Ski's bij verhuur

Hoi,

Ik was afgelopen weekend met een hoop vrienden in Oostenrijk, waar we allemaal ski’s gehuurd hebben.
Er waren 3 categorieën mogelijk: Economy, Premium en Superior.
De ervaring in onze groep ligt tussen de 4 en 25 skidagen(gigi niveau 2 tot ongeveer 5), daarom had eigenlijk iedereen gekozen voor Economy ski’s. De verkoper was het hier in veel gevallen mee oneens en koos eigenlijk zelf om andere(premium) ski’s mee te geven.

3 personen eindigden op Blizzard Quattro 7.4 TI ski’s, 2 anderen kregen Volkl Racetigers SC ski’s mee.

Niemand van ons heeft verstand van Ski’s, niemand skiet vaak en lang genoeg om een verschil te herkennen ten opzichte van eerder gehuurde ski’s, maar toen ik nog eens ging zoeken naar de ski’s die we mee gekregen hebben had ik het idee dat we veel te “sportieve” ski’s mee gekregen hebben. Klopt dat met wat jullie van deze ski’s weten?

Bedankt,

Dat is inderdaad niet echt de economy categorie… kan het zijn dat de verhuurder zo wat extra omzet probeerde te maken? Overigens is de economy category vaak ook wel heel matig. Als je een beetje kunt skien zou ik zeker een categorie hoger gaan huren.

/offtopic: Ik heb het wel eens andersom meegemaakt met vooraf gehuurde/betaalde ski’s. Vriend van me (kan erg goed skiën) had de hoogste categorie gehuurd en kreeg instaplatten mee. Hij had er niet zo op gelet en komt met alles wel naar beneden, maar op de eerste dag brak midden op de piste zonder enige aanleiding de ski doormidden! Verhuurder hield bovendien ook voet bij stuk dat de schade vergoed moest worden. Een hele rel want dit was echt een foute verhuurder. Bottom-line: er zitten echt sjacheraars tussen. Uiteindelijk via de reisorganisatie waar het geboekt was een compensatie gekregen (vanwege verkeerde categorie), maar reisverzekering heeft de schade moeten betalen…

Dat van de extra omzet was ook mijn eerste conclusie. Ik moest 160 euro afrekenen voor 4 dagen ski huur zonder schoenen. Verder geen probleem want we zijn daar allemaal goed geholpen door vriendelijke medewerkers. Ik vroeg me alleen af of ik achteraf niet beter af was geweest met een “simpelere” ski. Sommigen van onze groep durven niet eens druk op de voorkant van de ski te zetten en kregen ook vergelijkbare ski’s mee.

Ik ga in Maart nog een keer Skieen in Frankrijk, wat zijn dan goede ski’s om te proberen? Ik ski 95% van de piste’s zonder al te veel problemen als ze nog een beetje vlak zijn, en kan mijn snelheid ook op ijzig rood en zwart goed beperken. Ik merk wel dat ik veel moeite heb met wisselende ondergrond(overgang van ijzig naar bultig), en dat wanneer een piste bultig is ik er geen plezier of snelheid in krijg.

Ik wil mezelf de volgende vakantie richten op het maken van gesneden in plaats van geslipte bochten en het skieen van bulterige piste’s en ben 1.77 en 76 kg.

De Hamvraag: Hebben jullie plezier gehad? 😉

When life gets too complicated.... SKI

Als je die bedragen moet betalen en je gaat twee keer skiën in een jaar zou ik kopen. 140 euro zonder schoenen is echt veel voor 4 dagen.

Meestal als er in mijn gezelschap gehuurd wordt is dat incl. in de pakketreis. Daarbij zowel upgrades als downgrades meegemaakt zonder verschil in kosten. Dus laagste niveau huren en beter meekrijgen of slechter meekrijgen dan je besteld hebt.

Het is voor verhuurders ook moeilijk om juiste inschatting te maken, veel skiërs doen zich beter voor dan ze zijn, maar anderen zijn juist te bang dat ze te sportieve ski’s meekrijgen. Het is of een kwestie van vertrouwen of je er een beetje in verdiepen. Er zijn teveel merken en modellen in de verhuur om je een lijstje of leidraad mee te geven. Is ook afhankelijk wat er voor handen is. Maar vaak als je dit verhaal en je skills neerlegt bij een verhuurder heeft ie wel een setje dat daar bij aansluit. Vaak kan je in overleg ook wel voor kleine meerprijs een keer wisselen oid.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

€ 160 voor 4 dagen? 😳😳😳

Als dat 40 eur pppd is, kocht ik lekker een setje f18 of zo. Tegen de tijd dat ze geslepen moeten worden, ben je al uit de kosten

Edwin van Riel

€ 160 voor 4 dagen? 😳😳😳

DrPhil op 15 jan 2020 17:11

Ik huur wel niet, maar dat zijn tegenwoordig echt geen rare prijzen.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb wel pittige dingen gelezen over de nieuwe Völkl Racetiger SC S 😬.
Was t wat/was er op naar beneden te komen?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

160 voor vier dagen is echt teveel. Ik huur premium skies voor 8 dagen voor 110 (Salomon S Force 11).

De Hamvraag: Hebben jullie plezier gehad? 😉

Alex op 15 jan 2020 17:03

Jazeker, heel veel zelfs. Prachtig weer en harde maar mooie pistes gehad in Saalbach. Het is ook echt motiverend als je merkt dat het steeds beter gaat en je zonder angst alle pistes af kunt.

€ 160 voor 4 dagen? 😳😳😳

DrPhil op 15 jan 2020 17:11

164 om precies te zijn. Wel met onbeperkt wisselen, 0 euro eigen risico en meteen naast de gondel/dalafdaling. Vorig jaar in Sölden geweest en toen was het volgens mij 155 voor ski’s en schoenen in de goedkoopste categorie.

Als dat 40 eur pppd is, kocht ik lekker een setje f18 of zo. Tegen de tijd dat ze geslepen moeten worden, ben je al uit de kosten

evr66 op 15 jan 2020 17:29

Misschien dat ik deze zomer een setje koop, maar ik wist voor deze trip nog absoluut niet wat ik zocht, en zie op tegen het vervoeren en onderhouden van een ski.

In Maart ga ik een week met een pakketreis, en die huur is maar 120 euro voor 7 dagen(silver categorie). Dan is kopen toch een stuk minder aantrekkelijk, maar het is misschien wel een goed moment om wat verschillende modellen te proberen.

Ik heb wel pittige dingen gelezen over de nieuwe Völkl Racetiger SC S 😬.
Was t wat/was er op naar beneden te komen?

Quisa2 op 15 jan 2020 19:04

Had zelf de Blizzard Quattro 7.4 TI, en kreeg ze niet echt gesneden op de harde sneeuw, maar ben bang dat dit meer aan mijn techniek dan aan de ski ligt, want ik heb het nu ook voor het eerst echt actief geprobeerd.

Degenen met de Racetigers heb ik niet horen klagen, maar niemand van de groep heeft echt genoeg ervaring/interesse om skies goed te beoordelen, heb niemand horen klagen en niemand heeft gewisseld. De meesten gaan toch vooral voor de apres ski.

Ik vind het echt niet normaal, € 41 per dag.

@thehenk: zeker wat gaan testen en af en toe wisselen als het kan. Het wordt steeds leuker ;)

@drphil : gebeurt niet vaak, maar ben het volledig met je eens;)

Edwin van Riel

Schoenen hebben we zelf, skis niet, maar huur voor 6 dagen is meestal voor mij een 90 a 100 euro en voor mijn vrouw een 70 a 80 euro (en dan vaak nog de uitrusting van een van de kids gratis erbij)
Wisselen heb ik eigenlijk (indien nodig) altijd kosteloos kunnen doen.
Dus 164 euro voor 4 dagen, dat had fors goedkoper gekund…

*bericht bewerkt door Powermage op 15 jan 2020 21:40

Schoenen hebben we zelf, skis niet, maar huur voor 6 dagen is meestal voor mij een 90 a 100 euro en voor mijn vrouw een 70 a 80 euro (en dan vaak nog de uitrusting van een van de kids gratis erbij)
Wisselen heb ik eigenlijk (indien nodig) altijd kosteloos kunnen doen.
Dus 164 euro voor 4 dagen, dat had fors goedkoper gekund…

Powermage op 15 jan 2020 21:40

Het had zeker goedkoper gekund, maar we hebben er zelf voor gekozen om niet online te reserveren en gewoon bij de dichtsbijzijnde verhuur naar binnen te lopen en daar de prijs te accepteren. Verder was de service goed en heb ik daar ook echt geen klachten over.

Voor de aankomende week het ‘duurste’ pakket genomen omdat daar een paar ski’s tussen zit die ik sowieso al eens wilde proberen (Redster G9) en dat was 108 euro voor 8 dagen. Ook zonder reservering is 164 euro gewoon veel geld.

Ik zit net een beetje te zoeken, en zie wel een 2 hands F18 staan ergens voor een paar honderd euro. Gezien de vele positieve reviews ga ik misschien toch over tot aankoop.

Tot nu toe heb ik altijd huur Ski’s van rond de 160 cm gehad, het setje wat ik heb gezien is 167cm. Zag dat Gigi deze ski tot maximaal 10 cm onder de lichaamslengte aanraadt voor beginners, dus het zou met mijn lengte van 1,77 precies moeten gaan. Kloppen mijn bevindingen of kan ik beter zoeken naar een F18 in de lengte 1.74?

Voor € 274 koop je ze nu nieuw.
https://snow-how.de/ski/allroundcarver/7746/fischer-progress…
167 zou prima voor je zijn.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2020 14:20

Ik huur altijd via skiset en daar kun je kiezen uit 4 categorieën. Er zit dan controle op de verhuurders die daarbij aangesloten zijn. Nooit problemen, maar ik ken de verhuurder nu inmiddels 😉

Ik heb geconstateerd dat er een behoorlijk prijsverschil zit tussen de landen waar je huurt, waarbij Italië behoorlijk duurder is dan frankrijk of oostenrijk.

Voor € 274 koop je ze nu nieuw.
https://snow-how.de/ski/allroundcarver/7746/fischer-progress…
167 zou prima voor je zijn.

DrPhil op 16 jan 2020 14:19

Heel erg fijne ski. Ik heb ze nu drie jaar en ben er nog steeds tevreden van. Echt een ski die breed inzetbaar is qua niveau, en ook geschikt voor lichtere skiërs. Op snelheid stabiel en kanten wissel is erg goed en snel. En voor die prijs echt een koopje.

Over verhuur: gisteren 2 sets ski’s getest voor € 40,- / hele dag :

Salomon Force ? - gedeeltelijke sidewall - welk type excact weet ik niet : fijne ski op blauw / groene pistes. Boven de 60 km/h onrustig en wat klapperen. Op harde piste vond ik het geen topper. Kanten wissel was wel prima, gesneden en geslipte bochten ook oké.

Stöckli Laser SX : top ski , heerlijk stabiel op snelheid, echt een tank die niet van de gekozen koers afwijkt. Gesneden bochten prima, geslipte bochten ook goed. Kanten wissel is snel en nauwkeurig. Alle soorten sneeuw / hopen / hard en pistes die flink geleden hadden waren geen probleem.

Voor € 274 koop je ze nu nieuw.
https://snow-how.de/ski/allroundcarver/7746/fischer-progress…
167 zou prima voor je zijn.

DrPhil op 16 jan 2020 14:19

Helaas staat daar de 167 inmiddels niet meer tussen. Heb hem vanmiddag wel zien staan, maar toen ik wou bestellen was hij weg.

Toch maar dat 2e hands setje, zit er veel verschil tussen de laatste 3 modeljaren?

https://www.sport-robl.at/de/index.php.html?info=1324&page=p…
€ 30 verzendkosten, voor verzending naar NL even mailen.

De 2019 heeft een Gripwalk binding, voor de rest zijn ze identiek.

https://www.sport-robl.at/de/index.php.html?info=1324&page=p…
€ 30 verzendkosten, voor verzending naar NL even mailen.

DrPhil op 17 jan 2020 20:46

Hier zojuist besteld. Hartstikke bedankt voor de links. Kan niet wachten tot ze binnen zijn.

https://www.sport-robl.at/de/index.php.html?info=1324&page=p…
€ 30 verzendkosten, voor verzending naar NL even mailen.

DrPhil op 17 jan 2020 20:46

Hier zojuist besteld. Hartstikke bedankt voor de links. Kan niet wachten tot ze binnen zijn.

Plaats een reactie