Toch niet weer over lengte ski!

Helaas wel. Ben mij aan het oriënteren op nieuwe latten. Gaat waarschijnlijk keuze worden tussen Atomic Redster X9 of Nordica Dobermann Spitfire 76 RB. De laatste 5 jaar, met veel plezier, op de Nordica Dobermann SLR 165cm gestaan. Ski sinds 30 jaar meestal 2x p.j. en Ben 57 jaar, 186, 90kg en niveau 7. Voor het eerst zulke korte ski’s gehad en twijfel nu (na tientallen uren op internet) tussen de 168 en 174. Denk dat de meeste deskundigen mij de laatste zullen adviseren maar de korte Nordica’s (ook al is de SLR meer SL dan de Spitfire RB) mij zeer goed bevallen. Graag advies!

Gezien lengte en gewicht is de skilengte dan 174/175. Waarbij de X9 dan radius 15m heeft en de Nordica 16m. Daarmee komt de X9 het dichtste in de buurt van de beleving van de SLR die je nu hebt.

Dat had ik ook gezien, de Nordica 168 heeft echter weer een radius van 15. Daarnaast lees ik dat het een hybride ski is tussen een SL en GS door de brede tip en GS staart.

Nu zou 180/181 de juiste maat zijn qua postuur, en is een maat kleiner een compromis. Twee maten kleiner gaat toch wel wat performance kosten in de zin van het bedieningsgemak onder mindere omstandigheden.

waarom niet gewoon de nieuwe Nordica SLR? Of wil je geen slalomski meer?

Ook ik denk dat 168 wel wat aan de korte kant gaat worden met dit type ski, maar aan de andere kant is het ook maar wat je gewend bent. Ik ski zelf ook liever wat korter.

Betrap mezelf (vorige week naar La Plagne geweest) er steeds meer op dat ik lekker wil cruisen over de pistes. Dit lukt overigens prima met de SLR (wordt ook op hoge snelheid nooit zoekerig) maar koop elke 5/6 jaar nieuwe ski’s en dan lijkt mij een type ski met een iets grotere radius wat geschikter. De 76 RB is volgens mij een redelijk stijve lat (stijver dan de de Pro of de Ti) en hierdoor verwacht ik dat iets korter geen probleem geeft op snelheid maar nog wel steeds lekker indraait.

Ik denk dat je met de nordica spitfire 76 een prachtski hebt voor wat je er mee wilt. De lengte zal uiteindelijk niet een enorm verschil maken.

Plaats een reactie