over de bal van je voet, naar je hiel te rollen. Door de druk via je voeten naar je ski’s over te brengen, kun je de druk op de schacht van je schoen verlagen en dit soort brandblaren voorkomen.
Tijdens het skiën breng je druk via de bal van je voet over op je ski’s.

De bocht in, 'rol je van de bal van je voet naar de hiel van je voet en weer terug.

Probeer het uit en zult merken dat het skiën hiermee ook beter zal gaan.

Veel plezier!

Groet,
John

Beste AlexFL,

Ik ben helaas ook bekend met dit fenomeen. Zelf heb deze blaartjes ook gehad en weten op te lossen. Het zijn brandblaren als gevolg van het schuren in de schact van je schoenen. Één maal heb ik het zo heftig mee gemaakt dat ik een antibiotica kuur heb gekregen en moest verplicht mijn liftpas inleveren. Hierna heb ik diverse dingen uitgeprobeerd om het te voorkomen.

Om je gelijk een antwoord te geven, hoe dit te voorkomen, wil ik je laten weten dat het niet aan je materiaal ligt.

De fout zit in je huidige skitechniek. Je geeft te veel druk via je schenen naar de schacht van je skischoenen. Probeer je bochten te ronden door over de bal van je voet, naar je hiel te rollen. Door de druk via je voeten naar je ski’s over te brengen, kun je de druk op de schacht van je schoen verlagen en dit soort brandblaren voorkomen.
Tijdens het skiën breng je druk via de bal van je voet over op je ski’s.

De bocht in, 'rol je van de bal van je voet naar de hiel van je voet en weer terug.

Probeer het uit en zult merken dat het skiën hiermee ook beter zal gaan.

Veel plezier!

Groet,
John

Oudejans.John op 31 dec 2019 18:20

Idd dat is de oorzaak maar of jouw oplossing voor iedereen werkt…?

Date your skis but marry your boots

Beste AlexFL,

Ik ben helaas ook bekend met dit fenomeen. Zelf heb deze blaartjes ook gehad en weten op te lossen. Het zijn brandblaren als gevolg van het schuren in de schact van je schoenen. Één maal heb ik het zo heftig mee gemaakt dat ik een antibiotica kuur heb gekregen en moest verplicht mijn liftpas inleveren. Hierna heb ik diverse dingen uitgeprobeerd om het te voorkomen.

Om je gelijk een antwoord te geven, hoe dit te voorkomen, wil ik je laten weten dat het niet aan je materiaal ligt.

De fout zit in je huidige skitechniek. Je geeft te veel druk via je schenen naar de schacht van je skischoenen. Probeer je bochten te ronden door over de bal van je voet, naar je hiel te rollen. Door de druk via je voeten naar je ski’s over te brengen, kun je de druk op de schacht van je schoen verlagen en dit soort brandblaren voorkomen.
Tijdens het skiën breng je druk via de bal van je voet over op je ski’s.

De bocht in, 'rol je van de bal van je voet naar de hiel van je voet en weer terug.

Probeer het uit en zult merken dat het skiën hiermee ook beter zal gaan.

Veel plezier!

Groet,
John

Oudejans.John op 31 dec 2019 18:20

Hi John,

Hartelijk dank voor jouw visie, ik vertrek 12 Januari weer en ga zeker eens kijken of ik hier wat mee kan, hopelijk met succes!

Het ziet eruit als warmte-uitslag. Daar heb ik voor het eerst last van gehad toen ik de Vierdaagse van Nijmegen liep in een warme zomer. Mijn onderbenen zaten vol met van die blaasjes. Had toen niets met wrijving te maken, want het zat op plaatsen waar helemaal geen kleding zat (boven mijn sokken en ik liep in een korte broek, dus vrijwel blote onderbenen). Met skiën heb ik op mijn wreef ook weleens van die blaasjes. Die ontstaan altijd als ik een specifiek paar sokken draag, waar net iets meer merinowol in zit dan in mijn andere sokken en dan ook nog eens precies op de plek waar de uitslag ontstaat.
Je hebt twee duidelijke strepen naast elkaar. Ik heb de sokken even bekeken op internet. Volgens mij zijn de zwarte strepen van de sok vooral van wol, en de gele meer van polyester. Misschien heb je een soort allergische reactie op een van de twee?
Google eens op warmte-uitslag en kijk eens of je jezelf daarin herkent. Wellicht vind je dan ook een oplossing.

*bericht bewerkt door Lotte77 op 02 jan 2020 00:57

Uitrusten doen we thuis wel!

Sinds ik Falke SK Energizing sokken gebruik zijn mijn blaasjes (tot nu toe) in elk geval niet meer terug gekomen.

Plaats een reactie