Tweedehands ski's uit 2010 kopen?

Kijk eens voor een Atomic cloud 8 of 9. Die zijn voor rond de 300 nieuw te koop. Kleinste lengte is 150cm maar Dit zijn hele vergevingsgezinde skies. Licht en goede spanning.
Mijn vrouw is er al jaren tevreden mee.

*bericht bewerkt door Gustl op 03 jan 2020 18:48

Ben nog even bij Four Seasons in Duiven geweest en heb e.e.a. gevoeld en gezien, wat info ingewonnen en heb een shortlist. Het gaat tussen de Atomic cloud 11 in 150 (mits ik die nog ergens binnen budget kan vinden), de Salomon W-Max 8 in 148 en de Fischer My turn 68 in 150. Ik neig nu naar de W-max, mede vanwege de onwijs goede deal die ik daarop kan krijgen. Iemand nog aanvullingen? :)

Niveau 5/6 en dan de Cloud 11.
En 153 vind je te lang.
Bijzondere keus.

@DrPhil, je zou je kritiek ook kunnen uitleggen ipv alleen zo’n zure reactie achter te laten, op deze manier heb ik er natuurlijk niks aan.

Je vraagt hier om advies. Je krijgt een prima tip, die nog eens heel goedkoop is ook. Die vind je te lang (prima). Vervolgens kom je met een ski aanzetten die niet goed past bij niveau 5/6 en ook maar 3 (!) cm korter is.
En daar wil je dan weer advies over hebben.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 jan 2020 18:52

Overigens zijn die andere twee prima ski’s.

Ik stel voor dat jij je dan buiten deze discussie houdt vanaf nu als je alles zo bijzonder vind en geen inhoudelijke input levert. Tips/ideeën en/of kritiek is prima, maar dan wel graag onderbouwd. Ik ben geen kenner en vraag idd advies om mijn kennis te verbreden en inzichten op te doen. Het lijkt er nu een beetje op dat je er niet zo goed tegen kan dat ik jouw tip niet in de shortlist heb staan.

On topic, zijn er nog andere met ervaringen? Anders worden het de salomons! :)

Zo hé…
Het was niet eens mijn tip 😆
Je vraag had ik dom genoeg ook al beantwoord.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 jan 2020 19:37

@dokteruk neem ze maar eens mee naar de borstelbaan en probeer er een fatsoenlijke slalom mee te skiën…
Recentelijk ervaren dat dat onmogelijk is met dergelijke oude latten, hoewel ze het in de sneeuw nog best redelijk lijken te doen als je ze niet op de limiet skiet. En camber is nog wel aanwezig, maar rebound is een slappe vaatdoek.

Hessel op 3 jan 2020 18:08

Dan heb je ze denk ik verkeerd opgeslagen.

Als je hout of ijzer in rust bewaart, dan blijft de spanning natuurlijk. Ga je ze op spanning bewaren (bv door de ski’s samen te voegen en zo te bewaren), dan gaat dat op den duur wel ten koste van de rebound.

Kortom: goed bewaren en dan verliest de ski kracht met verloop van gebruik.

Off topic maar toch.
@DSVier en @dokteruk het heeft niet aan opslag gelegen. Ik bewaar mijn ski’s beter dan goede wijn 😄
Maar ze zijn inderdaad wel intensief gebruikt. Het zijn mijn oude fis slalomlatten, er is nog wel wat kant over maar weinig. Laatst heb ik ze gebruikt voor borstelbaan training en ze gingen gewoon niet meer rond de palen, geen rebound, geen grip, iedere bocht te laat omdat gooien en smijten de enige manier was om nog een beetje rond te komen. Daarna even op de latten van de trainer gestaan en dat was een wereld van verschil. Bochten lukten weer vloeiend. Mijn oude latten waren dus gewoon op, zat geen power meer in. Gek genoeg doen ze het in de sneeuw nog best redelijk (zolang ik ze maar niet door een slalom neem, ze zijn ook al door verschillende andere latten vervangen geweest dus had ze al een tijdje niet meer op de limiet geskied).

Off topic maar toch.

@DSVier en @dokteruk het heeft niet aan opslag gelegen. Ik bewaar mijn ski's beter dan goede wijn 😄
Maar ze zijn inderdaad wel intensief gebruikt. Het zijn mijn oude fis slalomlatten, er is nog wel wat kant over maar weinig. Laatst heb ik ze gebruikt voor borstelbaan training en ze gingen gewoon niet meer rond de palen, geen rebound, geen grip, iedere bocht te laat omdat gooien en smijten de enige manier was om nog een beetje rond te komen. Daarna even op de latten van de trainer gestaan en dat was een wereld van verschil. Bochten lukten weer vloeiend. Mijn oude latten waren dus gewoon op, zat geen power meer in. Gek genoeg doen ze het in de sneeuw nog best redelijk (zolang ik ze maar niet door een slalom neem, ze zijn ook al door verschillende andere latten vervangen geweest dus had ze al een tijdje niet meer op de limiet geskied).

Hessel op 4 jan 2020 22:24

@Hessel
Inderdaad een beetje off topic maar ik vond het wel zo netjes even een reactie te geven. Het kan inderdaad zo zijn dat de actie/rebound geheel uit de ski is gegaan. Hetgeen je beschrijft duidt daar in elk geval op. Ik moet je bekennen dat ik er niet vaak van gehoord heb bij goed opslaan en normaal gebruik.
Ik heb dat zelf nog nooit gezien, wel heb ik gezien dat de actie/rebound subjectief iets minder wordt na verloop van tijd. Ik geef aan subjectief, omdat het altijd in vergelijking is tot de nieuwe set. Het kan ook zo zijn dat de nieuwe set meer actie/rebound heeft dan de oudere en dat de oudere nooit die mate van actie/rebound heeft gehad. Als de actie/rebound bij jou volledig verdwenen is heb je gewoon pech denk ik.
Ongemerkt pas je techniek aan in de loop der jaren (althans ikzelf zeker). Ik heb soms mijn oude setjes gehouden en neem ze soms de berg mee op. Het is soms best grappig, afgelopen jaar nog Volkl P9 van 220 cm geprobeerd. Om eerlijk te zijn… dat ging echt helemaal niet! Met oude slip technieken kwam ik nog wel beneden maar het was echt werken om ze ook maar een beetje rond te krijgen. Dat terwijl ik in mijn herinnering daar nooit moeite mee gehad had. Volkl P9 is dus direct de kliko ingegaan. Soms is het wel veel beter, een Atomic FIS SL setje uit 2002 (Betarace SL) heeft daarentegen wel veel leven in zich. Het is een beetje hit en miss, maar sommige producten gaan veel langer mee dan de industrie ons doet geloven.

Mijn fijnste skischoenen zijn bijvoorbeeld Atomic Beta Race 11.50 Titanium (die gebruik ik nog steeds). Ik stond 2 jaar geleden op het punt om ze de kliko in te smijten toen mijn skimaatje mij vertelde dat met een nieuwe 'liner' de schoen best een tweede jeugd kon hebben. Nieuwe "liners" laten aanmeten en voilà… prima schoentje weer! Nu weet ik wel dat er lui zijn die het hebben over bros en vergaan composiet maar het ligt er helemaal aan welke composiet er gebruikt is en hoe het onderhouden is. Ik heb namelijk ook schoenen van een jaar of 2 oud zien breken.

Ik geloof best dat materiaal minder goed wordt of zelfs obsoleet. Maar om nu te zeggen dat product X na 10 of 20 jaar op is mij veel te generalistisch.

Groetjes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 jan 2020 10:44

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ben nog even bij Four Seasons in Duiven geweest en heb e.e.a. gevoeld en gezien, wat info ingewonnen en heb een shortlist. Het gaat tussen de Atomic cloud 11 in 150 (mits ik die nog ergens binnen budget kan vinden), de Salomon W-Max 8 in 148 en de Fischer My turn 68 in 150. Ik neig nu naar de W-max, mede vanwege de onwijs goede deal die ik daarop kan krijgen. Iemand nog aanvullingen? :)

Elke-dk op 4 jan 2020 18:20

Ga voor de w max 8. De cloud 11 is te pittig en de fischer is minder allround dan de salomon.

Het zijn de Salomons geworden! Ik heb dankzij de grandioze tip van @JackE voor net iets meer dan €200,- een nieuwe set uit 2018 op de kop getikt! Ze waren al goedkoop en uiteindelijk kreeg ik nog eens 10% extra korting (ze hebben nu een actie bij die webshop op alles). Nog even geduld tot ze geleverd worden en dan maar eens even testen in SnowWorld voordat we naar de sneeuw vertrekken! :)

Het zijn de Salomons geworden! Ik heb dankzij de grandioze tip van @JackE voor net iets meer dan €200,- een nieuwe set uit 2018 op de kop getikt! Ze waren al goedkoop en uiteindelijk kreeg ik nog eens 10% extra korting (ze hebben nu een actie bij die webshop op alles). Nog even geduld tot ze geleverd worden en dan maar eens even testen in SnowWorld voordat we naar de sneeuw vertrekken! :)

Elke-dk op 6 jan 2020 12:03

Happy nieuwjaar! =)

Wellicht leuk om nog even te vermelden, ik ben echt DOL op mijn nieuwe ski’s! :) Waar ik voorheen de ijsplaten het liefst heel ver links (of rechts) liet liggen, zoek ik ze nu juist op. Ik kijk uit naar volgende week, dan gaan we het echte werk doen in de Alpen. Nogmaals dank voor al jullie tips en ideeën! :D

Plaats een reactie