Zere voeten tijdens het skiën

Beste mede wintersporters,

Ik heb al vaker last gehad van mijn voeten tijdens het skiën, maar de afgelopen keer was het erger dan ik ooit daarvoor heb meegemaakt en ik zou graag van jullie een oplossing horen!

Voor de afgelopen vakantie had ik voor het eerst mijn eigen skischoenen gekocht. Ik had ze thuis al een tijdje aangehad en toen had ik nergens last van en zaten ze prima. (De maat zou goed moeten zijn en ik heb ze erg lang aangehad met passen, toen had ik ook nergens last van.)
Echter de eerste dag op vakantie kreeg ik heel erg last van de onderkant van mijn voeten. Zo erg dat ik ze telkens na een paar afdalingen het liefst uit zou doen (wat ik ook een paar keer heb gedaan). Het was een moeilijk te beschrijven, soort krampachtig gevoel, alsof de onderkant van mijn voeten werd afgekneld of er op bepaalde punten teveel druk werd uitgeoefend. Tijdens het skiën zorgde dit gevoel ervoor dat ik het liefst mn voeten even op zou willen tillen vanaf de grond. Als we stil stonden tilde ik soms mijn ene voet op om de pijn zo proberen te verminderen, dit hielp niet echt. Wat ik ook vreemd vond, was dat ik soms in de stoeltjeslift ineens erge pijn kreeg aan de onderkant van mijn voeten, terwijl ik ze op dat moment dus niet actief gebruikte.

Mijn vrienden hadden nergens last van dus ik vroeg mij af waarom ik altijd degene ben met zere voeten. (Ik heb hier ook al eerder last van gehad een jaar geleden.)
Ik wil hierbij even vermelden dat ik al mn hele leven vrij veel eelt onder mijn voeten heb, wat volgens mij door de voetbal is gekomen. Tijdens het zaalvoetballen ging dit eelt ook altijd erg branden. Daarnaast heb ik erg snel zweetvoeten.

Na de eerste dag heb ik online een beetje rondgekeken en toen kwam ik tegen dat deze pijn wellicht door zweetvoeten in combinatie met verkeerde sokken veroorzaakt kan worden. Ik heb toen andere sokken gekocht, met ongeveer 50% merino wol erin. Want daarvoor had ik gewoon wat goedkope sokken zonder merino wol.
De dagen daarna heb ik niet meer zoveel pijn gehad van mijn voeten als de eerste dag, maar op sommige momenten voelde ik alsnog aardig wat kramp aan de onderkant van mijn voeten en moest ik soms alsnog pauzeren om mn voeten even te verlossen van de pijn. Ook aan het einde van de (lange) dalafdaling (Ischgl) voelde het alsof mn voeten helemaal uitgeput waren.

Nu is mijn vraag aan jullie: Zijn er hier mensen met hetzelfde probleem (veel last van de voeten tijdens het skien), weet iemand waar dit door veroorzaakt wordt en wat ik er het best tegen kan doen? (Iets tegen zweten/eelt, inlegzooltjes, of kan het door mn schoenen komen?)

Ik hoop dit probleem graag op te kunnen lossen, want in Februari ga ik weer skiën en ik zou het geweldig vinden om me een keer geen zorgen te hoeven maken over mn voeten.
Alvast bedankt! :)

Groeten,

Natan

Ik vermoed dat een op maat gemaakt zooltje je een heel stuk zal gaan helpen. Vooral het stuk kramp in de boog van je voet wordt daarmee opgevangen. Haal het zooltje van je skischoen er maar eens uit, dat is echt een dun lapje stof. Maatzooltjes bieden veel meer steun in de boog van je voet, is daar ook veel dikker. Wat ook kan werken is je schoenen niet te strak te doen, ze moeten gewoon vast zitten.

*bericht bewerkt door Danny076 op 07 jan 2020 14:10

Waar heb je je schoenen gekocht? Met bootfitting kan er misschien al heel wat gedaan worden. Kan wellicht ook al worden voorkomen met een goede zool. Merkte je als je je skischoenen had aangedaan ook dat er drukpunten waren op je voeten?

De meest voorkomende oorzaak van pijnlijke voeten in skischoenen zijn te grote schoenen. Door te veel ruimte ga je jezelf schrap zetten in je schoenen om voldoende grip te houden, dit zorgt er voor dat je voeten verkrampen en als het ware in brand komen te staan. Dit kan in de loop van de week iets minder worden omdat je spieren er gewend aan raken.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 jan 2020 14:38

Born to Ride

Beste Natan,

Ik vraag mij af of het gevoel niet tussen je tenen en de voetbal vandaan komt?

In het verleden heb ik hier ook last van gehad en werd het bij mij vooral gevoelig op het moment dat mijn voeten vochtig werden. Dat heb ik opgelost door het vervangen van de sokken tussen de middag en het overstappen op goedkopere sokken. Het blijkt dat ik erg slecht ga op Merinowol.

Tevens schoenen extra goeddrogen en ook eens uit elkaar trekken tijdens de vakantie en het drogen… tussen de binnen schoen en de schaal komt ook vocht wat er niet uitgaat indien je ze op een droger hangt in je appartement of hotel

De meest voorkomende oorzaak van pijnlijke voeten in skischoenen zijn te grote voeten.

Matthias123 op 7 jan 2020 14:14

beter grotere schoenen kopen of kleinere voeten? ;)

Bootfitting inderdaad, alleen een op maat gemaakt zooltje doet al wonderen. Ik heb mijn hele skischoen op maat gemaakt. Sindsdien nooit meer last van pijnlijke of koude voeten gehad.

@Userd ik bedoelde natuurlijk te grote schoenen.

@jessehuijers in het geval van te grote schoenen gaat bootfitting ook niet meer echt helpen.

Born to Ride

Serieuze klachten serieus aanpakken. Ga gewoon met schoenen die je nu hebt naar een goede shop (of bootfitter als je weet dat je voeten vaker problemen geven). Aardig wat namen hier op het forum te vinden.

Edwin van Riel

Hoe strak zet je de schnallen bovenop je voet? Die moet je makkelijk met 1 vinger dicht kunnen drukken, anders ga je de boel afknellen en je voetboog platdrukken. Juist bij rust in de lift ga je door de doorbloeding meer last krijgen.

Een custom zooltje erin zoals @Danny076 zegt zou wellicht kunnen helpen i.c.m. de schnallen minder strak. Maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat je die schnallen strak zet, omdat je schoenen sowieso te groot zijn zoals @Matthias123 zegt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Meestal te grote schoenen… Waar heb je ze gekocht? Je bent de eerste niet die te grote schoenen mee krijgt van een winkel met skischoenen.

Indien maat goed: is de leest goed? Niet klemmend? Of te ruim in de breedte?

En heb je de standaard zool? Die zijn meestal veel te plat. (Zoals bij vele technische schoenen).
Op te lossen door betere zool. Kan op maat, hoeft niet altijd.

Kortom: ga naar een bootfitter.

Ik denk meteen aan te grote schoenen. Maar we kunnen gokken wat we willen: naar de bootfitter ermee!

Vreemd dat niemand dit zegt:
" Ga eens naar een pedicure indien je last hebt van overmatige eeltgroei"
Icm zweetvoeten gaat eelt pijnlijke drukpunten geven daar de eeltplaatsen door andere schoenen ANDERS zijn gevormd.
P.S. ik ben geen pedicure.😆🤔

Born to run. B.S.

.

*bericht bewerkt door dan58 op 07 jan 2020 16:10

Born to run. B.S.

Ik heb exact hetzelfde gehad als jij, maar wat anderen ook al hebben gezegd:

  1. Te grote schoenen (been there)
  2. Zooltje in je schoenen doen (ik gebruik zelf deze: https://www.superfeet.com/en-eu/insoles-and-sandals/carbon…)

BTW, van te strakke schnallen ‘op’ je voet krijg je geen last ‘onder’ je voet.

When life gets too complicated.... SKI

Ook ik vermoed gebrek aan stabiliteit van de voet. Zou beginnen met een goed zooltje. Kan geen kwaad om eens bij een bootfitter langs te gaan. Misschien heb je ook echt wel te grote schoenen.

Wat @shane meld klinkt als bovenste snallen te strak, deze moeten nagenoeg los zitten.
Of de schoenen te groot zijn, kan in lengte goed zijn maar in de breedte niet maar dat moet je zelf voelen. Verder @dan58 heeft ook een goed punt nagels knippen en eelt wegkappen scheelt een hoop.

*bericht bewerkt door Geenen op 07 jan 2020 17:20

.

Ik heb exact hetzelfde gehad als jij, maar wat anderen ook al hebben gezegd:

  1. Te grote schoenen (been there)
  2. Zooltje in je schoenen doen (ik gebruik zelf deze: https://www.superfeet.com/en-eu/insoles-and-sandals/carbon…)

BTW, van te strakke schnallen ‘op’ je voet krijg je geen last ‘onder’ je voet.

Alex op 7 jan 2020 16:17

Zeker wel, als je bij gebrek aan een ondersteunende zool je voetboog plat drukt…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zeker wel, als je bij gebrek aan een ondersteunende zool je voetboog plat drukt…

Shane op 7 jan 2020 16:33

Je kunt je schnallen echt niet zo strak zetten dat je voetboog omlaag wordt gedrukt.

When life gets too complicated.... SKI

Zeker wel, als je bij gebrek aan een ondersteunende zool je voetboog plat drukt…

Shane op 7 jan 2020 16:33

Je kunt je schnallen echt niet zo strak zetten dat je voetboog omlaag wordt gedrukt.

Alex op 7 jan 2020 17:14

Ahumnn dat ga je toch niet menen he! Kijk maar eens naar de professionele afdalers, of GS cracks. Vaak zie je dat de schnallen direct los gemaakt worden als ze de finish zijn gepasseerd. Dat is omdat er enorm veel druk op de voet staat. Als je geen steun hebt onder je voet dan druk je hem echt wel plat. Neem daarbij ook nog dat het materiaal van een wedstrijd schoen super stijf is en veel minder vervormbaar dan de consumenten schoenen, dan weet je hoe strak die schnallen gezet kunnen worden.

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Waar heb je je schoenen gekocht? Met bootfitting kan er misschien al heel wat gedaan worden. Kan wellicht ook al worden voorkomen met een goede zool. Merkte je als je je skischoenen had aangedaan ook dat er drukpunten waren op je voeten?

struijlaartmarijn op 7 jan 2020 14:13

Heb ze bij Pauw gekocht in Heerhugowaard. Heb het originele zooltje erin gehouden en heb dus geen op maat gemaakte zool. De eerste dag had ik wel al na een klein stukje lopen dat bepaalde punten onder mn voeten pijn deden. De andere dagen had ik daar wat minder snel last van.

Beste Natan,

Ik vraag mij af of het gevoel niet tussen je tenen en de voetbal vandaan komt?

In het verleden heb ik hier ook last van gehad en werd het bij mij vooral gevoelig op het moment dat mijn voeten vochtig werden. Dat heb ik opgelost door het vervangen van de sokken tussen de middag en het overstappen op goedkopere sokken. Het blijkt dat ik erg slecht ga op Merinowol.

Tevens schoenen extra goeddrogen en ook eens uit elkaar trekken tijdens de vakantie en het drogen… tussen de binnen schoen en de schaal komt ook vocht wat er niet uitgaat indien je ze op een droger hangt in je appartement of hotel

Bruuuno op 7 jan 2020 14:15

Het gevoel is lastig uit te leggen, maar qua locatie zit de meeste pijn rond het midden van de onderkant van mn voet. Vocht heeft er denk ik ook mee te maken. Ik had nagevraagd bij een wintersport winkel en die raden juist Merinowol aan tegen vocht en zweetvoeten. Bij mij werkte de Merinowol wel iets beter, alleen het loste niet alle pijn op. Bedankt voor de tips voor het drogen van mn schoenen!

Hoe strak zet je de schnallen bovenop je voet? Die moet je makkelijk met 1 vinger dicht kunnen drukken, anders ga je de boel afknellen en je voetboog platdrukken. Juist bij rust in de lift ga je door de doorbloeding meer last krijgen.

Een custom zooltje erin zoals @Danny076 zegt zou wellicht kunnen helpen i.c.m. de schnallen minder strak. Maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat je die schnallen strak zet, omdat je schoenen sowieso te groot zijn zoals @Matthias123 zegt.

Shane op 7 jan 2020 14:53

Ik zet ze inderdaad best wel strak! De meeste schnallen doe ik meestal tot de een na strakste stand. In de winkel waar ik ze kocht heb ik de bovenste schnallen zelfs een gaatje strakker laten verplaatsen (met schroevendraaier op de schoen). De verkoper zei dat hij dacht dat de schoenen niet te groot waren, omdat ik niet ‘sleepte’ met mn schoenen en hij beweerde het te kunnen zien aan de manier waarop ik liep. Ik heb toch het vermoeden dat mn schoenen dan inderdaad aan de grote kant zijn.

Meestal te grote schoenen… Waar heb je ze gekocht? Je bent de eerste niet die te grote schoenen mee krijgt van een winkel met skischoenen.

Indien maat goed: is de leest goed? Niet klemmend? Of te ruim in de breedte?

En heb je de standaard zool? Die zijn meestal veel te plat. (Zoals bij vele technische schoenen).
Op te lossen door betere zool. Kan op maat, hoeft niet altijd.

Kortom: ga naar een bootfitter.

kjiratsiekoedel op 7 jan 2020 15:52

Ik denk inderdaad dat mn schoenen aan de grote kant zijn. Ik heb het originele platte zooltje erin, dus geen op maat gemaakte. Voordat ik voor een zooltje ga kijken, ga ik eerst onderzoeken of mn schoenen inderdaad niet te groot zijn.

Vreemd dat niemand dit zegt:
" Ga eens naar een pedicure indien je last hebt van overmatige eeltgroei"
Icm zweetvoeten gaat eelt pijnlijke drukpunten geven daar de eeltplaatsen door andere schoenen ANDERS zijn gevormd.
P.S. ik ben geen pedicure.😆🤔

dan58 op 7 jan 2020 16:10

Bedankt voor de tip! Ga ik ook even naar kijken!

Heb/had ik ook, de eerste dag meestal.
In de lift ga je kapot van de pijn.
Oplossing: wat @shane al schreef: de schnallen staan te strak.
Ik doe ze dan los en tijdens het skiën zet ik ze op de grootste stand.
Gedurende de week vordert kan het steeds een slagje bijgesteld worden.
Maar de laatste stand van de vorige w-sport is zéker niet de beginstand van de nieuwe.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Skien is 1 van de weinige sporten waarbij de voetzool alle klappen opvangt, ondat je voet klemt staat in een plastic bak die niet meegeeft. Sommige mensen hebben van nature een voet die niet sterk genoeg is de normale positie te behouden. De voet buigt door (proneert) waardoor pezen van de voetboog (midden onder je voet) overbelast raken en pijn gaan doen. Zodra je je voet optilt is de druk eraf en zakt de pijn weg. De enige manier om dit op te lossen is met een goede (harde) zool die proneren van de voet voorkomt. Trust me, je zult versteld staan hoeveel dit je helpt bij het skien. Met een stabiele voet kun je ook je ski's veel beter besturen.

Ps. Op voorwaarde dat je skischoen dus goed past en niet te groot is.

Zeer herkenbare pijnklachten. Heb hier zelf ook jaren mee geworsteld. Bij iedere lift direct alle schnallen los om en zo een hele dag aanprutsen. Fijnste moment van de dag was als die schoenen na een dagje skiën eindelijk uit konden. Uiteindelijk nieuwe schoenen aan laten meten bij een bootfitter (in mijn geval Dutch Bootfitter op IJburg); en sindsdien nooit mee een centje pijn gehad. Was voor mij iedere euro dubbel en dwars waard!

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 07 jan 2020 22:32

Herkenbare klachten: vriend van mij trok in de lift eens helemaal weg van de pijn. Juist wanneer hij niet skiede. Het was zo erg dat hij echt tijdelijk 'gek' was geworden: die schoenen moesten zsm uit…

En veel oplossingen zijn al hierboven genoemd. Ik zou alleen willen toevoegen dat het idd een serieus probleem is: ga hier echt een serieuze oplossing voor zoeken bij een bootfittsr en blijf niet teveel 'aanmodderen' met sokken e.d.: pezen en spieren die verkrampen/overbelast zijn is een serieuze zaak en 't komt door een slecht passende schoen / te strak of te breed die een vervorming in je voet teweeg brengt. Daarom ook flink wat pijn. Weet ook: het is écht mogelijk zonder pijn in je skischoenen te zitten. Hou dat in je achterhoofd. Het kan! :)
Succes met het vinden van de oplossing.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 08 jan 2020 00:18

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Neem daarbij ook nog dat het materiaal van een wedstrijd schoen super stijf is en veel minder vervormbaar dan de consumenten schoenen, dan weet je hoe strak die schnallen gezet kunnen worden.

dokteruk op 7 jan 2020 21:54

Ik geloof niet dat TS een wedstrijdschoen heeft en ja ik meen het wel. 😎

When life gets too complicated.... SKI

Hoe strak zet je de schnallen bovenop je voet? Die moet je makkelijk met 1 vinger dicht kunnen drukken, anders ga je de boel afknellen en je voetboog platdrukken. Juist bij rust in de lift ga je door de doorbloeding meer last krijgen.

Een custom zooltje erin zoals @Danny076 zegt zou wellicht kunnen helpen i.c.m. de schnallen minder strak. Maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat je die schnallen strak zet, omdat je schoenen sowieso te groot zijn zoals @Matthias123 zegt.

Shane op 7 jan 2020 14:53

Ik zet ze inderdaad best wel strak! De meeste schnallen doe ik meestal tot de een na strakste stand. In de winkel waar ik ze kocht heb ik de bovenste schnallen zelfs een gaatje strakker laten verplaatsen (met schroevendraaier op de schoen). De verkoper zei dat hij dacht dat de schoenen niet te groot waren, omdat ik niet ‘sleepte’ met mn schoenen en hij beweerde het te kunnen zien aan de manier waarop ik liep.

Natan.Gootjes op 7 jan 2020 22:25

😂😂 Mooie! Maar je schoenen zijn te groot, anders kun je je schallen niet zo strak zetten. Je kunt zelf even je voet opmeten met een papiertje. Leg het tegen de muur en zet je voet er met de achterkant tegen de muur bovenop. Zet een streep bij het uiteinde van je grote teen (of maak een omtrek) en meet de lengte op. Afronden op een hele of halve centimeter. Dit zou je mondopoint, de maat die op je schoen staat moeten zijn…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie