Te druk en te weinig liftcapaciteit.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Plagne Village - Soleil

De afgelopen week doorgebracht in La Plagne Village. Laatste keer was 10 jaar geleden. Niet veel veranderd, ook de wachttijden bij de liften niet! Met meer dan 100.000 bedden (en er wordt nog steeds bijgebouwd) in het gebied ook geen wonder. Geen enkele lift heeft ons naar boven gebracht zonder minimaal 1x stil te hangen. Als je gemakshalve uitgaat van 7 liften per dag met een wachttijd van gemiddeld 20 minuten en een ‘vervoertijd’ van ca. 10 minuten, dan ben je al snel 3,5 uur kwijt op een dag. Blijft er tussen 9.00 en 16.00 uur de helft van de dag over om op de latten te staan. Met een kop koffie en een lunch houd je dan niet meer dan 2 uur effectieve skitijd over … mijn bed in La Plagne blijft de komende 10 jaar leeg.

Tja het is algemeen bekend dat het het in drukke weken zo druk kan zijn. Zeker als je dan 1 van de allerdrukste weken van het jaar boekt kan het toch ook geen verrassing zijn? Wij hebben er afgelopen jaar eind maart een hele goede week gehad met maximaal 5 minuten wachten bij de aller drukste liften op piektijden. Voor de rest eigenlijk bijna altijd zo ongeveer direct door kunnen lopen. Hooguit misschien 1 of 2 keer even kort stil gehangen in de lift.

Born to Ride

De afgelopen week doorgebracht in La Plagne Village. Laatste keer was 10 jaar geleden. Niet veel veranderd, ook de wachttijden bij de liften niet! Met meer dan 100.000 bedden (en er wordt nog steeds bijgebouwd) in het gebied ook geen wonder. Geen enkele lift heeft ons naar boven gebracht zonder minimaal 1x stil te hangen. Als je gemakshalve uitgaat van 7 liften per dag met een wachttijd van gemiddeld 20 minuten en een ‘vervoertijd’ van ca. 10 minuten, dan ben je al snel 3,5 uur kwijt op een dag. Blijft er tussen 9.00 en 16.00 uur de helft van de dag over om op de latten te staan. Met een kop koffie en een lunch houd je dan niet meer dan 2 uur effectieve skitijd over … mijn bed in La Plagne blijft de komende 10 jaar leeg.

RWalrave op 30 dec 2019 12:07

En je wilt niet weten wat een kilometer skiën in totaal dan kost…soms maak je in een kleiner, minder populair skigebied meer effectieve kilometers per dan in een groot gebied. Doe je wat vaker dezelfde piste maar je bent tenminste aan het skiën…

Is er ergens een plek waar bedden vs. liftcapaciteit genoemd wordt? Op die manier zou je kunnen uitvogelen welke gebieden drukte beter aankunnen dan andere.

Zou dit ook per land verschillen?

Ik heb een skigebieden gids uit 2013 ofzo, waarin dat per gebied staat. Ik denk dat dat boek de fysieke print van snowplaza is…

Tegelijk had ik zonder dat boek ook wel geweten dat het in sommige gebieden in de kerst- en nieuwjaarsweek heel druk kan zijn :), zeker in gebieden die, zoals La Plagne, ook wel bekend zijn om hun drukte.

Maar zou je er echt iets over willen zeggen obv hotelbedden, dan zou je grote steden in de nabijheid ook mee moeten nemen (en vast nog wat andere dingen).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb voorheen altijd buiten vakanties geskied. Vorig jaar voor het eerst in de voorjaarsvakantie in SHLF. Het viel me daar heel erg mee. ‘S ochtends rond de starttijden van de skischolen was het druk maar daarna zowel in Fieberbrunn, Leogang en Saalbach eigenlijk nauwelijks wachttijden. In veel gevallen zelf zo de lift in skiën. Dit jaar zal dat ivm carnaval wellicht iets anders zijn maar dat zien we dan wel weer.

Ik kan mij de frustratie goed voorstellen van RWalrave en Ik ben daarom erg benieuwd of de geschetste situatie herkenbaar is voor de mensen die er deze en/of volgende week zijn. Dat zou wat meer perspectief kunnen bieden, zoals door @Matthias123 wordt aangegeven.

Ik moet altijd in de kerst of voorjaarsvakantie. Over het algemeen (in Frankrijk) heb ik zelden skigebieden waar ik echt veel moet wachten. Sommige belangrijke verbindingsliften of liften in de dorpen hebben wel eens wat wachttijd.
Het genoemde probleem is zeker niet van toepassingin Espace Killy, vooral als je de uithoeken opzoekt.
Afgelopen week in Serre Chevalier had ik wat meer wachttijden maar dat kwam ook omdat er door de winden veel hoger gelegen liften dicht waren, waardoor iedereen bij dezelfde lift uitkwam.
Gondels en de wat oudere 2 tot 4 zitters zijn vaak wat trager. De snelste liften zijn de moderne 6 tot 8 zitters, die scheppen zoveel mensen op per minuut. Zelfs met een forse rij, sta je niet langer dan 4 à 5 minuten.
Waar ik me aan erger is dat de stoeljtes zelfs bij grote drukte niet volledig benut worden omdat Pietje toch naast Jantje wilt zitten.

Wij waren afgelopen week ook in La Plagne, in Belle Plagne om precies te zijn. De wachttijden van gemiddeld 20 minuten herken ik niet. Zeker aan de kant van Champagny en die van Montchavin konden we bijna meteen doorlopen. In La Plagne zelf moesten we wel eens 10 minuten wachten voor de drukke liften, zoals de Arpette, maar meestal minder.
Uitzondering was de gondel van Bellecote naar Belle Plagne toen zondagochtend ‘ineens’ alle andere liften dicht gingen vanwege de wind en sneeuwval. Daar hebben we toen 45 minuten in de rij gestaan, maar dat kwam doordat er niets anders open was en was dus echt een uitzondering.

Het was mijn eerste keer in La Plagne en ik moet zeggen dat ik het wel een stuk drukker vond op de piste dan de gebieden waar wij in andere (voorjaars)vakantieweken zijn geweest, zoals Montgenevre en Val Cenis. Zeker op verbindingspistes was het af en toe echt een mierenhoop. Dan merk je idd dat het aantal toeristenbedden vrij groot is in verhouding met de capaciteit van liften en pistes. De Kerstweek schijnt nog een stuk rustiger te zijn dan deze week, dus ik ben benieuwd hoe het dan deze week is;)

Overigens was het aan de kant van Champagny en Montchavin een stuk rustiger op de piste dan boven de La Plagne-dorpen.

Het was zeker niet mijn bedoeling om dit mooie gebied af te kraken. En uiteraard snap ik dat het in de kerstvakantie drukker is dan daar buiten. Heb echter veel Nederlanders gesproken (had ik de tijd voor in de wachtrij …) die er ook niet blij mee waren. Ga sinds 30 jaar elk jaar met Kerst en weet uit ervaring dat het op bijna alle plaatsen minder wachten is. Was louter en alleen om wintersporters te informeren voor wat hen hier te wachten staat. Dat is toch ook de bedoeling van een forum?

Maar @RWalrave en @Jorien83 waren er dus wel in dezelfde week?

Tuurlijk is het handig om anderen te informeren, maar daar zijn de gebiedsreviews ook een goede plek voor => https://www.wintersport.nl/skigebieden/la-plagne/ervaringen…

Dan zie je gelijk dat het inderdaad een erg druk gebied is…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zijn zaterdag teruggekomen, dus idd dezelfde week.

Ik had het trouwens ook niet opgevat als afkraken, hoor :)

Opvallend dat er in dezelfde week verschillende ervaringen zijn met de drukte bij de liften. Ben diverse malen onder de aanduiding ‘vanaf hier is de wachttijd 20 minuten’ doorgelopen en dan stond ik al 10 minuten in de rij. De drukste liften waren vanuit Plagne Centre Bergerie naar Villages/Soleil en de gondel Funiculair La Plagne naar Grande Rochette, vanuit Bellecote de Arpette en de gondel naar Roche de Mio. De Collosses van Bellecote naar Villages/Soleil was meestal juist de rustigste. (Vergeef me aub de evt. spelfouten) De lunch uitstellen tot na 13.30 uur gaf wat lucht bij de meeste liften. Nogmaals; gebied blijft indrukwekkend (zelfs zonder de oversteek naar Les Arc) en zeker Soleil en Belle Plagne zijn leuke dorpjes met fijne barretjes en restaurantjes.

Ook al zijn er geen lange wachttijden voordat je de lift in kan, veel tijd breng je door in de lift. Mooi uitzicht heb je in de lift en je kan even bijkomen van je fanatieke inspanningen tijdens je afdalingen. Maar na een paar dagen gaat het toch wel een beetje bij je knagen dat je eigenlijk liever op de piste bent dan kostbare tijd kwijt te raken in de lift. Een oplossing is hier nog niet voor gevonden zover ik weet.😊

Probeer Mayrhofen eens. Daar hebben ze een paar jaar terug een 8 persoons stoeltjeslift geplaatst die na het instappen een turboversnelling krijgt en weer afremt bij aankomst. Volgens mij een kwestie van investeren in de beschikbare techniek. Maar ja, waarom zou La Plagne geld uitgeven als er jaar in jaar uit zoveel gasten zijn?

…De drukste liften waren vanuit Plagne Centre Bergerie naar Villages/Soleil en de gondel Funiculair La Plagne naar Grande Rochette, vanuit Bellecote de Arpette en de gondel naar Roche de Mio. De Collosses van Bellecote naar Villages/Soleil was meestal juist de rustigste. (Vergeef me aub de evt. spelfouten) …

RWalrave op 30 dec 2019 16:27

Dan noem je inderdaad meteen de drukste liften in dit gebied (op de hoofdas en de snelwegen naar Les Arcs en Roche de Mio/Bellecote. En die zijn niet druk vanwege het aantal bedden, maar vanwege het kuddegedrag van 90% van de bezoekers. Al deze liften zijn door handig je route te kiezen te omzeilen. Dan ben je in beginsel langer onderweg, maar maakt dit goed door meer effectieve skitijd en korte tot geen wachttijden bij de liften.

Nou sorry Hessel, noemde idd de drukste liften maar heb uiteraard in 6 dagen in het gebied veel meer liften gehad en korte zelden maar nimmer geen wachttijden gezien. Denk dat niemand zit te wachten op lange wachttijden bij de lift en alleen vanwege ‘kuddegedrag’ braaf in de rij aansluit.

Hey, jij was daar, ik niet dus ik kan de drukte van afgelopen week niet omschrijven.

Wel ben ik vaker in LP geweest, ook in de vakanties, en het is opvallend hoeveel mensen de hoofdroutes stug blijven volgen. Er omheen (en dat kan overal) is oneindig veel rustiger. Iedereen moet kennelijk met alle geweld via Arpette richting Les Arcs of richting Bellecote via Plagne Bellecote en Roche de mio. En dan is het op die hoofdroutes inderdaad een mierenhoop.
Zodra je dat doorhebt kun je er goed omheen skiën. Plagne Bellecote is een bottleneck waar je liever wegblijft. Al het andere is goed te doen.

Ik hoor het al. Daar ga ik dus nooit naar toe.

Hessel heeft wel een punt. Wat ook helpt is tegen de klok in skiën en evt. je pauzes gewoon overslaan. Een sleeplift helpt tegen lang “stilhangen”; je stapt er gewoon uit. Als je tegen sluitingstijd nog een lange lift omhoog neemt, dan geeft je dat zo’n 3 kwartier extra.

Begin van de week was inderdaad erg druk: veel liften en pistes gesloten door lawinegevaar 4 en harde wind. Toen gebied weer verder openging had je vanoisse Express naar les arcs en Montchavin bijna privé. Heerlijk verse sporen trekken.

Zoals al eerder genoemd een kwestie van zo veel mogelijk de uithoeken van het gebied opzoeken, dan is de drukte vele malen minder!

Ik vind Plagne Montalbert altijd een fijn hoekje om naartoe te gaan, daar komt bijna niemand. Een ander fijn stukje is bij/onder de Rossa lift (boven Champagny), daar kan je alleen vanaf de Champagny kant komen en de meesten skiën daar meteen door naar de kom boven de grote Plagnes, zonder die heerlijke blauwe racebanen en een boardercross mee te pakken.

Hey, jij was daar, ik niet dus ik kan de drukte van afgelopen week niet omschrijven.

Wel ben ik vaker in LP geweest, ook in de vakanties, en het is opvallend hoeveel mensen de hoofdroutes stug blijven volgen. Er omheen (en dat kan overal) is oneindig veel rustiger. Iedereen moet kennelijk met alle geweld via Arpette richting Les Arcs of richting Bellecote via Plagne Bellecote en Roche de mio. En dan is het op die hoofdroutes inderdaad een mierenhoop.
Zodra je dat doorhebt kun je er goed omheen skiën. Plagne Bellecote is een bottleneck waar je liever wegblijft. Al het andere is goed te doen.

Hessel op 30 dec 2019 19:42

Plagne Bellecote kan idd erg druk zijn, maar op een of andere manier leek de Les Blanchets lift daar voor bijna iedereen onzichtbaar! Terwijl voor de Arpette, Roche de Mio en Colosses enorme rijen stonden, kon je in Les Blanchets vaak zo doorschuiven. Vanaf daar mogelijkheden om via Carella naar Roche de Mio te gaan, of om door te skiën richting Champagny

Ik heb ook het idee dat de grootste drukte prima te omzeilen was. De kant van Champagny was zoals gezegd rustig, en Montchavin ook. Met een beetje handig plannen kun je flink wat meters maken. Maar het blijft in mijn beleving drukker dan de andere gebieden waar ik geweest ben. Desondanks een heerlijke week gehad :)

Borden waarop staat hoelang de wachttijd nog is… Dan heb ik het al gehad. Vorige week in Schladming was het goed te doen. Deze week is het een stuk drukker maar volgens mij sta je nergens langer dan 10 minuten te wachten.

Ik hoor het al. Daar ga ik dus nooit naar toe.

DrPhil op 30 dec 2019 19:51

Buiten de vakantie was het heerlijk, alleen het weekend iets drukker met lokale dagjesmensen. Rest van de week bijna lege pistes

Het ‘Eftelinggevoel’ Jodeldodel. Dat het druk is in de Kerstvakantie is begrijpelijk maar krijg het gevoel dat er in La Plagne niet voldoende geinvesteerd wordt in de techniek. Tot 2x toe bv werd lift voor een paar uur gesloten vanwege een technisch probleem en kon de hele rij het bij een andere installatie proberen.

Het is nu eenmaal de drukste periode van het jaar, er ligt meer dan voldoende sneeuw en de laatste dagen is het weer uitzonderlijk goed. Zelfs in Serre Chevalier waar in verhouding minder bedden zijn, is het nu heel erg druk. Iedereen wil nu de latten op. Probeer gewoon wat van de vakantie te genieten, speel wat langs de piste of verken eens een ander gebiedje in de buurt. Op de piste knallen en de hele dag kilometers malen is er nu gewoon niet bij.

Zoals al eerder genoemd een kwestie van zo veel mogelijk de uithoeken van het gebied opzoeken, dan is de drukte vele malen minder!

Ik vind Plagne Montalbert altijd een fijn hoekje om naartoe te gaan, daar komt bijna niemand. Een ander fijn stukje is bij/onder de Rossa lift (boven Champagny), daar kan je alleen vanaf de Champagny kant komen en de meesten skiën daar meteen door naar de kom boven de grote Plagnes, zonder die heerlijke blauwe racebanen en een boardercross mee te pakken.

ThomasG op 30 dec 2019 20:15

+1! De pistes langs de Rossa zijn mijn favoriete pistes van het hele gebied, vanwege die leuke heuveltjes! En in Plagne Montalbert zie je idd niet veel mensen.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 30 dec 2019 22:27

Als we het over liften hebben waar, zeg eens, 2400 mensen per uur in kunnen, dan sta je dus achter zo’n 400 mensen in de rij (misschien iets minder, niet elk stoeltje zit vol waarschijnlijk). 10 minuten lijkt misschien niet zoveel (voor mensen die in het hoogseizoen gaan dan in ieder geval), maar ik vind het feit dat je achter 400 mensen staat wel wat indrukwekkender.

Aan de andere kant, ik schrik altijd (in het laagseizoen) als er touringcars op de parkeerplaats staan. Daar zitten 60 man in, dat is dus, als ze allemaal voor je staan, dat is dus 1,5 minuut wachttijd voor diezelfde lift. Dan valt het wel weer mee.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben er zelf 2x geweest en alleen al de route er naar toe vind ik een crime. Het begint al met de verkeersdosering vanaf Albertville. Ik begrijp het wel maar kost je zomaar 2-3 uur als het tegenzit. Dan moet je vanaf Moutiers over een N-weg verder en even verderop de bergen in. Meestal gaan we naar de buren Trois Vallees, dat scheelt in ieder geval de N90, maar ook daar is het soms erg druk, vooral bij verbindingsliften.

Overigens was ik met kerst in Val Gardena en daar helemaal niets gemerkt van drukte + heerlijk skien en eten. En het ligt nog dichterbij ook, dus ik weet het wel waar ik voortaan naar toe ga…

*bericht bewerkt door DerGraf op 31 dec 2019 09:20

*keep cool and relax...*

Plaats een reactie