GoPro Hero 8 Wintersport

Beste wintersporters,

Ik heb zojuist een Gopro Hero 8 aangeschaft maar er zijn nog een aantal dingen onduidelijk.

1.Ik heb een samsung 256gb SD kaartje erbij gekocht, hoe snel zit deze vol?
Het filmen is allemaal nieuw voor mij dus het is lastig in te schatten hoeveel ik ga filmen.
Dus eigenlijk is mijn vraag of 256gb groot genoeg is voor een week wintersport met gemiddeld gebruik?

2.Mocht dit niet genoeg zijn heb ik nog een Samsung T5 SSD van 500gb.
Kan ik de Gopro hier rechtstreeks op aansluiten om bestanden over te zetten of moet er een laptop aan te pas komen?

Tot slot heb ik een bundel gekocht waar het volgende bij zit:
Standaard meegeleverd:
HERO8 Black-camera
Een extra accu
Gebogen plakbevestiging
Gesp met snelontgrendeling
USB-C Kabel
Duimschroef
32GB SD Card
+
Opberg tas
256GB SD Card

  1. Zijn er nog accessoires die absoluut niet mogen ontbreken bij het filmen op wintersport (als snowboarder)?

Mocht iemand nog algemene tips hebben die je niet veel op het internet tegenkomt hoor ik dat ook graag!

Bedankt voor jullie reacties/Tips!

–Vosjje–

*bericht bewerkt door Vosjje op 15 jan 2020 14:10

Het kan altijd korter, mand.

Voor mij zou dat in ieder geval meer dan genoeg zijn. Je ziet mensen de hele dag filmen met dat ding op de helm ofzo, maar dan krijg je een shitload aan beelden waar je nooit meer uit komt. Ik heb afgelopen jaar de camera maar 2 dagen selectief gebruikt en een leuk filmpje van een paar minuten gemonteerd. Langere filmpjes worden nauwelijks bekeken. Dat bespaart je niet alleen schijfruimte, maar ook heel veel tijd bij het monteren van de filmpjes. Ik heb zelf een 128gb kaartje (hero 5) en heb deze nog niet vol gehad in een week wintersport.

Key is dus selectief filmen: probeer dingen te filmen die je ook gaat gebruiken, en niet 100% van de tijd alles te filmen.

Er bestaan harde schijven die zonder tussenkomst van een laptop een sd-kaartje kunnen backuppen, maar een reguliere harde schijf kan dat niet.

Ik neem voor wat betreft accesoires eigenlijk altijd alleen de gimbal mee. Een monopod kan ook. Naar mijn idee geeft dat de leukste beelden.

*bericht bewerkt door Juul op 15 jan 2020 15:01

Bedankt voor je reactie @Juul, ik was inderdaad niet van plan de hele dag te gaan filmen dus dan denk ik dat 256gb voldoende is.
Ik heb juist de Hero 8 gekocht voor de stabiliteit dus ik hoop die gimbal niet nodig te hebben.

Het kan altijd korter, mand.
  1. 256gb is ruim voldoende.
  2. Dit zou moeten kunnen volgens mij (= Google)
  3. Ik zeker mijn Gopro met een heel dun koort achter aan de helm. Mocht de helm-mount tijdens een botsing o.i.d. loskomen hangt die alsnog aan mijn helm ipv diep in de sneeuw ergens. Nog nooit gebeurd overigens.

Tip: Kijk voor je vakantie even naar de optimale wintersport settings voor je Gopro. Zo hoef je op vakantie minimaal bij te stellen. Met name witbalans, is allemaal online te vinden.

*bericht bewerkt door Sneeuwplank op 15 jan 2020 15:40

Koop er een telescopische stok bij en een handle-bar mount (of een stok met een bevestigingsmogelijkheid voor de GoPro erop…

Geeft echt leukere beelden dan de camera op de helm of zoiets…

Zie voorbeeld van een eerdere wintersport van mij:

Koop er een telescopische stok bij en een handle-bar mount (of een stok met een bevestigingsmogelijkheid voor de GoPro erop…

Geeft echt leukere beelden dan de camera op de helm of zoiets…

Zie voorbeeld van een eerdere wintersport van mij:

Harm op 15 jan 2020 15:50

Ziet er vet uit, ik ga even zoeken dankje!

Het kan altijd korter, mand.

Zou alleen nu niet in China bestellen want zal wat langer duren ivm Chinees Nieuwjaar wat eraan komt…

Het kan altijd korter, mand.

Mono-pod /telescopische stok inderdaad. Gebruik eigenlijk nooit meer de helm (geeft niet echt spannende beelden). Leukste vind ik nog als je naast iemand board en filmt met de stok, of de stok naar achter richten met iemand achter je. En nog een tip: hou de camera dan op z’n kop geeft iets extra stabiliteit als je geen gimball gebruikt.

Verder heb ik ook nog een harnas voor op m’n borst, en van die bandjes die om je pols of enkel kunnen, maar vind ik beide niet echt geschikt voor snowboarden. Ik gebruik ze nog weleens voor andere sporten.

Denk dat je wel goed zit met alle kaarten etc. Geen zorgen. Belangrijkste tip is al gegeven: film selectief en laat die gopro vooral niet constant lopen op je helm of waar dan ook. En even hypersmooth of, gezien je de 8 hebt, zelfs boost aanzetten. Heb hem deze week weer ingezet voor wat https://www.wintersport.nl/snowshow opnames en met boost komt er echt ontzettend strak beeld uit de 8!

Er bestaan harde schijven die zonder tussenkomst van een laptop een sd-kaartje kunnen backuppen, maar een reguliere harde schijf kan dat niet.

Juul op 15 jan 2020 14:54

Er zijn ondertussen wat systemen die dit kunnen. De bekendste is in ieder geval De Gnar Box. Maar dat lijkt me een behoorlijke overkill voor de wintersporter met een gopro ;-)

Ik gebruik een 64GB kaart voor mijn GoPro Hero 7 en kom met gemak met 1 kaartje de dag door (op 2.7k 60 fps).
Ik 'leeg' elke dag mijn SD kaart en zet de bestanden op een externe harde schijf én de laptop die ik mee heb. In het geval dat ik de GoPro of het kaartje kwijt raak (iets wat mij een paar jaar geleden overkomen is tijdens het skiën…), heb je in ieder geval nog beelden van de dagen ervoor.

Ter info: ik ben iemand die graag veel vastlegt en uiteindelijk ook lang niet alles gebruik. Van afgelopen wintersportvakantie (6 dagen) heb ik 100GB aan beeldmateriaal, dit is iets meer dan 3 uur beeldmateriaal, van 1 GoPro.
Daarnaast heb ik een tweede, oudere, GoPro die in 1080p60 opneemt. Hierdoor kwam er nog eens 48GB en bijna 4 uur beeldmateriaal bij. In totaal dus bijna 150GB en meer dan 7 uur beeldmateriaal om te bekijken. Ik kan je vertellen dat dat op een gegeven moment niet meer leuk is om te zien (heel veel saaie beelden). Uiteindelijk heb ik dit allemaal in 10 minuten weten te plakken:
https://youtu.be/SWvA7nj2nPA

Selectief filmen is dus een zeer goede tip.
Wat je ook kan doen, als je het leuk vindt, is om 's avonds in het appartement/huisje de video's van de dag te bekijken en echt saaie video's te verwijderen. Risico dat je dan wel loopt, is dat je uiteindelijk misschien toch dat ene stukje had willen gebruiken.

Oftewel; 256GB is ruim voldoende, zelfs als je zoveel zou filmen als ik. Echter, dit is wel zeer afhankelijk van de resolutie en frame rate waarop je gaat filmen (met 4k60 gaat het héél snel). Mijn tip is om elke dag of om de dag even een back-up te maken van de SD-kaart en deze desnoods leeg te maken. Met een PC of laptop is dit het makkelijkst.

Een laatste tip, die ik zelf nu hanteer sinds ik een GoPro in de sneeuw ooit ben verloren, is om op de SD-kaart een .txt bestandje te zetten met jouw gegevens erin, in meerdere talen. Indien deze gevonden wordt, kan je als eigenaar altijd achterhaald worden, mits de vinder jouw contacteer natuurlijk (en deze niet afgeeft bij dichtsbijzijnde skilift/gevonden voorwerpen). een kleine sticker met jouw gegevens op een (onzichtbare) plaats op de GoPro kan ook wonderen doen.

*bericht bewerkt door Siard op 15 jan 2020 22:05

Stay frosty

tip van een snowboarder, voor een snowboarder:

film het meeste met je stick
laat ook je vrienden filmen zodat jij er ook op staat
film niet alleen tijdens het boarden
maar ook bijv, het ontbijt, drankje tussendoor enz
hou je aftermovie kort :)

Hier mijn filmpje van Serfaus afgelopen december, geprobeerd om vanalles er in te steken, ook korte scenes zodat het lekker snel en flitsend is, verveelt minder denk ik

https://youtu.be/jVMjd1mtupM

*bericht bewerkt door sandernogwat op 16 jan 2020 04:55

Bedankt voor de tips iedereen!

Aftermovie wordt gepost als ik terug ben :)

Het kan altijd korter, mand.

Ik heb ook de 8 sinds kort er inmiddels al wat dingen geprobeerd.
Belangrijkste is dat je de juiste snelheid geheugenkaart hebt.
Ik heb nu 2 accu's, kom je met heel selectief gebruik net aan de dag meer door.
Ga er nog meer bij kopen voor in Canada straks.

Zelf film ik nu op 2.7k,100bit en dan Hypersmooth op high (boost nog uit).
Dat geeft goede beelden en nog goed te bewerken.
Heb een uitschuifbare stick bij de Decathlon gekocht, lijkt best redelijk.

GoPro app en GoPro Quick app op je telefoon zetten.
Je kan selectief via de GoPro app wat filmjes naar je telefoon over zetten.
Deze vervolgens met Quick tot een filmpje maken werkt best goed.
Al zal het op een oude telefoon moeizaam gaan.

Deze heb ik in December op de telefoon gemaakt in het appartementje, andere keer zelfs gewoon in de auto.
https://gopro.com/v/vPLgN5geNnNbb
Inmiddels ook mijn computer een update gegeven, maar editen moet ik daar nog op onder de knie krijgen.
Dan kunnen we ten minste ook de resolutie behouden, al heb je dat niet nodig voor social media.
Hier is de camera trouwens los in de hand gehouden, had nog geen selfie stick.

FYI, GoPro apps hebben problemen met GPS data uit de 8 te gebruiken…

*bericht bewerkt door Pascal13 op 16 jan 2020 19:59

Ik heb ook de 8 sinds kort er inmiddels al wat dingen geprobeerd.
Belangrijkste is dat je de juiste snelheid geheugenkaart hebt.
Ik heb nu 2 accu's, kom je met heel selectief gebruik net aan de dag meer door.
Ga er nog meer bij kopen voor in Canada straks.

Zelf film ik nu op 2.7k,100bit en dan Hypersmooth op high (boost nog uit).
Dat geeft goede beelden en nog goed te bewerken.
Heb een uitschuifbare stick bij de Decathlon gekocht, lijkt best redelijk.

GoPro app en GoPro Quick app op je telefoon zetten.
Je kan selectief via de GoPro app wat filmjes naar je telefoon over zetten.
Deze vervolgens met Quick tot een filmpje maken werkt best goed.
Al zal het op een oude telefoon moeizaam gaan.

Deze heb ik in December op de telefoon gemaakt in het appartementje, andere keer zelfs gewoon in de auto.
https://gopro.com/v/vPLgN5geNnNbb
Inmiddels ook mijn computer een update gegeven, maar editen moet ik daar nog op onder de knie krijgen.
Dan kunnen we ten minste ook de resolutie behouden, al heb je dat niet nodig voor social media.
Hier is de camera trouwens los in de hand gehouden, had nog geen selfie stick.

FYI, GoPro apps hebben problemen met GPS data uit de 8 te gebruiken…

Pascal13 op 16 jan 2020 19:31

Is er een aanmerkelijk verschil te merken dus hypersmooth op High of boost. Ik heb hem namelijk aangeschaft voor aankomende februari, maar ben al een tijdje opzoek naar de ideale skisettings.

Misschien heb je nog tips of andere ervaringen los van de 2.7k :-)

Veel is je al verteld en sluit ik mij bij aan. Selfiestick is absolute aanrader! Hoewel ik slechts enkele beelden “in selfie modus” maak, ik sta dan ook liever achter de camera ;)
Zo’n stick helpt bij stabiliteit, al word je bij de GoPro8 ook goed geholpen!

Voor mooie beelden:
Probeer niet te ver weg maar ook niet te dicht bij te filmen.
Vraag je mede skier/boarder ritmisch te skiën (bochten) met een constante snelheid.
Vaak wissel ik af met een paar timelapses, die ik meestal tijdens de lunch maak. (leuk effect als er wolken voorbij drijven, een skilift op de achtergrond, of een stroom van skiers op de achtergrond).
Misschien wat lastiger als je, als camera man skier bent (als snowboarder gaat dat veel makkelijker), film je skigenoten van voren en parallel vanaf de zijkant. Kan ook gecombineerd in één shot.

Ik maak nog wel eens een scriptje voordat ik op vakantie ga. Zo heb je van te voren na gedacht wat voor verschillende shots je zal maken, helpt je ook bij het beperken van “shitload” aan beelden.

Dagen wanneer er slecht contrast is film ik niet. Pistes waar op het moment veel zon afwisselt met schaduw, film ik ook zelden, omdat ik deze beelden tijdens de montage nauwelijks gebruik.

Ook heb ik het voornemen om 's avonds even 10 minuutjes de beelden te selecteren die potentieel kans hebben om in de film te komen. Scheelt je bij thuiskomst ook een hoop uitzoek werk.

Monteren op de maat van vlotte muziek maakt het sportief. Korte beelden, korte film van een paar minuten, en vaak gebruik ik meerdere tracks in een film. Ik gebruik ook vaak het opbouwende stuk in een nummer, met een goede drop. Ik gebruik bekende, populaire muziek. Ik probeer ze niet eens meer op Youtube te zetten omdat ze toch wel geblokkeerd worden, het is tenslotte voor eigen gebruik.

Wat voor PC laptop of app gebruiken jullie om te editten?

Voor beginners is de gopro quick app echt tof. Je zou gewoon al het beeldmateriaal erin kunnen gooien en je krijgt al een voorgestelde montage. Her en der wat bijknippen maakt het nog mooier. Je mist wel wat controle. Hier een kort filmpje wat ik met gopro quick gemaakt heb, al is de kwaliteit na de youtube upload wel flink verkloot…?

https://youtu.be/iAzvP6o8KHU

Ik gebruik sinds kort lumafusion op de ipad (pro), die moet ik na aanstaande wintersport eens aan een goede test onderwerpen, maar het schijnt een goede en complete app te zijn.

*bericht bewerkt door Juul op 17 jan 2020 10:13

Wat voor PC laptop of app gebruiken jullie om te editten?

Swooosh op 17 jan 2020 09:29

Ik gebruik als ik op vakantie ben een laptop uit 2014, met niet geweldige specificaties ten opzichte van de huidige hardware, maar voor overzetten van beelden is dit nog ruim voldoende. Als het nodig is, kan ik hierop editten, maar liever niet. Editten doe ik eigenlijk alleen maar achter mijn PC, die een stuk krachtiger is.
Voor het editten zelf gebruik ik al jaren Sony Vegas, maar voor het gebruik ervan moet je er wel wat affiniteit mee hebben en/of er tijd in willen steken om het te leren. Er is veel mogelijk, maar het kost ook wel even tijd om het programma te leren kennen.

Stay frosty

Wat voor PC laptop of app gebruiken jullie om te editten?

Swooosh op 17 jan 2020 09:29

een macbook pro van 10 jaar oud en editten met Final cut x pro, de trial versie, vergt enige oefening maar je kan alles opzoeken op Youtube

zeer interessant onderwerp. Heel erg bedankt voor het delen van nuttige informatie en nieuwe ideeën. Ik zou vrienden adviseren om hier ook naar te kijken

Beste wintersporters,

Vosjje op 15 jan 2020 14:07

Ten eerste film zo veel mogelijk en doenload alles naar via een laptop naar een harde schijf, daarna haal het kaartje leeg en je weet zeker dat je elke dag genoeg ruimte hebt op het kaartje.

Punt 1 ja dit is meer dan genoeg ik heb zelf een 64Gb en doe er een hele dag mee, maar film wel selectief. Voordeel van de GoPro sinds de Hero 5 is dat je op de record knop kan drukken en de GoPro filmt direct. Hij hoeft niet aan te staan, scheelt accuduur.

Punt 2 zoveel Gb aan opslag zou genoeg moeten zijn, gooit video’s wat niet mooi is weg scheelt weer ruimte. De bundel is altijd handig, zeker als er een extra accu bij zit. Zelf neem ik ook een powerbank mee, voor zowel de telefoon als eventueel de GoPro op te laden als ik even wat te eten of drinken haal bij een van de vele berghutten.

Punt 3 denk dat je wel alles heb een selfiestick is leuk en mischien filters. Zeker een ND filter als het heel zonnig is.

Wat voor PC laptop of app gebruiken jullie om te editten?

Swooosh op 17 jan 2020 09:29

Zelf een nieuwe MacBook Pro gekocht en edit met Final Cut pro X.

Wat voor PC laptop of app gebruiken jullie om te editten?

Swooosh op 17 jan 2020 09:29

Trage laptop op vakantie om alle beelden op te zetten van iedereen (telefoons, Gopro).

Werkwijze:
Een losse schijf waar ik met Davinci Resolve een project aanmaak en alle filmpjes erin zet.
Daarna Optimized Media maken. Nachtje laten gaan.
Daarna kan ik supersnel editen, ongeacht hoe traag de laptop is. Enige wat je nodig hebt is veel schijfruimte. Maar een externe schijf is niet zo duur en geeft meer dan genoeg opslag voor je originele videos + optimized media.
Als ik thuis kom hang ik de harde schijf aan mijn PC, en kan ik in Resolve via de schijf hetzelfde project openen en gewoon doorwerken… Snelheid maakt weinig uit, maar groter scherm is fijn ;-)

Final Cut Pro X maakt automatisch Optimized media… En daardoor kan het ook op trage hardware nog zo snel zijn. Maar meer programma's kunnen dit met een druk op de knop doen.

*bericht bewerkt door Waah op 21 jan 2020 14:22

Zou iemand zijn settings van de GoPro 8 eens willen delen :-). ik ben er benieuwd naar de instellingen.

Ook goede alternatieven. Maar voor skiën is de geweldige stabilisatie (hypersmooth) toch wel een héél groot voordeel. Daar kan de Sony stabilisatie niet tegenop…

De enige die iets heeft dat lijkt op Steadyshot, is de DJI Osmo Action. Die is gelijk (of iets beter) als de Steadyshot van de GoPro 7.

Voor settings voor de GoPro’s is er 1 echte expert
http://abekislevitz.com/gopro-hero8-black/

Tot in de details uitgelegd wat het is, wat het doet en wat je het best kan gebruiken.

Sorry voor de externe link spam iedereen, we hebben het e.e.a. weggehaald.

En de beste link @Waah , ik heb vorig jaar Mei de man eindelijk mogen ontmoeten en niemand anders die zo goed weet wat de camera’s kunnen en wat je er uit kan persen dan hij. Ook de moeite waard om z’n Youtube kanaal te blijven volgen overigens: https://www.youtube.com/channel/UCUndm8pFM7f4xb92GFUbdNA…
@Daan050 , ik zal ze vanavond wel eens posten, maar heb verschillende profiles aangemaakt die per situatie inzetbaar zijn.

*bericht bewerkt door Rene op 26 feb 2020 11:47

Plaats een reactie