Best gear of the past decade. (Europese editie)

2 de ski die het meeste invloed heeft op de markt, d.w.z. dat heel veel andere merken hun modellen er op aanpassen.

Slim op 8 jan 2020 18:10

Teneighty van Salomon (maar ook die is te oud ;-) )

Click. Click. Peace

Voor mij:

  • Veilige(re) toerbindingen (beast, shift, kingpin, vipec)
sneeuwkabouter op 8 jan 2020 20:16

Ik zou zelfs de Shift nog een aparte vermelding durven geven aangezien ze toch nog wat meer downhill performance bieden. Frame bindingen zijn nu toch echt wel verleden tijd. (En eigenlijk zie ik zelfs weinig tot geen redenen om nog voor een Kingpin te gaan).

*bericht bewerkt door RikM op 08 jan 2020 21:37

De hybride skischoen (technica cochise was volgens mij 1 van de eerste?) is wat mij betreft wel een grote. Niet meer nodig om 2 paar schoenen te zeulen.

Lenstechnology, voor mij de happy lens van spy, is ook echt een mooie verandering.

Lichtgewicht freeride latten.

Freeride = Life

De Rossi Soul 7 natuurlijk!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor mij:

  • Veilige(re) toerbindingen (beast, shift, kingpin, vipec)
sneeuwkabouter op 8 jan 2020 20:16

Ik zou zelfs de Shift nog een aparte vermelding durven geven aangezien ze toch nog wat meer downhill performance bieden. Frame bindingen zijn nu toch echt wel verleden tijd. (En eigenlijk zie ik zelfs weinig tot geen redenen om nog voor een Kingpin te gaan).

RikM op 8 jan 2020 21:36

MWah, die Shift zie je in de ‘natuur’ nauwelijk. En de kingpin heel erg veel.

Click. Click. Peace

Qua omschakelen tussen ski- en tourstand heeft de Kingpin mijn voorkeur.

Edwin van Riel

@evr66 Precies. En met 500 a 400 gram minder gewicht voor de kingpin (afhankeljk van versie) vind ik de Shift wel heel erg zwaar, de kingpin is al zwaar, maar de shift is voor toergebruik echt te zwaar. Met de kingpin kun je nog echt toeren (meer dan even de heuvel achter het skigebied oplopen).

Ik zie de shift nog steeds een beetje als en oplossing van een probleem dat er niet is. Het gaaf dat ze tonen dat ze het kunnen, maar ‘Best gear of the past decade’ zeker niet.

Click. Click. Peace

Maar we gaan aardig off-topic ;-)

Click. Click. Peace

@evr66 Precies. En met 500 a 400 gram minder gewicht voor de kingpin (afhankeljk van versie) vind ik de Shift wel heel erg zwaar, de kingpin is al zwaar, maar de shift is voor toergebruik echt te zwaar. Met de kingpin kun je nog echt toeren (meer dan even de heuvel achter het skigebied oplopen).

Ik zie de Shift nog steeds een beetje als en oplossing van een probleem dat er niet is. Het gaaf dat ze tonen dat ze het kunnen, maar 'Best gear of the past decade' zeker niet.

Rogier op 9 jan 2020 08:47

Ik vind het niet zo erg off-topic, als iemand het kiest als ‘Gear of the Decade’, en jij aangeeft waarom je het niet zo’n goed product vindt.

Ik ben het niet zo eens met jou Rogier.
Ten eerste kloppen die gewichts verschillen niet: de Kingpin 13 is in vergelijking met de Shift 13 slechts 200g lichter per paar, de Kingpin 10 300g.

Natuurlijk is de Shift zwaarder dan nodig, en daardoor, en door de omslachtige ombouw die @evr66 noemt, niet aan te bevelen als een goede binding uitsluitend om te toeren.

Maar dat wil niet zeggen dat je er niet ‘echt’ mee KUNT toeren. Mensen toeren al jaren op de Fritschi Freeride en die is niet alleen flink zwaarder, maar je tilt ook bij elke stap de binding op, dus het energie verbruik ligt dan nog een stuk lager met een Shift.

Juist daardoor denk ik dat er wel wat voor de Shift als ‘Gear of the Decade’ valt te zeggen.
Voor mensen die 1 set-up willen om wat mee te toeren en op de piste te skiën, is het nu echt mogelijk om dat te doen, en vooral voor mensen die het nog niet echt weten wat ze willen doen is het een uitkomst.

Zonder compromissen als piste binding is het een risico-vrije aankoop. En met pin tenen heb je toch een hele comfortabele loopstand.
Als blijkt dat je toeren toch niets vind, dan is er niets aan de hand en kun je er ook met gewone piste schoenen in skiën.
Blijkt daarentegen dat je het wel graag doet, dan kun je met die wetenschap een pure toerski set-up kopen.

Verder was voor sommige mensen de combinatie van ski gevoel en release en retention van tech bindingen kennelijk niet voldoende (echt of in hun hoofd), en daarom skieden er nog veel mensen met tenen in loopstand, of op frame bindingen, of met het CAST Freetour systeem. Dus kennelijk was dat probleem er wel (niet voor mij ;) )Veel van die mensen kunnen nu met de Shift veel beter lopen dan hiervoor.

*bericht bewerkt door Slim op 09 jan 2020 15:26

Nu ik er over nadenk, de beste ‘Gear of the decade’ is geen gear die wij bezitten, maar Gear voor de skigebieden, namelijk de RFID skipassen.
Veel makkelijker voor de skiër, dat je je heup niet meer naar iemand met een barcode scanner hoefde te draaien, en je hebt niet meer zo’n flapperend kaartje aan je jas of broek. En natuurlijk vooral voor de skigebieden, dat ze best wat minder personeel nodig hebben aan de lagere liften.

*bericht bewerkt door Slim op 09 jan 2020 15:17

Ik ben het niet zo eens met jou Rogier.
Ten eerste kloppen die gewichts verschillen niet: de Kingpin 13 is in vergelijking met de Shift 13 slechts 200g lichter per paar, de Kingpin 10 300g.

Slim op 9 jan 2020 14:48

Ik vind 200 gram op een toch al wat te zware binding al veel. Maar de KINGPIN M-WERKS 12 weegt 1240 g en Shift is 1720 g. toch?

Click. Click. Peace

Maar de KINGPIN M-WERKS 12 weegt 1240 g en Shift is 1720 g. toch?

Rogier op 9 jan 2020 15:43

Ja dat klopt denk ik wel, maar de M-Werks is een andere binding dan de Kingpin, en is nieuw dit seizoen, dus doet niet mee in de discussie over beste van vorige decennium.
Ik zat me eigenlijk al af vragen of de Shift wel mee mocht doen, want die kwam pas seizoen 18/19 op de markt, nogal op de valreep.

Ik vind 200 gram op een toch al wat te zware binding al veel

Rogier op 9 jan 2020 15:43

Natuurlijk. Maar ja, dat kon je ook zeggen over de Kingpin vs Tecton.

Ik ben het ook wel met je eens dat de Shift niet de eerste keus is voor een toerski set.
Aan de andere kant, kijk eens naar fietsen, er zijn toerfietsers die op vreselijk zware stalen fietsen met enorme bepakking de hele wereld rond fietsen, dat zijn tientallen kilo’s meer dan de mensen die met een high end Carbon racer de Col de zus en zo 1 keer omhoog fietsen ;)

@evr66 Precies. En met 500 a 400 gram minder gewicht voor de kingpin (afhankeljk van versie) vind ik de Shift wel heel erg zwaar, de kingpin is al zwaar, maar de shift is voor toergebruik echt te zwaar. Met de kingpin kun je nog echt toeren (meer dan even de heuvel achter het skigebied oplopen).

Ik zie de Shift nog steeds een beetje als en oplossing van een probleem dat er niet is. Het gaaf dat ze tonen dat ze het kunnen, maar 'Best gear of the past decade' zeker niet.

Rogier op 9 jan 2020 08:47

Ik vind het niet zo erg off-topic, als iemand het kiest als ‘Gear of the Decade’, en jij aangeeft waarom je het niet zo’n goed product vindt.

Ik ben het niet zo eens met jou Rogier.
Ten eerste kloppen die gewichts verschillen niet: de Kingpin 13 is in vergelijking met de Shift 13 slechts 200g lichter per paar, de Kingpin 10 300g.

Natuurlijk is de Shift zwaarder dan nodig, en daardoor, en door de omslachtige ombouw die @evr66 noemt, niet aan te bevelen als een goede binding uitsluitend om te toeren.

Maar dat wil niet zeggen dat je er niet ‘echt’ mee KUNT toeren. Mensen toeren al jaren op de Fritschi Freeride en die is niet alleen flink zwaarder, maar je tilt ook bij elke stap de binding op, dus het energie verbruik ligt dan nog een stuk lager met een Shift.

Juist daardoor denk ik dat er wel wat voor de Shift als ‘Gear of the Decade’ valt te zeggen.
Voor mensen die 1 set-up willen om wat mee te toeren en op de piste te skiën, is het nu echt mogelijk om dat te doen, en vooral voor mensen die het nog niet echt weten wat ze willen doen is het een uitkomst.

Zonder compromissen als piste binding is het een risico-vrije aankoop. En met pin tenen heb je toch een hele comfortabele loopstand.
Als blijkt dat je toeren toch niets vind, dan is er niets aan de hand en kun je er ook met gewone piste schoenen in skiën.
Blijkt daarentegen dat je het wel graag doet, dan kun je met die wetenschap een pure toerski set-up kopen.

Verder was voor sommige mensen de combinatie van ski gevoel en release en retention van tech bindingen kennelijk niet voldoende (echt of in hun hoofd), en daarom skieden er nog veel mensen met tenen in loopstand, of op frame bindingen, of met het CAST Freetour systeem. Dus kennelijk was dat probleem er wel (niet voor mij ;) )Veel van die mensen kunnen nu met de Shift veel beter lopen dan hiervoor.

Slim op 9 jan 2020 14:48

Grappig, juist het ombouwen vind ik op de Shift heel makkelijk gaan. De rem losklappen is stukken makkelijker dan met de voorganger die ik had (Dynafit beast 14, die rem moest ik soms echt losbeuken)…

Verder is het instappen makkelijker omdat je de voet eerst kan plaatsen, dan met de stok kan duwen op het voorste handeltje om de pinnen te openen, om vervolgens je inserts goed te plaatsen. Heb naast de Beast ook veel op de Kingpin geskiet en die vond ik toch echt lastiger instappen.

Gewicht is inderdaad een dingetje, maar mij is de veiligheid die 200 gram extra wel waard.

De m-werks komt volgend seizoen pas uit, en zou zeker een goed alternatief zijn, zei het niet dat ik bijzonder goed ben in het tijdelijk kwijtraken van spullen, iets wat erg onhandig is met een deels wegneembare binding die je ook weer in je tas moet stoppen.

Overigens toer ik niet alleen voor het genieten tijdens het lopen, maar ook echt voor de afdaling. 1000 hm+ stijgen hoort er dus gewoon bij.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 13 jan 2020 15:49

De kingpin m-werks is gewoon een lichtere kingpin. Jij bedoelt de DUKE PT

Ik loop ook echt omhoog voor de afdaling, maar lichtere bindingen lopen toch een stuk lekkerder, en die ski je echt niet zomaar kapot ;-)

Click. Click. Peace

Herstel, klopt!

Verder, ik maak m'n binding ook niet snel stuk. De binding mij wel ;)

Heb jij ervaring / ken jij mensen die op de Kingpin m-werks lopen? Ik heb ze nog niet in het wild gezien.

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 13 jan 2020 23:06

De lichtere skischoen is ook gewoon een uiting van ontwikkeling van composieten. Dat is dus echt geen “rocket science”. Sterker nog, de achterinstap komt ook weer terug (zie de Atomic Savor). Nu nog wachten op een “performance” versie en we zijn weer helemaal terug bij de start van het millennium :D

Ik kan je alleen daarom al geen meest invloedrijke skischoen of ski noemen.

Chrz!
D

dokteruk op 8 jan 2020 12:18

De performance versie komt volgend seizoen (alhoewel niet van Atomic), https://www.nordica.com/hf

RikM op 8 jan 2020 12:22

atomic komt ook met een verbeterde versie

Schiheil ⛷🏂🎿

*Volant spatula als eerste rocker ski

Dynastar Cham als de maat staf voor de huidige generatie all mountain/ freeride ski ( ook al is het zeker niet mijn favoriete ski)

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie