Keuze aanschaf nieuwe skie's eventueel Elan Amphibio

Goedenavond,

Ik zou graag advies willen over welke ski's het best bij mij zouden passen met onderstaande gegevens;
Man
1 meter 81
83 kg
gevorderde, rustige/soms wat snellere piste skiër.
heeft iemand ervaring met een Elan Amphibio 12 C
wat zijn de voordelen/nadelen van deze ski's t.o.v. andere ski's

Momenteel ski ik op 9jaar oude skie's en ben toe aan nieuwe denk ik?

Ik ken alleen de Amphibio 18ti, het met meest recente model. Ik vond het niets, maar zeker bij de Amphibio kan dat volgens mij heel persoonlijk zijn.

Waarom kijk je maar de Amphibio 12? Ik weet niet of het getal iets zegt over de stijfheid en het niveau, maar volgens mij is er ook ook nog 14 en misschien 16 en dan lijkt 12 me wel een slappe lat voor een gevorderde skiër die ook wel harder wil.

Maar goed, wat is gevorderd en wat is hard ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Come in @Hulst. 🤔

Born to run. B.S.

Binnen de Elan amphibio lijn zou ik zeker voor de 18ti gaan (16ti voor voorgaande jaren).

Maar is er een reden voor Elan? Er zijn nog veel meer opties natuurlijk. Heb t vaker gezegd, Elan is love it or hate it.

Ik heb de 12ti, die inmiddels een jaar of 5 oud is. Ik had de 16ti en die heb ik recent verkocht. In plaats daarvan heb ik de nieuwe Elan Wingman 78C gekocht. Deze laatste is enkel met Carbon en dat heeft alles met mijn leeftijd te maken. Alle Elans vind ik heerlijk skien met name wat het bochtenwerk betreft en dat zowel kort als langer. De 12ti heeft enkel titanium en mijn zoon heeft ze vorige week nog een week gebruikt in Ehrwald. Hij skiet enkel 1 week per jaar maar vond ze heerlijk skien ook in wat lossere sneeuw. Ik heb met die 12ti 3 jaar geleden de hele Trois Vallees gedaan in erg wisselende omstandigheden. De 16ti had ik vorig jaar in Trois Vallees maar die vakantie ging de mist in door een vrij pittige ribkneuzing die ik tevoren had opgelopen. Die 16 had dubbel titanium en die vond ik wat te heftig. Vandaar nu de Wingman, die er ook in de ti versie en in 82 en 86 is. Wat opvalt is dat ze altijd goed scoren in diverse testen. Kijk ook maar in de dit seizoen verschenen wintersport magazine. Wat mijn eigen situatie betreft, ik ben wel met 1,74 en nog geen 70kg. een lichtgewicht en bovendien op leeftijd. Bij mij speelt niet de snelheid maar de veiligheid een grote rol.
Mijn zoon is een stuk zwaarder en ik ben ervan overtuigd dat de 12ti f 14ti voor de vraagsteller een uitstekende ski is. Verwacht van mij geen technische vergelijkingen met andere types. Ik heb er onlangs nog genoeg getest zoals de nieuwste Salomon S/ max biedt en de Stockli Laser ex. Dat zijn topski’s die duizend of meer euro’s kosten. De Elans zijn van uitstekende kwaliteit en betaalbaar. Mjijn 12ti ziet er nog steeds uit als nieuw.

Hen48

Ik heb de 12ti, die inmiddels een jaar of 5 oud is. Ik had de 16ti en die heb ik recent verkocht. In plaats daarvan heb ik de nieuwe Elan Wingman 78C gekocht. Deze laatste is enkel met Carbon en dat heeft alles met mijn leeftijd te maken. Alle Elans vind ik heerlijk skien met name wat het bochtenwerk betreft en dat zowel kort als langer. De 12ti heeft enkel titanium en mijn zoon heeft ze vorige week nog een week gebruikt in Ehrwald. Hij skiet enkel 1 week per jaar maar vond ze heerlijk skien ook in wat lossere sneeuw. Ik heb met die 12ti 3 jaar geleden de hele Trois Vallees gedaan in erg wisselende omstandigheden. De 16ti had ik vorig jaar in Trois Vallees maar die vakantie ging de mist in door een vrij pittige ribkneuzing die ik tevoren had opgelopen. Die 16 had dubbel titanium en die vond ik wat te heftig. Vandaar nu de Wingman, die er ook in de ti versie en in 82 en 86 is. Wat opvalt is dat ze altijd goed scoren in diverse testen. Kijk ook maar in de dit seizoen verschenen wintersport magazine. Wat mijn eigen situatie betreft, ik ben wel met 1,74 en nog geen 70kg. een lichtgewicht en bovendien op leeftijd. Bij mij speelt niet de snelheid maar de veiligheid een grote rol.
Mijn zoon is een stuk zwaarder en ik ben ervan overtuigd dat de 12ti f 14ti voor de vraagsteller een uitstekende ski is. Verwacht van mij geen technische vergelijkingen met andere types. Ik heb er onlangs nog genoeg getest zoals de nieuwste Salomon S/ max biedt en de Stockli Laser ex. Dat zijn topski’s die duizend of meer euro’s kosten. De Elans zijn van uitstekende kwaliteit en betaalbaar. Mjijn 12ti ziet er nog steeds uit als nieuw.

Hen48

Salomon S/MAX Blast.

Hen48

Nog even als toevoeging voor de niet insiders. Elan Amphibio heeft een linker en rechter ski. De 12ti is absoluut geen “slappe lat” mijn 12ti is overigens nu de 14ti. En natuurlijk zijn er legio alternatieven. Slechte ski’s zijn er niet, maar de Stockli’s bijv. zijn van andere orde, nnaar dat geldt ook voor de prijs. Excuus voor de dubbele post.

Hen48

Bedankt voor de reacties.
Voor mij is met name het bochtenwerk belangrijk.
Snelheid wat minder maar moet wel veilinggevoel geven.
Ga eens kijken naar de Elan Amphibio 12ti tm 18ti

Zie voor de 18Ti2 nog de test in het wintersport magazine van oktober 2019.Enkele kenmerken: vriendelijke ski, eenvoudig te bedienen door licht- tot vergevorderde skiërs. Combinatie van comfort en prestatie. Demping en grip uitstekend,niets kost moeite en vergevingsgezind. Overgang tussen carven en slippen typisch Elan: zeer prettig.Veel gemakkelijker in gebruik dan de oude 16, die ik voorheen had dus. Voor zware skiërs of echte topsnelheid mist hij misschien ietsje eindbereikt, voor lichtere skiërs absoluut topniveau. In die test waren de Nordica 76 Ti, de Salomon S/MAX Blast en de Stockli Laser Ax de favorieten.

Hen48

Superski, afgelopen winter voor het eerst mee geskied. Blijft altijd persoonlijk maar voor mij ging er een wereld open. Best lang op de ski’s daarvoor geskied dus sowieso een verbetering. Bochtenwerk ging heel soepel ook op hogere snelheden. Kostte minder kracht waardoor eventuele vermoeidheid langer uitbleef.

Ik heb de Amphibio 14 Ti model 2016. Ben er erg tevreden mee. Hard skiën met mijn vrienden, volop carven en wat rustiger skiën met mijn familie. Maar ik kom toch in de verleiding om weer een stap te maken. Ik ben qua “specificaties” vergelijkbaar met @Hulst; 173, 68kg en 50+. Ik ben behoorlijk fit, kan goed skiën maar blijf wel liever op de piste. Wat is het verschil tussen de 2016 Ti en de 2020 18Ti2, en wat ga ik daar op de piste van merken? Ik lees ook goede verhalen over de Rossignol React 8Ti. Is dat nog een goed alternatief? Volgens de testen nog iets beter overall en met name in korte bochten, maar presteert minder op hoge snelheid. Tja, wat is hoge snelheid? Ik houd van hard gaan, maar geoefende tieners en Oostenrijkers gaan toch nog wel een slag harder. Dus ga ik iets merken van deze “snelheidsbeperking”? Veel vragen, ik hoop dat ik kan leren van jullie ervaringen.

Ik heb begrepen dat de nieuwe 16ti gemakkelijker te skiën is dan de 16ti (v.m. amphibio) die ik had en heb verkocht. Ik ski nu de nieuwe Elan Wingman 78C Ps. Die heeft enkel carbon en het nieuwe Amphibio systeem. Pas een week intensief gebruikt in Trois Vallees. Een echte toerski, die doet wat jij wil. Ik heb bewust een stap terug gedaan. Uitdagingen zoek ik niet en het beviel me prima. Ik ga ook alleen op pad, dat scheelt. Geen last van onderlinge niveauverschillen. In Trois Vallees kun je lange dagtochten maken op enkel blauw. Af en toe een rode prikkel. Daar ken ik er genoeg van en het ligt natuurlijk ook een beetje aan de “dagkwaliteit” van de sneeuw. De nieuwe 18 heb ik nooit geskied. Ik denk dat er tussen de 14, 16 en 18 niet zo erg veel verschil zit, indien je uitgaat van de zelfde hoeveelheid titanium. Ik heb zelf ook n og de 12ti van 4/5 jaar oud en ok h en begrepen dat dat in feite de 14ti is die jij nu hebt. Die skiet overigens ook nog altijd heerlijk, maar ik gebruik hem hoofdzakelijk indoor.

Hen48

Dank voor snelle reactie! Ik neem aan dat Ti2 staat voor een dubbele titanium plaat. Wat voor verschil merk je tussen een enkele en een dubbele Ti plaat?

Ik denk, niveau hoger, stijver, vergt wat meer techniek. Maar er zijn vast mensen die dat wat nader kunnen preciseren.

Hen48

Ik haak even aan, omdat ik ook op zoek ben naar ski’s. Ik ben 1.86m bij 92kg. Ik ski vnl blauwe pistes, af en toe rood, altijd lekker op mijn gemak. Hoge snelheden haal ik niet en dat ben ik ook in de toekomst niet van plan. Gezien mijn leeftijd (70+), hoeft het eindbereik van de ski niet hoger te zijn dan mijn huidige niveau 😉. Ik kijk m.n. naar de Elan Wingman 78C, die Hulst ook heeft. Kan die ski een zeer rustige skiër met mijn gewicht aan? De Elan Wingman 78TI zou het alternatief zijn. Als de 78C mijn gewicht aan kan heeft die de voorkeur vanwege iets gemakkelijker te skiën en iets goedkoper. Ik ski nu op 10 jaar oude Salomons X-Wing 6.

Plaats een reactie