Twijfel tussen Progressor F18 en F19

Beste,

Ik ben opzoek naar nieuwe ski’s.

Ik ben 48 jaar, 183 cm groot en weeg 88 kg. Ik ski sinds 12 jaar, gemiddeld aan 7 dagen per jaar. Ik heb weinig lessen genomen, maar probeer wel na te denken over mijn houding tijdens het skien.
Rode pistes lukken vrij goed, ook als ze in bulten geskied zijn. Als het echt stijl wordt sta ik nog te dwars en rutsh ik nog teveel, maar daar wil ik aan werken. Zwart lukt met veel controle, maar nog teveel rutshed en te dwars.
Ik ski de ganse dag op de piste op een gemiddeld tempo. Bochtlengtes zijn ook gemiddeld. Ik wissel graag eens af, maar nooit heel kort.

Ik ben dus opzoek naar een allround pisteski, waarmee ik nog jaren verder kan, maar die niet het uiterste van mijn uithouding vraagt. Ik wil op mijn stijl letten, maar niet de ganse dag sportend. De ski is liefst wat vergevingsgezind.

Ik twijfel tussen de Fischer Progressor F18 en de F19. Ik ben bang dat de F19 te technisch is voor me en constant concentratie vraagt. Ik lees ook dat mijn gewicht wat te hoog is voor de F18. Misschien lukt dit wel met 174 cm? Of heb ik dat mis?
Is er verschil tussen F18 en F 18 allride?

Alvast dank.
Groetjes,

Dirk Verachtert

*bericht bewerkt door Maxitec op 14 jan 2020 13:54

Mijn ervaring is dat de F18 174 goed skied met 88 kilo.

Gezien je omschrijving zou ik ook de F18 in 174 pakken, volgens mij past dat prima. Die kun je voor een mooi prijsje op de kop tikken.

Zo ver ik weet is er geen verschil in de verschillende F 18 ski’s. Buiten de print en bouwjaar.

In landgraaf zijn de Salomon tegenhangers te testen:
S/MAX 10 zou de tegenhanger van F18 zijn
S/MAX 12 zou de tegenhanger van F19 zijn
Ik zou aanraden om even te gaan vergelijken wat u het meest aangenaam vindt.

Hallo,

Ik speel ook met de zelfde gedachten F19 of F18?

Ik ben qua kg,lengte, leeftijd( 47 het is maar een nummer) het zelfde als Dirk,alleen heb wel wat weken meer skiervaring, ongeveer 30 weken.

Ik heb nu de Fischer motive 80 ( L175) maar wil eigenlijk weer een pisteski.
Ik zoek een ski voor korte tot middellange bochten.

Nu weet ik via dit forum dat de F19 een ski is voor de wat langere bochten en stijver is dan de F18, die weer meer geschikt is voor de wat kortere bochten.
Wat is wijsheid gezien mijn gewicht??

Sorry Dirk,dat ik inbreek in jou onderwerp,maar het verhaal paste precies met mijn vraag met misschien het verschil dat ik een ski zoek die ook voor korte bochten geschikt is.

Gr Peter.

peet3972

Mijn ervaring is dat de F18 in 174 goed skiet met mijn 86 kilo voor 181cm. 😉
Maar nu zou ik toch deze ski aanschaffen:

null
null

Reden: ik vind ze beter, zeker in losse hopen.

*bericht bewerkt door bartvwg op 14 jan 2020 15:51

Bla, bla, bla.

Hier de ski in zijn ganse glorie, internet doet vervelend vandaag…

null

Bla, bla, bla.

De F18 ken ik niet, maar ik ski sinds 3 dagen op nieuwe F19's 182. Vergeleken met mijn oude Atomic betacarv's vind ik ze erg vergevingsgezind en heel makkelijk te skien, zowel carvebochten als slippend. Langzaam/snel, het maakt de ski niet uit. In de backseat wordt niet gelijk afgestraft, daar waar de Atomics gelijk de "controle" overnamen. Ben er blij mee. 80kg 187cm, voorkeur lange bochten. Echt stijf kan ik de ski niet noemen, al trap ik er ook zeker niet dooheen in krappe bochten.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 14 jan 2020 18:13

De F19 is helemaal geen moeilijke ski. Iets meer demping in losse hopen en iets meer grip op ijzige stukken. De F18 neigt wat meer naar korte bochten, de F19 wat meer naar iets langere bochten maar beiden zijn eigenlijk multi radius ski’s.
Ben 45 en 83kg en met de F19 kan ik alles doen. Alle carbon ski’s die ik al heb getest / geskied vind ik te licht, ze schieten wat door en zijn wat nerveuzer. Maar ok, ik zou ook een week op zo’n ski kunnen skiën zonder probleem. Vind de F19 gewoon iets beter bij me passen en daar kan ik wat verder mee gaan.
Is allemaal heel subjectief hoor.

Ik vind de F19 ook helemaal niet moeilijk om mee te skieën.
Het is net een lat met een relatief laag instapnineau, maar waar je wel niet zo snel aan de bovenlimiet van zit.
Als je niet vaak korte bochten skiet zou ik de f19 dus kiezen ipv de f18.

*bericht bewerkt door Vivace op 14 jan 2020 21:37

Glide on!

idd de nieuwe generatie: de RC One. met GripWalk bindingen!!

Date your skis but marry your boots

Dank voor jullie reacties. Als gewicht niet de bepalende factor is hier, dan zal het afhangen van het skiniveau, vermoed ik.

Als ik mezelf als 6 op 10 in schat:
@Hupla, Vivace: wat is jullie niveua, aub?

Heb ik het goed om dan te gaan voor ofwel de langste F18 of een wat kortere F19? Met mijn 183 cm, respectievelijk voor 174 cm en 170 cm?

Groetjes,

Dirk

@Maxitec - niveau 7 en op het einde van de dag zakt dat naar 6, dan 5, enz 😉. Beide ski’s hebben een groot bereik, met 6 zit je zeker goed.
Qua lengte blijf ik liever ietsje korter owv mijn ski stijl. Met je 183cm zou ik voor de 177 gaan. Ik ben 178 en ski makkelijk met de F19 171. Zou een vergelijkbaar verschil tov je lichaamslengte ook aanbevelen voor jou - lang genoeg en nog hanteerbaar. Ga je voor de F18, dan zal de 174 ook een goeie lengte zijn.

*bericht bewerkt door Hupla op 15 jan 2020 17:12

@Maxitec,
Op de F19 is mijn niveau rond de 7, net omdat deze vrij vergevingsgezind zijn (op slalomlatten voorlopig minder).
Ik ben zelf 1m84, 90kg en heb de f19 in 1m82. Dit is dus perfect vergelijkbaar met jou.
De f19 zou je in lichammslengte -0 -5cm moeten kunnen gebruiken (voelen korter aan ivm de rocker shape).

Glide on!

Je stijl is zoveel belangrijker dan je niveau @maxitec. Moeilijk even te zeggen dus…

I can stick uphill ice, on my saucer...

idd de nieuwe generatie: de RC One. met GripWalk bindingen!!

Marco-Paul op 14 jan 2020 21:51

Een kleine offtopic dan @Marco-Paul maar als je de 2017-18 model Fischer Hybrid schoenen hebt (en de F19 van dat jaar), kun je die schoenen laten retro-fitten met gripwalk? (bindingen kun je uiteraard kopen)

Tijd voor een uitpakparty?!

De oude schoenen passen gewoon in de Gripwalk bindingen, @Gaston. Alleen niet omgekeerd (dus een GW schoen past niet in oude bindingen).
Retrofitten kan bij mijn weten niet omdat de neus van een GW schoen anders is. (Loopt simpel gezegd iets omhoog waardoor je meer een loopbeweging krijgt).

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2020 12:44

Ah helder! @DrPhil

Tijd voor een uitpakparty?!

idd de nieuwe generatie: de RC One. met GripWalk bindingen!!

Marco-Paul op 14 jan 2020 21:51

Een kleine offtopic dan @Marco-Paul maar als je de 2017-18 model Fischer Hybrid schoenen hebt (en de F19 van dat jaar), kun je die schoenen laten retro-fitten met gripwalk? (bindingen kun je uiteraard kopen)

Gaston op 16 jan 2020 12:08

Helaaskan dat niet voor de Fischer Hybrid. wel voor alle andere modellen zoals de Curv, RCPro, RCOne.
Uiteraard ook niet voor de race modellen zoals de Podium (GT)

Date your skis but marry your boots

Eind maart komt er een set F18’s in 174 te koop heb ik uit heel erg goede bron vernomen. 😁🤗

Bla, bla, bla.

Dank voor jullie reacties.

Ik ben gegaan voor de Progressor F18 in 174 cm.
ik ben 3 dagen gaan skiën en ben uiterst tevreden. De ski’s zijn uitdagend genoeg voor mijn stijl. Ze dwingen me correcter te skiën, maar in positieve zin. Ben daarom blij dat ik nog niet voor de F19 ben gegaan. Was misschien een klasse te hoog geweest.

Ik ben ervan overtuigd de volgende jaren nog veel plezier te beleven op de F18.

Dank voor jullie ondersteuning!!!

Dirk

Plaats een reactie