Best gear of the past decade. (Europese editie)

Blister (bij vele van jullie wel gekend) heeft recentelijk hun awards uitgereikt voor de beste ski's, bindingen, schoenen etc. van het afgelopen decennium. Volgens mij is het wel eens interessant om te kijken waar deze discussie eindigt vanuit een meer Europees standpunt (m.a.w. smallere ski's). Dus welk materiaal verdient volgens jullie de award voor "Best X of the decade", in de volgende categorieën.

  • Meest invloedrijke Ski

  • Beste Ski

  • Meest invloedrijk Snowboard

  • Beste Snowboard

  • Meest invloedrijke Skischoen

  • Beste skibinding

  • Beste snowboardbinding

  • Belangrijkste trend

  • Beste product (eerder vermelde producten uitgesloten, denk hierbij dus meer aan accessoires à la Gripwalk zolen, MIPS systemen bij helmen, lens technologie in skibrillen (Prizm, Chromapop etc.)

Voor de geïnteresseerden de Blister Podcast waarop deze post gebaseerd is. https://blisterreview.com/podcasts/best-ski-gear-of-the-past…

Dit zal altijd iets subjectiefs blijven. Zoveel meningen onder ons. Laat ik maar eens een gooi doen voor twee categorieen waarvan ik verwacht dat de meningen wat minder uiteen lopen.

Meest invloedrijke ski: Elan SCX
Meest invloedrijke skischoen: Salomon SX 91 equipe

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 jan 2020 11:09

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Boa sluitingen op snowboardschoenen, wat een fantastische uitvinding is dat!

Dit zal altijd iets subjectiefs blijven. Zoveel meningen onder ons. Laat ik maar eens een gooi doen voor twee categorieen waarvan ik verwacht dat de meningen wat minder uiteen lopen.

Meest invloedrijke ski: Elan SCX
Meest invloedrijke skischoen: Salomon SX 91 equipe

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 11:09

verkeerd tijdframe: de Elan SCX is veel ouder (1993-1994 volgens Wikipedia).
De SX91 is ook van de jaren 80/90

Glide on!

Dit zal altijd iets subjectiefs blijven. Zoveel meningen onder ons. Laat ik maar eens een gooi doen voor twee categorieen waarvan ik verwacht dat de meningen wat minder uiteen lopen.

Meest invloedrijke ski: Elan SCX
Meest invloedrijke skischoen: Salomon SX 91 equipe

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 11:09

verkeerd tijdframe: de Elan SCX is veel ouder (1993-1994 volgens Wikipedia).
De SX91 is ook van de jaren 80/90

Vivace op 8 jan 2020 11:17

Owww ja … Ik zie nu pas dat het over de laatste 10 jaar gaat :). Nou dan kan ik kort zijn, heel veel revolutionairs is er op ski’s en skischioenen helaas niet geweest.

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De introductie van de rocker is van het laatste decennium, in elk geval de toepassing daarvan op grote schaal. Dat is echt wel een revolutie. (Al heeft inmiddels een aantal pisteski’s juist geen rocker meer).
Verder zijn schoenen en ski’s duidelijk lichter geworden. Dat is toch een belangrijke ®evolutie.

De introductie van de rocker is van het laatste decennium, in elk geval de toepassing daarvan op grote schaal. Dat is echt wel een revolutie. (Al heeft inmiddels een aantal pisteski’s juist geen rocker meer).
Verder zijn schoenen en ski’s duidelijk lichter geworden. Dat is toch een belangrijke ®evolutie.

DrPhil op 8 jan 2020 11:53

Ik ben het wel met je eens hoor … als je me echt onder druk zou zetten zou ik ook met deze antwoorden komen. Maar het is meer een evolutie dan revolutie.

Anderzijds lijkt het nu weer de andere kant op te gaan met de brede toepassing van rocker. Dit is best begrijpelijk daar vooral voor de (harde) piste de beoogde voordelen echt verwaarloosbaar zijn en er wel degelijk nadelen zijn. Ik begrijp dus maar al te goed dat daar de rocker weer een beetje op zijn retour is voor dat segment.

De lichtere skischoen is ook gewoon een uiting van ontwikkeling van composieten. Dat is dus echt geen "rocket science". Sterker nog, de achterinstap komt ook weer terug (zie de Atomic Savor). Nu nog wachten op een "performance" versie en we zijn weer helemaal terug bij de start van het millennium :)

Ik kan alleen daarom niet een meest invloedrijke skischoen of ski noemen.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 jan 2020 12:20

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De Airbag dan? Of was die er al?

De lichtere skischoen is ook gewoon een uiting van ontwikkeling van composieten. Dat is dus echt geen “rocket science”. Sterker nog, de achterinstap komt ook weer terug (zie de Atomic Savor). Nu nog wachten op een “performance” versie en we zijn weer helemaal terug bij de start van het millennium :D

Ik kan je alleen daarom al geen meest invloedrijke skischoen of ski noemen.

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 12:18

De performance versie komt volgend seizoen (alhoewel niet van Atomic), https://www.nordica.com/hf

@RikM

YESSSSS!!! Die Nordica ga ik in de gaten houden

Best wishes,
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 08 jan 2020 12:34

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De Airbag dan? Of was die er al?

DrPhil op 8 jan 2020 12:20

Eind jaren 70: Oldsmobile Tornado :)

Ik ga vandaag vroeg aan de borrel denk ik!
D.

dokteruk op 8 jan 2020 12:23

Voor skiërs 😜

De Airbag dan? Of was die er al?

DrPhil op 8 jan 2020 12:20

Eind jaren 70: Oldsmobile Tornado :)

Ik ga vandaag vroeg aan de borrel denk ik!
D.

dokteruk op 8 jan 2020 12:23

Voor skiërs 😜

DrPhil op 8 jan 2020 12:26

Ik geloof dat de airbag in 1985 werd geintroduceerd.
Quote: “1985 The first fully functional airbag system was unveiled at the ISPO trade fair.”

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Dat zegt natuurlijk niet heel veel. Elektrische auto’s waren er al ook al begin 1900. Misschien weer @rogier dat: wanneer zijn airbags bij offpiste gemeengoed geworden?

Best ski of the decade voor mij behoort toe aan de Atomic beta carve 9.18 ski.

Niet omdat het een hele bijzondere ski is maar omdat deze ski in mijn beleving de introductie van de carve ski onder de aandacht van de grote massa bracht eind jaren negentig. Een betaalbare allrounder waar heel veel mensen op geskied hebben. Nog steeds als ik op wintersport ga dan zie ik deze skies in gebruik, in zijn typische blauwe kleur of de latere opvolger de C9.

*bericht bewerkt door Maarten80 op 08 jan 2020 13:49

@Maarten80: verkeerde decennium ;-).

Ik denk dat wat verder het “product” van de afgelopen tien jaar vooral gekeken moet worden naar de explosie van off-piste producten met de groei van die sector van het skiën. De airbag is niet nieuw, maar de meeste mensen zullen hem wel pas de afgelopen 10 jaar ontdekt/gekocht hebben.

GoPro (en andere action camera’s): zelfde verhaal: je kan tegenwoordig geen meter meer skiën zonder dat er 20 man in je buurt is die zo’n ding op hun helm hebben plakken.

Als we het dan toch over off-piste hebben: de 3 antennes tegenwoordig in de piepers.
En ander materiaal: de goggles met magneten.

@Maarten80: verkeerde decennium ;-).

Dat is waar, begin een oude man te worden… Niet goed gelezen.

Vind het moeilijk om merknamen en types eraan te koppelen:

  • Kijkend naar afgelopen 10 jaar dan zou ik zeggen de massale adoptie van helmen. Nu ben je een uitzondering zonder helm dat is snel gegaan in relatief korte tijd.
  • Vind GoPro een goede suggestie wat mede te verklaren is door de enorme toename van sociale media in onze samenleving.
  • Op het gebied van skipassen is natuurlijk ook veel veranderd door verbeterde NFC technieken en webservices. Je kunt nu vanuit thuis boeken en vroegboek voordelen behalen, de toegang via de poortjes gaat veel gemakkelijker, nergens zie je meer barcode scanners en via apps kun je volgen waar je geskied hebt.
  • En zoals eerder genoemd de rocker. Heb zelf de Fischer Motive 80 en skied zoveel lekkerder daardoor.
  • skibrillen met verwisselbare magnetische of chromatische lenzen is voor mij ook iets van de laatste jaren.

En misschien wat minder invloedrijk, maar zijn al die ‘UVO’s’, racestangen en anti-tril spullen ook niet echt van dit decennium? Ik geloof dat elk merk daar wel iets voor heeft tegenwoordig…

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Wil toch even een concreet artikel noemen uit de offpiste hoek: de sonde van Pieps met "pieper-detectie" er in. Onvoorstelbaar hoe dat ding het sonderen vereenvoudigd voor iemand die hier niet wekelijks mee bezig is. Juist in stress-situaties waar de tijdsdruk groot is, en je gewoon geen fouten moet maken, echt ideaal.

*bericht bewerkt door evr66 op 08 jan 2020 15:08

Edwin van Riel

Wil toch even een concreet artikel noemen uit de offpiste hoek: de sonde van Pieps met "pieper-detectie" er in. Onvoorstelbaar hoe dat ding het sonderen vereenvoudigd voor iemand die hier niet wekelijks mee bezig is. Juist in stress-situaties waar de tijdsdruk groot is, en je gewoon geen fouten moet maken, echt ideaal.

evr66 op 8 jan 2020 15:07

Vind ik zeker een goeie suggestie, het is ook één van die dingen waar het technologie/electronica element enkel een toegevoegde waarde heeft. (Het blijft tenslotte ook nog altijd een sonde zoals alle andere) In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jetforce airbags waarbij ik wel begrijp dat bepaalde mensen de electronica niet 100% vertrouwen en liever een traditionele cartridge airbag gebruiken niettegenstaande dat Jetforce wel degelijk voordelen heeft naast enkel het gebruiksgemak.

Voor wat betreft airbags zou mijn “plus” dan eerder uitgaan naar de varianten waarbij je de airbag van je maatje of zelfs een groep kunt activeren. In die optie zit naar mijn idee meer toegevoegde waarde, zeker wanneer je je realiseert dat in een groot deel van de gevallen waar de airbag niet geactiveerd was, het niet aan de techniek mankeerde. Ofwel, airbag was niet geactiveerd door de gebruiker, om welke reden dan ook.

Edwin van Riel

massale adoptie van helmen

Maarten80 op 8 jan 2020 14:24

Massale steiging van het helmgebruik zal net nog van einde jaren 2000 zijn.
cfr
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/03/tragisch-ski…
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/02/poll-uitslag…
-> in seizoen 2008/2009 zou er dus al een aanzienlijk hoger gebruik van skihelmen geweest zijn.
Ikzelf heb mijn eerste skihelm ook gekocht in 2009 naar aanleiding van het ongeval van die Duitse minister en de discussie over helmplicht in Oostenrijk die erop volgde.

Elan Amphibio (verschillende linker en rechterski) is wel een vernieuwing van 2011.

Glide on!

Boa sluitingen op snowboardschoenen, wat een fantastische uitvinding is dat!

Tiny-M op 8 jan 2020 11:12

Zeker een goede uitvinding maar ook die is er al langer dan 10 jaar.

Übung macht den meister!!!

massale adoptie van helmen

Maarten80 op 8 jan 2020 14:24

Massale steiging van het helmgebruik zal net nog van einde jaren 2000 zijn.
cfr
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/03/tragisch-ski…
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/02/poll-uitslag…
-> in seizoen 2008/2009 zou er dus al een aanzienlijk hoger gebruik van skihelmen geweest zijn.
Ikzelf heb mijn eerste skihelm ook gekocht in 2009 naar aanleiding van het ongeval van die Duitse minister en de discussie over helmplicht in Oostenrijk die erop volgde.

Elan Amphibio (verschillende linker en rechterski) is wel een vernieuwing van 2011.

Vivace op 8 jan 2020 15:38

Rocker is niet echt een vernieuwing van de laatste 10 jaar. Shane McConkey had het net na de eeuw wisseling al over reversed camber. Ik meen dat DPS 1 van de eerste was die met rocker kwam in productie ski’s.

De Elan Amphibio is niet echt een vernieuwing. De asymetrie van ski’s bestaat al veel langer. Zo vond ik nog een mooie afbeelding van de Salomon S9000 uit 1990. Ik denk dat die asymetrie zelfs van ver daarvoor was.

null

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Het echt op maat maken van skischoenen bij bootfitters en de helmen met die opklapbare goggles zijn razend populair geworden

Gotta go fast

massale adoptie van helmen

Maarten80 op 8 jan 2020 14:24

Massale steiging van het helmgebruik zal net nog van einde jaren 2000 zijn.
cfr
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/03/tragisch-ski…
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/02/poll-uitslag…
-> in seizoen 2008/2009 zou er dus al een aanzienlijk hoger gebruik van skihelmen geweest zijn.
Ikzelf heb mijn eerste skihelm ook gekocht in 2009 naar aanleiding van het ongeval van die Duitse minister en de discussie over helmplicht in Oostenrijk die erop volgde.

Elan Amphibio (verschillende linker en rechterski) is wel een vernieuwing van 2011.

Vivace op 8 jan 2020 15:38

Rocker is niet echt een vernieuwing van de laatste 10 jaar. Shane McConkey had het net na de eeuw wisseling al over reversed camber. Ik meen dat DPS 1 van de eerste was die met rocker kwam in productie ski’s.

De Elan Amphibio is niet echt een vernieuwing. De asymetrie van ski’s bestaat al veel langer. Zo vond ik nog een mooie afbeelding van de Salomon S9000 uit 1990. Ik denk dat die asymetrie zelfs van ver daarvoor was.

null

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 16:24

Is de hele ski a-symetrisch of zijn het enkel de punten van die ski die licht naar binnen gebogen staan? Waarschijnlijk een SL ski?

Übung macht den meister!!!

Ik stem ook op het op maat maken van je skischoenen. Sinds dat betaalbaar is geworden is het min of meer standaard om je skischoenen aan te passen. Het heeft me ook veel extra skiplezier opgeleverd, je weet niet dat je het mist totdat je het hebt, maar ik heb toch zo'n 35 jaar gedacht dat het heel normaal was dat skischoenen pijn deden.

Ook vind ik het wel een echte doorbraak dat het gebruik van een helm nu heel normaal is. Dat klinkt gek, maar nog geen tien jaar geleden ben ik pas een helm gaan dragen omdat mijn kinderen ook graag zonder helm wilden gaan skiën. Om dat te voorkomen dacht ik dat het geven van een goed voorbeeld de beste manier was om het mijn kinderen ook te kunnen verplichten. En nu voelt het gewoon gek om zonder helm te gaan skiën.

Verder vind ik ook dat er maar weinig revolutionaire doorbraken op het gebied van techniek zijn. Het voordeel daarvan is dan wel dat heel veel materiaal gewoon heel goed is en breed inzetbaar is voor een grote doelgroep.

*bericht bewerkt door phma op 08 jan 2020 16:34

Rocker is niet echt een vernieuwing van de laatste 10 jaar. Shane McConkey had het net na de eeuw wisseling al over reversed camber. Ik meen dat DPS 1 van de eerste was die met rocker kwam in productie ski’s.

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 16:24

De mannen van Blister hebben het hier ook over, de Volant Spatula (die van Shane McConkey) noemen ze (terecht) de meest invloedrijk ski van het vorige decennium. Wat wel van dit decennium is volgens mij, is dat fabrikanten effectief correct omgaan met rocker. De term rocker wordt veel heen en weer gegooid maar je moet wel de correcte opsplitsing maken tussen rocker bij zijn introductie m.a.w. full rocker en ski’s die letterlijk op een banaan lijken. En rocker anno 2020 waarbij praktisch geen enkele ski volledig gerockered meer is op een paar echte poederlatten na.

Het correct gebruik van rocker en camber voornamelijk voor allround en all-mountain gebruik is volgens mij wel iets van de afgelopen 10 jaar.

massale adoptie van helmen

Maarten80 op 8 jan 2020 14:24

Massale steiging van het helmgebruik zal net nog van einde jaren 2000 zijn.
cfr
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/03/tragisch-ski…
https://wintersport.blog.nl/algemeen/2009/01/02/poll-uitslag…
-> in seizoen 2008/2009 zou er dus al een aanzienlijk hoger gebruik van skihelmen geweest zijn.
Ikzelf heb mijn eerste skihelm ook gekocht in 2009 naar aanleiding van het ongeval van die Duitse minister en de discussie over helmplicht in Oostenrijk die erop volgde.

Elan Amphibio (verschillende linker en rechterski) is wel een vernieuwing van 2011.

Vivace op 8 jan 2020 15:38

Rocker is niet echt een vernieuwing van de laatste 10 jaar. Shane McConkey had het net na de eeuw wisseling al over reversed camber. Ik meen dat DPS 1 van de eerste was die met rocker kwam in productie ski’s.

De Elan Amphibio is niet echt een vernieuwing. De asymetrie van ski’s bestaat al veel langer. Zo vond ik nog een mooie afbeelding van de Salomon S9000 uit 1990. Ik denk dat die asymetrie zelfs van ver daarvoor was.

null

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 16:24

Is de hele ski a-symetrisch of zijn het enkel de punten van die ski die licht naar binnen gebogen staan? Waarschijnlijk een SL ski?

RFKANGOO op 8 jan 2020 16:30

De ski was meer asymetrisch dan alleen de tip. Ik heb het even nagekeken, de eerste asymetrische ski is van Olin uit 1984.

Groetjes,
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De vraag was ook niet, wanneer iets voor het eerst op de markt was, maar wat de meest invloedrijke ski is.
Dat kun je op twee manieren zien:
1 een ski die de manier waarop we skiën heeft veranderd (twintips zijn daar het beste voorbeeld van, uit een ander decennium).
2 de ski die het meeste invloed heeft op de markt, d.w.z. dat heel veel andere merken hun modellen er op aanpassen.

*bericht bewerkt door Slim op 08 jan 2020 18:10

Voor mij:

  • Veilige(re) toerbindingen (beast, shift, kingpin, vipec)
  • brede lichtgewicht ski’s (100mm+)
  • helmen met mips
  • brillen met filteren van zichtbeeld (Oakley prizm, Zeiss etc.,)
  • vizierhelmen voor brildragers

Zoiets?

Plaats een reactie