Ski's in onderhoud

Wintersporters,

Mijn vriendin en ik hebben sinds afgelopen jaar beide nieuwe ski's. Nu zijn we afgelopen december naar Ischgl geweest en gaan in Februari naar Westendorf.
Moet ik mijn ski's nog opnieuw laten waxen of slijpen?

A Little party never killed nobody

Als de sneeuw goed was alleen ff laten waxen, maar zou je ook nog wel daar aan het eind van de week ter plaatse kunnen doen. Slijpen doe ik doorgaans pas na ca. 4 skiweken en haal er soms tussendoor even de kantenslijper langs.

Ik slijp om de paar dagen (meestal ff snel met diamantvijltje), maximaal na een week. Hangt sterk van je voorkeur, skistijl en sneeuwkwaliteit af.

Zou er niet op beknibbelen, die paar tientjes zie je op een vakantie niet terug en kunnen het skiplezier flink verhogen.

Edwin van Riel

Even een simpele test uitgelegd: als je met je nagel de staalkant krabt van boven naar onder, en je blijft onderaan haken, dan heb je een braam en moet de ski zeker geslepen worden. Een tweede test is schrapen met de vlakke kant van je nagel tegen de staalkant van onder naar boven. Als er nagelslijpsel los komt, dan is de kant nog scherp. Doe deze test wel in de correcte richting; in omgekeerde richting kan de kant scherp lijken agv. een braam.

Test van die braam klopt. Maar die ontstaan meestal niet bij normaal gebruik. Test op scherpte met nagel vind ik matig. Als ik mijn nagel nog afschraap wil dat niet zeggen dat ik hem scherp genoeg vind om te skiën. Hangt echt van persoonlijke voorkeur af. En ook wel een beetje van de sneeuw waar je in duikt. In poeder boeit het niet, die ski’s slijp ik ook minder fanatiek, soms een hele vakantie niet ;). Pistelatten wil ikbgewoon echt scherp hebben. Houdt bv ook in iedere week even kort slijpen na een training in SnowWorld. Kleine moeite maar skiet zo veel lekkerder. Kwestie van smaak en voorkeur.

Edwin van Riel

Bramen krijg je heel snel van roetsjen, is mijn ervaring. Vroeger altijd last van. Tegenwoordig met dat carven heb ik het nauwelijks nog.

Echt?? Me nooit opgevallen eigenlijk ;) zal morgen eens ff die baan naar de kl… rutschen en zien wat er gebeurt dan hahaha.

Edwin van Riel

Roetsjen op zich niet, maar met Roetjen pak je wel vaker een steentje.

Slijpen na een week is onzin als recreatie skiër, waxen zou ik zeker doen!
Wel ff op bramen checken, en indien nodig weghalen, dit zorgt voor behoud van je kleding en handschoenen.

Na een week knallen op harde pistes is slijpen meestal geen onzin. Een braam zorgt voor minder grip, dus daar zou ik zeker even op controleren. Ik denk dat MichaelR gewoon wat eenvoudige richtlijnen nodig heeft. Wat iedereen persoonlijk doet is best interessant maar hier eigenlijk niet relevant.

Weet je wat het is @Michaelr, voor twee tientjes per paar in een shopje ter plekke weet je zeker dat je het naar je zin hebt op je latjes…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Slijpen na een week is onzin als recreatie skiër, waxen zou ik zeker doen!
Wel ff op bramen checken, en indien nodig weghalen, dit zorgt voor behoud van je kleding en handschoenen.

9308380 op 15 jan 2020 21:40

Idd. De gemiddelde recreant gebruikt z’n kanten toch niet. 😊

Übung macht den meister!!!

Weet je wat het is @Michaelr, voor twee tientjes per paar in een shopje ter plekke weet je zeker dat je het naar je zin hebt op je latjes…

Shane op 15 jan 2020 22:47

was idd ook mijn eerste insteek
“ Zou er niet op beknibbelen, die paar tientjes zie je op een vakantie niet terug en kunnen het skiplezier flink verhogen.”

*bericht bewerkt door evr66 op 16 jan 2020 07:34

Edwin van Riel

Weet je wat het is @Michaelr, voor twee tientjes per paar in een shopje ter plekke weet je zeker dat je het naar je zin hebt op je latjes…

Shane op 15 jan 2020 22:47

Vandaar ook dat ik het vraag:)

A Little party never killed nobody

Plaats een reactie