Elan Gsx fusion, Salomon Smax 12, of Dynastar Speedzone

Zoals zovelen ben ik weer eens aan het rondkijken naar nieuwe ski’s. Ik ski vanaf mijn 4e en heb 14 jaar op de borstelbaan in NL geskied. Ik schat dat dat niveau 7/8 is.
Ik ski 100% op de piste middellange bochten en ben 1,79m en 76kg.

Mijn budget is beperkt, ca 400-450 euro. Daarom ben ik aan het kijken naar iets overjarigs.
Ik heb zelf gevonden de Elan gsx fusion in 180cm voor 400,- of de salomon smax12 175cm voor 450,-. Of wellicht de speedzone10?
De reviews van allen zijn goed, maar op basis daarvan kan ik niet goed kiezen. Zijn er mensen met ervaring met deze skis?

Een eventueel ander advies dat binnen budget past is natuurlijk ook goed 😀

Op zich is dat geen beperkt budget hoor, je zou alleen nog even kunnen wachten. Meestal zijn de overjarige ski’s net na de zomer ruim voor het seizoen het goedkoopste. Ik heb binnen dat budget bij een lokale winkel een set iMagnums van afgelopen jaar gekocht. Nu staat er weer een nieuwe partij maar dan wel 100 euro duurder.

*bericht bewerkt door marklit op 08 jan 2020 08:06

De Salomon is zeker een aanrader, heerlijk sportieve ski. Wat serieuzer t.o.v. de Dynastar (12ti dan wellicht vergelijkbaar met de 10ti).

De Dynastar ken ik van de speedzone 12ti, vind ik een hele fijne , speelse ski. De 10ti schijnt echter wat meer aandacht te vragen, maar dat is van horen zeggen.

Elan heb ik nog nooit geskied, dus kan ik niet vergelijken.

Dat zijn best verschillende ski’s die je noemt…het belangrijkste wat je je af moet vragen is Wat zoek je in een ski?

Ik dacht dat ze juist dicht bij elkaar liggen. Dus blijkbaar heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd

Ik hou van snelle (middel)grote bochten, maar korter moet op drukke of smalle pistes wel mogelijk zijn. Dus geen wedstrijd GS racer, maar dat zijn ze alledrie niet.

Nou verkeerd niet echt hoor. Maar de speedzone (ik ken alleen de 12) neigt n tikkeltje naar allmountain met een sidewall die eerder stopt en iets rocker in de tip. Dat maakt de tip een beetje vaag dus als je van precisie houdt dan beter een andere ski. Tegelijk issie wel vergevingsgezinder in slecjte onstandigheden. De 10 is stijver en minder smooth van wat ik hoor.

De gsx is, hoewel voor zn categorie de braafste van het stel,nog steeds een gs. Vooral voor lange gesneden bochten op snelheid. Beetje mat vond k m.

De smax 12 is n mooie allrounder. Je moet wel techniek in huis hebben voor slush en bucjels maar op harde piste een alleskunner, ook als je rustig skiet. Eventueel de Blast als je meer uitdaging zoekt.

Eens met @elisabeth101.
De Salomon en Dynastar bijna back-to-back geskied in een rijtje met Augment 77 all mountain, Fischer RC One 72 en de Rossignol React 8 ti. Allemaal op licht verspoorde pistes op de Tiefenbach gletsjer.

Waar de Augment echt (te) pittig was, valt de Salomon in het rijtje met de Fischer en zit de Dynastar daar net onder, de Reactie dan aan de onderkant qua sportief, stevig, stabiel.

Dan wordt de keuze denk ik tussen de salomon en de elan gsx, waarbij ik op dit moment het meest naar de gsx neig.

3s-ski. € 599,–. Nieuw. Maar wel boven je budget.

Hen48

Ik zie bij Outdoorxl Barendrecht een gsx testski voor minder dan € 400,–.

Hen48

Die had ik inderdaad ook gezien. Ben helaas binnenkort nog niet in de gelegenheid om naar Barendrecht te rijden.
Nu zag ik hier in de buurt de Fischer the curve dtx in 178 staan (2018 model) ook precies binnen mijn budget.
Zou dit ook een mooie optie zijn, of is deze meer bedoeld voor korte bochten. De reviews zijn hier niet eenduidig in

Die had ik inderdaad ook gezien. Ben helaas binnenkort nog niet in de gelegenheid om naar Barendrecht te rijden.
Nu zag ik hier in de buurt de Fischer the curve dtx in 178 staan (2018 model) ook precies binnen mijn budget.
Zou dit ook een mooie optie zijn, of is deze meer bedoeld voor korte bochten. De reviews zijn hier niet eenduidig in

De dtx is echt een draak van een ski, in de zin dat ie echt alleen maar op de kanten geskied wil. Rutschen is er niet bij. Dus vergeleken met een smax of gsx niet een allrounde ski. Als je de techniek in huis hebt gaat ie wel als de brandweer! Een korte bocht vond ik vrij makkelijk te initieren mits je goed over de tips heen skiet. Bochtenvariatie verder wel prima. Die triple radius doet daarin zn werk wel.

@Ward2. Je hoeft niet perse naar Barendrecht te rijden. Ik heb er onlangs online testski’s gekocht na goed overleg met een medewerkster. De soort ski en lengte vormden voor mij geen discussie en voor wat de kwaliteit betreft hebben ze me een aantal foto’s toegestuurd waarop ik
kon zien dat er geen schade was en het belag in orde.
Het scheelde wel €150,-- t.o.v nieuwe ski’s.

Hen48

De GSX was helaas al uitverkocht. Het is nu de Salomon S/Max 12 geworden

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/edf2156da5c001524109395b...

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Volgend weekend kan ik ze gebruiken in Oostenrijk 😃

Plaats een reactie