Met de Tesla Model 3 naar Madonna di Campiglio en Obereggen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Sole, Val di Fiemme en Madonna di Campiglio

Eerder deze maand mijn eerste skitrip gemaakt van het seizoen en besloten om er maar een verslagje van te maken, ter leeringh ende vermaeck.

Dag 1. De reis.

De eerste keer met de Tesla Model 3 op wintersport. In het verleden vaker met de Model S geweest, maar er zijn toch verschillen en wellicht ook iets om rekening mee te houden voor al die anderen die een Model 3 dit jaar hebben gekocht.

Flink doorgereden waar mogelijk, 150 km/u op de autopilot. Desondanks viel het verbruik niet tegen. Eigenlijk iedere keer tussen het laden door 225 wh/km. Ondanks de regen. Eerste stop Waldlaubersheim ging goed, totdat een Nederlandse idioot zijn Model 3 ‘pairde’, waardoor de laadsnelheid inkakte (ik kan niet wachten op de uitrol van V3 van de supercharger). Voor de goede orde, genoeg vrije stalls over, maar met al diegenen die de auto van de werkgever krijgen zie je dat er erg veel mensen bij zijn gekomen die geen idee hebben van hoe je met een Tesla om moet gaan.

Voor mij een reden om direct nadat de lunch binnen was verder te rijden en in Bruchsal een extra stop te maken. Mijn tip: probeer Bruchsal te vermijden. Want relatief ver van de snelweg. Daar een kwartiertje Netflix gekeken en doorrrr…

Naar Ulm. Allerjezus wat is het daar druk geworden. Vorig jaar nog had je eigenlijk altijd alle laders voor jezelf en nu was bijna alles vol. Een stop van 10 minuten (even afwateren), was voldoende om door te gaan naar de Fernpass, alwaar we gingen laden en eten bij Hotel Mohr (Lermoos). Weinig keuze, maar wel goed eten en snel. Binnen een half uur gegeten, afgewaterd en doorrrr…

Onderweg hadden we veel file gehad en het hotel (in Dimaro) wilde ons graag voor 10 uur binnen hebben. Dat maakte dat we slechts een 10 minuutjes gingen laden op de Brennerpass. Genoeg laadmogelijkheden in Dimaro (later meer…).

Om vijf minuten voor 10 waren we in Dimaro. Nog 70 km over aan range. Perfect dus.

Dag 2. Italianen en elektra.

De eerste dag skiën. Het weer was er niet naar. Mistig, regen en sneeuw. In de auto aangekomen zag ik dat ik nog 28 km range over had. Gewend aan het verliezen van enkele kilometers range in een nachtje zonder Sentry aan was dat op zijn zachtst gezegd geen leuke verrassing. Ja, het was koud, maar de Model S had dit nooit. Maar goed, twee laders bij de lift op 5 km, moet goedkomen.

Behalve dan dat beide laders stuk waren.

Maar, op een paar honderd meter was een alternatief. Twee laders bij een hotel. Italiaanse gastvrijheid, ik mocht er (gratis!) laden! Super. Beetje jammer dat ook hun beide laders het niet deden.

Een publieke lader in het dorp bood uitkomst. Daar ben ik eerst maar even gaan laden om de accu een beetje levendig te houden. En zowaar, deze werkte.

Daarna de berg op. Nieuwe gebieden verkennen in de mist is altijd een beetje jammer en de eerste dag ook maar de helft van het gebied gezien. Niet alleen slecht nieuws deze dag overigens, want er was veel sneeuw gevallen en toen in het laatste half uur de zon ging schijnen waren de mooie plaatjes daar. Al met al voor een eerste dag ok.

Snel door naar de publieke lader om nog verder bij te laden. Helaas. Stuk.

Dus maar snel omgekleed, douchen (niet noodzakelijk in deze volgorde) en met mijn vriendin besloten om te gaan eten bij een hotel met een Tesla Destination Charger. Bij vertrek nog 28 km range, 6 km te gaan. Wel apart: de Tesla gaf aan dat we met -1% aan zouden komen en dus moesten bijladen om de lader te halen. Van dat soort meldingen word je niet vrolijk. U moet bijladen om de dichtstbijzijnde (werkende) lader te halen.

Onder het mom: do or die toch maar die kant op gegaan. En met nog anderhalve kilometer te gaan was de accu officieel leeg. Nou wist ik dat de Model S door kon rijden na op 0 uit te zijn gekomen, bij de Model 3 blijkt dat dus ook het geval. Met gutsend zweet op het voorhoofd de lader gehaald en ook hier mochten we gratis laden. En voor relatief weinig geld hadden we ook nog een perfecte maaltijd. Plus de eigenaar gaf aan dat we de komende dagen indien gewenst bij mochten komen laden. Dat was best handig in een dorp waar alle andere laadmogelijkheden niet functioneerden.

Dag 3. Back to normal

De dag begon met het afhalen van een kaart voor de dag. Vanwege alle problemen met de auto op dag 2 was ik alweer bijna vergeten dat de skipas niet werkte zoals verwacht. Ik heb immers een seizoenskaart van Dolomiti Superski en daarbij hoort 5 dagen in enkele andere gebieden te kunnen skiën. Alleen, dat werkte niet. Werd allemaal netjes opgelost, alleen moest ik dus wel de eerste dagen steeds een nieuwe pas aan laten maken. Uiteindelijk bleek het probleem te zijn dat je eerst met je pas in het Superski gebied moet zijn geweest. Weten we dat ook weer.

Het weer was als de dag daarvoor. Wel meer van het gebied kunnen ontdekken. Het gebied bestaat uit drie gekoppelde gebieden. Het gebied bij Dimaro, het gebied bij Madonna di Campiglio en een klein gebiedje bij Pinzolo. Besloten om maar snel naar het laatste gebied te gaan en daar aangekomen bleek de mist zodanig te zijn dat ik geen hand voor ogen zag. Snel terug naar Madonna di Campiglio. Daar bleek dat je wel aardig op moet letten waar je skiet. Enkele keren aan het eind van de piste ontdekt dat ik als ridder te voet door mocht. Dat was toch handig geweest als ik dat vooraf had geweten.

Dag 4 en 5

Eindelijk mooi weer! Pas nu alle gebieden echt goed kunnen verkennen. Wat mij betreft een aanrader, veel leuke pistes, vaak wat langer en genoeg keuze voor iedereen. Liften zijn niet altijd de modernsten, maar weinig liften die oncomfortabel zijn. Wel viel mij tegen dat bijna overal self service restaurants waren en het eten nauwelijks boven Oostenrijkse kwaliteit uitstak. Kan ook zijn dat ik gewoon de verkeerde keuzes heb gemaakt, maar toch.

Ook opvallend: heel veel Polen. Dat verwacht je niet echt bij een gebied wat vooral bekend is vanwege de Wroom days van Ferrari. Al is er ook een stuk (Marilleva), waar de sfeer ook wel Oostblokachtig aandoet, met verschrikkelijke betonnen kolossen. Wegblijven dus. Althans, voor verblijf. De pistes daar zijn wel de moeite waard.

Dag 6. Laatste dag Madonna

Het weer was weer terug bij regen, sneeuw en minder zicht. Toch nog redelijk kunnen skiën, al was het sinds enkele dagen wel enorm druk geworden. Ook veel kinderen, dus ik vermoed dat in Polen de kerstvakantie een week eerder begon dan in Nederland.

Door naar Obereggen.

Dag 7 en 8 Obereggen

In Obereggen (met name eigenlijk komend vanuit de twee gekoppelde gebieden) had ik ook veel drukte verwacht van Polen. In Januari zijn ze er met kinderen, eigen leraren, enz. in grote getalen. Maar nu niet. Lekker rustige pistes dus. Helaas was het weer ook hier vooral een combinatie van regen, sneeuw en mist. Plus te warm. De pistes werden er niet beter van.

Obereggen is ook een combinatie van 3 gebieden, maar wel duidelijk kleiner dan Madonna cs. Ook een aanrader, ook voor ieder wat wils, maar als geheel eigenlijk wat minder. Behalve dan dat het heerlijk rustig was. Meteen de eerste dag daar dus ook veel kunnen skiën. En aangezien het dinsdag was ook maar aangekomen voor het skiën in de avond. Ging niet door vanwege de wind. Dus als alternatief de nieuwe club Loox ingedoken. Een waardevolle aanvulling daar. De Tipi vond ik waardeloos, Loox is erg mooi, veel betere sfeer.

Overigens nog een ontdekking, de lift die je van Obereggen naar Pampeago brengt is vernieuwd. En met veel meer capaciteit.

De woensdag iets rustiger aan gedaan wegens wat overbelasting van de knie. Zelfde beeld, met nog iets meer regen. Ook een reden om wat langer te besteden aan lunch.

Dag 9 Gas erop

Het weer was nog steeds hetzelfde, maar omdat het rustig was toch maar even gekeken of ik mijn persoonlijk record aantal kilometers per dag skiën scherper kon zetten. Uiteraard inclusief in de avond skiën. Het begon goed, ik bleek mijn brace te zijn vergeten. Dus wat kwetsbaarder bij een val. Dus: niet vallen als optie gekozen. Het record kunnen vestigen, al moest ik daarvoor in de avond echt in de volle regen doorskiën. Doorweekt, maar wel met 167 km op een dag voldaan terug naar het hotel. Man, wat haat ik regen op de piste.

Dag 10. Carezza, een half dagje

Omdat we besloten hadden rond 12 uur te vertrekken slechts een paar uurtjes. Dus maar even snel nog Carezza gedaan. Over rustig gesproken. Het hele gebied doorgegaan in twee uur. Daarin welgeteld 8 skiërs gezien. Met misschien nog dubbeltellingen. Dat je bij een lift aankomt en dat iemand je dan aanstaart met een blik van ‘wat kom jij hier doen’?

Al met al weer een leuke anderhalve week. Madonna is echt wel voor herhaling vatbaar. Beetje verder rijden wel, maar dat is het wel waard. Al is de absolute rust voor de kerst in Obereggen en Carezza ook zeker de moeite waard.

Voor wat betreft de auto: heerlijk om jezelf te laten rijden naar de wintersportbestemming, maar in Italië moet je niet teveel afhankelijk zijn van laadpunten. Of ik heb enorm pech gehad. 2-31 januari ben ik weer in Italië, dus we gaan het meemaken.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 03 dec 2020 10:17

Grappig verhaal eigenlijk. Ik lees door het hele verhaal maar 1 ding. namelijk niet met een Tesla (of ander electrisch voertuig) op wintersport gaan (of andere vakantie). Wat een gedoe zeg!

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Grappig verhaal eigenlijk. Ik lees door het hele verhaal maar 1 ding. namelijk niet met een Tesla (of ander electrisch voertuig) op wintersport gaan (of andere vakantie). Wat een gedoe zeg!

dokteruk op 31 dec 2019 14:03

Ik kan mij voorstellen dat je dat erin leest, maar nee.

Ik heb ook een Cayenne Turbo staan, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet de Tesla te pakken.

De reis naar en van Italië is heerlijk op autopilot. Ter plekke in Dimaro was het even wat minder praktisch, maar dat was ook wel een samenloop van omstandigheden. Normaliter zorg ik dat ik ter plekke in het hotel kan laden. Kon daar niet, maar ik dacht ‘ach, dan laad ik wel bij de lift’. Wat, als het gewerkt had, prima was geweest.

Laad een Tesla echt binnen een minuut of 10 weer naar acceptabele hoeveelheden juice? En dacht dat een elektrische auto bij autopilot op 150 toch wel erg snel leeg ging, maar blijkbaar dus niet?

Geen foto’s trouwens?

*bericht bewerkt door Quick op 31 dec 2019 14:27

Mr. Slow

Eerste stop Waldlaubersheim ging goed, totdat een Nederlandse idioot zijn Model 3 'pairde', waardoor de laadsnelheid inkakte (ik kan niet wachten op de uitrol van V3 van de supercharger). Voor de goede orde, genoeg vrije stalls over, maar met al diegenen die de auto van de werkgever krijgen zie je dat er erg veel mensen bij zijn gekomen die geen idee hebben van hoe je met een Tesla om moet gaan.

DSvier op 31 dec 2019 13:57

Leuk verslag!

Herkenbaar! Onlangs ook meegemaakt in Horst. Genoeg lege plaatsen en een onwetende gaat precies naast mij staan. Zelf mn auto maar verplaatst. Tijdens laadstops hou ik met een schuin oog de laadsnelheid in de gaten. Het is jammer dat er geen instructie voor SUC’s beschikbaar is voor alle nieuwe Tesla eigenaren.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Laad een Tesla echt binnen een minuut of 10 weer naar acceptabele hoeveelheden juice? En dacht dat een elektrische auto bij autopilot op 150 toch wel erg snel leeg ging, maar blijkbaar dus niet?

Geen foto’s trouwens?

Quick op 31 dec 2019 14:27

Tot 60% gaat het laden extreem snel. En met V3 gaat het straks nog sneller.

Verbruik is acceptabel bij 150 km/u op de AP. Overigens, in het verkeer, dus je rijdt niet continu 150.

En weinig foto’s gemaakt. Ik ben vaak te druk met skiën.

*bericht bewerkt door DSvier op 31 dec 2019 14:34

Interessant. Ik overweeg eind januari ook met mijn Tesla model 3 SR+ op wintersport te gaan. Ja, dat duurt 1,5 uur langer dan benzine auto, maar daar stel je je op in. Goede Netflix serie uitkiezen en het wachten wordt een stuk aangenamer.

Leuk verslag!

Herkenbaar! Onlangs ook meegemaakt in Horst. Genoeg lege plaatsen en een onwetende gaat precies naast mij staan. Zelf mn auto maar verplaatst. Tijdens laadstops hou ik met een schuin oog de laadsnelheid in de gaten. Het is jammer dat er geen instructie voor SUC’s beschikbaar is voor alle nieuwe Tesla eigenaren.

Unit106 op 31 dec 2019 14:29

Je hebt toch van die tutorial video’s? Al weet ik niet wat ze daarin bespreken, want ik rij al Tesla van ruim voordat die video’s beschikbaar kwamen. Uit de tijd dat Amélie je persoonlijk alles uitlegde in de fabriek te Tilburg. ;)

Interessant. Ik overweeg eind januari ook met mijn Tesla model 3 SR+ op wintersport te gaan. Ja, dat duurt 1,5 uur langer dan benzine auto, maar daar stel je je op in. Goede Netflix serie uitkiezen en het wachten wordt een stuk aangenamer.

Robvanwinsen op 31 dec 2019 14:35

Gewoon doen. Het is een beetje een leap of faith, maar ik heb er nooit spijt van gehad.

Een klein beetje pauze onderweg kan ook geen kwaad toch? :) Wat een heerlijke bak! Gezellig jaloers!

Geen wintersport zonder sneeuw!

17.000 nieuwe 3 geleverd in NL in november en december. Dat wordt nog wat.

Je hebt toch van die tutorial video’s? Al weet ik niet wat ze daarin bespreken, want ik rij al Tesla van ruim voordat die video’s beschikbaar kwamen. Uit de tijd dat Amélie je persoonlijk alles uitlegde in de fabriek te Tilburg. ;)

DSvier op 31 dec 2019 14:37

Yup, maar daar staat geen video tussen over Suc’s. Je herkent nieuwe berijders vaak meteen : welke stekker is er nodig, hoe krijg je hem los, auto niet ver genoeg naar achteren, niet om-en-om gaan staan etc Voorlopig zullen ervaren berijders de helpende hand moeten bieden in ieders belang.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

. Doorweekt, maar wel met 167 km op een dag voldaan terug naar het hotel. Man, wat haat ik regen op de piste.

DSvier op 31 dec 2019 13:57

176km echt skieend? zonder de lift kilometers?

17.000 nieuwe 3 geleverd in NL in november en december. Dat wordt nog wat.

DrPhil op 31 dec 2019 14:51

Ja, ik kan mij nog herinneren dat ik in maart een bijzondere auto kreeg overhandigd. ;)

176km echt skieend? zonder de lift kilometers?

pahlawan op 31 dec 2019 14:57

167 km. Maar inderdaad piste kilometers. Inclusief de avond.

Net weer terug Oostenrijk (Wadring) met ook een Tesla 3. Gereden op zondag en was vanuit Amsterdam net 9.5 uur onderweg en stond eigenlijk alleen bij de Tesla laders. En de terug weg ging ook in 9.5 uur. Reed 6 jaar geleden al met een Tesla naar de wintersport en vooral het laden gaat een stuk sneller en het verbruik is efficiënter geworden.

May the ski force be with you !!

geen e auto, maar gewoon uit nieuwsgierigheid een vraagje.
als je 1 uur zo’n 200 km/h rijdt, hoe snel is die accu dan leeg?

geen e auto, maar gewoon uit nieuwsgierigheid een vraagje.
als je 1 uur zo’n 200 km/h rijdt, hoe snel is die accu dan leeg?

Marski op 31 dec 2019 15:38

Dan kan je precies 1 uur rijden

dus lekker doorblazen op de duitse of franse autobanen kan niet met een Tesla of andere e auto, dan stel ik de e auto uit totdat ze me uit de conventionele auto pesten

Begin maar alvast uit te kijken naar een e auto dan…

dus lekker doorblazen op de duitse of franse autobanen kan niet met een Tesla of andere e auto, dan stel ik de e auto uit totdat ze me uit de conventionele auto pesten

Marski op 31 dec 2019 16:49

Dat doet de gendarme wel als je op de payage 200km/u gaat rijden :-D

*bericht bewerkt door HN65 op 31 dec 2019 17:47

Er is een routeplanner die rekening houdt met de oplaadpalen. 200km/u rijden kan prima, je zal dan wat vaker moeten opladen. Of dit efficient is kan je zien door met de instellingen te spelen van de routeplanner.

Ingesteld op 200 km/u:

null

Ingesteld op 150 km/u:
null

Ingesteld op 100 km/u:
null

Met 150km/u ben je er bij deze route en een electrische auto dus eerder dan met 200 km/u rijden.

Zie https://abetterrouteplanner.com/

*bericht bewerkt door Unit106 op 31 dec 2019 17:58

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

geen e auto, maar gewoon uit nieuwsgierigheid een vraagje.
als je 1 uur zo’n 200 km/h rijdt, hoe snel is die accu dan leeg?

Marski op 31 dec 2019 15:38

Na 1 uur… 60 min. Althans leger. ;)

dus lekker doorblazen op de duitse of franse autobanen kan niet met een Tesla of andere e auto, dan stel ik de e auto uit totdat ze me uit de conventionele auto pesten

Marski op 31 dec 2019 16:49

Je kan met geen enkele auto meer doorblazen met het huidige verkeer.

Leuk verslag Dirk-Jan met oa je Tesla-ervaringen. En dat doorblazen op de Duitse Autobahn is inderdaad verleden tijd. Wij gaan meerdere malen per seizoen buiten de schoolvakanties naar Oostenrijk maar ook dan is het tegenwoordig dermate druk dat serieus gas geven nauwelijks mogelijk is tenzij je midden in de nacht gaat rijden.
Rondom ons geliefde stukje asfalt in Duitsland zie je (nog) nergens laadpalen. Althans, ik ben ze tijdens de diverse bezoekjes dit jaar niet tegen gekomen.

*bericht bewerkt door Paskal op 31 dec 2019 17:58

Leuk verslag Dirk-Jan met oa je Tesla-ervaringen. En dat doorblazen op de Duitse Autobahn is inderdaad verleden tijd. Wij gaan meerdere malen per seizoen buiten de schoolvakanties naar Oostenrijk maar ook dan is het tegenwoordig dermate druk dat serieus gas geven nauwelijks mogelijk is tenzij je midden in de nacht gaat rijden.
Rondom ons geliefde stukje asfalt in Duitsland zie je (nog) nergens laadpalen. Althans, ik ben ze tijdens de diverse bezoekjes dit jaar niet tegen gekomen.

Paskal op 31 dec 2019 17:55

Rondom de Nürburgring staan (werkende) publieke laadpalen en zelfs is er een Tesla supercharger! Wel goed zoeken (beiden vlak bij de hoofdingang van het F1 circuit). :)

@Unit106 meesterlijke bijdrage! Meteen het bewijs dat je met 200km/u geen reed meer opschiet. Misschien die conventionele auto die wellicht sneller is, maar dat zou in het huidige verkeersbeeld ook niet zoveel uitmaken. Toch?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

opschieten en tijd winnen is niet van belang, wel even kunnen doorblazen (snel rijden) als het kan, zoals de meeste mannen wel effe willen, jammer dat de e auto nog beperkt is. ga nog effe 10 jaartjes benzinner

Laten we eerlijk zijn, 200 km/uur kan toch al bijna nooit meer. Zeker niet op de drukke wegen naar het zuiden. Je rijdt van Baustelle naar Baustelle.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

gisteren nog flink kunnen doorblazen, 200 km/h + op de franse wegen, en zeker een uurtje

Grappig verhaal eigenlijk. Ik lees door het hele verhaal maar 1 ding. namelijk niet met een Tesla (of ander electrisch voertuig) op wintersport gaan (of andere vakantie). Wat een gedoe zeg!

dokteruk op 31 dec 2019 14:03

De problemen met laden en de hoeveelheid laders is ook iets wat mij nog steeds tegenhoudt, blijf voorlopig nog rijden met een op benzine rijdende auto. Over een paar jaar kijk ik wel weer verder, misschien dan wel waterstof.

Plaats een reactie