Skitestdagen Leogang januari 2020

Om eens wat anders te doen, en om eens de gelegenheid te hebben wat ander materiaal aan de tand te voelen, ben ik op de skitestdagen in Leogang afgekomen. De merken die dit weekend vertegenwoordigd worden zijn Atomic, Blizzard en Salomon. Volgende week is Elan aan de beurt, de week erop Stöckli en weer een week later Scott. Helaas ben ik alleen in de gelegenheid de eerste dagen bij te wonen, dus blijft het beperkt tot de ABSen.
Welke afdalingen heb ik gebruikt? De ski's zijn zowel de blauwe Asitz alsmede de blauwe Steinberg afdalingen afgetrapt. Het betreft blauwe pistes met wat verschil in verval en condities. Onderin steenhard, bovenin wat golvender. Zowel blauw als rood hebben ze gezien (qua hellingsgraad). Geen zwart, aangezien ik daar toch niet mooi gesneden af kom en de vlakkere stukken al wel genoeg informatie geven.
Enkele gegevens over mij:
Man
Technisch redelijke skiër die graag met kracht smijt
Niveau op GiGi schaal: 7,8/7,9
Gewicht 88kg

Zaterdag 04-01: De condities vandaag zijn niet geweldig. Het regent beneden en sneeuwt hogerop. Zicht is dus niet optimaal, maar tussen de bomen is het goed te doen. De pistes liggen er 's morgens goed bij, met een 5-tal centimeters verse sneeuw erop. Gedurende de ochtend zal dit ruwere sneeuw en lichte buckels op gaan leveren. De pistecondities zijn griffig te noemen.

Atomic Redster X9s, 181cm
Radius 16,2m, breedte onder voet 65,5mm

null

Een goede bekende voor velen, deze X9. Een verhuurtopper in het hogere segment, en niet zonder reden. Het is een sportieve ski zonder fratsen, die zowel goed snijdt als slipt. En makkelijk tussen deze twee wisselt. Naar verluid is dit bedieningsgemak met name door de zwaardere skiërs te merken, en moeten lichtgewichten harder werken.
Deze ski had ik al eens indoor onder de voet en vond ik toen echt heel goed, maar had hem in 175 geskied. Voor mijn lengte zou de 181 beter passen, voor mijn radiusvoorkeuren duidelijk niet.
De X9s is namelijk best een vriendelijke ski in de omgang, maar wel zo stijf dat je hem niet onder zijn radius kan skiën op een gemiddelde afdaling. Met deze bochtgrootte verdwijnt een beetje van de snappiness uit de ski; de kantwissel is vlot, maar het omkanten voelt niet erg explosief. Totaal niet erg voor zo'n mooi gedempte ski, want als het wat minder strak erbij ligt ploegt deze baas er gewoon dwars door.
Wat biedt de ski: Stabiliteit, koersvastheid en voorspelbaar gedrag zonder snelheidsplafond.
Wat vraagt de ski: Zuivere input, maar je mag best een keer een foutje maken.

Atomic X9 Widebody, 176cm
Het bredere broertje van de X9s. Radius 14,2m, breedte onder voet 75mm

null

Dit is zeker geen X9 in een cm bredere mal. Het is een compleet andere ski. Duidelijk zachter, met een kortere radius. Die radius beviel me wel, de zachtere opzet niet direct. Het is een makkelijke ski; ik kon meteen naar het grensbereik van de ski. Daar zit ik ook meteen met het probleem van deze ski: Ik zat meteen op het grensbereik. Dit komt omdat de ski in de basis stevig genoeg is, maar een wat flexibeler tip heeft meegekregen om wat vriendelijker met de buckels om te kunnen gaan en wat meer float te creëren. Op hoge snelheid maakt die soepele tip de ski echter wat zoekerig. Ga je daar net onder zitten kun je heerlijk bochten snijden op en onder zijn radius. Slippen is een eitje, de achterkant volgt namelijk gewillig. Het is typisch een ski om gedachteloos rond te smijten. Of om gemoedelijk op te cruisen, zonder dat je inlevert als de sneeuw wat minder mooi erbij ligt. Want op harde sneeuw staat ie ook zijn mannetje.
Wat biedt de ski: Bedieningsgemak, kleine radius, goede pisteperformance.
Wat vraagt de ski: Weinig; als licht-gevorderde kun je hier al mee op weg.
Wat moet je er niet mee willen: Racen.

Blizzard Quattro RS 76, 174cm
Radius 15m, breedte onder voet 76mm

null

Geen ski die je veel ziet. Ook geen goedkope ski. De Quattro RS lijn is Blizzards pisteski met racetechnologie. Carbon verstevigde ski's met Titanal sidewalls. Géén rocker. Stevige jongens ook. En zwaar, want deze 76 is de zwaarste ski die ik vast heb gehad. En dat terwijl mijn Supershapes iSpeed en Deacon 76 ook niet licht zijn.
Wat meteen opvalt dat het zo'n typische zware mannenski is. Iets wat Blizzard mijns inziens wel wat typeert. De ski moet dus aangepakt worden, maar carvet dan ook formidabel. Op de wat verspoorde piste moest ik wel mijn hoofd erbij houden, want slippen doet de ski minder graag. De tail laat zich niet zo goed door de sneeuwhopen trappen. Iets wat nogal typisch is, want door zijn extra breedte zou de ski in die omstandigheden juist beter moeten zijn. Nee, deze ski moet je gewoon overal knalhard doorheen carven. Dan is het je maatje. Hoewel ik dat prima kan, voelde ik me toch wat onzeker. Foutjes worden namelijk ook afgestraft. De ski hapt onmiddellijk. Dus eigenlijk alleen een Jeckyll, geen Hyde.
Wat biedt de ski: Stabiliteit, hoog snelheidsbereik, mooie carvelijnen.
Wat vraagt de ski: Een stevige skiër die dito input geeft.

Blizzard Quattro RS 70, 175cm
Radius 15,5m, breedte onder voet 70mm

null

Nog zo'n racemonster, maar dan een maatje smaller. Net zoals de 76 vol racetechnologie, en ook net zoals de hele RS familie met raceplaat onder de binding. Wat meteen opviel was dat de 70 zich makkelijker liet bedienen in de slechtere sneeuwcondities dan zijn bredere familielid. Slippen kon hier veel gecontroleerder mee. Echter zijn de overige eigenschappen erg vergelijkbaar met de 76. Wel is de ski iets makkelijker in de omgang, waardoor je minder hard hoeft te werken. Of met een paar kilo minder er ook wat mee kan. Lol hebben, dat heb ik niet in zijn repetoire gevonden. Stabiel hard carven, dat willen de Quattro RSen. En deze laat je nog eens wat slippen. Iets minder log dus, maar zeker niet voor iedereen en zeker geen losbol. Wel vergevingsgezinder dan de 76 gelukkig.
Wat biedt de ski: Stabiliteit, hoog snelheidsbereik, mooie carvelijnen.
Wat vraagt de ski: Stevige input, zuivere bediening.

Blizzard Firebird SRC, 165cm
Radius 12,5m, breedte onder voet 68mm

null

Tot slot nog even een slalomski. Het was me al duidelijk geworden dat ik zelf kleinere radii prefereer. En dat werd met deze ski wel duidelijk. Een aangename verrassing ook. Deze ski mag dan wel uit het race-segment komen, maar is veel beter gemanierd dan zijn neefjes uit de Quattro lijn. Iets zachter, minder gedempt en desondanks heerlijk lijnvast. Korte bochten carven, middellange bochten carven, slippen, alles gaat als vanzelf. Totdat je met veel te veel snelheid een verspoord vlak van de piste binnenstuift. Dan wordt je er onmiddellijk aan herinnerd dat je een slalomski onder hebt. De ski wordt alle kanten op geduwd, maar zal niet zomaar onder je vandaan vliegen. Haal je er wat snelheid uit kunnen ze weer uitstekend verder geloodst worden. Al met al dus een bijzonder vriendelijk slalomski met dito bereik.
Wat biedt de ski: Multi radius, bedieningsgemak, levendige beleving
Wat vraagt de ski: Zuivere bediening.

Mooie reviews Bennie!! 😁

Goede lees- en leerzame beschrijving. Jammer dat je niet meer toekomt aan Elan. Zou daarvan weleens een soortgelijke beschrijving tussen diverse types Amphibio’s willen lezen, zoals je nu hebt beschreven en dan vergelijken met beschikbare revieuws en mijn eigen ervaringen.

Hen48

Testdag 2. Vandaag stond Salomon op de planning, en alles waar ik nog meer mijn handen op kon leggen. In de nacht ervoor was er een leuk laagje sneeuw gevallen. Van een decimeter in het dal tot een substantieel pak hogerop. Zachte pistes dus.

Salomon S/Race Shot SL, 165cm
13m radius, breedte onder voet 68mm

null

We trappen af met de op één na onderste tree in de consumenten-raceserie. De Shot. Er stond ook nog de echte instapper, de MT (multi-turn, met een middenradius). Deze was helaas vrijwel heel de dag weg; in ieder geval op de momenten dat ik er was.
De Shot heeft een populierenhouten kern, metaal en een racebrug. Evenals alle pisteski's Salomons Edge Amplifier, wat de grip op ijs moet bevorderen.
Allemaal leuk en aardig, maar onthoud voor de Shot SL slechts twee worden: Harde piste. Daar is deze ski voor gemaakt. In de zachte sneeuw is het een draak van een ski, die graag de sneeuw vastgrijpt op momenten dat jij het niet wilt. Slippen is ook niet zijn forte. Eigenlijk vreemd dat zo'n ogenschijnlijk vriendelijker slalomski zo'n handvol is. Dat is sowieso een thema van de nieuwe lijn van Salomon, zoals je zult ontdekken.
Wat kan de ski: Keihard carven op harde ondergrond.
Wat vraagt de ski: Een bedreven berijder, harde ondergrond.

Salomon S/Race Rush SL, 165
Radius 13m, breedte onder voet 68mm

null

Gezien de ski uit dezelfde mal komt als de Shot, maar met een harder houtcomposiet en een steviger sidewall is opgebouwd, had ik er niet veel van verwacht. Daar zit ik goed fout. Want de Rush is in tegenstelling tot de Shot een pak veelzijdiger. Eenvoudiger te bedienen in de zachte sneeuw, koersvast, goed te slippen. Een hele verrassing dus. Best wel een lekkere ski zelfs, die zoals het Salomon race-ski's betaamt aangepakt wil worden. Dan beloont de ski je met vertrouwen en precisie. Frivool kun je deze ski niet noemen. Het is gewoon een serieuze slalomlat voor sterke mensen die technisch bochten willen draaien. Kort of middellang is trouwens om het even. Je commando wordt braaf opgevolgd.
Wat kan de ski: Carven, slippen, lijnvast bochten draaien.
Wat vraagt de ski: Duidelijke, krachtige input.

Salomon S/Force 11, 177cm
Radius 16m, breedte onder voet 80mm

null

Een brede pisteski, agressieve sidecut, beetje rocker in de tip. Ingrediënten voor een stevige pisteski die met veel omstandigheden uit de voeten kan op papier. Gelukkig niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Een heerlijk eenvoudig te manipuleren ski met een gigantisch bereik. Van rustig tot op racesnelheid, alles kan deze ski. En maak je een foutje is het niet meer dan een licht tikje op de vinger dat je krijgt. Bijkomstig voordeel is dat de ski zich uitstekend met een centrale balans laat skiën, waardoor ook de wat meer rechtop skiënde vakantieskiërs er goed mee uit de voeten kunnen. Ik kreeg een beetje de ontspannen K2 vibe op deze ski. Een groter compliment kan ik bijna niet geven. Dat terwijl ik ook eventjes de mannen op de GSen voorbij kon steken bij het spoorrails leggen. Niet op absolute scherpte, maar wel op zuiverheid. De kantenwissel is mooi geleidelijk, maar niet explosief zoals bij een 12mm smallere ski. Volkomen terecht dus dat deze ski erg goed scoort bij diverse tests. Verwacht echter geen all-mountain ski. Het is gewoon een wat bredere pisteski. Buiten de piste is het een brede duikboot. En speels mag je hem ook niet noemen, maar wel uitermate betrouwbaar.
Wat kan de ski: Wat niet? Alle soorten pistecondities kunnen makkelijk doorstaan worden.
Wat vraagt de ski: Input. De ski is niet moeilijk, maar je moet wel wat ervaring hebben voordat je plezier aan deze ski beleeft.

Salomon S/Force Bold, 177cm
Radius 16m, breedte onder voet 84mm

null

Salomon durft dit een perfecte partner voor gevorderde pisteskiërs te noemen. Ik noem het de perfecte baksteen. Te breed om nog lekker lichtvoetig over de piste te kunnen knallen, te vast liggend om door verspoorde pistes te manoeuvreren. Ik vraag me echt af wie er van deze ski blij wordt; wat hier de doelgroep van moet zijn. Want de logge Blizzard Quattro RS 76 is nog levendiger en makkelijker te bedienen dan deze ski. Mijn benen waren al een beetje moe, maar na één afdaling hiermee had ik het wel gezien. De ski ligt als een huis, en daarmee heb ik het wel zo'n beetje gehad aan positieve punten voor deze ski. Om lekker dwars door de verspoorde sneeuw te carven reageert de ski te traag, daarnaast ligt de achterkant vaak erg vast, waardoor je veelal met veel voorwaartse druk moet blijven skiën. Deels omdat de ski dan het beste carvet, deels omdat er dan de beste 'weight-transfer' te genereren is om de ski in de slip te brengen.
Wat kan de ski: In een carvebocht vastbijten.
Wat vraagt de ski: Een sterke, zware skiër die van zelfkastijding houdt.

Salomon S/Max 12, 175cm
Radius 17m, breedte onder voet 72mm

null

De top-of-the-line consumenten pisteski van Salomon. Vol met racetechnologie, 2 lagen metaal, edge amplifier, agressieve tip. Een carver, maar wel één met manieren. Helaas waren mijn benen na de Bold compleet op, evenals de piste. Deze was compleet verbuckeld. Toch twee afdalingen gedaan, omdat de 12 een betrouwbare partner is. Slippen gaat best door de stijfheid en GS geometrie, maar carven gaat beter. Dan voelt het ook niet aan als een 17m radius ski, maar ook niet als een ski waarvan de radius makkelijk valt te manipuleren. Echt een gevalletje 'je krijgt wat je ziet'. En daar is niets mis mee. Veel karakter heeft de ski niet, maar is zeer competent en betrouwbaar. Wil je een goede ski met voldoende potentieel, die het over 10 jaar ook nog steeds prima doet, dan is dit misschien wel een ski voor jou.
Wat kan de ski: Carven, slippen, snelheid en ritme wisselen, en dat alles koersvast
Wat vraagt de ski: Heldere input, beheerste bediening

Ik hoop mensen met deze reviews een beetje kijk en verdieping op deze high end pisteski's te hebben gegeven. Ik ben bij ski's gebleven die qua eigenschappen het beste aan mijn eigen wensen en stijl aansluiten, opdat ik ook het potentieel uit de ski's heb kunnen halen. Mijn huidige pisteski's bestaan uit de Head Supershape iSpeed (170cm) en de Volkl Deacon 76 (181). De Head is voor mij een vriendelijk slalomski met een frivool randje als je hem op zijn staart trapt. Door en door betrouwbaar, maar een relnicht als je daar om vraagt. De Volkl laat zijn klasse zien als de piste slechter wordt. Op strakke pistes moet je de ski keihard carven, dan is ie verrassend strak. Als de piste slecht wordt komt het beste in de ski boven. Dan kun je hem moeiteloos tussen de buckels door laveren, maar ook nog steeds carven. Iets wat bij heel veel andere ski's dan moeilijk begint te worden.

*bericht bewerkt door Bennie op 05 jan 2020 18:19

Fijne reviews @Bennie! 👍🏼👍🏼

mama on a mission in the snow

Heerlijke heldere reviews, erg duidelijk! 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Leuke reviews en om het eea echt goed perspectief te blijven zien: @Bennie skiet daadwerkelijk op het niveau dat ie aangeeft en inderdaad ook hard en agressief :).

Ik herken alle omschrijvingen van de ski’s die ik ook geskiet heb (x9 wb, smax 12, sforce 11, maar natuurlijk ook je deacons, al zou ik die nog wel eens in de slechte sneeuw willen proberen, en de i.speed). Ik heb echter mijn x9 wb nog niet zo hard geskiet dat ie onrustig werd, hij werd juist steeds stabieler naarmate ik harder ging, maar er zit wel wat verschil in niveau en agressie tussen ons :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor dit uitgebreid testverslag. Heb je ooit al zo’n uitgebreid testverslag van je eigen ski , de deacon 76 geschreven? Van wat ik daar al over heb gelezen staat de deacon 76 mij enorm aan. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje te veel ski zou zijn voor mij. Ik ben 1m85 voor 95 kg. Ik ski op goed tempo blauw en rood, ook zwartvaak op behoorlijk tempo. En ik ga nooit buiten de piste. Heb het meeste last met buckels op het eind van de dag, dwz als de buckels te omvangrijk en te talrijk zijn zodat ik er niet meer door kan vlammen. Qua niveau schat ik mezelf in als een dikke 6, randje 7. Wel bijna altijd op tempo, behalve als de kindjes erbij zijn natuurlijk :-)
Hoe zou je de deacon 76 vergelijken met de salomon S/Force 11? Is de deacon een makkelijker te skiën ski, en is die echt zoveel beter in sulz omstandigheden? Het blijft verwonderlijk voor zo’n stevige ski met die toch eerder grote radius. De Duitsers gebruiken wel es de term eierlegende Wollmichsau als ze het over de Deacon 76 hebben :-) Alvast bedankt.

Niet in Leogang, maar wel getest:

Fischer The Curv GT, 168
Radius 14m, breedte onder voet 78mm

null

Een ski die mij meermaals is aanbevolen. Vriendelijke ski uit de racelijn die overal mee overweg kan. En ondanks dat een zeldzaamheid is in de verhuur. In Brixen had ik het geluk een kort en afgetrapt exemplaar mee de berg op te mogen nemen.
Wat het eerste opvalt is de flinke tiprocker. Dit zou de ski beter te hanteren moeten maken in wat slechtere sneeuw. Verder is met name de triple radius is interessant. Dit houdt in dat de radius relatief makkelijk te beïnvloeden zou moeten zijn met de hoeveelheid kracht die je erop zet. En zo’n racy ski zou je vooral op de kant moeten skiën.
Toch is de ski alles behalve racy. Een goedmoedige slipper die als het moet verrassend snel van kant wisselt als je rap gaat carven, maar verder vooral gedempt is. Energie krijg je er niet van terug. Betrouwbaarheid wel. De forse rocker maakt dat de ski niet zo heel vlot pakt na een kantwissel, terwijl de ski wel heel gretig om gaat. Dat zorgt voor een mooi rond carvekarakter, maar die makkelijk aan te passen radius vond ik niet terug. Gewoon zoals vele andere ski’s in deze categorie. Eigenlijk vond ik het allemaal net niets. Het kan zijn dat de ski al zo ver gebruikt was dat de staalkanten niet meer op het scherpst konden, of dat de voorspanning er een beetje uit verloren ging, maar rebound was er niet heel erg.
Wat kan de ski: Onder een breed scala van omstandigheden naar je input luisteren.
Wat vraagt de ski: Technisch niet heel veel.
Wat kan de ski niet: Een glimlach op mijn gezicht toveren. Een prima, maar karakterloze ski.

Fischer The Curv Ti, 171
Radius 15m, breedte onder voet 70mm

null

De instapper in de Curv-racelijn. Vriendelijk geprijsd, vriendelijk gebouwd met een enkele laag metaal en een beetje carbon in de kern. Vriendelijk qua instap maar met een hoog plafond. Mijns inziens meer dan genoeg voor de meeste recreatieve sportieve skiërs. Er zit flink wat rebound in de ski, de gesneden bochten zijn mooi kort en een snelheidsplafond vind je niet zo gauw. En door het ontbreken van een rocker pakt de tip mooi vlot op. Er kan op een veilige manier geslipt worden, want op een bepaalde hoek wordt de staalkant achter hoe dan ook in de sneeuw gedreven en wil de ski niet verder. Heel vertrouwenwekkend voor iemand die niet helemaal zeker is of die de ski volledig de baas kan. Niet een eigenschap waar ik mee overweg kan, want ik wil de ski exact kunnen laten doen wat ik wil, maar me ook exact laten vertellen wanneer ik iets niet goed doe. Daarin is deze ski wat meegaand, want kleine techniekfoutjes lost die als vanzelf voor je op. Ondanks dat de ski waanzinnig energiek kan carven zijn het dat soort beperkingen die de Curv Ti niet tot een superski maken. De ski laat je net niet vrij genoeg daarvoor. Daarnaast is die plakkende achterkant in de zachte voorjaarssneeuw helemaal een ramp, want daar gaat die overal in plakken. Om je dan door de slushbuckels heen te wurmen kost enorm veel kracht.
Wat kan de ski: Zuiver carven, met veel energie die terugkomt.
Wat vraagt de ski: Goede input, iemand die wat van het werk aan de ski uit kan besteden.

Fischer Progressor F19, 170cm
Radius 13m-17m, breedte onder voet 75mm

null

Een ski die blind wordt aangeraden. De veilige keuze. Veilig is de ski zeker. Want ongeacht wat ik aangeef, de ski doet precies wat binnen de comfortgrenzen van de ski valt. Niks geen dual radius. De ski draait één bocht. Ook geslipt. Net alsof er een rem op zit die de ski belemmert verder dan een bepaalde hoek op de piste terecht te komen. Als het ware een ski met een tractiecontrolesysteem. Prima voor skiërs die vertrouwen willen tanken. Want deze ski ligt als een huis, maar gaat helaas ook op die manier de bocht om. Vlotjes is het niet te noemen. Hetzelfde geldt voor de carvebocht. Je pakt deze op één manier. Dat doet de ski prima, maar een vlotte kantwissel is er niet bij, evenals rebound. Wèl is de ski mooi gedempt. De vorm van de ski komt overeen met de Curv Ti. Diens slipgedrag ook, ware het niet dat de F19 nog veel vaster ligt. Zo vast dat er weinig lol aan te beleven valt, want in rellen heeft de lat geen zin. Je zult gewoon volgens een vast stramien naar beneden gaan. Dan gedraagt de ski zich keurig. Zolang je maar doet wat ie vraagt.
Wat kan de ski: Betrouwbaar slippen en carven.
Wat vraagt de ski: Een bereider die zich aan de ski kan overgeven.

Nog een veel aangeprezen ski getest:
Rossignol Hero Elite ST TI (Konect), 172cm
Radius 14m, breedte onder voet 68mm

null

De meest aangeprezen slalomski op het forum. Een makkelijk te skiën apparaat met een mooi potentieel. Titanal versteviging, Line Control Technology (een centrale versteviging van de binding naar de tip en tail; in andere vorm ook te vinden bij Atomic en Blizzard) en behoorlijk wat tiprocker. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Voor een slalomski is deze lat wat te soft. Misschien nog wel zachter dan de Head Supershape iSpeed in vergelijkbare lengte. Daarnaast zorgt de stevige tiprocker dat de ski wat loom aangrijpt.
Snaarstrak van bocht naar bocht zit er dus niet helemaal in, maar de sweetspot van deze ski is heel groot dus het is makkelijk om lekker van bocht naar bocht te springen. Daarnaast slip je deze ski met zijn beperkte gewicht erg makkelijk.
Knalharde rebound vind je niet zo snel, maar een minder krachtige skiër heeft er een mooi bestuurbaar apparaat mee. Hoewel ik denk dat je in die categorie meer precisie bij Elan vindt. Die rocker vind ik gewoon niet goed bij een dergelijke ski passen. Wat deze ski wel doet is het "slechtste" uit je halen. Je wilt gewoon spelen op deze ski. Want wat kan je dat er fantastisch mee. Lekker in de bochten smijten, springen, draaien, you name it, de ski doet het.
Wat kan de ski: Makkelijk te slippen, grote sweetspot, eenvoudig te bereiken rebound, speelsheid.
Wat vraagt de ski: Voorzichtige opbouw van kracht in de bocht. Is het een goede korte bochtenski? Ja. Is het een slalomski? Niet echt, daar is de ski bijna te veel compromis voor.

*bericht bewerkt door Bennie op 07 feb 2020 23:36

Thank @Bennie! Echt superleuk en zeer informatief om te lezen. Gaan veel lezers wat aan hebben in hun zoektocht naar een nieuw paar ski’s.

Ben een gevorderde skiër en hou van afwisseling op de piste, waarbij carvingtechniek nog aangescherpt moet worden. Heb nu een Salomon x24hrs , te kort (162 bij 181 llichaamslengte) en die me heel lui en slordig in de techniek heeft gemaakt volgens mijn ski leraar. Hij adviseerde me een snellere en stijvere ski. Heb de Atomic x7wb geprobeerd, maar was niet onder de indruk…Met de skileraar uigekomen op een Sforce11 of de Hero Elite Plus ti. Ze lijken gelijkwaardig, maar kun jij uitsluitsel geven nav je Hero elite ST test ?

Hallo,
Ik heb dit weekend na lang zoeken op aanraden van @Elisabeth de Atomic Redster X0 WB gekocht, dan doet het goed Uw relaas over deze ski te lezen, Uw beschrijving is juist wat ik zocht.
Thanks.

Sorry, moet natuurlijk X9 zijn.

Plaats een reactie