Probleem wielslot mbt winterbanden

Gisteren heb ik de winterbanden onder de auto gezet op 1 na, deze krijg ik niet los omdat de slotbout/wielslot bout muurvast zit. De adapter begint al te scheuren en daar durf ik niet echt verder mee. Ik heb er al een gedore xl sleutel op krom getrokken. Aanstaande zondag gaan we rijden naar de zugspitz arena. Heeft iemand hier ervaring mee en een goede tip?

*bericht bewerkt door Joko op 01 jan 2020 08:06

@Joko een goede luchtsleutel of slagsleutel kan helpen. Doordat er dan klappen op komen kan hij los komen. Wanneer je deze niet zelf hebt zou ik even langs de dichtstbijzijnde garage rijden. Voor zulke kleine dingen vragen ze vaak alleen maar een fooitje en ben je dus voor enkele euro’s klaar.

Born to Ride

@matthias, dank voor de reactie. De luchtsleutel (400nm) heb ik er op gehad, ook een tijdje op laten rammelen, helaas komt hij dan niet los, wel zie ik dan dat het profiel van de adapter dan rap slechter wordt. Mijn zorg is dan ook dat de adapter straks knapt, dan wordt het denk ik helemaal lastig

@Joko dan op hoop van zegen een slagsleutel proberen en hopen dat je wielbout niet breekt, mits je natuurlijk geen verzonken wielbouten hebt. Dit zal de garage waarschijnlijk ook doen. Kruipolie zoals wd40 raad ik sterk af mocht iemand dat adviseren.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 jan 2020 08:36

Born to Ride

@matthias, wat is het probleem met kruipolie/wd40?

@Joko ten eerste zal het doordat je velg er nog tussen zit je kruipolie het juiste deel van het schroefdraad nauwelijks bereiken. Ten 2e is de agressieve kruipolie niet goed voor remblokken van je auto.

Wat ik wel aanraad is om wanneer je de wielmoer los hebt gekregen hem in te smeren met een beetje kopervet om herhaling in de toekomst te voorkomen. Dit zou ik ook doen bij al je andere wielbouten. Dus die weer even loshalen en een klein likje kopervet er op.

Born to Ride

Heb je een foto van de bout?

Übung macht den meister!!!

*bericht bewerkt door Joko op 01 jan 2020 09:13

Was die slot-bout de eerste of laatste bout die je los ging draaien toen je het wiel eraf wilde halen?
Zelf draai ik de slotbout altijd als eerste los omdat meestal de laatste bout die je eruit wilt draaien juist nog wat vaster is
gaan zitten. Zoiezo altijd wat kopervet aan de bouten doen inderdaad.

Misschien alle bouten weer goed vast draaien en vervolgens eerst met een metalen hamer een paar tikken geven op de slotbout zodat deze misschien los schrikt. Deze als eerste proberen los te draaien. Zit er geen beweging in, dan zou ik maar even naar een bandenservice of garagebedrijf rijden.

.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 jan 2020 09:04

Born to Ride

null
null

De adapter

@matthias123, zelf gebruik ik daar een soort keramisch vet voor, gaat meestal heet goed, maar nu blijft hij hangen.

@boarder@79, het was de eerste bout van die velg, maar later ook geprobeerd eerst de andere bouten eruit te draaien, wilde ook niet helaas. Ook nog geprobeerd met een doorslag een tik op de bout te geven, geen effect

In dat geval zou ik er maar niets meer aan doen en langs een garage rijden. Mocht er een bout afbreken tijdens het losdraaien dan staat je auto daar iniedergeval op de goeie plaats.

Ik zou het niet met een slagsleutel proberen, maar een dopsleutel erop en dan de arm verlengen door een buis erop te zetten. Wel zorgen dat je de juiste maat dop erop zet natuurlijk. Met de slagsleutel komt die vaak ook te vast te zitten waardoor het lastig wordt om de bouten weer los te krijgen. Anders inderdaad even langs de garage morgen

@Marijnt hij heeft er al een gedore xl sleutel op krom getrokken… dan ga je met een dopsleutel helemaal niets beginnen, die gaat dan sowieso naar de klote.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 01 jan 2020 09:43

Born to Ride

Bedankt allemaal voor het meedenken, ik zal morgen maar eens even bij Profile langs, hopelijk kunnen die er wat van maken.
En als hij eenmaal los is, komt er ook geen slotbout meer in!

Inderdaad, naar de garage, die adapter en slotbout zijn beiden kapot. De slotbout die nog vast zit gaan ze waarschijnlijk loskrijgen door er een grote dop op te slaan en daarna losdraaien. Als je pech hebt heeft hij ook nog een losse ring en moeten ze die er eerst nog afkrijgen.
Wel meteen 4 nieuwe wielbouten nemen! Met die adapter is het maar de vraag of je een andere slotbout nog loskrijgt, dan sta je bij je volgende wissel (of bij een lekke band, middenin de nacht op een of ander achterafweggetje wat de wegenwacht niet weet te vinden…) weer😟

@tetris, de slotbouten gaan er allemaal uit, komen pokeren nieuwe weer in. Gewoon normale wielbouten zijn makkelijker.

Stel dat de garage het ook niet voor elkaar krijgt, is het dan heel lelijk om met 1 zomerband op de achteras naar Berwang te rijden?

Stel dat de garage het ook niet voor elkaar krijgt, is het dan heel lelijk om met 1 zomerband op de achteras naar Berwang te rijden

Kort gezegd: JA

Is le-vens-gevaarlijk!

Maar ik zou me geen zorgen maken, in de garage lossen ze dit wel op, 't zal absoluut niet de eerste keer zijn dat ze zoiets moeten oplossen.
Desnoods met wat laswerk

*bericht bewerkt door Skiwi op 01 jan 2020 11:21

De garage moet de slotbout er zeker wel uit krijgen. Desnoods las je er een andere dop op.

@Marijnt hij heeft er al een gedore xl sleutel op krom getrokken… dan ga je met een dopsleutel helemaal niets beginnen, die gaat dan sowieso naar de klote.

Matthias123 op 1 jan 2020 09:43

Een ratel moet je er dan ook niet voor gebruiken. Beter dat je dat met zoiets doet:

null

@tetrisStel dat de garage het ook niet voor elkaar krijgt, is het dan heel lelijk om met 1 zomerband op de achteras naar Berwang te rijden?

Joko op 1 jan 2020 11:15

Dat is onveilig en je krijgt er heel gek weggedrag door. Absoluut niet doen dus.

Inderdaad naar een garage/bandenspecialist. Die hebben dit vaker aan de hand gehad.
En in de toekomst niet meer zo vast (laten) zetten. Ik draai zelf altijd vast met de momentsleutel tot 110Nm, dan kan de hele boel los als het nodig is. Laatst één keer bij een garage geweest waar ze het wiel eraf moesten halen, blijkbaar teruggezet met slagmoersleutel. Ik kreeg de boel daarna meteen niet meer los. Sterker nog - ik moest teruggaan en hij moest er een hefboom van meer dan een meter op zetten om 'm los te krijgen.

Ik heb lang voor een banden boer gewerkt. Wqt we deden is de adapter er zo goed mogelijk op, wringijzer er op. 1 iemanfop t einde van t wringijzer gaan staan en iemand anders met de hamer op t wringijzer tpv de bout slaan. De fmgene op t wring ijzer een beetje bungelen en dan komt t wel los.

Sowieso alle 3 de andere slotbouten er uit halen en vervangen als je adapter zo naar de klote is. Met 4 vd 5 of 3 vd 4 kun je zonder problemen (een tijdje) rijden.

Mocht de adapter afbreken dan kun je alsnog naar de garage. Wij hadden altijd een speciaal doppenset hiervoor. Een soort overmaatsdoppen die je dan zo vast kogelijk op de slotbout sloeg. Hier kon je hem mee losdraaien. De velg beschadigd hier wel minimaal aan aan de binnenkant van t bout gat.

Garage krijgt de slotbout altijd wel los, soms zelfs zo snel dat je jezelf afvraagt waarom je eigenlijk een slotbout hebt🙈🙈
Inderdaad nooit met verschillende banden per as rijden!!!

Helder, ik zal jullie laten weten hoe het af loopt, bedankt👍

Verwarm de bout eens zodat hij wat uitzet en daarna krimpt, hiermee kun je ook al wat speling krijgen om de bout los te krijgen.
Wat je ook nog eens zou kunnen proberen (heb het niet gelezen hier), probeer de bout eens een slag vaster te draaien en daarna los te draaien, hierdoor willen ze ook nog wel eens los gaan.

Als de adapter echt te ver heen is, niet mee gaan kloten want als die helemaal kapot is zit je met een probleem. Zat beschadigde velgen gezien waar ze de bout met grof geweld los hebben willen/moeten krijgen.

Pray for Snow!

Belangrijke tip, zorg dat je eerst de andere drie slotbouten eruit haalt voordat je de adapter definitief molt.

Tweede tip, gebruik geen kopervet zoals elders wordt gezegd. Kopervet alleen bij staal/staal verbindingen. Officieel mag een wielvormig helemaal niet ingevet worden, het is juist niet de bedoeling dat ze makkelijk loskomen.

Derde tip, de bout warmstoken met een kleine brander en dan een forse klap met een moker en doorslag erop.

Laatste tip, als niets meer lukt, met een paar goede boren , wat snijolie en wat geduld boor je in circa 30 tot 40 minuten tijd ook de slotbout uit. Als je dat zorgvuldig doet, is dat zonder velgschade. Ik heb dit ooit een keer bij de auto van mijn broer gedaan. Je begint dan met kleine boren en gaat steeds groter tot de buitenmaat van het schroefdraad. Als de kop eraf is, trek je de velg eraf en kan je vaak zonder problemen het resterende deel verwijderen omdat de spanning eraf is.

Wielbout bedoel ik uiteraard

Lees veel adviezen over kopervet. Dat gebruik ik zelf ook maar belangrijk is dat je alleen koper of keramisch vet op het schroefdraad gedeelte van een wielbout doet. Dus niet daar waar de bout konisch wordt en deze contact met de velg maakt (drukvlak bout/velg), hierdoor kan de bout los gaan zitten en heb je geen garantie dat het aandraaimoment (Nm van momentsleutel) behouden blijft.

@marklit sommige automerken schrijven het zelfs voor om keramisch of kopervet te gebruiken op het draad van de wielbouten. Wanneer het puur op de draad is gesmeerd is ook al vaak genoeg aangetoond met testen dat een bout of moer niet sneller los zal trillen. Ook veranderd het aandraai moment niet. Je kan het zelf ook makkelijk testen door bijvoorbeeld even met een stift een streepje te zetten op je bout en op je velg en hem dan zowel zonder als met kopervet op een bepaald moment aandraait zal je zien dat hij in beide gevallen precies even ver er in gedraaid zit. Bij schroefdraad zit er namelijk altijd iets ruimte tussen het binnendraad en buitendraad en daar gaat nu dus vet zitten ipv lucht. Door het vet voorkom je dat het gaat corroderen en dus te vast gaat zitten zoals in dit geval. Juist staal dat onder spanning staat, zoals in dit geval die wielbout is gevoelig voor corrosie.

Born to Ride

Helaas herkenbaar, wisselde in het verleden m'n banden ook zelf en ben hier ook wel eens tegen aan gelopen. Die wielsloten draaien al snel dol als je er kracht opzet, gelukkig met behulp een lokale garage met grof geweld van de moersleutel de moer kunnen loskrijgen.

Daarna gestopt met gebruik van wielsloten, hoe vaak worden velgen gestolen? En belangrijker: Eerst rondom wielenmoeren licht losdraaien voordat je daadwerkelijk start… Dit om te voorkomen dat je er achter komt dat 1 wielmoer niet wil meewerken en je alsnog naar garage moet terwijl je halverwege bent.

Succes!

*bericht bewerkt door Gerwin. op 02 jan 2020 13:41

Let it snow!

Ik blijf erbij dat het ondingen zijn die wielsloten en je ze alleen moet gebruiken als je echt iets speciaals onder je auto hebt. Bij een doorsnee auto met doorsnee alu velgen zou ik het niet doen. Buiten het feit dat gemakkelijk problemen veroorzaakt bij het losmaken geraak je die speciale dop ook snel kwijt of heb je deze net thuis liggen terwijl je aan de kant staat met een lekke band.

Plaats een reactie