welke verhuursite om appartement te verhuren?

Graag jullie hulp bij een geval van het bos niet meer zien tussen de bomen …
Ik ben op zoek naar een site om een appartement in de Alpen te verhuren. Het wordt momenteel al verhuurd door een lokaal verhuurbureau. Zij doen hun werk goed, maar zeker in het laagseizoen zijn we maar 1 van de velen en hangt het van het toeval af of het verhuurd wordt of niet. Ook is hun site in het FR en het E, maar niet in het NL.
Dus willen we het graag aanvullend zelf via een verhuursite aanbieden. Voor het verhuurbureau is dat ok, zijn doen dan gewoon de service ter plaatse.
Dan nu het moeilijkste deel: welke verhuursite? Homelidays, Micasa, Immoweb, Vakantiehuizen,…
Aan welke sites denken jullie als je iets wil (ver)huren? Goede of minder goede ervaringen mee?
Ik ben benieuwd !

Commissie basis (lijkt me het meest wenselijk voor jouw situatie): Booking, AirBnB en Fewo-Direkt.
Vaste prijs per jaar: Bergfex (en vast enkele anderen waar ik geen weet van heb).

Tot dusver meeste via Booking, daarna AirBnB.
Via Bergfex veel leads maar nog niets bruikbaars.

Voordeel AirBnB: meer controle over wie je binnenhaalt (dat kun je bij booking moeilijker regelen, anders dan indirect via bijv prijzen per land).

Afhankelijk van je appartement kun je ook bookiply proberen, kun je in 1x via verschillende kanalen. Wel commissie basis (on top of).

TX, die ga ik al eens grondig bekijken !

Als huurder vind ik airbnb het fijnst.
Afgelopen jaren twee keer een chalet gehuurd via airbnb bij eigenaren die ook via andere kanalen verhuurden (home-away) en het zelf ook fijner vonden via airbnb.

*bericht bewerkt door Marije77 op 09 jan 2020 15:47

❄️

Hallo,

Voor een oom en tante met een blokhut in het Sauerland heb ik een advertentie aangemaakt op Home-away. Super eenvoudig, en je wordt goed bijgestaan door hun helpdesk mocht je vragen hebben. Resultaat is ca. 75% bezetting over het hele jaar gezien… dus volgens mij goed

Er zijn idd veel aanbieders voor je vakantie woning, en heel verschillend van constructie en prijs.
Bij Micazu, Bergfex de plaatselijke VVV kun je je huis op hun portaal zetten, zij vragen eenmalig een vast bedrag per jaar, als je het een paar weken verhuurt is dat wel het gunstigste, ipv een commissie per verhuur moment. Bij deze moet je wel zelf je verhuur regelen en het contact met de gasten, voordeel dat je beetje weet wat je in huis krijgt. Bij de eerste twee heb ik ons huis ook staan, je kan er ook je website vermelden. De meeste gasten nemen daarna vaak rechtstreeks contact op. Bij een boeking over die sites hoeft de huurder geen commissie te betalen. Bij Home-Away (de duurtse) Air B&B , Booking com, Belvilla,en misschien meer van die met het zelfde systeem, betaal je soms wel tot 30% van je verhuurprijs per boeking, dit kan aardig oplopen, of je berekend de prijs door aan de klant.
Voordeel dat alles via hun gaat, soms krijg je je geld achteraf, nadeel dat bij sommige de klant nog kort van te voren mag annuleren en dan is de vraag of je nog nieuwe huurders vindt, met de NL vakanties is dat vaak geen probleem. Je moet zorgen als je voor dit laatste systeem kiest dat je goede afspreken maakt, hoeveel dagen wil je minimum verhuren etc als je dagelijks kan aan reizen moet je er rekening mee houden dat je ook iemand hebt die voor je schoonmaakt, waar is de sleutel, linnengoed, iedere dag wassen is ook duur en een hoop werk ;) Je kunt je ook nog aanmelden via FB bij Nederlandse vakantie verblijven in Oostenrijk Frankrijk Succes.

*bericht bewerkt door Elly3 op 09 jan 2020 21:02

Dienten Die Alte schule

Ik heb tot nu toe vrijwel steeds zomer- en winteraccomodaties gewoon gehuurd via marktplaats. Daar stikt het van de aanbiedingen, onder de noemer vakantie, land, gebied.

Hen48

Ik verhuur mijn appartement via Belvilla. Ik vind de kosten erg hoog en dan zit je ook nog eens met beperkte beschikbaarheid om er zelf gebruik van te maken. Als er wat is, dan word je wel goed geholpen. Dat is een pluspunt.

Ik overweeg om over te stappen naar Booking.com. Een andere eigenaar in dit huis heeft zijn appartement daar onder gebracht en is heel tevreden. De kosten zijn veel lager en je hebt een enorm bereik. Wat ik belangrijk vind is dat de betaling ook via Belvilla en - als ik overstap - via Booking gaat. Dus je hoeft niet zelf achter je geld aan. Dat doen zij voor je.

Met andere aanbieders heb ik niet zoveel ervaring.

Peter Pos

In Frankrijk : Abritel. Soort Airbnb en maakt volgens mij deel uit van HomeAway

Hartelijk dank voor alle info, ik ga alle sites eens rustig bekijken. Er zijn nog meer sites dan ik dacht. Verrassend is ook het verschil in prijs: van gratis (marktplaats) tot 30% van de huur. Bij de duurste zal er dan wel iets van veiligheid tegenover staan, maar 30% is wel heel veel. Ter vergelijking: bij het verhuurbureau is het 25% voor de verhuur op zich, inclusief de service ter plaatse.
Wat waarderen jullie zo aan AirBnB?
Nog een extra vraagje: welke kleine extra’s maken voor jullie echt het verschil?
Wat we zeker gaan doen (omdat we het zelf leuk vinden) is boeken over de Alpen verzamelen en daar zetten.

De kosten van de bookingssites zijn zeer ontransparant. AirBNB vraagt gemiddeld 3% aan de host en 12% aan de huurder. Booking houdt gemiddeld 12 tot 13% af van je verhuurbedrag als verhuurder, ik denk 2% aan huurder, maar ben niet zeker. Stel je wilt 100€ per nacht overhouden, dan moet je bij AirBNB 104€ vragen en betaalt de huurder 114€. Bij Booking moet je dan 115€ adverteren. Je pand op Booking zetten is een heel gedoe. Heeft mij een hele dag werk gekost. AirBNB is eenvoudiger. Deze 2 sites geven de meeste bezoekers en brengen de meeste gasten aan. VRBO kost je als verhuurder 8%, hier moet je dus 109€ vragen.

Vergeet ook niet je huurinkomsten aan te geven in je belastingaanslag. Ideaal is om op je advertentie een verwijzing naar je eigen website of gsm nummer te vermelden. Niet zo makkelijk, want de sites “verbergen” deze gegevens, maar het is wel doenbaar.

Hallo,

Voor een oom en tante met een blokhut in het Sauerland heb ik een advertentie aangemaakt op Home-away. Super eenvoudig, en je wordt goed bijgestaan door hun helpdesk mocht je vragen hebben. Resultaat is ca. 75% bezetting over het hele jaar gezien… dus volgens mij goed

ThomasvR op 09 jan 2020 20:28

Hi @ThomasvR, Kun jij mij een PM sturen met locatie/website? Dank je wel! Blokhut en Sauerland, dat klinkt altijd goed.

Hallo,

Voor een oom en tante met een blokhut in het Sauerland heb ik een advertentie aangemaakt op Home-away. Super eenvoudig, en je wordt goed bijgestaan door hun helpdesk mocht je vragen hebben. Resultaat is ca. 75% bezetting over het hele jaar gezien… dus volgens mij goed

ThomasvR op 09 jan 2020 20:28

Hi @ThomasvR, Kun jij mij een PM sturen met locatie/website? Dank je wel! Blokhut en Sauerland, dat klinkt altijd goed.

Jochemgerrits op 08 mrt 2021 08:47

Goedemiddag @Jochemgerrits,

Helaas hebben ze door terminale ziekte hun chalet en blokhut verkocht dus die is niet meer (bij hen) beschikbaar. Stond op camping www.opperland-camping.de dus wellicht dat hij daar nog verhuurd wordt.

Qua omgeving en rust een echte aanrader!

Wij verhuren vakantie appartementen in Amsterdam en adverteren op AirBnB, Booking en HomeAway/VRBO
Ik moet zeggen dat we van HomeAway nagenoeg geen boekingen krijgen en dat ik hun systeem bijzonder en communicatie onprettig vind.
AirBnB rekent (in Nederland) inmiddels 15% commissie aan de host en niks aan de gast, net zoals Booking, we krijgen via beide sites veel boekingen binnen. Het fijne aan AirBnB is, dat je meestal iets meer communcatie met je gasten vooraf hebt en dat mensen iets beter uitgezocht lijken te hebben wat ze precies boeken. Ook heb je bij AirBnB grote vrijheid in zelf je tekst schrijven, bij Booking kan dat eigenlijk niet, zij maken een standaard tekst naar aanleiding van de gegevens die jij invult.
Bij beide sites kan je zelf je annuleringsvoorwaarden instellen en bijvoorbeeld ook aangeven hoelang mensen van te voren moeten boeken (je kan dus lastminutes uitsluiten als je dat niet wil).
Let wel op dat als je met meerdere systemen werkt, er kans op dubbele boekingen ontstaat. Bij AirBnB kan je direct boeken uitzetten, zodat mensen eerst moeten aanvragen en jij het dan kan goedkeuren (levert wel minder boekingen op), bij Booking kunnen mensen altijd direct boeken en kan jij als accommodatie niet zomaar meer annuleren als het niet uitkomt. Bij AirBnB is er ook betere ondersteuning voor de host in geval van problemen, zij regelen ook de borg, bij Booking moet je zelf de borg regelen (als je borg vraagt)
Zelf werk ik met een ‘channelmanager’ om de kalenders te synchroniseren in ‘real time’ (via iCall zit er vaak een paar uur en soms een dag vertraging met updaten) om dubbele boekingen te voorkomen. Ik heb de channelmanager van Beds24 en vind die prettig werken.

Wat ik zelf fijn vind als ik een appartement (wintersport) boek?
Wat olie en peper en zout in de keuken, uiteraard handdoeken en beddengoed en wc papier (waren een keer in een appartement waar dat niet was, zonder dat het aangegeven stond, heel onhandig). Genoeg haakjes en plankjes in de badkamer. Een kaasschaaf en rasp in de keuken zijn ook fijn net zoals fatsoenlijke messen en pannen en iets om koffie te zetten (handig als je in communicatie of foto laat zien welk apparaat/ systeem) en helemaal feest is het als er een elektrische sinaasappelpers is.

Ik zou een schaar willen toevoegen aan dat rijtje😁

Heeft iemand misschien ook suggesties waar je voor iets langere tijd huurders kan vinden…enkele maanden? Misschien iemand die dat zelf voor iets langere tijd iets gehuurd heeft in een skigebied en hoe je dat gevonden hebt? Ons huisje gaat verbouwd worden maar pas na de winter, vorig jaar verhuurd aan seizoenswerkers (Les Menuires liftbedrijf) via makelaar. Maar dat willen we dit jaar niet want dan is het van enkele weken voor het seizoen begint to na sluiting (begin December tot en met eind Mei), korter was niet mogelijk (iig niet contractueel, het kan zijn dat huurder de periode niet vol maken…maarja dat is dan de keus van de huurder en daar kunnen wij geen planning op maken). Daarintegen is weekverhuur ook geen optie want schoonmaak, linnen etc kunnen we allemaal niet voorzien.

Wat ik zelf fijn vind als ik een appartement (wintersport) boek?
Wat olie en peper en zout in de keuken, uiteraard handdoeken en beddengoed en wc papier (waren een keer in een appartement waar dat niet was, zonder dat het aangegeven stond, heel onhandig). Genoeg haakjes en plankjes in de badkamer. Een kaasschaaf en rasp in de keuken zijn ook fijn net zoals fatsoenlijke messen en pannen en iets om koffie te zetten (handig als je in communicatie of foto laat zien welk apparaat/ systeem) en helemaal feest is het als er een elektrische sinaasappelpers is.

Nics op 11 mrt 2021 14:14

Dat van die handdoeken en beddegoed vind ik wel interessant. Ik heb nooit meegemaakt dat dat voorzien was (wel mogelijkheid tot huren), maar het is inderdaad een koude douche als je 's avonds aankomt en er blijkt daar een misverstand over te zijn. Dus dank voor de tip om dat duidelijk te vermelden.

Heeft iemand misschien ook suggesties waar je voor iets langere tijd huurders kan vinden…enkele maanden? Misschien iemand die dat zelf voor iets langere tijd iets gehuurd heeft in een skigebied en hoe je dat gevonden hebt? Ons huisje gaat verbouwd worden maar pas na de winter, vorig jaar verhuurd aan seizoenswerkers (Les Menuires liftbedrijf) via makelaar. Maar dat willen we dit jaar niet want dan is het van enkele weken voor het seizoen begint to na sluiting (begin December tot en met eind Mei), korter was niet mogelijk (iig niet contractueel, het kan zijn dat huurder de periode niet vol maken…maarja dat is dan de keus van de huurder en daar kunnen wij geen planning op maken). Daarintegen is weekverhuur ook geen optie want schoonmaak, linnen etc kunnen we allemaal niet voorzien.

-Helen- op 22 sep 2022 13:50

Weekverhuur kan je regelen via een lokaal verhuurbureau.
Je betaalt dan een percentage op de verhuur, maar zij regelen dan alles voor jou ter plaatse.

Plaats een reactie