Saalbach of Kitzbuhel

Hi,

Mijn vriendin en ik zijn voornemens om begin maart (de 2e of 3e week) te gaan skiën in Oostenrijk maar twijfelen allebei nog tussen Saalbach/Hinterglemm en Kitzbuhel/Kirchberg. Wat zijn voor- en nadelen van deze gebieden en welke raden jullie aan?

We zijn gemiddelde skiërs. We zijn niet perse op zoek naar uitdagende zwarte pistes of off piste mogelijkheden. Daarnaast is het leuk als het er 's avonds gezellig is. De apres ski tot diep in de nacht slaan we echter over.

Hebben jullie leuke tips, zelf een sterke voorkeur of andere aanraders? Laat het ons weten!

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door GeertHelden op 08 jan 2020 13:50

Gezien de latere periode zou ik steevast voor Kitzbuhel/Kirchberg gaan. De noordgerichte hellingen zijn meestal nog prima van kwaliteit. Saalbach is gevoeliger voor slush gezien de vele zuidgerichte hellingen. Qua gezelligheid vind ik Saalbach en Hinterglemm dan weer beter, maar daar betaal je ook een prijs voor. Maar ook in Kirchberg kun je zeker goed terecht voor een rustig biertje.
Samengevat:
Skitechnisch: Kitzbuhel (persoonlijk zelf een van mijn favorieten in Oostenrijk)
Sfeer - Gezelligheid: Saalbach - Hinterglemm (skitechnisch voor mij 1 van de mindere gebieden in Oostenrijk)

Ik ken beide gebieden en ben het met @Joy85 eens echter vergeet niet dat je in SHLF ook naar Fieberbrunn kunt (veel noordhellingen en langere afdalingen) en sinds dit seizoen ook naar Zell am See dus al met al nu een zeer gevarieerd gebied.

Wat mij betreft beiden topgebieden, als je niet voor puur voor het skiën gaat.
Want dan moet je naar Franse Alpen.

Gezien de latere periode zou ik steevast voor Kitzbuhel/Kirchberg gaan. De noordgerichte hellingen zijn meestal nog prima van kwaliteit. Saalbach is gevoeliger voor slush gezien de vele zuidgerichte hellingen. Qua gezelligheid vind ik Saalbach en Hinterglemm dan weer beter, maar daar betaal je ook een prijs voor. Maar ook in Kirchberg kun je zeker goed terecht voor een rustig biertje.
Samengevat:
Skitechnisch: Kitzbuhel (persoonlijk zelf een van mijn favorieten in Oostenrijk)
Sfeer - Gezelligheid: Saalbach - Hinterglemm (skitechnisch voor mij 1 van de mindere gebieden in Oostenrijk)

Joy85 op 8 jan 2020 13:08

@Joy85 - hoezo een van de mindere gebieden? Ik ben er nog niet geweest, maar er staat al een vakantie geboekt naar hinterglemm

Saalbach

@skippy79 Ik denk dat dit meer persoonlijk is. Ja, het is een groot gebied, maar ik vind de aansluitingen niet praktisch. Ik ski graag goed door en daar is het gebied voor mij een tegenvaller. Je hebt een paar mooie lange afdalingen aan de noordkant (Zwolfer Nordbahn, Westgipfelbahn en Shattberg,) maar telkens moet je weer die gondel in. En de pistes boven stellen echt niks voor aan die kant. Het beste stukje vond ik nog de Kohlmaisbahn richting Leogang, maar van zodra je in het gebied Leogang komt zijn de pistes erg kort aan de zetelliften. De afdaling van de Reiterkogel richting Fieberbrunn vind ik ook zeer mooi. Fieberbrunn vind ik wel top (op zichzelf).

Ik zou voor Hinterglemm gaan. specifiek Hinterglemm dus en niet Saalbach. Half maart is niet zo laat in het seizoen. Hinterglemm is een gezellig dorpje en heeft een goede locatie in het skigebied en het skigebied zelf is echt meer dan prima. Soms inderdaad wat lastige verbindingen, maar dat komt omdat het een gebied is uitgestrekt over meerdere bergtoppen en dat vind ik dan juist weer een pluspunt. In Kirchberg kan je niet vanuit het dorp zo de piste op en moet je altijd met de bus.

Plaats een reactie